آشنایی با مواد مخدرترک اعتیادمطالب اعتیاد

کدام مواد مخدر دندان را سیاه میکند

Which drug makes teeth black?


مصرف مواد مخدر تاثیر مستقیمی بر بهداشت دهان و دندان دارد تا آنجا که از دیر باز افرادی که مواد مخدر مصرف داشتند غالبا دندانی در دهان نداشتند

ورود مواد مخدر از جانب افرادی که آن را بصورت کشیدنی مصرف می کنند از دهان و میان دندان هاست پس اگر مواد مخدر موچب سیاهی و تیره شدن دندان بشود خیلی عجیب به نظر نمی رد

البته کلا بعضی مواد بخاطر ماهیت و تغییراتی که ایجاد می کنند اگر بغیر از دود کردن نیز مصرف شوند موجب پوسیدگی و از بین رفتن دندان ها می شوند که به انها بصورت جدا گانه خواهیم پرداخت

در همین ابتدا اشاره کنیم که رعایت بهداشت فردی و بهداشت دهان و دندان از جمله مواردی است که می تواند صدمات ناشی از مصرف دخانیات یا مواد مخدر را به حداقل برساند

مواد مخدر چطور دندان ها را سیاه می کند

افرادی که مواد مخدر غیر قانونی مصرف می‌کنند به شدت در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های دهان و دندان هستند. استفاده از داروهای مخدر تجویزی و غیر قانونی می‌تواند باعث پوسیدگی مینای دندان‌ها شود.

دندان‌های سفید مرواریدی با ادامه مصرف مواد مخدر، غالباً سیاه شده و باعث فاسد شدن تمام بافت دندان یا حتی بروز عفونت‌های استخوانی ناشی از پوسیدگی‌های شدید می‌شود. در بیشتر این موارد، دندان‌ها را نمی‌توان حفظ کرد و باید کشیده شوند.

 مواد مخدر باعث ضعیف شدن خون‌رسانی شده و این خون‌رسانی باعث تحلیل و تضعیف لثه دندان می‌شود.وقتی هم لثه‌ها تحلیل بروند، ریشه دندان‌ها نمایان می‌شوند.

ریشه دندان لایه محافظ مینا را ندارد و بسیار مستعد پوسیدگی است؛ به‌عنوان مثال نشانه شخصی که تریاک و مشتقات آن را مصرف می‌کند این است که دندان‌هایش پوسیدگی‌های سیاه دارد و این پوسیدگی، باعث شکستگی دندان‌ها می‌شود.

برخی اثرات مواد مخدر بر دندان ، جریان بزاق را کاهش می‌دهند باعث خشکی دهان می‌شوند. خشکی دهان احتمال پوسیدگی دندان‌ها را به شدت افزایش می‌دهد زیرا بزاق:

  • میزان باکتری‌های موجود در دهان را کاهش می‌دهد
  • اسیدهایی که باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند را خنثی می‌کند
  • حاوی مواد ضروری برای فرایند رمینرالیزه کردن دندان‌ها است که باعث‌ترمیم مینای دندان (سطح سختی که از دندان‌ها محافظت می‌کند) می‌شود.
  • با شستشوی دهان از باقی ماندن مواد غذایی داخل دهان جلوگیری می‌کند.از پزشک خود در مورد مصرف داروهایی که ممکن است باعث خشک شدن دهان شوند سوال کنید.

تاثیر مخدرهای صنعتی بر دندان‌ها

مواد مخدر صنعتی به دلیل اسیدی بودن باعث ضعف در خون‌رسانی، تغییر لثه‌ها، پوسیدگی بیش از حد دندان‌ها می‌شوند و خیلی زودتر از مواد مخدر سنتی اثرات خود را نشان می‌دهند.

مصرف این مواد نیز سهم زیادی از از بازار خرید و فروش مواد مخدر در جهان به خود اختصاص داده است و کارشناسان علت ان را قیمت کمتر ، سهولت مصرف و گیرایی بیشتر می داند

از سوی دیگر عوارش مصرف آن به شدت بیشتر از مواد مخدر سنتی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم

اعتیاد و دندان سیاه

سیاه شدن دندان در اثر مصرف شیشه

متامفتامین که با پایپ مصرف می‌شود، علاوه بر اثر غیرمستقیم و مستقیم پوسیدگی‌زا، به زخم‌های داخل دهانی منجر می‌شوند.

اين گروه از مواد باعث تحريك سيستم عصبي مركزي انسان مي شود كه مي تواند باعث كوتاه شدن تنفس، گرم شدن بدن، تهوع، استفراغ، اسهال، به هم خوردن نبض و ضربان قلب، افزايش فشارخون، آسيب دائم به مغز و ايجاد پوسيدگي هاي پيش رونده شود.

افرادي كه از اين مواد استفاده مي كنند دندان هايشان را سياه، رنگ گرفته، پوسيده، خردشونده يا در حال افتادن توصيف مي كنند.

اثرات اين داروها در محيط دهان به شكل تخريب گسترده بافت سخت و نرم دهان است كه به دليل وجود عوامل آسيب رسان مختلف و تقويت آنها، ساختمان ضعيف شده دندان و بي توجهي فرد نسبت به سلامت خود به سرعت پيشرفت مي كنند.

تخريب گسترده ناشي از اين مواد به دليل ماهيت اسيدي اين داروها، وضعيت بزاق و خشك شدن دهان و در نهايت تمايل براي خوردن مواد قندي است. بنابراين تمام فاكتورهاي مورد نياز براي ايجاد و پيشرفت بيماري در كنار يكديگر جمع شده اند تا اثرات تخريبي آن را چند برابر كنند.

مدت نشئگي در اين مواد تا 12 ساعت هم مي تواند طول بكشد كه به مفهوم بي توجهي فرد به رعايت و كنترل بهداشت به مدت طولاني است.

اين افراد ممكن است طي ايــن مـدت دندان هاي ضعيف شده در معرض اسيد را روي هم فشار داده و آنها را دچار سايش كنند كه براي دندان و لثه مخرب است.

براي مواد مخدر امروزي زبان يكي از راه هاي جذب دارو است. در اين موارد به دليل مشكلات حاصل از تزريق ممكن است فرد به دندانپزشك مراجعه داشته باشد.

تاثیر اعتیاد به قرص بر دندان

داروهای محرک و قرص‌ها باعث می‌شوند که فرد دندان‌هایش را به طور عصبی روی هم فشار دهد و دندان‌ها دچار سایش شوند.

این روند سایشی می‌تواند به از دست رفتن دندان‌ها منجر شود.

خشک شدن دهان در اثر مصرف قرص ها یکی دیگر از مشکلات آن است که خود این خشکی دهان و نبود اثر شست و شو ضدمیکروبی بزاق، باعث پوسیدگی می‌شود.

معمولا این افراد تا زمانیکه مصرف کننده مواد مخدر هستند به علت مصرف مواد و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان به پزشک مراجعه نمی‌کنند

وقتی دندان‌هایشان سیاه و تمام بافت دندان فاسد شد به دندانپزشک مراجعه می‌کنند که در بیشتر این موارد، دندان‌ها را نمی‌توان حفظ کرد و باید کشیده شوند.

مصرف گل و سیاه شدن دندان ها

یکی دیگر از مشکلاتی که مصرف گل یا حشیش با خود می آورد خراب شدن دندان ها و سیاه شدن انها است که دلیل آن می تواند وارد شدن دود بسیار غلیظ است که در هنگام مصرف وارد دهان می شود

اگر مصرف این مخدر را دیده باشید حتما شاهد حجم زیاد دود ان هم شده اید که این خود یکی از عواملی است که با سیاه شدن دندان ها نسبت مستقیمی دارد

چرا معتادین دندان های خود را درست نمی کنند؟

یکی دیگر از علل عدم مراجعه معتادین و سیاه شدن دندان  این افراد به دندانپزشک نیز هزینه‌های درمان است. متاسفانه معمولا این قشر از افراد، از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و به علت اعتیادشان بیشتر اولویت‌های آنان در زندگی در تهیه مواد مخدر خلاصه می‌شود؛ بنابراین درمان در اشخاصی که از لحاظ اعتیاد بهبود نیافته محسوب می‌شوند، معمولا نتیجه‌بخش و مثبت نیست.

درمان‌های تخصصی به ماده مخدر مصرفی و اثر آن بر دندان‌ها و لثه شخص بستگی دارد اما ممکن است شامل موارد فلوراید درمانی برای کاهش پوسیدگی دندان‌ها یا استفاده از روکش‌های دندانی و یا کشیدن دندان پوسیده و استفاده از دندان‌های مصنوعی و ایمپلنت‌های دندانی باشد اما بدون شک بهترین و مهمترین درمان در این بیماران در مرحله اول درمان اعتیاد است

مصرف گل و سیاه شدن دندان

دندان های خراب در معتادین چه خطرات دیگری برای آنها دارد؟

از جمله خطراتی که می تواند دندان های خراب برای فرد معتاد بیاورد  شكستگي دندان يا وارد شدن لخته به جريان خون و خطر سكته است.

خطرات ناشي از انتقال بيماري هاي عفوني مثل ايدز و هپاتيت به يكديگر از طريق استفاده از وسايل مشترك مانند استفاده از یک مسواک نيز قابل ذكر است.

امروزه استفاده از جواهرات روي سطح زبان يا لب و بيني نيز در تعدادي از نوجوانان ديده مي شود. هر چند اثرات مخرب ناشي از تحريك عصبي در اين گروه وجود ندارد، ليكن عوارض ناشي از حلقه يا تكمه هاي زباني و صدمه به زبان در دو گروه تزييني و معتاد تزريقي يكسان است.

بعلاوه خطر شل شدن دكمه ها، حلقه ها و آويزها وجود داشته و امكان بلعيدن و خطرات مرتبط با تحريك و زخمي نمودن دستگاه گوارش و قرارگيري آنها بين دندان ها و شكستگي دندان ها وجود دارد.

با تحريك ناشي از مواد تشكيل دهنده آنها، شروع واكنش هاي آلرژيك و بروز زخم و آلودگي هاي ميكروبي و ابتلابه بيماري هاي مخاطي يا پوستي دور از انتظار نيست.

چطور اثرات مواد بر دندان را خنثی کنیم

 

درمان‌های تخصصی به ماده مخدر مصرفی و اثر آن بر دندان‌ها و لثه بستگی دارد اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

فلوراید دندان‌ها را تقویت کرده و احتمال پوسیدگی آنها را کاهش می‌دهد. دندانپزشک ممکن است از فلوراید موضعی روی سطح دندان‌ها استفاده کند. قرص‌های فلوراید یا دهان‌شویه‌ها ممکن است برای مصرف در خانه تجویز شوند.

-دندان‌های پوسیده باید پر شوند و شاید نیاز به عمل‌های بازسازی‌کننده مانند استفاده از روکش‌های دندانی داشته باشند.

-دندان‌هایی که به شدت دچار پوسیدگی شده‌اند احتمالاً باید کشیده شوند. دندان‌های مصنوعی جزئی، بریج ها، ایمپلنت‌های دندانی یا دندان مصنوعی کامل ممکن است نیاز باشد.

-ممکن است دندانپزشک روش‌های درمانی مختلفی (مانند ونیرها) را به شما توصیه کند که می‌تواند ظاهر دهان و لبخند شما را بهتر کند.

البته بدون شک بهترین درمان در مرحله اول درمان اعتیاد است.تا بتوانید اثرات مواد مخدر بر دندان را کاهش دهید.از مصرف نوشابه‌های گازدار که به شدت اسیدی بوده و باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شوند خودداری کنید.

  • -به جای آن از آب‌های حاوی فلوراید استفاده کنید
  • -مصرف شیرینی یا غذاهای چسبنده مانند بیسکوئیت‌ها را قطع کنید
  • -آدامس‌های بدون قند استفاده کنید تا جریان بزاق شما به طور مستمر ادامه یابد
  • -با دقت دندان‌های خود را مسواک کرده و نخ دندان بکشید. دندان‌های خود را حداقل دو مرتبه در روز بشورید
  • -به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید
  • -مصرف الکل را کاهش دهید
  • -سیگار کشیدن را ترک کنید

امیدوارم این مقاله رپید تست هم شما را با مواد مخدری که باعث سیاه شدن دندان می شود آشنا کرده باشد.پیشنهاد می کنیم از کیت اعتیاد داخل سایت نیز دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا