آشنایی با بیماری هاکرونا یا کوید 19

انواع آزمایش تشخیص کرونا

Types of corona detection tests

تشخیص توهم یا واقعیت ابتلا به کرونا

از زمانی که حضور ویروس کرونا در کشور اطلاع رسانی شد هر لحظه با هر علامتی با خود می گفتیم که کرونا گرفتیم یا نه؟

کافی بود یک گلو درد یا علامتی از سرماخوردگی در بدن ما مشخص می شد که دلهره این بیماری سراغمان بیاید و دست پاچه شویم که چه باید تشخیص کرونا با کیتبکنبم

کمی که ماهها جلوتر رفت بر نگرانی های ما ابتلای اطرافیان هم اضافه شد.اینکه شخصی در محل کار یا خانواده به این بیماری دچار می شد و نگرانی های ما چند برابر که نکند ما هم کرونا گرفتیم

اما حال یا انجام یک  آزمایش می تواند مشخص کرد که آیا شما حامل یک ویروس کرونا ویروس فعال هستید یا خیر و باید مراحل قرنطینه یا جدا شدن از دیگران را انجام دهید.

در حال حاضر سه نوع آزمایش متدوال تشخیصی کرونا وجود دارد

آزمایشات مولکولی ، مانند آزمایشات RT-PCR ، که ماده ژنتیکی ویروس را تشخیص می دهد و آزمایشات آنتی ژن که پروتئین های خاص ویروس را تشخیص می دهد.

آزمون آنتی بادی به نظر می رسد برای آنتی بادی که توسط سیستم ایمنی بدن خود را در پاسخ به یک تهدید ساخته شده، مانند یک ویروس خاص. آنتی بادی ها می توانند به مبارزه با عفونت کمک کنند.

تولید آنتی بادی ها ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد و بعد از بهبودی ممکن است چندین هفته یا بیشتر در خون شما بماند. به همین دلیل ، برای تشخیص COVID-19 نباید از آزمایش های آنتی بادی استفاده شود. در حال حاضر محققان به طور قطع نمی دانند که آیا وجود آنتی بادی به معنای ایمن بودن شما در برابر COVID-19 در آینده است یا خیر

انواع آزمایش کرونا

انواع مختلف آزمایش های ویروس کرونا را می خواهیم مورد برسی قرار بدهیم و مدت زمان اینکه باید منتظر پاسخ جواب آن را بدانیم هم مطلع باشیم تا اگر این روزها نگرانی ابتلا به کرونا شدید بهترین انتخاب را داشته باشید

  • تست مولکولی
  • تست آنتی ژن
  • تست آنتی بادی

تست تشخیصی ملکولی که به آزمایش ویروسی ، آزمایش مولکولی ، آزمایش تقویت اسید نوکلئیک (NAAT) ، آزمایش RT-PCR ، آزمایش LAMP  هم نام برده می شود

تست آنتی ژن

تست‌های کرونا شامل چند نوع متفاوت هستند که در ادامه هر کدام از آنها را توضیح خواهیم داد.

تست تشخیصی (diagnostic test)

معمولاً برای تشخیص بیماری کووید ۱۹ تست سواب بینی حلقی یا نازوفارنژيال (nasopharyngeal swab) انجام می‌شود. برای انجام این آزمایش یک ابراز ۱۵ سانتی‌متری که مانند یک گوش پاک‌کن بزرگ است، درون هر دو سوراخ بینی قرار داده شده و هر بار به مدت ۱۵ ثانیه درون بینی چرخانده می‌شود‌. انجام این تست دردناک نیست ولی ممکن است باعث ایجاد حس ناخوشایندی در فرد شود‌. این سواب پنبه‌ای برای بررسی مواد درون بینی بیمار به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

دیگر تست‌هایی که برای بیماری کووید ۱۹ انجام می‌شود، شامل سوآب:

  • دهان و گلو (oropharyngeal)
  • قسمت میانی سوراخ بینی (nasal mid-turbinate)
  • قسمت جلویی سوراخ بینی (anterior nares)

اگر فرد سرفه غیر خشک و یا خلط دار داشته باشد، پزشک مقداری از مواد به دست آمده از سرفه فرد را هم مورد آزمایش قرار خواهد داد. همچنین در موارد خاص تست بزاق هم گرفته می‌شود، با تجویز پزشک از بیمار خواسته می‌شود که مقداری از بزاق خود را به درون لوله‌ای استریل منتقل کند و بعد محتویات بزاق در آزمایشگاه بررسی خواهد شد.

نمونه‌های حاصل از سواب بینی، دهان یا گلو برای انجام تست مولکولی مانند RT-PCR به منظور تشخیص ماده ژنتیکی ویروس و یا تست حلقی کرونا آنتی ژن به منظور تشخیص پروتئین‌های مخصوص موجود در سطح ویروس به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.

کیت کرونا یا آزمایش

تست igg و igm چیست؟

تست آنتی بادی که نامهای  آزمایش سرولوژی ، سرولوژی ، آزمایش خون را نیز برایشان بکار برده می شود .این تست که با نام تست آنتی بادی کرونا نیز معروف است جهت تشخیص کارایی کافی ندارد و موارد منفی آن رد کننده کرونا نیست، برای توضیح بیشتر آن باید بگوییم که دستگاه ایمنی بدن زمان مبارزه با عفونت‌ها شروع به ساختن آنتی بادی می‌کند و تست آنتی بادی در آزمایش  به پزشک نشان می‌دهد که آیا فرد پیش‌تر و یا در حال حاضر در حال مبارزه با بیماری است یا خیر؟

آنتی بادی‌ها گاهی روزها و یا هفته‌ها بعد از عفونت در بدن ایجاد شده و ممکن است تا هفته‌ها بعد از بهبودی در خون باقی بمانند. به همین دلیل از تست آنتی بادی نباید برای تشخیص وجود عفونت فعال ویروس کرونا استفاده شود. در حال حاضر پزشکان به درستی نمی‌دانند که وجود آنتی بادی در خون در برابر ابتلای احتمالی دوباره به بیماری در فرد مصونیت ایجاد می‌کنند یا نه.

این نوع از تست خانگی کووید ۱۹ باعث تشخیص دو نوع مختلف از آنتی بادی در بدن می‌شود.

igg و igm چیست

آنتی بادی IgM
بدن ۲ هفته قبل از اینکه سطح ویروس در بدن کاهش پیدا کند، این آنتی بادی را می‌سازد.

آنتی بادی IgG
بدن با سرعت کم‌تری – در حدود ۴ هفته – این آنتی بادی را می‌سازد ولی معمولاً مدت زمان بیش‌تری باقی می‌ماند.

نتایج تست سوآب یا تست بزاق نشان می‌‌دهد که فرد در حال حاضر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا است یا نیست، ولی آزمایش خون نشان می‌دهد که آیا فرد حتی در صورت نداشتن علائم بیماری، به ویروس مبتلا بوده است یا خیر. نتایج هر دو این آزمایش‌ها به پژوهشگران کمک می‌کند تا نحوه و شدت گسترش بیماری را بررسی کنند.


از طرفی دیگر تست‌ آنتی بادی کرونا به پژوهشگران کمک می‌کند تا پژوهش‌های خود در مورد آنتی بادی درمانی را هم کامل کنند. آنتی بادی درمانی یک درمان دارویی هدفمند است که نشان می‌دهد که ویروس چگونه به سلول‌های انسانی متصل می‌شود.

تست‌ آنتی بادی کرونا چقدر دقیق است؟

ما در مطلب بالا به طور کامل در مورد این تست توضیح دادیم و اینکه تست آنتی بادی کرونا چقدر می تواند دقیق باشد

اما یادآور می شویم که برای دریافت پاسخ ابتدا باید بگوییم هدف از انجام این تست چیست .این آزمایش آنتی بادی‌هایی که بدن در حال مبارزه با ویروس ساخته است را نشان می‌دهد و نتایج حاصل از آن حاوی خود ویروس نیست. از طرفی دیگر روزها و یا هفته‌ها زمان لازم است تا به اندازه‌ی کافی آنتی بادی تولید شود و در نتیجه آزمایش قابل مشاهده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا