آشنایی با بیماری هاکرونا یا کوید 19

غذاهای مناسب برای کرونا

Suitable foods for coronavirus

ارزش تغذیه در زمان کرونا

رعایت اصول تغذیه ی سالم یکی از ارکان مهم و اساسی در تامین سلامت جامعه است. در شرایط کنونی که با بحران بیماری کوید19 مواجه هستیم، پیشگیری از کرونا با تغذیهرعایت یک برنامه غذایی سالم و متعادل در مقابله با این بیماری و کوتاه کردن این بحران، می تواند فوق العاده حائز اهمیت باشد.

این روزها همه ی افراد کم و بیش در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. اما مطالعات نشان داده اند که احتمال مرگ و میر در افرادی که مبتلا به اختلالات سیستم ایمنی، چاقی، دیابت، فشار خون یا سرطان هستند، نسبت به افراد با وزن ایده آل و بدون بیماریهای زمینه ای بیشتر است.

لذا در شرایط  کنونی، تقویت سیستم ایمنی برای هر فرد اهمیت ویژه ای دارد.بدلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی افراد چاق، این روزها معضل چاقی بیش از قبل، سلامت فرد را در معرض خطر قرار می دهد.

اگر فردی چاق هستیم، در این روزها باید در صدد دریافت یک برنامه ی غذایی اصولی و کنترل وزن خود باشیم و اگر در وزن ایده آل خود قرار داریم باید مراقب باشیم که دچار افزایش وزن نشویم.

با رعایت رژیم غذایی و کنترل نوع خوراک و میزان آن میتوانیم تا حد زیادی از افزایش وزن و همچنین افزایش تجمع چربی در بدن جلوگیری کنیم و درکل مواد غذایی مصرفی و سبک زندگی خود را به سمتی ببریم که سلامت ما دستخوش خطرات احتمالی قرار نگیرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

در اینجا راهکارهایی جهت تغذیه بهتر در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری کوید19 با تقویت سیستم ایمنی بدن ارائه می دهیم. اما در ابتدا بهتر است شما را با رژیم غذایی متعادل و متنوع آشنا کنیم چرا که این روزها رعایت اصل اعتدال و تنوع در رژیم غذایی ضروریست.

تعادل در رژیم غذایی به معنای مصرف مقادیر کافی از مواد موردنیاز برای حفظ سلامت بدن می باشد و تنوع نیز به معنای مصرف انواع مختلف مواد غذایی است که در ۶ گروه اصلی مانند

  • نان و غلات
  • سبزی ها
  • میوه ها
  • شیر و فرآورده های آم
  • گوشت و تخم مرغ
  • حبوبات و مغزدانه ها

قرار دارند.

 در ادامه بطور کامل این گروه های غذایی تقویت کننده بدن در برابر کوید 19 را به شما معرفی می کنیم:

تغذیه زمان کرونا

مصرف نان و غلات در زمان کرونا

نان ها (شامل سنگگ، بربری، نان جو، لواش، تافتون و سایر نان های محلی)، برنج، انواع ماکارانی، رشته ها، غلات صبحانه و فرآورده های آنها که مصرف 6 واحد و بیشتر در روز توصیه می شود. و هر یک واحد از این گروه برابر است با:

  1. 30 گرم نان یا یک کف دست بدون انگشتان یا یک برش 10*10 سانتی متر از نان بربری، سنگک و تافتون و برای نان لواش 4 کف دست
  2. 30 گرم یا سه چهارم لیوان غلات صبحانه
  3. نصف لیوان برنج یا ماکارانی پخته
  4. سه چهارم لیوان غلات آماده خوردن (برشتوک، کورن فلکس، شیرین گندمک)
  5. سه عدد بیسکوییت ساده بخصوص نوع سبوسدار
وبلاگ رپید تست
از واریانت دلتا کرونا چه می دانید؟

مصرف سبزیجات برای کوید 19

شامل انواع کاهو، سبزی خوردن، انواع کلم، کرفس، فلفل، بادمجان، انواع کدو، قارچ، لوبیا سبز، گوجه فرنگی، خیار، پیاز، اسفناج و … که مصرف 3 واحد و بیشتر در روز توصیه می شود.

  1. یک لیوان سبزی های خام برگ دار (اسفناج، کاهو، برگ کرفس و …)،
  2. نصف لیوان سبزی های پخته
  3. یک عدد گوجه فرنگی یا هویج یا پیازیا خیار متوسط

مصرف میوه ها غذای مناسب برای کرونا

مصرف میوه ها به عنوان غذای مناسب برای کرونا شامل انواع مرکبات (مانند پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، لیمو شیرین، لیموترش)، طالبی، خربزه، هندوانه، انبه، هلو، شلیل، انواع توت، انگور، انار، سیب، گیلاس، آلبالوريال زردآلو و … و انواع آبمیوه طبیعی، کمپوت میوه ها و میوه های خشک (خشکبار) که مصرف 2 واحد و بیشتر در روز توصیه می شود. و هر یک واحد میوه برابر است با:

  1. یک عدد میوه متوسط (سیب، موز، پرتقال و …) یا
  2. نصف لیوان میوه های ریز مثل انار، توت و انگور یا
  3. یک چهارم طالبی یا به همان اندازه خربزه یا هندوانه
  4. نصف گریپ فروت یا
  5. نصف انبه یا
  6. یک چهارم لیوان میوه خشک یا خشکبار یا
  7. نصف لیوان میوه پخته یا کمپوت میوه کم شیرین یا
  8. سه چهارم لیوان آب میوه تازه و طبیعی

مصرف شیر و لبنیات برای کرونا

شامل شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ که مصرف 2 واحد و بیشتر در روز توصیه می شود. و هر یک واحد لبنیات برابر است با:

  1. یک لیوان شیر یا ماست کم چرب
  2. 45 تا 60 گرم پنیر معمولی
  3. یک چهارم لیوان کشک مایع با غلظت متوسط
  4. 2 لیوان دوغ

مراقبت از کوید 19 با مصرف گوشت و تخم مرغ

شامل گوشت، مرغ، ماهی، میگو، بلدرچین، ارک، غاز، تخم پرندگان و … که مصرف 2 واحد و بیشتر در روز توصیه می شود. پیشتر به مطلبی در مورد تاثیر ویتامین دی بر کرونا پرداختیم که و هر یک واحد از این گروه برابر است با:

  1. نصف ران متوسط مرغ یا یک سوم سینه متوسط مرغ (بدون پوست) یا پرندگان مشابه
  2. 2 تکه (هر تکه 30 گرم) گوشت خورشتی پخته یا
  3. 50 گرم ماهی یا میگو یا
  4. دو عدد تخم مرغ

مصرف حبوبات و مغز دانه  ها برای پیشگیری از کرونا

حبوبات به عنوان غذای مناسب زمان کرونا شامل  نخود، انواع لوبیا، عدس، ماش، سویا، لپه، ماش و … و مغزها شامل گردو، بادام، فندق، بادام هندی، بادام زمینی، پسته و … می باشد. بجای یک واحد گوشت یا دو عدد تخم مرغ می توان یک واحد حبوبات مصرف نمود و مصرف روزانه یک واحد از حبوبات یا مغزها توصیه می شود. هر یک واحد از این گروه برابر است با:

  1. نصف لیوان حبوبات پخته یا یک چهارم لیوان حبوبات خام یا
  2. یک سوم لیوان مغز دانه ها
وبلاگ رپید تست
واقعا معتادا کرونا نمی گیرند؟

تغذیه کرونایی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا