آشنایی با بیماری هاکرونا یا کوید 19مطالب بیماری

اومیکرون کشنده است یا نه؟

Is omicron deadly or not?


در همین ابتدا جواب سوال اینکه امیکرون کشنده است یا نه باید بگویم بله کشنده است و چرا نباشد؟

مگر آمار افرادی که بر اثر بیماری کوید 19 فوت کرده اند از خاطرمان رفته است .همین چندین ماه پیش روزانه بیشتر از 500 نفر در کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می دادند

این نشان می دهد این بیماری با کسی شوخی ندارد و اصلا ضعیف دانستن آن کار صحیحی نیست

اگر امروز هم داریم با موج سنگین سویه جدید امیکرون دست و پنجه نرم می کنیم بخاطر همین ساده انگاری ما نسبت به این ویروس خطرناک است

همانجا که یادمان از کشنده بودن آن رفت و پروتکل های مقابله با آن کم کم فراموش شد .ماسک ها برداشته شد یا دقت در استفاده از ان پایین آمد

کنسرت ها و مجامع شلوع مجدد به زندگی مردم برگشت و همه کم کم فراموش کردند که این ویروس لعنتی منتظر همین لحظه است که مجدد به جان ریه و بدن ما بی افتد و تا جای امکان قتل و عام کند

امیکرون چقدر کشنده است؟

سویه های مختلف کرونا از تغییرات در ویروس حاص می شود .امیکرون یکی از آخرین این واریانت هاست که پس از نوع دلتا حسابی سرو صدا کرد.از ابتدای تشخیص این سویه جدید همه نگرانی ها سمت آن رفت

چون این واریانت قدرت انتشار بسیار بالایی داشت و خیلی خیلی سریع تر از انواع دیگر می توانست راه ورود به بدن افراد را پیدا کند.

باز هم مسئولین جهانی گوشزد کردند که این نمونه در پخش شدن در جهان شوخی ندارد و به زودی به همه جا خواهد رسید.هنوز مرگ و میر ناشی از دلتا که از هند آغاز شده بود تمام نشده بود که امیکرون کشنده نیز وارد شد

در همین مدت کوتاه به خوبی امیکرون نشان داده که می تواند در زمان کم مراجعات به بیمارستان و مراکز درمانی کرونا را افزایش دهد

در میان تغییرات سویه ها ، Omicron قابل انتقال تر است و در فرار از آنتی بادی های موجود قوی تر عمل می کند . برای من، بزرگ‌ترین تغییر، تکان‌دهنده‌ترین چیز این است که چقدر این چیز فوق‌العاده عفونی است.

چیزی که مشخص است این است که واکسیناسیون می تواند از کشنده بودن آن به میزان زیادی بکاهد

امیکرون کشنده است

Omicron کشنده تر است یا دلتا؟

شواهد متعدد از نقاط مختلف جهان نشان می‌دهد که نوع Omicron از نظر شدت کمتر از انواع دیگر واریانت های  COVID-19 می‌شود.

در آفریقای جنوبی، جایی که Omicron برای اولین بار در نوامبر 2021 شناسایی شد، گزارش دادند که احتمال بستری شدن در بزرگسالان مبتلا به Omicron در مقایسه با بزرگسالانی که چندین ماه قبل از آن آلوده شده بودند، 29 درصد کمتر است.

بر اساس خلاصه‌ای از تحقیقات آژانس امنیت سلامت بریتانیا که در 31 دسامبر 2021 منتشر شد ، در بریتانیا، میزان پذیرش در بیمارستان در میان افرادی که با Omicron به اورژانس مراجعه کردند، یک سوم میزان پذیرش دلتا بود .

طبق تحقیقات اولیه  توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو ، از اوایل ژانویه، احتمال مراجعه بزرگسالان آمریکایی با Omicron به اورژانس، بستری شدن در بیمارستان، یا قرار گرفتن در دستگاه تنفس مصنوعی کمتر از نصف بود .

مطالعات دیگر که هنوز مورد بازبینی همتایان قرار نگرفته است، داده های بیش از 14000 بیمار را بررسی می کند و وضعیت واکسیناسیون آنها و هر گونه شرایط از قبل موجود را توضیح می دهد.

در بیمارستان، بیماران کمتر با علائمی شبیه ذات الریه و سیستم ایمنی بیش فعال ظاهر می شوند، همانطور که در امواج قبلی دیده شد. در عوض، اغلب با احتقان و خراش گلو تظاهر می کنند.

او می گوید: «در Omicron، علائم بیشتر شبیه سرماخوردگی است.

کیت تشخیص امیکرون

آیا شدت بر اساس سن یا شرایط قبلی متفاوت است؟

بر اساس مطالعه ، به نظر می رسد که Omicron در همه گروه های سنی، حتی در بزرگسالان بالای 65 سال و در کودکانی که خیلی جوان نیستند، شدیدتر از دلتا باشد.

با این حال، مانند سایر مسائل بهداشتی، سن همچنان یک عامل است.

«برای هر بیماری، اگر مسن‌تر باشد، خیلی بدتر خواهد بود».

افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای یا سیستم ایمنی ضعیف‌تر نیز آسیب‌پذیرتر می‌مانند ، مانند افرادی که واکسینه نشده‌اند. اگرچه واکسن‌های کنونی در پیشگیری از علائم Omicron نسبت به دلتا کمتر مؤثر هستند،

گزارش بریتانیا نشان داد افرادی که به طور کامل تقویت شده‌اند تا 88 درصد کمتر در مقایسه با افراد واکسینه نشده با Omicron بستری می‌شوند. ب

یمارستان های سراسر کشور گزارش می دهند که بیماران واکسینه نشده اکثریت افرادی را تشکیل می دهند که اکنون در بخش مراقبت های ویژه هستند .

صرف نظر از سن یا وضعیت سلامت، افراد آلوده به Omicron حتی اگر مجبور نباشند به بیمارستان مراجعه کنند، می‌توانند احساس وحشتناکی داشته باشند و نوع آن همچنان به بستری شدن در بیمارستان و مرگ بسیاری از افراد ادامه می‌دهد.

اگر کیت تشخیص امیکرون شما مثبت شد به فکر درمان امیکرون در خانه باشید

چرا Omicron خطرناک است؟

بر اساس یک مطالعه دانمارکی که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، Omicron بین دو تا چهار برابر بیشتر از دلتا مسری است.

همچنین در فرار از آنتی بادی های ایجاد شده توسط واکسن ها بهتر است، به همین دلیل است که باعث ایجاد عفونت های جدید می شود.

در نتیجه، افراد بیشتری بیمار می‌شوند و در بیمارستان‌ها حاضر می‌شوند، جایی که کارکنان بیشتری مریض می‌شوند.

Omicron دارای 36 جهش در پروتئین اسپایک خود است که بخشی ضروری برای لنگر انداختن ویروس بر روی سلول های انسانی و آلوده کردن آنهاست.

برخلاف انواع قبلی، به نظر می‌رسد Omicron قادر به آلوده کردن سلول‌های ریه نیست که به نوبه خود آسیب کمتری به آن می‌دهد و علائم آن را کمتر می‌کند. در برخی از مطالعات بارهای ویروسی در ریه های جوندگان آلوده به Omicron کمتر است.

اما در دستگاه تنفسی فوقانی، که شامل بینی و سینوس ها می شود، به نظر می رسد Omicron بیش از صد برابر سریعتر از دلتا تکثیر می شود.

این ترکیبی از تغییرات – ترجیح راه هوایی فوقانی، تهاجم سیستم ایمنی بهتر و قابلیت انتقال بالا – منعکس کننده این است که چگونه تکامل ویروس را برای تضمین آینده خود با تکثیر و انتشار حتی زمانی که افراد را بیمارتر نمی کند، سوق می دهد.

«برای ویروس فرقی نمی‌کند، وقتی تکثیر شد، زنده بماند یا بمیرد تا زمانی که بتواند به میزبان بعدی برسد.» همه چیز در مورد تکثیر ژنوم است.

در هر صورت افرادی مانند کودکان و سالمندان و زنان باردار و افرادی که بیماری زمینه ای دارند بیشتر در معرض خطر هستند

اگر باردار هستید حتما مقاله امیکرون در بارداری را مطالعه کنید و یا اگر کودک دارید علائم امیکرون در کودکان را بخوانید

هنوز اگر نگران این هستید که امیکرون کشنده است یا خیر باید بگویم هیچ وقت این ویروس را ساده نگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا