آشنایی با بیماری هاکرونا یا کوید 19مطالب بیماری

از واریانت دلتا کرونا چه می دانید؟

Covid 19 virus delta variant


موج پنجم کرونا سوار بر دلتای هندیواریانت delta کرونا

موج پنجم کرونا به سرعت ایران را فرا گرفته و رو به رشد است .این موج با همراهی واریانت دلتای کرونا با قدرت بیشتری در حال انتشار است و نگرانی های تمامی افراد را به سمت خود برده است .

واریانت یا سوش یا سویه دلتای کرونا اکنون به تهدیدی برای تمام دنیا تبدیل گشته است

شاید این شروع یک اتفاق نگران کننده در مورد کرونا نباشد و حقیقتا نقطه پایانی ان هم نیست اما با توجه به روند کند واکسیناسیون و شرایط منطقه ای و همینطور نوع گسترش و آمار مبتلایان نشان دهنده تجربه اتفاقات بسیار ناگواری در زمینه شیوع پاندمی کرونا تابحال می باشد

در این نوشته سعی می کنیم با توضیحات کاملی در مورد واریانت های کوید 19 بیشتر با سوش دلتای کرونا و آشنا شویم

معنی واریانت ویروس چیست ؟

در میکروبیولوژی و ویروس شناسی اصطلاح واریانت یا “واریانت ژنتیکی” برای توصیف زیرگروهی از میکروارگانیسم ها استفاده می شود که از نظر ژنتیکی از سویه اصلی متمایز است ، اما به آن اندازه تغییر نکرده است تا بتوان آن را یک نمونه جدید  نامید. 

در صورتی که بخواهیم به صورت ساده تری بگوییم ویروس را مانند درخت در نظر بگیرید که به شاخه های مختلفی تقسیم می شود و هر شاخه درخت کمی متفاوت از شاخه های دیگر است. با مقایسه شاخه ها ، دانشمندان می توانند با توجه به تفاوت آنها را نام گذاری کنند. این اختلافات یا انواع مختلف ، از ابتدای شیوع همه گیری بررسی و شناسایی خواهد شد.

ویروس ها به طور مداوم تغییر می کنند و از تنوع بیشتری برخوردار می شوند. دانشمندان این تغییرات از جمله تغییرات شاخک های سطح ویروس را کنترل می کنند ،. با مطالعه دقیق ویروس ها ، دانشمندان می توانند بفهمند که تغییرات ویروس چگونه می تواند بر نحوه انتشار آن تأثیر بگذارد و افراد بیمار از این ویروس تأثیر بگیرند.

کرونا هندی چیست

سویه دلتا چیست؟

واریانت دلتا نسخه‌ای از ویروس کرونا است که از ابتدای کشف آن در هند در بیش از 90 کشور یافت شده است. به همین ترتیب آن را با نام ویروس نوع هندی کرونا هم می شناسند.

با توجه به داده‌­های سازمان بهداشت عمومی انگلستان، نوع دلتا اکنون بالقوه مسئول بیش از 90 درصد موارد جدید ابتلا در انگلستان است. در ایالات متحده، اعتقاد بر این است که این واریانت، تقریباً 25 درصد از کل موارد جدید را شامل می‌شود، اما این درصد به سرعت در حال افزایش است.

چرا نوع دلتا کرونا خطرناک تر است؟

واقعیت این است با توجه به این‌ که این ویروس قدرت انتقال بالایی دارد و در مشاهدات مراجعات به بیمارستان ها حضور خانوادگی به خوبی مشاهده می گردد که خود بیانگر سرایت شدید و خطرناک بودن آن می باشد

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که این سویه از سیستم ایمنی به سادگی هم گذر می‌کند، پس طبیعتا می‌تواند این نگرانی را در ما به وجود بیاورد که با واریانت پیچیده‌ای از ویروس روبه‌رو هستیم اما فعلا نمی‌توانیم نظری قطعی درباره شدت بیماری‌زایی‌اش بدهیم.

برای این‌ که بدانیم این واریانت تا چه اندازه بیماری‌زایی بیشتری دارد یا این‌ که آیا علائم بالینی متفاوتی ایجاد کرده است یا حتی نمای اپیدمیولوژیک ما را تغییر داده است یا خیر، به تحقیق و مدارک بیشتری نیاز است تا بتوان قطعی تر صحبت کرد

تا بحال با داده های کنونی نظرات بر این امر که در کنار سرایت بیشتر کنترل بیماری ساده تر از سویه الفا است اشاره دارد

واریانت لامبدا چیست؟

واریانت لامبدا که با نام علمی C.۳۷ شناخته می‌شود موجب ۲۱ درصد از موارد ابتلا در شیلی و  ۱۷درصد موارد پرو است. این نوع در ۴۲ ایالت آمریکا و ۳۲ کشور به‌ویژه در آمریکای جنوبی مشاهده شده است.

سازمان بهداشت جهانی در آخرین به‌روزرسانی خود اعلام کرد:

«لامبدا با نرخ قابل توجه انتقال در چندین کشور همزمان با افزایش شیوع کووید-۱۹ همراه شده است و برای تایید اثربخشی مداوم واکسن‌ها، به مطالعات بیشتر در این مورد نیز نیاز است.»

واریانت لامبدا خطرناک تر است یا دلتا ؟

مشخص شده است که نوع دلتا دو برابر نوع آلفا که درانگلستان مشاهده شده، عفونی‌تر است. این مورد باعث کاهش قدرت واکسن‌ها می‌شود و اثربخشی دو دوز واکسن فایزر را به ۶۴درصد کاهش داده است.

داده‌های کافی برای مقایسه نوع لامبدا با آنچه در مورد دلتا می‌دانیم، وجود ندارد بنابراین در حال حاضر پاسخ کوتاه، خیر است اما بر اساس اظهارات سازمان بهداشت جهانی از نوع قابل‌توجه محسوب می‌شود به این معنی که موجب افزایش انتقال شده است.

در حالی که چندین کشور در غرب شروع به کاهش محدودیت‌ها می‌کنند تاکنون فقط ۱۰.۴ درصد جمعیت پرو واکسینه شده‌اند.

سویه‌های جدید همچنان یک مورد نگران‌کننده برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و سیاست‌گذاران هستند

عوامل جهش ویروس کرونا

چه عواملی باعث تغییر ویروس به نوع جدید می شود؟

وقتی ویروس به طور گسترده در جمعیتی در گردش است و باعث عفونت های زیادی می شود ، احتمال جهش ویروس افزایش می یابد. هرچه ویروس فرصت های بیشتری برای انتشار داشته باشد ، همانندتر می شود – و فرصت بیشتری برای تغییر ایجاد می کند

اکثر جهش های ویروسی تأثیر کمی بر توانایی ویروس در ایجاد عفونت و بیماری دارند. اما بسته به جایی که تغییرات در مواد ژنتیکی ویروس واقع شده است ، ممکن است بر خصوصیات ویروس تأثیر بگذارد ، مانند انتقال (به عنوان مثال ممکن است به راحتی کم و بیش گسترش یابد) یا شدت آن (به عنوان مثال ممکن است باعث بیماری شدید یا زیاد شود)

برای درک بهتر واریانت دلتا که سویه هندی یک نمونه از تغییرات ویروس covid 19 است که در سرعت انتقال بسیار جهش یافته است

علائم کرونا دلتا چیست؟

ویروس دلتا مشابه کرونای قبلی است، اما علایم ابتلا به آن شدیدتر و بیشتر مشابه سرماخوردگی است، این نوع کرونا سریعتر و بیشتر ریه‌ها را درگیر می‌کند و قدرت سرایت‌پذیری بیشتری دارد، اما باید گفت ویروس کرونا از نوع دلتا، قابل کنترل‌تر از کرونای قبلی است.

شیوع ویروس کرونای جدید موسوم به دلتا در برخی از استان‌های کشور، لزوم رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی را می‌طلبد، با کاهش موارد مرگ و میر ناشی از کرونا، باعث عادی انگاری‌ بیشتر شده و در نتیجه موارد ابتلا نیز افزایش پیدا می‌کند.

هرچه تعداد افراد بالای ۶۰ سال بیش‌تر واکسن کرونا را دریافت کنند، از شدت شیوع بیماری کاسته می‌شود و همچنین موارد فوت ناشی از کرونا نیز کاهش پیدا می‌کند می بایست مردم از تشکیل تجمعات و دورهمی خودداری و درصورت شرکت در تجمعات از خوردن و آشامیدن و برداشتن ماسک خود خودداری کنند، بیشترین موارد انتقال بیماری کرونا در دورهمی های خانوادگی و هنگام صرف غذا و حین برداشتن ماسک است. هم‌چنان موثرترین و مهم‌ترین راه پیشگیری از انواع مختلف ویروس کرونا و جلوگیری از انتشار آن، رعایت پروتکل های بهداشتی است.

پیشنهاد می شود اگر علائم بیماری کرونا دارید یا اینکه با نزدیکانی برخورد داشتید که مبتلا بودند جهت بررسی ابتلای خود از کیت کرونا مخاطی استفاده کنید که گزینه های کیت دیابیس می تواند مورد مطلوبی باشد

خرید کیت تشخیص کرونا

آیا واکسن کرونا برای سویه دلتا بی اثر است؟

واکسن های COVID-19 که هم اکنون در دست تولید هستند یا مورد تأیید قرار گرفته اند ، حداقل مقداری در برابر انواع ویروس های جدید که همان واریانت دلتا است محافظت می کنند زیرا این واکسن ها پاسخ ایمنی گسترده ای شامل طیف وسیعی از آنتی بادی ها و سلول ها را ایجاد می کنند.

بنابراین ، تغییرات یا جهش در ویروس نباید واکسن ها را کاملاً بی اثر کند. در صورتی که اثبات شود که هرکدام از این واکسن ها در برابر یک یا چند نوع از اثربخشی کمتری برخوردار هستند ، می توان برای محافظت در برابر این انواع ، ترکیب واکسن ها را تغییر داد.

در حالی که بیشتر باید بدانیم این است که برای جلوگیری از جهش هایی که ممکن است اثر واکسن های موجود را کاهش دهند ، باید همه کارها را برای جلوگیری از شیوع ویروس انجام دهیم .

در کشور هایی که واکسیناسیون با واکسن فایزر به اتمام رسیده و به ایمنی جمعی دست یافتند می گویند ظاهرا کارایی واکسن فایزر ـ بیو‌ن‌تک در برابر گونه جهش‌یافته دلتا (با منشاء هند) کم‌تر از انواع پیشین است.

تعداد مبتلایان به کرونا در این کشورها در دو هفته گذشته به طور قابل توجهی افزایش داشته است و این خود نگرانی های تاثیر واکسن نسبت به این سویه حدود ۶۵درصد است با این حال گفته شده است که واکسیناسیون عمومی در این کشور توانسته از وخیم شدن وضعیت بیماران و انتقال آنان به بیمارستان تا ۹۳ درصد جلوگیری کند.

علاوه بر این ، تولیدکنندگان واکسن ممکن است مجبور باشند با تکامل ویروس COVID-19 سازگار شوند: به عنوان مثال ، در صورت تولید واکسن ، ممکن است نیاز به عکسبرداری تقویت کننده و سایر تغییرات واکسن باشد ، نیاز به ترکیب بیش از یک سویه باشد.

ممکن است لازم باشد همچنین آزمایشات طراحی و نگهداری شود تا امکان تغییر در اثربخشی فراهم شود و از مقیاس و تنوع کافی برای تفسیر روشن نتایج برخوردار باشند. مطالعات در مورد تأثیر واکسن ها در هنگام استفاده نیز برای درک تأثیر آنها ضروری است.

شدت سرایت کرونا «دلتا» ۱۵ برابر گونه انگلیسی و آفریقایی است

کرونا تغییر چهره داده و با عنوان دلتا بر موج پنجم سوار و سرعت چرخه انتقال را دو چندان کرده و می رود تا بحرانی تازه ایجاد کند. می رود تا بار دیگر بخش های بیمارستانی رسیدگی به وضعیت بیماران مبتلا به کرونا گسترش یابد و کادر درمان خسته از پیک های قبلی، رخت دفاع را درنیاورده در کارزار جنگ با کرونا، برای مانع زدایی از گسترش فوتی ها و داغدار شدن خانواده ها دوپینگ کنند.

موضوعی که به باور محمدرضا محبوب فر عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، در صورت نبود چاره اندیشی درست و عزم جدی در قبال مقابله با کرونا، دیری نخواهد پایید که پیک ششم با شدت و حدت بیشتر دامان همگان را بگیرد و خانواده های بسیاری را داغدار کند.

محبوب فر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا ضمن هشدار این مطلب اظهار داشت: با توجه به گونه وحشی کرونای دلتای هندی و این موضوع که سرایت پذیری آن حداقل ۱۵ برابر گونه های انگلیسی و آفریقایی است، برای مانع زدایی از گسترش پیک پنجم و عدم ورود به پیک های بعدی، راهی جز تعطیلی و قرنطینه کشور به مدت سه هفته نیست در غیر اینصورت شاهد پیامدها و عواقب غیرقابل جبرانی خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه اکنون کرونای دلتا وارد استان های زیادی شده و نرخ تعداد مبتلایان نسبت به پیک های قبلی، پنج برابر افزایش یافته، خاطرنشان کرد: اقدامات باید به تجهیز و تکمیل تخت های بیمارستانی و فراهم کردن دستگاه های اکسیژن ساز منحصر شود. در کنار این، باید واکسن های تولید شده به سرعت به مرحله تزریق عمومی برسد.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با بیان اینکه امروز واکسیناسیون سراسری و عمومی باید اولویت نخست باشد راه گریزی برای مهار کرونا نداریم، تصریح کرد: انتشار اطلاعات ضد و نقیض در مورد کرونا، واکسیناسیون آن و وضعیت اقتصادی و معیشتی حاکم بر جامعه باعث شده ویروس کرونا به اولویت چندم مردم قرار گیرد حتی در بسیاری از مصاحبه ها شاهدیم که بیماری کرونا اولویت دهم مردم شده است.

وی افزود: در این شرایط نباید انتظار داشت که مردم پروتکل ها و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند چنانچه شاهدیم در برخی استان ها رعایت پروتکل ها تا ۴۰ درصد و در کلانشهرها به ۵۰ تا ۶۰ درصد رسیده است.

عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران با تاکید بر اینکه با توجه به سرایت پذیری بالای این ویروس و کمرنگ شدن رعایت پروتکل ها از سوی مردم، واکسیناسیون سراسری باید هر چه سریع تر انجام شود، تصریح کرد: ضمن اینکه کشور نیاز به تعطیلی سه هفته ای کامل دارد و بودجه لازم برای تامین هزینه کارگران و مشاغل آزاد تعلق گیرد زیرا ویروس دلتا برخلاف ویروس های قبلی، علاوه بر گروه های پرخطر مانند سالمندان و بیماران خاص، نوجوانان و کودکان را گرفتار کرده و آمار مبتلایان در این سنین هم افزایش یافته که جای نگرانی است در غیر اینصورت پیک های کرونا ادامه و بحران انسانی وحشتناکی به دنبال خواهد داشت.

در اواخر دسامبر سال ۲۰۱۹ (دی ۹۸)، مقامات چینی به سازمان جهانی بهداشت (WHO) در مورد شیوع بیماری با علائم مشابه ذات الریه در شهر ووهان چین اطلاع دادند. از آن زمان، مبتلایان به ویروس کرونا در نقاط گوناگون جهان دیده شده و در نهایت در ۱۱ مارس ۲۰۲۰ (۲۰ اسفند ۹۸)، این نهاد بین المللی شیوع ویروس کرونا را یک بیماری همه گیر اعلام کرد.

از زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا تاکنون بالغ بر ۱۸۵ میلیون نفر بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان شناخته شده و از این میان بیش از چهار میلیون نفر جان خود را از دست داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا