کرونا یا کوید 19مطالب بیماری

قوی ترین واکسن کرونا چیست ؟

What is the strongest covid 19 vaccine?

کرونا هر روز تغییر وضعیت داده و با جهش جدیدی دنیا را غافلگیر می کند و تا محققان تلاش می کنند واکسن های تولیدی خود را آماده حمله به سویه جدید کرونا کنند سویه دیگری از راه رسیده و واکسن را دور می زند

در این مقاله می خواهیم به فویترین واکسن کرونا که می تواند در ابتلا به جدید ترین سویه موفق باشد را معرفی کنیم .البته با توجه به توضیحات داده شده این مقاله به مرور بروزرسانی می شود و اطلاعات مربوطه و مشخصات واکسن ها جایگرین می گردند

هدف ما بررسی نمونه های عرضه شده از این واکسن ها داخل کشور بوده و مقایسه بین آنها می باشد هر چند که هر سویه راهکارهای فرار از نمونه های قدیمی و حتی پادتن ها را پیدا می کند اما بالاخره می خواهیم بدانیم در مورد آخرین واریانت کدام واکسن قویترین می باشد.

واریانت BA5 جدید چقدر واکسن‌گریز است ؟

کوید 19 بیماری عجیبی بود و هست .از ابتدا در مورد تمامی معادلات و برنامه ها یک غافلگیری برای همه دنیا داشت اکنون که همه ما در روزگار خوش رهایی و کندن ماسک ها از صورت بودیم ناگهان کرونا برگشت

این‌ بار با زیرسویه جدیدی از امیکرون؛ اگر چه هنوز مشخص نیست BA4 و BA5 در ایران تبدیل به واریانت غالب شده باشند اما تصور آن دور از انتظار نیست.

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو کمیته علمی ستاد کرونا، در این‌ باره به خبرآنلاین می‌گوید:

«اینکه BA5 واریانت غالب در کشور باشد، هنوز تایید نشده است. متاسفانه ما یک نظام مراقبت ژنومیک نداریم تا به کمک آن بتوانیم درباره اینکه کدام زیرسویه از امیکرون در ایران شیوع پیدا کرده، نتیجه درست بگیریم اما احتمال اینکه BA5 در ایران مانند برخی از کشورهای دیگر تبدیل به واریانت غالب شود وجود دارد.»

زیر سویه‌های جدید کرونا چقدر خطرناک هستند؟

از زمانی که واریانت های امیکرون آمد چند زیرشاخه از امیکرون به وجود آمد که از BA1 تا BA5 تقسیم بندی می شود و BA4 و BA5 و همین طور BA2 مسئول شیوعاتی هستند که در نقاط مختلف جغرافیایی در اروپا، آمریکا، آمریکای لاتین و آفریقا و غیره دیده می شود.

طبق مطالعاتی که انجام شده BA5  و BA4 در مقایسه با BA2 هم ایمنی گریزی و هم سرایت پذیریشان بالاتر است. در ضمن مطالعات اولیه نشان داده حتی BA4 و BA5بیماری ریوی شدیدتری هم نسبت به BA2 ایجاد می کنند.

امکان شروع یک موج دیگر در ایران هم هست چون دوز بوستر یا دوز سوم در ایران کم زده شده و حدود 34 درصد است و افرادی هم که دوز اول و دوم را زده اند سیستم ایمنیشان ضعیف شده است.

رعایت پروتکل های بهداشتی به شدت کاهش یافته و تجمعات مختلف همچون کنسرت ها و مسابقات با حضور تماشاگر بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی بدون ماسک در حال برگزاری است

از طرف دیگر تعداد افرادی که در روز ماسک می زنند نیز بسیار کم شده است.احتمالا با یک غافلگیری عجیب مواجه شویم و متاسفانه اطلاعات هم خیلی خوب به دست ما نمی رسد چون تعداد تست ها در کشور بسیار کاهش یافته است.

افراد با داشتن علائم سرماخوردگی می توانند از کیت تست امیکرون در خانه استفاده کنند تا به صورت ساده تشخیصی از بیماری داشته باشند

چرا باید قوی ترین واکسن کرونا را بزنیم؟

حالا در آستانه ورود به موج جدیدی از شیوع کرونا یکبار دیگر بحث بالابودن ایمنی جامعه در برابر این ویروس مطرح شده است؛ ایمنی‌ای که واکسن‌ها در بالابردن آن نقش زیادی دارند اما گذر زمان و جهش ویروس می‌تواند اثر واکسن‌ها را کم کند.

«اثربخشی واکسن‌های تولیدشده به‌مرور زمان که ویروس جهش پیدا می‌کند کم می‌شود، همچنین با گذشت زمان سطح ایمنی افرادی که واکسن تزریق کردند کاهش پیدا می‌کند. این دو مورد سبب می‌شود آسیب‌پذیری مردم در برابر واریانت‌های جدید بیشتر شود.»

در مواجهه با کاهش ایمنی یکی از اقدامات تزریق دز یادآور واکسن است اما باید گفت یکی از ویژگی‌های سویه امیکرون این است که این ویروس در برابر واکسن‌ها مقاوت زیادی دارد؛ اگر چه واکسن‌های موجود در دنیا توانستند در برابر زیرسویه‌های BA1 و BA2 اثرگذاری مثبتی داشته باشند اما گزارش‌ها نشان می‌دهد زیرسویه BA5 واکسن‌گریزتر است و همینجا ارزش تزریق قویترین واکسن کرونا اهمیت پیدا می کند

کدام واکسن های کرونا ضعیفتر عمل می کنند؟

زیر سویه جدید امیکرون واکسن گریز تر است به ویژه در برابر واکسن‌هایی که از پلتفرم ویروس کشته‌شده استفاده کردند مانند سینوفارم یا واکسن تولید داخل برکت البته قبلتر نیز در مورد بهتر بودن برکت و سینوفارم مطالبی را ارائه دادیم

ما از گذشته یک تعدادی واکسن در کشور داریم که بعید است آنها اثربخشی زیاد در برابر زیرسویه جدید امیکرون داشته باشند. در چنین شرایطی خیلی از کشورها به دنبال این هستند که واکسن‌ها را اصلاح کنند تا اثربخشی آنها بر واریانت‌های جدید افزایش پیدا کند.

این اتفاق باید در میان واکسن‌سازهای کشور ما هم انجام شود یا باید از واکسن‌هایی استفاده شود که اثربخشی مناسبی در برابر واریانت‌های جدید دارند. اگر در این‌ باره اقدامات جدی صورت نگیرد می‌شود برای آینده نگران بود.»

حالا با در نظر گرفتن اینکه احتمال دارد زیرسویه BA5 در کشور شیوع پیدا کند یک سوال پیش می‌آید:

آیا واکسن‌های موجود در ایران در برابر زیرسویه جدید امیکرون ایمنی ایجاد می‌کنند؟

اصولاً BA5 نسبت به واکسیناسیون مقاوت بیشتری دارد. بهترین راه این است که ما بتوانیم واکسنی علیه زیرسویه BA5 درست کنیم اما ساخت این واکسن زمان زیادی لازم دارد و تا آن مرحله موج ایجادشده توسط BA5 رد شده و ممکن است سویه یا زیرسویه دیگری شیوع پیدا کند.

بنابراین ممکن است به لحاظ اقتصادی برای شرکت‌های واکسن‌ساز به‌صرفه نباشد؛ هر چند برخی از کشورها این ریسک را انجام می‌دهند.»

در شرایط فعلی چطور اثر واکسن کرونا را قوی تر کنیم؟

همان‌ طور که گفته شد واکسن‌های موجود به‌ویژه واکسن‌هایی از نوع ویروس کشته‌شده سطح ایمنی کمتری در برابر انواع زیرسویه‌های میکرون به‌خصوص زیرسویه BA5 ایجاد می‌کنند اما باید پرسید با توجه به احتمال شیوع گسترده این زیرسویه و وجود واکسن‌هایی با پلتفرم ویروس کشته‌شده در ایران، بهترین اقدام چیست؟

«در این شرایط مناسب‌ترین گزینه این است که مردم واکسن‌های موجود را تزریق کنند؛ به‌خصوص در گروه‌های پرخطر مانند سالمندان و افراد دارای بیماران زمینه‌ای یا افرادی که بیش از شش ماه از آخرین تزریق واکسن‌شان گذشته است.»

مورد مهم که قبل از تزریق واکسن قویترین راه کنترل و مبارزه با ویروس کوید 19 است رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و ضدعفونی است

«ما در روزهای آینده مراسم‌های تجمعی مانند ایام محرم و راهپیمایی اربعین داریم. این در حالی‌ است که در عراق موارد ابتلا به صورت انفجاری در حال افزایش است.

در چنین شرایطی اگر امروز اقدامات مناسب درخصوص تزریق واکسن انجام ندهیم شرایط سخت می‌شود.

بنابراین الان یکی از موثرترین استراتژی‌ها تکمیل واکسیناسیون با یک پلتفرمی متفاوت از واکسن‌های گذشته است و چون اکثر افراد در کشور ما واکسن سینوفارم و برکت تزریق کرده‌اند، این افراد باید به سراغ پلتفرم جدید بروند.»

اما اگر از ما می پرسید که چه کسانی باید دوز چهارم واکسن کرونا را بزنند می گویم همه افراد که سه دوز قبلی را دریافت کرده اند و از مدت زمان مناسب دوز سوم کذشته باشد باید دوز یادآور را دریافت کنند

ور در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی به درمان امیکرون در منزل روی بیاورند و به مدت زمان طول کشیدن امیکرون در قرنطینه بمانند

کدام واکسن کرونا قوی تر است

قوی ترین واکسن کرونا جدیدترین واکسن است؟

ما در حال حاضر و در آینده نزدیک دسترسی به واکسن‌های مناسب برای زیرسویه BA5 نداریم. موج بالارونده کرونا هم در چند هفته آینده به پیک می‌رسد و فروکش می‌کند.

بنابراین الان تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که افرادی که از واکسن‌ها با نوع ویروس کشته‌شده استفاده کرده‌اند برای دوز یادآور (سوم یا چهارم) از پلتفرم‌های ویکتوری استفاده کنند یعنی همان واکسن‌هایی که ماده ژنتیکی را روی یک ویروس بی‌خطر سوار کردند مانند واکسن‌های آسترازنیکا و اسپوتنیک.

یا از واکسن با پروتئین ویروسی که در کشور ما مدل مشخص آن واکسن پاستور (پاستوکووک) و اسپایکوژن هست استفاده کنند. استفاده از این نوع واکسن‌ها می‌تواند تقویت ایمنی مناسب‌تری ایجاد کند.»

مشکل امروز ما عدم استقبال از تزریق واکسن است. طی یکی – دو هفته آینده باید یک موج و کمپین برای تزریق واکسن راه بیفتد. مهم این است که زمان از دست نرود،

ما می‌خواهیم از تلفات موج هفتم جلوگیری کنیم بنابراین بهترین زمان برای تکمیل واکسیناسیون همین امروز است.

حتی دولت می‌تواند برای افرادی که واکسن تزریق نکردند محدودیت‌هایی ایجاد کند؛ چراکه این افراد دارند سلامت و اقتصاد جامعه را به مخاطره می‌اندازند، دولت می‌تواند برای این افراد از شرکت در مسافرت‌ها یا سالن‌های ورزشی و موارد دیگر محدودیت ایجاد کند.

این افراد هم حق اعتراض ندارند؛ چراکه دارند سلامت عمومی را با عقاید خودشان به خطر می‌اندازند.»

چیزی که مشخص است این است که قوی ترین واکسن کرونا واکسنی است که زمانش هم تزریق شود تا در قطع زنجیره انتقال موفق باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا