آزمایش اعتیاد

آزمایش تشخیص اعتیاد با مو

Hair Drug addiction Test

نکات برگزیده مطلب
  • آشنایی با تست اعتیاد مو
  • دقت آزمایش مو چقدر است؟
  • آیا آزمایش مو بهتر است یا تست ادرار
  • کدام مراکز این تست مو انجام می دهند؟

آشنایی با تست اعتیاد مو

انجام آزمایش کیت اعتیاد می تواند زندگی یک فرد را تغییر دهد.چه اشخاصی که با متوجه نشدن از اعتیاد همسر خود زندگیشان پاشیده شده و لطمه هایی خورده اند و چه افراد دیگری که برای انجام تست اعتیاد و از ترس مثبت نشدن آن برای همیشه مواد را ترک کرده اند.

آزمایش اعتیاد می تواند نقطه عطفی در زندگی هر فردی باشد اگر قدر دان آن باشد.از سوی دیگر استفاده از روش های پنهان کردن و منفی کردن آزمایش اعتیاد که در مقاله همین سایت بدان اشاره کردیم سبب شده است افراد به فکر پنهان کردن آن بی اندازد

آشنایی با آزمایش اعتیاد موآزمایش تشخیص اعتیاد مو می تواند تاریخچه افراد را در مورد مصرف مواد مخدر در طی یک دوره زمانی تا یک سال ارزیابی کند. البته مدت زمان تشخیص این امر با اندازه طول مو فرد تعیین می گردد.

برای درک بهتر این موضوع باید بدانیم که به طور متوسط ​​، موهای انسان با سرعت 1 سانتی متر در هر ماه رشد می کنند. بنابراین ، اگر فردی 6 سانتی متر مو داشته باشد ، می توان یک دوره 6 ماهه مصرف مواد مخدر در وی را ارزیابی کرد.

مراجع قضایی و دادگاه ها غالباً خواهان ارزیابی الگوی مصرف مواد مخدر متهم ها می باشد (خواه مصرف یک ماده خاص باشد یا کاهش اینکه مصرف آن را کنار گذاشته باشد ) و از آزمایشگاه های معتمد خود درخواست بررسی دقیق مصرف شخص را دارد . برای تشخیص بهتر مصرف مواد مخدر در افراد بوسیله آزمایش مو سر با تقسیم موها به بخش های ماهانه ، می توانیم ارزیابی جامع تری از الگوی تغییر مصرف وی ارائه داد.

آزمایش اعتیاد مو بر چه اساس است؟

آزمایش اعتیاد مو DNA Legal بر اساس جستجوی متابولیت ها (امضاهای شیمیایی) حاصل از مواد مخدر که در خون جذب می شود و در نتیجه مصرف دارو در موها قرار می گیرد ، کار می کند.

آزمایش اعتیاد مو روشی دقیق است برای تعیین تاریخچه مصرف مواد در فرد در طی مدت زمانی است . این آزمایش با نگاه به متابولیتهای دارویی که در خون جذب می شود و به موها رسوب می کند ، کار می کند.

متخصصان حقوقی می توانند داروهای جداگانه ای را انتخاب كنند كه متهم خود را برای آنها آزمایش كنند و یا آزمایش مجموعه داروهای متداول را درخواست كنند. در انگلستان 9 داروی متداول سوء استفاده مورد آزمایش قرار گرفته است.

  • حشیش
  • کوکائین
  • اپیوم (از جمله تریاک و هروئین)
  • آمفتامین ها
  • متامفتامین
  • بنزودیازپین ها
  • متادون
  • Mephedrone (با نام متادرون یا M-CAT) 
  • کتامین

با این حال ، هم اکنون می توانیم طیف گسترده ای از مواد را به روش تشخیص اعتیاد مو کنیم.

اساس تست اعتیاد مو

آزمایش تشخیص اعتیاد مو یا آزمایش ادرار

اگر بخواهیم در مورد انتخاب بین دو نوع آزمایش تشخیصی اعتیاد از راه موی سر و همینطور آزمایش تشخیص مواد مخدر از ادرار فرد صحبت کنیم از جوانب مختلفی می توان این دو مورد بررسی و ارزیابی کلی قرار داد.هر کدا از این روش ها محاسن و معایب خود را دارند.

آزمایش مو بهتر است یا ادرارآزمایش تشخیص اعتیاد از ادرار می تواند برای غربالگری و کنترل افرادی که بصورت منظم از مواد مخدر استفاده کرده اند و هم اکنون در حال ترک و مراقبت های پس از آن باشند بسیار عالی باشد افرادی که بصورت جسته گریخته به مصرف مواد روی می آورند برای پیگیری قبلی نمی توان از گذشته آنها اطلاعات دقیق بدست آورد یا فردی که در مسیر پیگیری پرونده قضایی ناخود آگاه نیاز به پیگیری مصرف مواد مخدر وی در گذشته می شود که تا به آن زمان نیازمند این استعلام نبود.

همینطور که انجام این تست بوسیله رپید تست تشخیص اعتیاد ادراری در هر شرایط و با کمترین تخصصی امکان پذیر می باشد.

اما در تشخیص اعتیاد مو نیازمند دریافت نمونه در اندازه مناسب و همینطور استفاده از تجهیزات لازم و تکنیسین های آموزش دیده خود محدودیت های برای آن ایجاد می کند.

در تست اعتیاد با مو بزرگترین تفاوت پنجره تشخیص هنگام آزمایش ادرار و مو است. بسیاری از داروها مانند کوکائین ، متامفتامین و مواد افیونی 72 ساعت پس از استفاده در ادرار غیر قابل ردیابی می شوند ، در حالی که آزمایش مو می تواند تا 12 ماه استفاده را تحت پوشش قرار دهد. همچنین حداقل احتمال تقلب و دور زدن از طریق تعویض با آزمایش مو حداقل است.

هر روش آزمایشگاهی محدودیت ها و مداخلاتی دارد که موجب بدست آمدن پاسخ منفی می گردد.

عوامل منفی شدن آزمایش اعتیاد مو

برخی از محصولات و درمان های مو می توانند نتایج آزمایش اعتیاد مو را تحت تأثیر قرار دهند.که به بررسی آنها می پردازیم.

منفی کردن آزمایش اعتیاد مو

رنگ کردن یا درمان شیمیایی موهای شما ممکن است شواهد حضور مواد مخدر را از بین ببرد ، با این وجود این بستگی به نوع داروی مصرف شده دارد و تعداد دفعاتی که فرد موهای خود را رنگ کرده یا از داروهای خاص استفاده کرده است.

منفی شدن آزمایش اعتیاد مو با انجام روش های تشخیص دیگری می تواند مورد ارزیابی و کنترل قرار گیرد.

استفاده از شامپو و سایر محصولات مراقبت از موی سر همه می توانند نتایج تست اعتیاد مو را تحت تأثیر قرار دهند ، اما به جای از بین بردن شواهدی درباره مواد مخدر ، امکان دارد هنگام استفاده به طور مرتب بتواند نتایج مثبت کاذب ایجاد کنند.

ما در نوشته دیگری به صورت کامل در مورد ترفند های منفی شدن تست اعتیاد صحبت کردیم که می توانیم از اینجا آن را مطالعه کنید.

چه مقدار مو برای آزمایش اعتیاد مو لازم است؟

یکی از سؤالاتی که معمولاً در مورد انجام آزمایش تشخیص اعتیاد از طریق مو پرسیده می شود این است که “چند رشته مو برای آزمایش لازم است؟”

چقدر مو برای آزمایش اعتیاددر پاسخ به این سوال ابتدا باید بگوییم که این مورد بسته به ضخامت مو فرد می تواند متفاوت باشد ، اما معمولا برای بدست آوردن نتیجه درست و قابل توجه به تقریبا 200 رشته مو نیاز است برای درک بهتر دسته مویی به قطر حدودی یک مداد لازم است. باز هم باید تاکید کنیم که بسته به نوع آزمایش این تعداد متغیر است

قطعا برای انجام آزمایش نیاز به تعداد بیشتری از دسته مو ها می باشد.بسیاری از این مو ها برای آزمایش مناسب نبوده و یا آسیب دیده اند و خراب هستند و یا ممکن است رشد آنها برای دوره های قبل از مصرف ماده مخدر برای پیگیری باشد.

این فناوری در حال پیشرفت و تکمیل است و به همین دلیل مقادیر بیشتری از مو برای ایجاد نتیجه قابل توجه مورد نیاز است ، هرچند که زیست شناسی و رشد مو بین افراد و نواحی سر متفاوت است ، هرچه موهای بیشتری آزمایش شود تا نتیجه دقیق تری انجام شود.موهای سر به طور متوسط ​​1 سانتی متر در ماه رشد می کنند.

طول مو طول مدت تعیین شده برای مصرف مواد را تعیین خواهد کرد.باید بخاطر بسپاریم که رشد مو در کل ناحیه سر ثابت و مداوم نیست ، علاوه بر این موهای خواب به این معنی هستند که تا 15٪ موها از ماههای قبل می توانند باشند

تشخیص در معرض بودن دود ناشی از مواد

دود غیر مستقیم مواد مخدر

دقت بالای آزمایش تشخیص مصرف مواد با مو با عث شده است افرادی که در محیطی قرار می گیرد که در معرض دود مواد مخدر باشد اما خود از آن مصرف نکنند و تنها دود را استنشاق کنند ( به عنوان مثال  اتاقی که شاهدانه سیگار یا حشیش کشیده است )  بوسیله این روش ما می توانیم تشخیص دهیم که آیا شخص فقط در معرض مواد مخدر بوده است یا اینکه خود این ماده را نیز مصرف کرده است.

به طور منحصر به فرد ، در این شیوه همیشه کنترل های لازم صورت می گیرد تا اطمینان حاصل شود که نتیجه آزمایش مو به دلیل آلودگی و استنشاق دود نیست.

سفارش کیت اعتیاد

اگر فرد مو نداشت چکار کنیم؟

اگر شخص قبل از آزمایش تشخیص اعتیاد مو تمام مو های بدن خود را تراشیده باشد  چه کار باید بکنیم ؟ در موارد خاصی که به مو فرد برای انجام آزمایش اعتیاد مو وجود دارد و شخص تمام موهای بدن خود را برداشته است یا وقتی فرد موهای کمی یا اندکی برای آزمایش دارد ، ما می توانیم از آزمایش ناخن برای ردیابی مواد مخدر استفاده کنیم.

نداشتن مو در آزمایش اعتیاد

البته گاهی می توان با صبر کردن و مهلت به شخص برای رویش مو ها با توجه به دقت بالای این آزمایش و دوره تشخیص بسیار بالا این روش صبر کرد و برای شروع از روش های دیگری همچون تشخیص ادراری مصرف مواد مخدر بهره گرفت.

مراکز تست اعتیاد مو

مراکز تست اعتیاد مو در شیراز و مراکز تست اعتیاد مو در اصفهان از سوالات متعدد و تماس های افراد در مورد انجام این آزمایش در ایران است.در این مورد باید اشاره کنیم تا زمان نوشتن این مقاله از مرکز یا آزمایشگاهی که تست مو انجام دهد اطلاعی نداریم.

مرکز تست اعتیاد مو در تهران و دیگر شهرهای کشور تا به تاریخ نگارش این مقاله (بهار 99) توسط سایت رپید تست پیدا نشد.

بسیاری افراد با تماس با سایت رپید تست عنوان کردند که بعضی آزمایشگاه تست اعتیاد مو در تهران را انجام می دهند اما با پیگیری های سایت اینترنتی رپید تست و تماس با این مجموعه ها اظهار داشتند که این روش آزمایشگاهی در آن مجموعه صورت نمی گیرد.

علت تمایل افراد به انجام این روش این است که فکر می کنند با برداشتن مقداری مو سر فرد و ارائه به آزمایشگاه تست اعتیاد مو می توانند بدون متوجه شدن شخص تست را بر روی وی انجام دهند اما به فکر محدودیت های این روش از جمله میزان قابل توجه مو برای تشخیص مناسب آن نمی باشند.

قطعا ارگان های آزمایشگاهی دقیق دولتی در ایران از این تکنولوژی برای تشخیص های حیاتی ، امنیتی ، قضایی خود بهره می برند اما این موضوع که به سادگی بتوان این آزمایش را در مراجعه به آزمایشگاه توسط افراد عادی انجام داد اطلاعاتی در دسترس ما نمی باشد.

هزینه آزمایش اعتیاد مو

هزینه تست تشخیص اعتیاد مو بسیار گرانتر از آزمایش اعتیاد ادراری و بزاقی می باشد .دلیل آن هم استفاده از تجهیزات و مواد و نیروی انسانی برای انجام آن می باشد.

اگر از  کیت تست اعتیاد مو در خانه تهیه کنید باید مبلغی مابین 65 دلار و 85 دلار هزینه کنید.برای انجام همین آزمایش اعتیاد مو اگر در مراکز درمانی ، بیمارستان یا آزمایشگاه انجام می شود ممکن است بین 100 تا 125 دلار هزینه در بر داشته باشد .

هزینه آزمایش اعتیاد مو

در کشور های اروپایی برای انجام آزمایشات از جمله استخدام و بیمه کارفرما هزینه انجام این تست را بر عهده می گیرد و در مواردی برای تشخیص بیماری های بالینی نیز این تست تحت پوشش هزینه های مرتبط با درمان شخص در پرونده بیمه وی محاسبه و پرداخت می گردد.

تست اعتیاد مو چقدر دقیق است؟

دقت تست اعتیاد مو بسیار بالا می باشد اما مجدودیت هایی نیز گریبانگیر انتخاب این روش می باشد که شاید فرد را مجبور به انتخاب یک روش تکمیلی و تاییدی برای به حداقل رساندن محدودیت این روش کند.

دقت آزمایش اعتیاد مواز جمله مواردی که بسیاری از افراد را به شک می اندازد حداقل زمان شناسایی مواد داخل مو می باشد.
مواد مخدر پس از مصرف زمانی حدود  تقریباً 4-5 روز  طول می کشد تا بالای پوست سر رشد کنند.

از طرفی میزان رشد موهای بدن بطور کلی کندتر است و نمی توان از آنها برای تعیین یک بازه زمانی استفاده از مواد مخدر استفاده کرد. اگر استفاده از داروها در یک بازه زمانی کوتاه تر مورد نیاز باشد ، باید از آزمایش داروی ادرار و  یا بزاق استفاده شود.

از آنجا که میزان رشد مو در افراد مختلف متفاوت است ، این آزمایش نمی تواند دقیقاً مشخص کند که در طی 90 روز از چه داروهایی استفاده شده است و یا این سوال که در چه تاریخی چه ماده ای مورد استفاده قرار گرفته است.البته شکل جمع آوری و شستشوی مو ها در مراحل آزمایش نقش بسزایی در دقت نتیجه می تواند داشته باشد .

کیت تست اعتیاد از راه مو

در کشور های اروپایی و آمریکا از کیت های تشخیص اعتیاد مو در خانه است استفاده می کنند که خود وسیله ای تشخیص محسوب می شود.

اما در حقیقت داخل بسته محصول خریداری شده اسباب و وسایل خاصی برای برش مقداری از مو و قرار دادن آن در فویل المینیومی و بسته بندی و تحویل به پست است. در این شیوه موهای چیده شده برای آزمایش اعتیاد به آزمایشگاه فرستاده می شود و در محیط آزمایشگاهی عملیات تشخیص انجام شده و مجددا نتیجه بصورت آنلاین در اختیار درخواست کننده قرار می گیرد.

نتیجه گیری

آزمایش تشخیص مصرف مواد مخدر از راه مو یک روش بسیار دقیق برای بررسی مصرف مواد مخدر در افراد می باشد که از فولیکول مو و تست الیزا برای تشخیص بهره می برد.این آزمایش هم اکنون در کشور هایی همچون انگلستان به عنوان شیوه معتمد در قضاوت مورد درخواست قرار می گیرد.

منبع
dnalegalhealthline

‫16 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر برای تشخیص اعتیاد از طریق مو بدون اینکه اون شخص مطلع بشه میشه این کارو انجام داد یا باید خودش باشه؟ و اینکه توی کرج مراکزی وجود داره که از طریق مو ازمایش کنن؟ ممنون میشم جواب بدین

  2. با سلام.با کیت رپید تست ادرارمو بعد ۷ روز منع مصرف شیره تریاک تست کردم ولی خط دوم خیلی کمرنگ افتاده این یعنی چی ؟اگر منفی هست برم واسه ازمایش اگر مثبته ک بازم صبر کنم.لطفا زود جوابمو بدین ممنون

  3. سلام
    در همه سايت ها نوشتند ازمايش مو اما به هر ازمايشگاهي زنگ ميزنيم ميگن ما انجام نميديم
    پس كجا انجام ميدن؟
    به خدا مردم گرفتارن،يه راهنمايي كنيد
    خسته شدم انقدر گشتم

  4. سلام و خسته نباشید آدمین جان ?
    من ۵ سال پیش به مدت ۲ سال متاسفانه شیشه مصرف میکردم?
    خوشبختانه ترکش کردم?
    ولی جدیدا از ۱ ماه پیش که خاک تو سرم بگیره پراکنده مصرف میکنم ?
    ۳ تا نیم گرمی توی ۱ ماه به فاصله ۱۰ روز بینشون کوفت کردم ?
    ۴شنبه آخرین مصرفم بوده ?
    یکشنبه قراره آزمایش اعتیاد بدم ?
    آیا جوابش مثبت میشه ?
    یعنی آدم شدن تو کارم نیستا آدمین یه عالمه خرم?? ممنون از سایت خوبت

  5. سلام من شیره و متادون مصرف میکردم ۲۰ روز اوپیون تریاک خوردم و الان ۹ روزه نصف بی دو روزی میخورم ولی کیت سه گانه که میزنم هرسه ( امفی . متا و مورفی) همه خط دومش کم رنگ نشون میده لطفا راهنمایی کنید ۲ هفته دیگه ازمایش دارم

  6. خیلی ممنون که تست مو:معتبرترین آزمایش تشخیص مصرف موادمخدر ، رو معرفی کردید.
    کجا انجام می دهند؟؟!
    در تهران و کرج که خیلی پرسیدم متاسفانه انجام نمیشه!!

  7. سلام ببخشید بنده به مدت دوسال گل مارجوانا مصرف میکردم الان سه ماهه که لب نزدم ایا ممکنه در تست اعتیاد مو مثبت بشه؟یا ازمایشی پیشرفته تر از تست مو وجود دارد؟

    1. آزمایش از طریق مو تا ششماه بعد از توقف مصرف نشون میدهد. البته فعلا در ایران نیست، بقیه هم بیش از چند روز نشون نمیدهند. برای اطمینان اگر روزانه ورزش که عرق کنید یکهفته انجام بدهید و حسابی آب یا چای بنوشید خیلی موثره بعد سه روز نشون نده

  8. سلام وقتتون بخیرتست اعتیادموراچطورمنفی کنیم توروخداراهکاردرست بدید
    من یه هفتست ترک کردم زنم داره طلاق میگیره

    1. داداش تو زن داری مواد میزنی ؛ برو بگو گو خوردم ترک میکنم یا تست اعتیاد از طریق مو رو تهران نداره وقتی پایتخت نداره دیگه از شهرای دیگه چه انتظاری داری برو شاش کن البت 72 ساعت نکش و نخور منفی شد اونوقت زن تو طلاق بده

      1. اره یادش بده چجوری بدون اینکه حق زن وبچه شو بده طلاقش بده انقد بکشید وبخورید تا جونتون در بیاد
        همین شماها زنا رو بدبخت کردین
        از این مملکت بیشتر ازاینم نمیشه انتظار داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا