مطالب بارداری

سریعترین راه تشخیص بارداری

The fastest way to diagnose pregnancy

سریعترین راه تشخیص بارداری

سریعترین راه تشخیص بارداری برای تمام افراد بسیار مورد سوال است .بارداری چه خبری خوشحال کننده باشد چه ناراحت کننده هر چه زودتر شخص در جریان این اتفاق قرار بگیرد برایش اهمیت فراوانی دارد.تشخیص سریع بارداری

باردار بودن یا نبودن تصوری است که در دفعات متعدد سراغ خانمها می آید اولین عاملی که منجر به شک به بارداری در زنان می شود تاخییر در عادت ماهیانه است که این امر یکی از نشانه های بارداری است اما تغییرات هورمونی و مشکلات جسمی دیگر نیز امکان دارد منجر به تاخییر پریودی خانمها شود که ارتباطی با باردار بودن ندارد

بنابراین با سریع متوجه شدن باردار بودن یا نبودن می توان برای موارد بعدی با آمادگی بیشتری عمل کرد و سعی بر پیگیری مراحل بعدی و درصورت بروز مشکلات غیر بارداری به درمان سریع تر پرداخت

شک به بارداری با توجه به علایمی که احساس می شود یا احتمالات دیگر سبب می شود تا ذهن خانومها درگیر شود

راه های تشخیص سریع بارداری

راه های مختلفی برای تشخیص بارداری سریع و فوری و مطالب مختلف و متعددی در اینترنت و شبکه های مجازی عنوان شده است که برای بسیاری از خانمها می تواند جالب و قابل توجه باشد

برای مثال چند تا از این روش ها را برای شما ذکر می کنیم

  • تشخیص بارداری از روی شکم
  • تشخیص بارداری از روی ناف
  • تشخیص بارداری با وایتکس
  • تشخیص بارداری با بزاق دهان
  • تشخیص بارداری با نمک
  • تشخیص بارداری با عسل

اما چه روش و راهکاری مناسب ترین راه تشخیص بارداری است و ضریب اطمینان بیشتری دارد؟

راه های تشخیص بارداری

اثبات علمی تشخیص بارداری خانگی

شاید دلایل متعددی برای بارداری خانمها ذکر شده باشد اما باید این حقیقت را قبول کرد که این روش ها نمی تواند بصورت قطعی و دقت بالا وجود جنین و بارداری را  اثبات کند و به گفته بعضی کارشناسان مامایی این موضوع پایه علمی دقیقی ندارد اما امکان دارد در موارد پاسخ صحیح هم داشته باشد.

راه تشخیص بارداری

حتما تا صحبت از تشخیص سریع  بارداری میاید یادمان به بی بی چک می افتد.کیت هایی که سالیان سال است در منزل مورد استفاده قرار می گیرد و با قرار دادن آن در ادرار شخص نتیجه را با خط های رنگی روی آن مشخص می کرد اما در واقع این کیت ها هم به روش های مختلفی حاملگی را تشخیص می دهند که خود در دقت متفاوت هستند.

این نوع تشخیص بارداری هم بسیار دقیق و هم معتبر و قابل اعتماد است .بررسی آزمایشگاهی نیز توسط روش های مختلف و نمونه های متفاوت بدن انسان از جمله خون ، سرم خون ، ادرار ، بزاق انجام می گردد

نوع دیگر تشخیص سریع حاملگی مراجعه به آزمایشگاه و در اختیار دادن نمونه خون می باشد که شاید دقیق ترین راه تشخیص  وجود جنین در بدن مادر همین راه باشد.

این آزمایش که به آزمایش بتا معروف هست نیز در عرض چند ساعت نتیجه آن ارائه می شود و خود قابل اهمیت است.اگر بخواهیم بطور کلی در مورد روش های مختلف قابل اطمینان برای مشخص شدن حضور جنین در بدن صحبت کنیم بهترین راه و روش انجام تست های علمی آزمایشگاهی است که قابل استناد بوده و بتواند خیال شخص را راحت کرده و جوابی قطعی و کامل و علمی بر این قضیه باشد.

اما می خواهیم بدانیم آزمایشات سریع حاملگی چطور و به چه روشی عمل می کند؟

هورمون HCG یا گنادوتراپین

شخصی که باردار می شود چه تغییری در بدن وی رخ می دهد که از آن تست های تشخیص بارداری خانم ها می تواند نتیجه را مثبت نشان دهد؟

هورمون گنادوتراپین

هورمون HCG یا هورمون گنادوتراپین جفت یک گلیکو پروتئین است که در زمان بارداری توسط جفت ترشح می شود.

هورمون HCG همچنین مانع از تخمک‌گذاری ماهانه می‌شود و در واقع از عاملی ترشح شده که در نهایت جفت را تشکیل خواهد داد.

هورمون hCG همچنین مانع از تخمک‌گذاری ماهانه در تخمدان می‌شود و این هورمون در واقع از عاملی ترشح شده که در نهایت جفت را تشکیل خواهد داد.

در حاملگی  طبیعی، اچ سی جی 7 تا 10 روزبعد از بارداری در خون فرد قابل تشخیص بوده وسطح هورمون اچ سی جی به سرعت افزایش خواهد یافت  و به سرعت به بالاتر از100 mIU/mL  خواهد رسید.در طول روزهای آتی بارداری نیز عدد این هورمون هر 48 ساعت  رشد دو برابری خواهد داشت و سپس در کلیه دفع می شود یکی از علایم تشخیص بارداری سالم و طبیعی رشد مناسب هورمون جفت در خون است. اندازه طبیعی هورمون گنادوتراپین جفتی انسان در هفته‌های ۸ تا ۱۱ به میزان حداکثری خود خواهد رسید و پس از آن در ادامه حاملگی کاهش می‌یابد.

در مواردی از بارداری ها عدد هورمون بالا کم خواهد بود و در این زمان از سونوگرافی به عنوان ابزار کمکی تشخیص طبیعی بودن بارداری با حاملگی استفاده خواهند کرد.

خانم هایی که سطح hCG بالاتری را دارا هستند ، معمولاً تهوع و استفراغ شدیدتری نسبت به دیگر زنان دارند. مقدار پایین این هورمون می تواند دلیل اشتباه تشخیص سن بارداری ، احتمال سقط یا حاملگی نابجا باشد. مقدار بالای این هورمون نسبت به زمان بارداری می تواند اشتباه در تعیین سن صحیح جنین ، چند قلویی یا بارداری مولار باشد

اندازه گیری هورمون اچ دی سی بصورت منظم در طول بارداری صورت نگرفته و در مواقعی چون خونریزی ، درد شکمی یا علایم مشکوک اندازه گیری هورمون بارداری مجدد صورت می گیرد.

قابل توجه است که هیچ عاملی نمی تواند اندازه این هورمون را تغییر بدهد و فقط داروهایی که حاوی این هورمون بوده می تواند باعث تغییر آن بوده و معمولا در موارد نازایی مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از سقط سطح هورمون گنادوتراپین جفتی انسان کاهش خواهد یافت .خاطرتان نرود از استفاده از تست های متفرقه تشخیص بارداری از طریق ادرار و تایید نشده پرهیز کنید

تشخیص سریع بارداری از طریق ادرار

تشخیص بارداری از طریق ادرار ساده ترین و آسانترین روش تشخیص بارداری است.کمتر خانمی است که با بی بی چک و انجام آزمایش توسط خود توسط ادرار آشنا نباشد.

آزمایش بارداری ادرار

جالب اینجاست که این روش تشخیص بارداری این روزها حتی در مطب پزشکان متخصص زنان و زایمان نیز استفاده می شود .نتایج این تست ها هم قابل قبول بوده و بسیار عالی است.

این تست های تشخیص بارداری از طریق ادرار که بصورت نواری و کاست یا خودکاری مورد استفاده قرار میگیرد با قرار گیری در ادرار شخص یا پاشش ادرار بر روی آن میزان هورمون بارداری را در ادرار سنجیده و اگر از حد معینی بیشتر باشد نشان بارداری را تایید می کند.

خانم های جوان در صورتی که رابطه جنسی کافی داشته باشند در صورت گذشت یک یا دو هفته از عادت ماهیانه خود می توانند نسبت به استفاده از تست های حاملگی و تشخیص بارداری از طریق ادرار اقدام نماید

انواع ست بارداری سریع که  به شکل های نواری یا کاست یا خودکاری در اعلام نتیجه یا کیفیت آن تفاوتی نداشته فقط از نظر شرایط ظاهری متفاوت هستند و البته بعضی از این تست ها برای شرایط خاص مقدار متفاوتی از هورمون hcg را می سنجند .

استفاده از کیت های تشخیص بارداری از طریق ادرار بیشتر در ساعت اولیه صبح و زمانی که شخص از خواب بیدار می شود توصیه می شود. بالا بودن غلظت ادرار می تواند نتیجه دقیقتری را برای شخص نمایان کند.

سطح هورمون بارداری در ادرار شخص در زمان معینی  بالا رفته و قابل استناد است و اگر خانمی زودتر از زمان ممکن اقدام به تشخیص کند امکان منفی شدن تست وجود دارد

تشخیص سریع  بارداری از طریق ادرار باید در شرایط بسیار مناسب و بصورت دقیقی انجام شود چرا که هر یک از مراحل اگر بدرستی صورت نگیرد در پاسخ بدست آمده تفاوتی وجود دارد. در استفاده از تشخیص بارداری از طریق ادرار بسیار توجه کنید که حتما با توجه به مراحل درج شده صورت پذید چرا که روش هر تست با دیگری تفاوت زیادی دارد

خاطرتان نرود از استفاده از تست های متفرقه تشخیص بارداری از طریق ادرار و تایید نشده پرهیز کنید

تشخیص بارداری از خون

تشخیص بارداری از خون

در مطلب قبل سعی بر آن داشتیم تا یکی از روش های تشخیص بارداری خانگی را مورد بررسی قرار دهیم .در این روش که عامیانه تر در بین مردم قرار دارد تشخیص بارداری از طریق ادرار صورت می گرفت . بطوری که با قرار دادن کاست یا نوار مخصوص تست سریع بارداری یا حاملگی در ادرار و نمایش آن توسط عملگر های رنگی حساس روی کیت نتیجه بارداری یا عدم آن را مورد تشخیص قرار می دادند

اما در تشخیص بارداری خانم ها  یا حاملگی شخص روش دیگری نیز وجود دارد.تشخیص بارداری خانم ها از طریق خون  روشی بسیار مناسب و دقیق جهت تشخیص بارداری می باشد. آزمایش خون بارداری یا همان تست بتا برای خانم هایی که در تست های بارداری ادرار با گزینه مشکوک یا پاسخ های قاطع کننده ای مواجه نشده اند روش آشنایی است

آزمایش بتا  غلبا پزشکان و متخصصان بهداشت خانواده برای گزینه آخر و قطعی خود انتخاب می کنند.

این آزمایش به دو صورت کیفی که فقط مثبت بودن یا منفی بودن تشخیص بارداری خانم ها را نشان می دهد یا بصورت کمی که بصورت تیتر بتا عدد دقیق آن را در خون به نمایش می گذارد.

آزمایش بارداری در خانه

فروشگاه رپید تست اقدام به تهیه و عرضه تست های سریع بارداری با خون در خانه کرده است.این رپید تست های بتا که دقت خیلی بالایی دارند با نمونه خون فرد عمل می کنند و به ان جی تست نیز معروف هستند بالا بودن دقت آزمایش خون بتا سبب گردیده است که پاسخ این نمونه ها بسیار بالا باشد

از لحاظ قیمت نیز این رپید تست ها به علت وارداتی بودن قیمت بالایی را به خود اختصاص داده اند آما به دقت آن و درصد خطایی بسیار بسیار کم ارزش خرید را دارد.برای خانمها چه بهتر از این که در خانه بجای استفاده از رپید تست های بارداری ادراری که زمان بیشتری باید برای دریافت نتیجه قابل قبول نیاز است از آن استفاده کنند.

تشخیص بارداری در خانه

تست سریع بارداری با خون در خانه پاسخ به جواب قطعی ( 7 تا 10 روز ) پس از لقاح با یک قطره خون فراهم می سازد .نتیجه آزمایش خانگی فقط در مدت 5 دقیقه قابل مشاهده می باشد .
این امر سبب می شود تشخیص و تصمیم گیری سریع برای مراجعه به متخصص برای خانمها فراهم باشد.این تست ها قابل استفاده در مواقع اورژانس و یا در مواقعی که شخص بیهوش است نیز می باشد که خود بسیار ارزشمند است.

تشخیص بارداری از بزاق

برای مشخص کردن بارداری روش های بسیاری استفاده شده و هر روزه نیز روش های دیگری مورد مورد آزمایش و بهره برداری قرار می گیرد.این ابداعات تمامی برای آسان کردن پروسه تشخیص بارداری و سرعت دادن به آن می باشد .

تست بارداری از راه بزاق دهان می تواند به عنوان یکی از سریعترین راه تشخیص بارداری باشد.

اخیرا محققان اروپایی نفاوری جدید تشخیص بارداری از بزاق را مورد بررسی قرار داده و آن را در اختیار فراد قرار دادند.باردار شدن زنان باعث می شود سطح استروژن و نمک در دهان فرد بیشتر گردد که این خود یک نمونه و وسیله برای بررسی این مورد می باشد.

سازندگان این فناوری مدعی شده اند که می توان به این آزمایش ۹۸ درصد اعتماد کرد و نمونه ای ارزشمند در برابر آزمایش های ادرار و بی بی چک ها خواهد بود . هنگامی که استروژن در بزاق خشک شده حاضر می‌شود، الگویی را تشکیل داده که شبیه به برگ سرخس است و می‌توان آنرا بطور کامل در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد.

با این دستگاه جدید که از پیل استفاده می‌کند، زنان می‌تواند آنرا لیسیده یا بزاق خود را روی عدسی زیر میکروسکوپی آن قرار داده و سپس مجددا نوار را در ظرف مخصوص بگذارند.

بعد از گذشت زمان  10-15 دقیقه شخص می‌تواند دستگاه را که قابل استفاده مجدد بوده، در مقابل چشم قرار داده و دکمه‌ای را برای فعالسازی نور آن فشار دهد.
اگر این عدسی نشانگر نقاط و نقش‌نگارهای مشابه باشد، زن باردار نیست اما اگر برگهای کوچک سرخس مانند در آن ظاهر شود، کاربر دو تا سه روز تا تخمک گذاری فاصله دارد.

قطعا علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح تا مدتی بعد نیز کار آسانی نیست

تشخیص بارداری از چشم

روش تشخیص بارداری از روی چشم به عنوان یک روش سنتی و خانگی به علت تجمع مایعات، نوسانات هورمونی و سایر تغییرات فیزیکی که طی بارداری رخ می دهد، ممکن است تغییراتی نیز در چشم ها ایجاد شود.

غالبا این گونه تغییرات زود گذر هستند و بعد از بدنیا آمدن فرزند و خاتمه دوران شیردهی این علایم بر طرف خواهند شد. تغییرات بینایی در دوران بارداری خفیف است و نیاز به استفاده از عینک و یا تعویض عینک نیز ندارد.

تشخیص بارداری از چشم

اگر زن باردار باشد لکه های خفیف صورتی رنگ در زمان تشکیل جنین یعنی زمانی که جنین در داخل پوشش رحم قرار می گیرد، می تواند نمایان شود. این حالت و تغییر در ظاهر چشم تقریبا هشت تا دو روز پس از تخمک گذاری روی خواهد داد. همچنین به دلیل نوسانات هورمونی ممکن است خشکی چشم نیز ایجاد شود.

تشخیص بارداری با وایتکس

از پیشینه تست تشخیص بارداری با وایتکس اطلاعاتی در دسترس نیست اما این روش نیز از جمله بررسی های بارداری می باشد که بصورت علمی اثبات نگشته اما افراد زیادی این روش را مورد امتحان قرار داده و نتیجه آن را تایید کرده اند . سایت رپید تست بطور مستقیم نمی تواند این روش ها را تایید کند.بسیاری از افراد با استفاده از همین روش ساده پمتوجه شدند که باردار هستند و تجربه استفاده از ماده وایتکس را به عنوان یکی از سریع‌ترین روش‌های تشخیص بارداری قبول دارند
تشخیص بارداری با وایتکس
در واقع نحوه تشخیص بارداری با وایتکس به این گونه است که زمانی که ادرار فرد باردار با وایتکس ترکیب می‌شود، به سبب وجود هورمون‌هایی که در آن وجود دارد، واکنش نشان می‌دهد و ادرار فرد شروع به کف کردن می‌کند و حالتی جوشان به خود می‌گیرد، این نشان می‌دهد که فرد باردار است.

هورمونی که با وایتکس واکنش نشان می‌دهد و سبب ایجاد این کف کردن می‌شود گونادوتروپین جفتی انسان یا hCG نام داردکه در ابتدای همین مطلب به طور کامل به معرفی آن پرداختیم.

نحوه تشخیص بارداری با وایتکس کار سختی نیست؛  بعد از ترکیب ادرار و وایتکس اگر هیچ واکنشی صورت نگیرد یا مقداری کف در آن ایجاد شود و سریع از بین برود، این نشان‌دهنده این است که فرد باردار نیست.

تشخیص بارداری با عسل

برای تشخیص بارداری با عسل فرد باید پیش از خواب باید یک الی دو قاشق غذاخوری عسل را با آب سرد مخلوط کرده و بخورد. گفته می شود که اگر فرد باردار باشد، در اثر خوردن عسل و آب دچار دل درد و دلپیچه شدید در دور ناف خود خواهد شد. پس اگر باخوردن آن دچار دلدرد شده و احتمالا جنین در رحم زن وجود دارد .

ین روش هم روش علمی نمی باشد و باید خاطر نشان کنیم بر اساسا بررسی های علمی خوردن عسل در دوران باردهی توصیه نمی گردد و سایت رپید تست پیشنهاد می کند به جای امتحان این روش از راه های دیگر تشخیصی استفاده کند.

تشخیص براداری با نمک

برای شروع دو قاشق نمک داخل یک لیوان یکبار مصرف بریزید و ادرار صبح گاهی خود را بر روی نک که در ظرف ریختید اضافه کنید.مرحله انتظار مرحله مبهم این تست می باشد زیرا به گفته برخی برای مشاهده نتیجه آزمایش تنها چند دقیقه باید منتظر بمانید در حالی که طبق نظر منابع دیگر به 2 ساعت انتظار نیاز است. حتی در برخی موارد خانم ها تا 8 ساعت یا بیشتر هم منتظر مانده اند!

به طور کلی به نظر می رسد اگر بعد از گذشت مدت زمان انتظار، ترکیب تغییر خاصی نکند نتیجه تست منفی بوده و حاصل تست تنها یک فنجان ادرار نمکی خواهد بود! اما اگر بعد از گذشت مدت زمان انتظار ترکیب ظاهر شیری یا پنیری پیدا کند نتیجه تست بارداری مثبت است.

تشخیص بارداری از روی شکم

شاید کمی به نظر غیر منطقی بیاید که در اوایل دوره بارداری بتوان تشخیص بارداری از روی شکم انجام داد اما واقعا تغییراتی محسوس به وجود می آید که شخص بتواند از وجود جنین متوجه شود

برخی بر این باورند که از روی شکل ناف و تغییر شکل آن می توانید متوجه حاملگی شوید اما این مورد خیلی زود اتفاق نمی افتد و  تشخیص بارداری از روی شکم به این سادگی نیست

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام روزتون بخیر ببخشید من ی علائمی تو نامزدم دیدم فکر میکنم اعتیاد ب شیشه داره میخوام ببرمش تست اعتیاد و فک میکنم اخرین مصرفش ۲۷ اسفند بوده تا چند روز تو ازمایش مثبت نشون میده ؟

  2. سلام من تست با وایتکس رو انجام دادم کناره های ظرفم یکم کف ایجاد شد وموند مقدار خیلی کم از پریودم هم یک هفته گذشته!یک روز بعد پریودم بی‌بی چک استفاده کردم ولی منفی دراومد،امکان داره باردار باشم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا