آشنایی با بیماری هاکرونا یا کوید 19

قارچ سیاه کرونا چیست؟

how black fungus Mucormycosis in covid 19


بیماری قارچ سیاه چیست ؟

دردسر های خود بیماری کرونا کم بود به آن بیماری های دیگری هم اضافه شده است . خدا می داند با گذشت زمان با چه مشکلات دیگری مواجه خواهیم شد . بیشتر این بیماری ها جدید نبوده و  در کنار بیماری کوید 19 رشد کرده و فرد را گرفتار می کنند .بیماری قارچ سیاه نیز یک نمونه از ان می باشد که سر و کله اش پس از همه گیری کرونا در هند پیدا شد

ابتدا مانند خود کوید 19 در حد اخبار بود و حال به یک نگرانی کامل در کل دنیا و شیوع آن در ایران نیز تبدیل شده است این بیماری توسط گروهی از کپک‌ها به نام «موکورمیستس» ایجاد می‌شود که در خاک و گیاهان ، کودهای حیوانی و هوا یافت می شوند زندگی می‌کنند.

این قارچ قابل تنفس بوده و سپس ریه ها ، سینوس ها را آلوده کرده و به مغز و چشم گسترش می یابند. به ندرت ، عفونت ممکن است زمانی ایجاد شود که اسپورها از طریق بریدگی یا زخم باز وارد بدن می شوند.

در کنار تمامی خطرات و نگرانی های ابتلا به این قارچ تنها نکته مثبت این است که این قارچ مسری نیست و نمی تواند از همجواری افراد با هم مانند بیماری کرونا و دیگر بیماری قابل سرایت منتقل شود.

علت نامگذاری قارچ سیاه این است که لکه سیاهی بینی بیماران را فرا می‌گیرد.

قارچ سیاه چطور وارد بدن می شود

قارچ سیاه چگونه وارد بدن می‌شود؟

این نوع کپک‌ها معمولا از طریق سینوس های صورت وارد بدن افراد می‌شوند و در آنجا رسوب می‌کنند و می‌توانند به فضای سر راه پیدا کنند و هنگامی که سیستم ایمنی بدن افراد نتوانند آنها را تحت کنترل در آورند

آنها به پایه مغز حمله می‌کنند و در آنجا یک مشکل بسیار جدی به وجود می‌آورند البته بطور کلی، بدن قادر به دفع این آلودگی قارچی هست و تنها کسانی که دارای یک سیستم ایمنی بشدت ضعیف هستند، مثلا بیمارانی که پیوند عضو داشته‌اند یا بیماران سرطانی، احتمالا نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند.

قارچ سیاه می تواند از طریق مرطوب ‌کننده‌ها یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران شودعفونت اما از طریق فرد به فرد قابل سرایت نیست.

علائم بیماری قارچ سیاه

علائم به قسمتی از بدن که قارچ در آن رشد می‌کند، بستگی دارد. از جمله علائم این عفونت قارچی مانند:

  • تب
  • سرفه
  • سینه درد
  • تنگی نفس
  • تورم در یک سمت صورت
  • سردرد
  • گرفتگی سینوس
  • ضایعات سیاه رنگ روی پل بینی یا درون دهان
  • شکم درد
  • حالت تهوع و استفراغ
  • خونریزی گوارشی
  • خون در مدفوع
  • اسهال

اگر پوست آلوده شده باشد، پوست تاول زده، قرمز، یا متورم دیده شود. همچنین، ممکن است سیاه رنگ شده یا گرما یا درد احساس شود.

عفونت می‌تواند از طریق خون به بخش‌های دیگر بدن گسترش یابد. این شرایط به نام موکورمایکوزیس منتشر شناخته می‌شود.

علائم ابتلا به قارچ سیاه

زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، قارچ می‌تواند اندام‌هایی مانند طحال و قلب را تحت تاثیر قرار دهد. در موارد شدید، فرد ممکن است دچار تغییراتی در وضعیت روانی خود شود این شرایط در مواردی می‌تواند مرگبار باشد.

از آنجا که این عفونت از نوع تهاجمی است، باید هرچه سریع‌تر از بین برود و بافت‌های مرده نیز برداشته شود. به همین دلیل گاه جراحان مجبور می‌شوند بینی، چشم یا حتی فک بیماران را بردارند تا جلوی رسیدن عفونت به مغز را بگیرند.

بنا بر یافته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، نرخ متوسط مرگ و میر توسط این عفونت ۵۴ درصد است. به همین دلیل افرادی که آلوده می‌شوند ممکن است ظرف چند روز جان خود را از دست بدهند. با این وجود این بیماری مسری نیست

چگونه از بروز قارچ سیاه پیشگیری کنیم؟

راهی برای پیشگیری از این عارضه وجود ندارد اما برخی اقدامات می تواند افراد را از احتمال بروز این بیماری مصون نگه دارد.

  • دوری از مناطقی با گرد و غبار یا خاک زیاد. باید یا از این مناطق دور مانده یا در این مناطق از ماسک های چند لایه استفاده کرد.
  • سعی کنید از آب های آلوده پرهیز کنید.
  • اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف است، از کارها و فعالیت هایی که بدنتان را در معرض گرد و غبار و خاک قرار می دهد، خودداری کنید.
  • در صورت داشتن علائم کرونا بوسیله تست حلقی کرونا از ابتلای خود اطمینان پیدا کرده و درمان را شروع کنید

قارچ سیاه و بیماری کرونا

 

ویروس کرونا روزانه با جهش‌ها و علائم متفاوتی خود را قوی‌ترمی کند یک گونه از جهش های این بیماری به نام قارچ سیاه ظاهر شده است.

قارچ سیاه به دلیل ریسک استفاده برخی داروهای مربوط به درمان عوارض کرونا است برای درمان بیماران مبتلا به نوع شدید کرونا که در ICU ها بستری می‌شوند یا اکسیژن خون بسیار پایینی دارند و دچار تنگی نفس می‌شوند، یک سری داروها استفاده می‌شود که برای نجات جان بیمار است.

استفاده از این داروها، ریسک ابتلا به عفونت‌های قارچی را در بیمار بیشتر می‌کند بنابراین خود کرونا موجب بروز قارچ سیاه نمی‌شود.

اکثر بیمارانی که دچار این عفونت می‌شوند، دیابتی هستند برای درمان افراد مبتلا به دیابت که به نوع شدید کرونا مبتلا می‌شوند، مجبور هستند داروهایی تجویز کنند که سیستم ایمنی بدن را ضعیف و قند خون را از حالت کنترل خارج می‌کنند در نتیجه ریسک ابتلا به این عفونت قارچی در این بیماران ایجاد می‌شود برای درمان افراد مبتلا به دیابت که به نوع شدید کرونا مبتلا می‌شوند، پزشکان داروهایی تجویز میکنند  که سیستم ایمنی بدن را ضعیف و قند خون را از حالت کنترل خارج می‌کنند در نتیجه ریسک ابتلا به این عفونت قارچی در این بیماران ایجاد می‌شود.

توصیه می‌شود تا حد امکان بیماران سرپایی از کورتن‌ها استفاده نکنند.

متاسفانه دیده می‌شود این دارو برای یک بیمار تجویز می‌شود و بیمار دیگر نیز همین نسخه را استفاده می‌کند.

گاه ممکن است تجویز دارو نامناسب باشد یا خودسرانه توسط بیماران استفاده شود اما در برخی موارد چاره‌ای جز تجویز این داروها ندارند .

در این شرایط، در بیمارستان قند خون کنترل و برای درمان عفونت‌های قارچی کارهای زیادی از جمله درمان ضد قارچ و جراحی‌های متعدد انجام می‌شود.

قارچ سیاه در واقع یک عفونت قارچی است که در بین بیماران کرونایی شناسایی شده و به سرعت در حال گسترش است، اما قارچ سیاه قابل درمان بوده و با تشخیص و اقدامات درمانی زود هنگام می‌توان از رشد آن به اعضای بدن جلوگیری کرد.

در گام نخست احتمال این وجود دارد که پزشکان برای تشخیص و بررسی میزان درگیری ریه آزمایش‌های تصویربرداری مانند سی‌تی اسکن یا ام‌آرآی را تجویز کنند، بنابراین در هر صورت این اقدام تشخیصی را انجام میدهند.

ابتلا به کرونا و دیگر شرایط محیطی باعث می‌شود تا در بدن یک پدیده مرموز فعال گردد که به «طوفان سیتوکین» معروف است.

در این وضعیت، سیستم ایمنی بدن دچار اختلال می‌شود و در کنار حمله به سلول‌های عفونی، به سلول‌های سالم نیز حمله می‌کند.

پزشکان برای کاهش حملات سیستم ایمنی، استروئید تجویز می‌کنند. اما این کار باعث تضعیف قدرت دفاعی بدن و در مقابل افزایش سطح قند می‌گردد و به این ترتیب محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌آیددر صورت تشخیص موکورمایکوزیس، درمان باید بلافاصله با دارو‌های ضد قارچ تجویزی آغاز شود.

داروهای تجویزی قارچ سیاه در زمان کرونا

دارو رشد قارچ را متوقف کرده، آن را نابود می‌کند و عفونت را کنترل می‌کند. دارو‌های زیر ممکن است تجویز شوند:

  • آمفوتریسین B
  • ایزاوکونازول
  • پوزاکونازول

این دارو‌ها از طریق تزریق درون سیاهرگی وارد بدن شده یا به صورت قرص مصرف می‌شوند. پزشک ممکن است روند درمان را با دوز‌های بالا از طریق تزریق درون سیاهرگی آغاز کند تا زمانی که عفونت کنترل شود که این نوع درمان می‌تواند چند هفته طول بکشد.

سپس، روند درمان به استفاده از قرص تغییر یابد.اگر بیماری دارای عوارض جانبی مشکل‌ساز مانند معده درد، سوزش سردل، یا دشواری در تنفسی است، باید به پزشک خود اطلاع دهد. وی ممکن است قادر به تغییر برنامه درمان بیمار باشد.

نقشه تغذیه در زمان ابتلا به کرونا نیز در حاد شدن ان تاثیر داشته باشد

قارچ سیاه در ایران

قارچ سیاه در کشور نیز وجود دارد، بیمار کرونایی دارای قارچ سیاه هم دربیمارستان های ایران دیده شده است و دلایل مختلفی هم دارد.

نگرانی ها از شیوع بیشتر ابتلا به قارچ سیاه در ایران بسیار افزایش یافته و این خود می تواند اوضاع را برای پیک های بعدی مواجه به کویید 19 خطرناک تر کند

آمار بالای افراد دیابتی در ایران خود یک سوی نگرانی این بیماری می باشد

کرونا کسانی که ضعف ایمنی دارند را درگیر می‌کند، در کنار آن خود کرونا هم ضعف سیستم ایمنی ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر باید با کمک کورتون التهاب ایجاد شده بر اثر کرونا را درمان کرد و کورتون هم سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند.

این مساله می‌تواند باعث ابتلای افراد به قارچ سیاه شود.»

«مبتلایان به کرونا در این دوران باید قند خود را کنترل کنند و پزشکان هم نباید بدون دلیل برای بیماران کورتون تجویز کنند.

همچنین آنها باید بیماران را از نظر ابتلا به بیماری‌های قارچی بررسی کنند.»گفته می‌شود افرادی مستعد ابتلا به قارچ سیاه هستند که سیستم ایمنی پایینی دارند و ابتلا به کرونا هم سیستم ایمنی آنها را ضعیف‌تر می‌کند.

اما این در حالی است که حدود ۵ هزار بیمار دارای بیماری خاص و بیماری‌های نادر در کشور واکسینه نشده‌اند. این افراد در صورت ابتلا به کرونا بیشتر در معرص ابتلا به قارچ سیاه هم هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد واکسیناسیون این افراد باید در اولویت قرار بگیرد

قارچ سیاه هندوستان

قارچ سیاه در هندوستان

قارچ سیاه درهندوستان به دنبال شیوع کرونا دلتا ابتلای بیشتری داشته است یکی از دلایل شیوع بالای این عفونت در هند این بوده که برخی بیمارستان‌ها و پزشکان بیش از حد لازم استروئید تجویز کرده‌اند و برخی بیماران نیز بدون مشاوره با پزشک، داروهای حاوی استروئید را در خانه مصرف کرده‌اند.

نرخ ابتلا به دیابت در هندوستان بالاست بیماران دیابتی که قند زیادی در خون دارند، بیشتر در معرض خطر هستند استفاده ازآب های آلوده و وجود گرد و غبار و خاک زیاد یک دیگر از دلایل شیوع قارچ میباشد

بطور کلی بدن قادر به دفع این آلودگی قارچی هست و تنها کسانی که دارای یک سیستم ایمنی بشدت ضعیف هستند، مثلا بیمارانی که پیوند عضو داشته‌اند یا بیماران سرطانی، احتمالا نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند.

ابتلا به کرونا و دیگر شرایط محیطی باعث می‌شود تا در بدن یک پدیده مرموز فعال گردد که به «طوفان سیتوکین» معروف است.

در این وضعیت، سیستم ایمنی بدن دچار اختلال می‌شود و در کنار حمله به سلول‌های عفونی، به سلول‌های سالم نیز حمله می‌کند.

پزشکان برای کاهش حملات سیستم ایمنی، استروئید تجویز می‌کنند. اما این کار باعث تضعیف قدرت دفاعی بدن و در مقابل افزایش سطح قند می‌گردد و به این ترتیب محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌آید.در حال حاضر هند با کمبود شدید «آمفوتریسین بی» نیز روبروست که اصلی‌ترین داروی ضد قارچ برای درمان مبتلایان محسوب می‌شود.

با این وجود بیماری قارچ سیاه و ابتلا به آن مسری نیست و هند نیز بطور معمول سالانه با دهها مورد از این بیماری روبروست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا