کرونا یا کوید 19مطالب بیماری

تاثیر ماسک به کاهش اکسیژن خون

The effect of the mask to reduce blood oxygen

آیا ماسک جلوی رسیدن اکسیژن به خون را می گیرد؟

الزام استفاده از ماسک در تمامی اماکن و نگرانی از ابتلا به بیماری کرونا سبب شده است ساعات زیادی ماسک دهان و بینی افراد را پوشش دهد.

قطعا ماسک های تنفسی هر کدام می تواند در کنار جلوگیری از ورود ویروس از دسترسی راحت اکسیژن به دستگاه تنفسی جلوگیری کند

در هر دم و بازدم مقدار زیادی دی اکسید کربن حاصل تنفس در محفظه ماسک قرار گرفته و مجدد وارد بدن می شود

حال سوال اینجاست که میزان تاثیر ماسک در کاهش اکسیژن خون به چه میزان می باشد؟

آیا اصلا وجود ماسک مانع رسیدن اکسیژن کافی به بدن و خون انسان خواهد شد؟ماسک اکسیزن خون را کم می کند

مساله ای که در حال حاضر حائز اهمیت است این است که استفاده از ماسک های تنفسی به خصوص در مراکز پرازدحام مانند بیمارستانها، مترو، مراکز خرید، کارخانه ها و مراکز اداری و صنعتی که دهها نفر زیر یک سقف در حال کار و ارتباط با هم هستند، بسیار ضروری و مهمتر از  خرید دستکش نایلونی است.

ممکن است فردی به همراه خانواده در یک فضای خلوت قدم بزند، در این صورت نیازی نیست که خود را به زحمت انداخته و از ماسک تنفسی مانند ماسک سه لایه نانو استفاده کند.

بیماری تنفسی کرونا است که بیشتر از طریق تنفس و هنگام صحبت از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و در مکان های خلوت نیازی به استفاده از ماسک نیست.

نکته دیگر در خصوص خرید های غذا، میوه جات و مایحتاج عمومی و بسته بندی های خریدهای سوپری که به تصور مردم منبعی برای آلوده شدن به ویروس کرونا می باشد. این تصور غلط است.

هنگامی که کسی از مغازه یا تره بار خرید می کند فقط کافی است پلاستیک میوه یا مواد غذایی را دور بیاندازد و میوه جات را پس از شستشو مصرف نماید و جای هیچ نگرانی نیست.

به گفته متخصصان بیماریهای عفونی: ویروس کرونا در هوا آویزان نمی شود. این یک عفونت قطره تنفسی است که تنها را انتقال آن تماس نزدیک افراد با یکدیگر است.

اگر فردی مبتلا باشد، بلافاصله می تواند این ویروس را از طریق مراوده جنسی به همسر خود منتقل کند.

کسی که کرونا دارد در دوره حاد بیماری و 14 روز که در قرنطینه است به هیچ وجه نباید مراوده جنسی با همسر خود داشته باشد و حتی توصیه می شود تا دو هفته بعد از بهبودی و قرنطینه نیز خودداری شود.

 

نشانه کاهش اکسیژن خون چیست

گلبول های قرمز خون وظیفه حمل اکسیژن به بافت های بدن را بعهده دارند، و اگر این مقدار ناکافی باشد ممکن رنگ پوست تغییر کند.نشانه کاهش اکسیژن خون چیست

رنگ کبود که در آن پوست معمولا ظاهر آبی یا قرمز تیره  پیدا می کند، و اگر افت چشمگیر سطح اکسیژن باشد بوجود می آید.

حالا برای افرادی که دارای پوستی تیره تر هستند، این رنگ کبود ممکن است در لب ها، لثه ها، اطراف چشم ها و ناخن ها دیده شود.

  •    سرفه کردن
  •    بالا رفتن ضربان قلب
  •     تنگی نفس
  •     تنفس سریع
  •     گیجی
  •     خس خس

سرفه کردن

از علائم دیگر کمبود سطح اکسیژن خون انسان سرفه کردن می باشد که وقتی هوا توسط ریه ها دریافت می شود با مشکل روبرو شود چون مسیرهای هوایی تنگ شده و فرد ممکن است به صورت مکرر سرفه کند، زیرا سرفه کردن برای پاکسازی ریه ها اکسیژن بیشتری را مصرف می کند و علائم کاهش اکسیژن خون را وخیم تر می کند.

ضربان قلب و تنفس سریع

وقتی رخ می دهد که شما درگیر یک فعالیت جسمانی هستید، وقتی بدن به میزان کافی اکسیژن دریافت نمی کند ، این قلب است که عملیات پمپاژ خون و کمک به گردش خون حاوی اکسیژن را سریعتر انجام می دهد.

تنفس سریع

هم زمانی اتفاق می افتد که اکسیژن بدن دچار کمبود باشد و  به درستی تامین نمی شود، انسان در شرایط عادی 12 تا 16 بار در دقیقه نفس می کشد، اما در همچین موقعیتی ممکن است به 24 بار در دقیقه یا بیشتر هم برسد.

تنگی نفس

یکی از علائم آشکار در کمبود اکسیزن خون است، و بخاطر افزایش ضربان قلب و تنفس که قبل از این به آن اشاره شد رخ بدهد، این تنگی نفس ممکن است چنان شدید شود که فرد احساس خفگی بکند.

تنگی نفس وقتی که فعالیت جسمانی انجام می دهید اتفاق بیفتد ممکن است باعث شود که فرد تحمل آن را نداشته باشد، و حتی ممکن است این تنگی نفس هنگام خواب بودن رخ بدهد و فرد را بیدار کند، تنگی نفس با صدای خس خس وقتی بازدم انجام می دهید، دیده می شود.

جلوگیری ماسک از رسیدن اکسیژن

این حالت به این راحتی اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه هوا از چیزی که در آن تنفس می‌کنید عبور نکند و فقط بازدم خود را دوباره تنفس کنید”.

مولکول دی اکسید کربن بسیار کوچک است؛ کوچک‌تر از قطرک‌های حاوی ویروس کرونا که ماسک برای جلوگیری از آنها طراحی شده است.ماسک و اکسیژن خون

این مولکول در پارچه‌هایی که هوا از آن عبور می‌کند گیر نمی‌افتد، به خصوص در مدت کوتاه مثل مدتی که سوار اتوبوس یا فضا های سر بسته می باشید

حتی ماسک نانو هفت لایه نیز برای خروج دی اکسید کربن مشکلی نخواهد داشت

در حین بازدم، مولکول‌های دی اکسید کربن از ماسک‌های متداول به راحتی  خارجی شوند  و بعید است باعث مشکل سلامت شوند.

جراحان نوع مرغوب‌تر این ماسک‌ها را هر روز بدون هیچ مشکلی استفاده می‌کنند و شاید نیاز باشد برای یک عمل جراحی ساعت ها از ماسک استفاده کنند

خطرات اکسیژن پایین خون چیست؟

سطح اکسیژن خون همان مقدار اکسیژنی است که در خون جریان دارد، بخشی از این اکسیژن را از طریق خون از ریه ها می گیرد و به قسمت های دیگر بدن منتقل می کند.

این میزان اکسیژن باید در سطح مشخصی باشد و نیازهای بدن را برطرف کند.

یکی از خطرات اصلی مرتبط با هیپوکسی این است که فرد به طور معمول از هوش می رود. این امر ممکن است فرد را در معرض آسیب جدی قرار دهد ، حال تصور کنید شخص در حال رانندگی ، پیاده روی ، غواصی یا سایر فعالیت های پرخطر باشد. 

علاوه بر این ، آسیب طولانی مدت و دائمی مغز و همچنین آسیب موضعی به اندام های دیگر یا اندام ها می تواند رخ دهد. برخی از عملکردها مانند گفتار و مهارت های حرکتی ممکن است به طور دائمی تحت تأثیر قرار گیرند

جدول زمانی از کمبود اکسیژن اولیه تا آسیب مغزی یا مرگ بستگی به میزان کمبود اکسیژن دارد. کمبود اکسیژن خون جزئی ممکن است با گذشت زمان آسیب ببیند ، اما سطح عمیق هیپوکسی می تواند باعث آسیب فوری مغزی شود – گاهی اوقات در عرض یک یا دو دقیقه.

پس از پنج دقیقه ، مرگ سلول مغزی در فرد شروع می شود و آسیب شدید مغزی نیز ممکن است همراه آن باشد.

مرگ معمولاً در عرض 10 دقیقه از محرومیت کامل از اکسیزن اصورت گیرد و در کنار آن ممکن است شرایط دیگری مانند حمله قلبی در پاسخ به هیپوکسی نیز وجود داشته باشد

خرید پالس اکسی متر  فروشگاه رپید تست بهترین ابزار عالی و دقیق برای سنجش اکسیژن اشباع خون است

اندازه گیری سطح اکسیژن خون

 

دستگاه پالس اکسی متر سنجش اکسیزن خون

تست دستگاه پالس اکسی متر که یک گیره کوچک را به انگشت میزنند، این گیره اکسیژن خون را به صورت غیرمستقیم از طریق جذب نور اندازه گیری می کند، این روش آسان تر و سریع و بدون درد هم است.

خرید دستگاه پالس اکسی متر می تواند برای تمامی افرادی که در معرض کمبود اکسیزن قرار دارند از جمله سالمندان و افراد ورزشکار یک نیاز ضروری باشد.

خرید دستگاه پالس اکسی متر می تواند برای تمامی افرادی که در معرض کمبود اکسیزن قرار دارند یک نیاز ضروری باشد.

دستگاه های کوچک قابل حمل که با باطری تغذیه می شوند و بسیار سبک می باشند نیاز تمام افراد را برای سنجش این فاکتور مهم راحت کرده است

مخصوصا که در کنار اندازه گیری سطح اکسیزن خون میزان ضربان خون را در صفحه نمایشگر مشخص می کند

سطح اکسیژن نرمال خون بین 82 تا 100 میلی لیتر است. سطح اکسیژن خون زیر 78 میلی لیتر، پایین می باشد.

سطح پایین اکسیژن خون با سطح معمولی خون سنجیده می شود، این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که بدن نمی تواند اکسیژن کافی به سلول ها، بافت ها و سایر اعضای بدن برساند.

تشخیص بیماری کرونا با پالس اکسی متر یک راه بسیار مناسب برای کنترل و سلامت در زمان همه

یری کوید 19 می باشد

 

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

مواردی که شخص با سطح کمبود اکسیژن خون باید به دکتر مراجعه کند را قید خواهیم کرد اما در مقابل از شما می خواهیم با توجه به همه گیری کرونا اگر به این بیماری مبتلا شدید حتما سطح اکسیزن خون خود را مدام اندازه گیری کنید

شاید شرایط بوجود امده در این وضع و کاهش شدید اکسیژن نیاز به مراجعه به بیمارستان و حتی بستری شدن باشد

در این وضعیت شخص پزشکان با دستگاه اکسیژن سطح اکسیژن اشباع فرد را افزایش خواهند داد

در صورتی که شرایط زیر برای شما پیش آمد می بایست به پزشک مراجعه کنید:

تنگی نفس شدید و ناگهانی، تنگی نفس هنگام استراحت، تنگی نفسی که با فعالیت ورزشی و فعالیت فیزیکی به سراغتان می آید، بیدار شدن ناگهای از خواب بخاطر تنگی نفس، تندی ضربان قلب

مواردیکه که در زیر گفته می شود می تواند برای کمبود اکسیژن موثر باشد”

ترک سیگار، دوری از افراد و مکان های عمومی که سیگار کشیده می شود، مصرف رژیم غذایی سالم مثل میوه و سبزیجات تازه، ورزش کردن بطور منظم و کنترل شده

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا