ترک اعتیادمطالب اعتیاد

ترک اعتیاد در خانه

Quit drug addiction at home

افرادی که با موضوع وابستگی به مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنند برای رهایی ابتدا به فکر ترک اعتیاد در خانه می افتند

این کار بغیر از اینکه می تواند هزینه کمتری داشته باشد شخص را هم در برابر بسیاری از مشکلات اجتماعی و سر افکندگی ایمن نگه می دارد

تصور اینکه در خانه بتوانید مواد مخدر را کنار بگذارید و بعد از مدتی سالم و پاک خارج شوید بسیار مورد تایید به نظر می رسد

برای ترک اعتیاد در خانه چه بکنیم؟

بیماری اعتیاد هزینه های سنگینی را به جامعه تحمیل می کند .به همین دلیل کنترل اعتیاد می تواند این هزینه ها را به میزان قابل قبولی کاهش دهد.

متاسفانه بسیاری از معتادان زمانی تصمیم به ترک اعتیاد می گیرند که از لحاظ مالی در تنگنا قرار گرفته باشند .یعنی زمانی که بسیاری از منابع مالی خود را اتلاف کرده اند.

اعتیاد یکی از پیچیده ترین بیماری ها می باشد و درمان آن زمانی امکان پذیر است که فرد تمایل واقعی به درمان داشته باشد و این امر برایش مهم و ارزشمند باشد .

دلایلی که فرد معتاد بجای کلینیک های ترک مواد اقدام به ترک در منزل می‌کند:

  • دوری از خانواده در طی پروسه ترک بسیاری از معتادان که اقدام به ترک در منزل می‌کنند دوری از خانواده برای چندین هفته و یا ماه، برایشان سخت و مشکل است مخصوصاً کسانی که وظیفه محافظت از فرزندان خود را بر عهده دارند.
  • عدم رعایت بهداشت در برخی از کلینیک‌های ترک، که منجر به ابتلا معتادان به بیماری‌هایی همچون هپاتیت می‌شود.
  • وقت گیر و هزینه بر بودن ترک در کلینیک‌ها
  • دید منفی و وحشت نسبت به برخی مراکز ترک که از روش‌های غیر اصولی و سختگیرانه نظیر بستن فرد معتاد به تخت استفاده می‌کنند .
  • تعهدات شغلی فرد معتاد می داند اگر در محیط کارش از اعتیاد او باخبر شوند کارش را از دست می‌دهد و با مشکلات مالی مواجه می‌شود و غیبت طولانی مدت او جهت ترک در مراکز ترک نیز باعث از دست دادن شغلش می‌شود از این رو اقدام به ترک در منزل می‌کند.
  • بسیاری از معتادان جهت حفظ حریم خصوصیشان اقدام به ترک در منزل می‌کنند.

روش های ترک اعتیاد در منزل

مراحل ترک اعتیاد در خانه

مواد مخدر به دو شکل سنتی و صنعتی در دسترس هستند و افراد زیادی از جمله جوانان و نوجوانان گرایش به مصرف این مواد دارند و معمولاً بعد از چندین بار مصرف (در مواردی با یک بار مصرف) به آن معتاد می‌شوند و گرایش به مصرف متوالی مواد دارند .

اعتیاد بیماری خانمان سوزی است که نه تنها فرد معتاد بلکه خانواده او را نیز دچار درد و رنج فراوانی می‌کند و فرد معتاد با تصمیم برای ترک مواد می‌تواند دوباره به آغوش امن خانواده و جامعه برگردد و از یک زندگی سالم بهره‌مند شود.

اعتیاد مانند انواع بیماری‌ها،نیاز به درمان‌های دارویی و پزشکی و در کنار آن حمایت‌های خانواده و جامعه دارد.و مهمتر از همه ی این ها نیازمند اراده قوی خود فرد معتاد جهت رهایی از وابستگی به مواد است.

و از آنجایی که بیشتر از جسم ،روان فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد برای ترک این مواد باید درمان‌هایی تحت نظر پزشک متخصص و روانشناس صورت پذیرد.

درمان وابستگی روانی مهم تر از درمان وابستگی جسمی می باشد. در واقع دو راه و روش برای انتخاب این نوع ترک وجود دارد که به آنها می پردازیم

  • درمان وابستگی جسمی
  • درمان وابستگی روانی

در درمان وابستگی جسمی پزشک نقش عمده ای را دارد در درمان وابستگی روانی خود بیمار نقش اصلی را ایفا می کند.

روش تشخیص اعتیاد در خانه نیز می تواند به شما در تشخیص این بیماری کمک کند

علائم جسمی و روانی در درمان اعتیاد در خانه

  • درد های عضلانی- استخوانی
  • دل پیچه و اسهال
  • عطسه و خمیازه های مکرر
  • بی قراری
  • بی خوابی
  • عصبانیت
  • پرخاشگری
  • تعریق
  • آبریزش بینی
  • افزایش ضربان قلب
  • اضطراب
  • تشنج
  • افسردگی
  • تب و لرز

بر خلاف تصور برخی از بیماران کلینیک و بیمارستان برای ترک اعتیاد بهترین گزینه نیست.

از نظر روانشناسی بهترین تخت برای بستری بیمار ، تخت خود اوست و بهترین پرستار هم مادر و همسر فرد است که با دلسوزی واقعی از بیمار خود مراقبت می کند.

بستری و ترک اعتیاد در خانه برای کسانی مناسب است که به هر دلیلی توانایی بیرون آمدن از منزل و یا حضور در بیمارستان را ندارند به کار می رود زیرا از طریق گمنامی فرد بیمار حفظ می شود.

ترک اعتیاد در خانه

راه های مختلف ترک اعتیاد در منزل

پیش از اینکه در مورد این مطلب صحبت کنیم پیشنهاد می کنیم که آشنایی با ترک اعتیاد را مطالعه کنید

 

  • ترک اعتیاد با داروهای جایگزین:

در این روش بیمار به جای مصرف مواد مخدر به صورت روزانه از قرص و شربت استفاده می کند. در این روش از بهترین داروی ترک اعتیاد برای پاک شدن شخص استفاده می کنند

  • ترک به روش سم زدایی:

از راه از جدیدترین روش ها می باشد که پیشنهاد بسیاری از درمانگران است

در این روش بیمار از داروهای آنتاگونیست در حجم زیادی استفاده می کند تا هوشیاری خود را از دست بدهد و متوجه علائم خماری خود نشود.

روش های مختلف سم زدایی:

  • روش علامتی:

در طول روز با استفاده از داروهای غیر مخدر علائم جسمی بیمار کنترل می شود.

کم هزینه ترین روش است ولی نیاز به چندین روز استراحت در منزل دارد و علائم جسمی و روحی درمان به خوبی کنترل نمی شود

بنابراین درصد کمی ترک اعتیاد در خانه با این روش موفقیت آمیز است.

  • روش جایگزینی

در طی این دوره از داروهای مخدر یا شبه مخدر به عنوان جایگزین استفاده می شود که اغلب نیاز به استراحت ندارد و فرد قادر به انجام فعالیت های روزمره خود می باشد و همراه با علائم بسیار خفیفی است.

چالش انتخاب این راه می تواند این باشد که نسبت به روش علامتی هزینه بالاتری دارد

  • روش سریع و فوق سریع:

در این روش بیمار اغلب 3 یا 4 ساعت تحت بیهوشی عمومی در اتاق عمل قرار می گیرد در این مدت داروهای ویژه ای برای بیمار تجویز می شود که منجر به بروز علائم ترک سریع می شود.

موفقیت این روش نسبت به روش های دیگر دارای درصد موفقیت بالاتری است و راحت ترین روش سم زدایی می باشد

ولی هزینه آن نسبت به دیگر روش ها بالاتر است و نیاز به دانش و تجربه کادر پزشکی و پرستاری دارد.

  • ترک به روش سنتی:

این راه با سوال ترک اعتیاد در خانه چی بخوریم همراه است و شخص دائم به این فکر است که چه چیزی باید بخورد

فرد معتاد مواد مصرفی خود را به تدریج کاهش می دهد کاهش تدریجی مصرف مواد را ترک سنتی می گویند . در این مدت از تکنیک های سنتی همچون دوغ برای ترک اعتیاد  استفاده می کنند

این روش می تواند برای افرادی که نیاز به روش های سنتی ترک سیگار می باشند نیز کمک می کند

 

ترک اعتیاد در خانه

  • ترک اعتیاد با بستری در مرکز درمان اعتیاد:

بیمار در مرکز درمانی، بستری می شود و کلیه امور درمانی با نظارت پزشک صورت می گیرد.

دسترسی فرد معتاد به مواد در این روش بسیار کم و حتی غیر ممکن می شود و اگر زمانی بیمار نیاز به داروهای خوراکی یا تزریقی داشت این داروها به راحتی در اختیار او قرار می گیرد.

در هر صورت انتخاب تمام این راه ها و پروسه درمان موجب تضعیف شخص شده و آمپول تقویتی برای ترک اعتیاد در برخی موارد تجویز می شود

چرا ترک در منزل پیشنهاد نمی‌شود

افراد معتاد برای غلبه بر وسوسه مصرف و بهبود بیماری نیاز به کمک متخصص و روانشناس دارند تا مشکلاتشان به صورت ریشه‌ای حل شود و وسوسه مصرف به طور کلی از بین برود و فرد معتاد درد و رنج روحی و جسمی زیادی را به تنهایی تحمل نکرده و به بیمار فشار زیادی وارد نشود.

با این وجود افراد بنا بر دلایل شخصی اقدام به ترک در منزل می‌کنند و معمولاً آنها یا درک درستی نسبت به علائم روانی و جسمانی ترک و درد خماری ندارند و یا چاره ای جز ترک در منزل ندارند.

بنابر دلایل زیر معمولاً ترک در منزل بدون علم و به صورت غیر اصولی و بدون کمک پیشنهاد نمی‌شود.

  • بیمار ممکن است در طی مراحل ترک دچار استرس و اضطراب شود و به دلیل نداشتن مهارت کافی جهت مدیریت استرس خود روند درمان دچار مشکل شود و باعث برگشت دوباره فرد معتاد شود.
  • تحمل درد و رنج ترک به تنهایی برای برخی از بیماران سخت و دشوار است و ممکن است از روند ترک ناامید شوند و به طور کل ترک مواد را کنار بگذارند.
  • برخلاف تصور اینکه ترک در منزل باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود ،بلعکس مشکلات روزمره و فشارهای آن نمی‌گذارد فرد کنترلی بر روی زمان داشته باشد و ممکن است پروسه ترک در منزل زمان برتر باشد.
  • احساس افسردگی به دلیل اینکه فرد معتاد در تنهایی خودش دچار درماندگی شدید می‌شود و کسی را ندارد تا از فشارهای شدیدی که متحمل می‌شود با او گفتگو کند در نتیجه دچار افسردگی می‌شود.
  • گاهی لازم است پروسه درمان تغییر کند و درمان دیگری جایگزین شود اما فرد معتاد با ترک در منزل ممکن است توانایی تشخیص این موضوع را نداشته باشد و نمی‌داند اصلاً در مسیر درستی قرار دارد یا خیر؟
  • محیط ترک باید امن و مناسب باشد گاهی فرد با ترک در منزل در این محیط قرار نمی‌گیرد (مثلاً دسترسی آسان به مواد و …)و همین امر باعث مصرف مجدد می‌شود.
  • مصرف خودسرانه برخی داروها مانند شربت تریاک، بوپرنورفین ، متادون و… که باعث اعتیاد فرد به این داروها می‌شود و در مواردی جان فرد را به خطر می‌اندازد.
  • گر فرد دارای بیماری‌های زمینه‌ای روانی باشد روند ترک برای او پیچیده‌تر خواهد شد و در برخی از بیماران این امر باعث ناامیدی فرد در ترک می شود.

امیدواریم این مطلب رپید تست به شما کمک کرده باشد و پیشنهاد می کنیم حتما نظرات خود را برای ما در کامنت بنویسید

یک دیدگاه

  1. سلام من ترامادول مصرف میکنم ایا در تست اعتیاد تک کاناله مورفین، مصرف ترامادول قابل تشخیصه؟
    ممنونم

  2. سلام من یک هفته هرشب ماریجوانا کشیدم الان ۴روز گذشته ۳روز دیگه آزمایش دارم راهی هست توی این چند روز دفعش کنم و گفتن قرص ضد بارداری یا کاربن تست رو منفی میکنه درست میگن یا ن لطفا اگ میشه ب جیمیل ام بفرستین هر چه زودتر بهتر ممنونم badfaz93@Gmail.com

  3. سلام خسته نباشین من برای ترک هروئین از ب۲ استفاده کردم ولی حالا اعتیاد دارم به ب۲ چجوری باید ترک کنم احساس میکنم از چاله افتادم تو چاه لطفا راهنماییم کنیین

  4. این دارو کثیف تر از مواد هست و هر کسی با این دارو ترک کند به این دارو معتاد میشود و این دارو از هرویین هم قوی تر است هیچوقت با این دارو ترک نکنید

  5. تنها روشی که یک معتاد میتواند ترک کند و درد کمتری بکشد فقط قرار گرفتن در بین همنوعان خودش واستفاده از اب سرد است وتنها روشی که میتوان یک معتاد پاک باشد جلسه.جلسه.جلسه است

  6. سلام من نزدیک ۲۰روز شربت اکسپکتورانت کدیین مصرف میکنم اگر حالا یکدفعه انرا کنار بزارم ایاا بدنم دچار درد و کسلس و بی خوابی میشود

  7. سلام امیرم دوباره من خیلی درد دارم ک حتی زنگ هم زدما دیکلوفناک و کلونازپامی ک دکتر داده اگه بخورم دوره ترک طولانی تر میشه یا نه من تمومه چیزا رو تو پیام قبلی نوشتم …خواهشا ب دادم برسین مررررردم

  8. بسیار مطلب خوبی بود
    مفید و عالی برای ترک اعتیاد
    ولی خوب واقعا ترک اعتیاد به این سادگی ها و راحتی ها نیست
    ترک اعتیاد قدرت زیادی می خواد
    هر کسی نمی تونه اونو تحمل کنه
    شایدم اراده زیاد بخاد ترک اعتیاد
    اما اینکه بعد از ترک مواد مخدر دوباره نری سمتش اینم برا خودش خیلی مهمه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا