اخبار رپید تست

رپید تست یا تست سریع آزمایشگاهی

how rapid diagnostic test

رپید تست یا تست سریع آزمایشگاهی چیست؟

رپید تست ها یا تست تشخیصی سریع ( RDT ) یک روش آزمایش تشخیصی پزشکی است که انجام آن بسیار آسان و جواب دهی آن نیز بسیار سریع می باشد.انواع رپید تست

رپید تست ها به صورت کلی برای غربالگری پزشکی اولیه یا اورژانسی و برای استفاده در شرایط و تجهیزات پزشکی با منابع محدود بسیار کاربردی و مناسب هستند. آنها همچنین می توانند در مراقبت های اولیه از موارد پزشکی  که قبلاً در یک آزمایشگاه اندازه گیری شده بود و نیاز به کنترل مجدد دارد ، به عنوان یک وسیله آزمایشی روتین استفاده گردد .

در این نوع آزمایش سریع اغلب نتایج آزمایش هایی که معمولا در آزمایشگاه ها با زمان تقریبی یک تا دو ساعت انجام می شد را در زمانی کمتر از 20 دقیقه ارائه می کنند و این خود نقطه عطفی بر محبوبیت آنها می باشد.

تعریف اتحادیه اروپا از تست سریع

در تعریف اتحادیه اروپا از  یا تست های تشخیصی سریع این گونه عنوان شده است که یک تست سریع به معنای کیفی یا نیمه کمی در دستگاه های پزشکی آزمایشگاهی تشخیصی مورد استفاده قرار می گیرد که بصورت جداگانه یا در یک سری های کوچک تر استفاده می شود و  آنها شامل روش های غیر خودکار می باشد و برای دستیابی به نتیجه سریع و فوری طراحی شده است

 

نگاهی به انواع مختلف

این تست ها در انواع مختلفی تولید و عرضه می گردند.از نظر شکل ساخت به صورت نوار های تست باریک یا کاست پلاستیکی حاوی نوار تست و پنل های چند کاره تشخیص در بازار عرضه می گردند

از نظر نحوه عمل نیز تست های سریع با نمونه های مختلف همچون ادرار ، نمونه خون و سرم خون ، نمونه بزاق ، نمونه مدفوع و گاهی نمونه عرق انسان عملیات تشخیص آزمایشگاهی را انجام می دهند.

در موارد استفاده نیز رپید تست ها برای غربالگری یا تشخیص اعتیاد یا مصرف مواد مخدر ، تشخیص بیماری های مختلف مانند رپید تست ایدز و هپاتیت و تشخیص بارداری در اختیار قرار می گیرد.

در زیر برخی از نمونه های تست تشخیص سریع  را معرفی می کنیم:

  •  تشخیص ایدز یا ویروس hiv
  • تشخیص اعتیاد
  •  تشخیص بارداری
  • تشخیص مالاریا
  • تشخیص هپاتیت آنتی ژن
  • تشخیص کرونا ویروس یا کوید19

رپید تست ایدز با توجه به استفاده زیاد به عنوان تست سریع شناخته می گردد

رپید تست چیست

نگاهی به دقت‌ و مزایای کیت‌ها

 

  • تست های با کیفیت بالا و کاربردی آسان برای استفاده در شرایط که منابع آزمایشگاهی ضعیف می باشد
  • آزمایشات مبتنی بر آگلوتیناسیون ، ایمونوتراپی ، ایمونوکروماتوگرافی و / یا تکنیک های ایمنی فیلتراسیون.
  • اجرای سریع و آسان – 10 دقیقه تا 2 ساعت – و به تجهیزات اضافی کمی یا کم نیاز دارید.
  • برای استفاده با نمونه یا تعداد محدودی از نمونه ها طراحی شده است ، که باعث می شود آنها در مقایسه با ELISA در آزمایشگاه های کم توان اقتصادی تر باشند.
  • امکان نگهداری در دمای اتاق برای مدت زمان طولانی.
  • نتایج همان روز مداخلات درمانی به موقع را ارائه می دهد

کیت سریع آزمایش مورد تایید وزارت بهداشت و درمان و همینطور سازمان بهداشت جهانی می‌باشند و هم اکنون بصورت گسترده در آزمایشگاه‌های تشخیص اعتیاد و یا تشخیص بیماری و مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری درمجوز تست های سریع سراسر ایران توزیع شده و مورد استفاده قرار می گیرد .

در تایید عملکرد کیت سریع می توان به سازمان بهداشت جهانی اشره کرد که  این نوع آزمایشات را برای غربالگری اولیه در جوامع مختلف توصیه می‌کند. برای پی بردن به میزان ارزشمندی پاسخ یک نوع کیت تست سریع باید گفت که حداقل دقت کیت رپید تست ایدز طبق تحقیقات 97/5 درصد و حداکثر دقت آن 99/5 درصد می‌باشد.

البته تمامی رپید تست ها برای دریافت مجوز ها و گواهینامه های تایید کیفت توسط FDA -آمریکا و WHO یا سازمان بهداشت جهانی و  CE -یا سازمان استاندارد اروپا کنترل و ارزیابی می شود

در بررسی و کنترل تست ها توسط اف دی ای آمریکا و WHO یا سازمان بهداشت جهانی و CE یا سازمان استاندارد اروپا در صورتی که کیفیتی پایین تر از 98 درصد داشته باشند گواهینامه ای به آنها داده نشده و مورد تایید قرار نخواهند گرفت و استفاده از آنها به هیچ عنوان توصیه نمی گردد

تست الیزا روشی عمومی در بیوشیمی غربالگری است که در محیط آزمایشگاهی انجام می شود

نگاهی به تفاوت رپید تست و روش الیزا

تفاوت روش های آزمایش سریع با کیت رپید و آزمایش الیزا همیشه برای افراد جای سوال می باشد

تفاوت الیزا یا رپید تست

استفاده از روش الیزا واقعاً برای آزمایشگاه های کوچک مناسب نیست ، اما برای آزمایشگاه هایی که تعداد زیادی نمونه آزمایش در روز دارد و همچنین در بانک های خون یا برای مطالعات نظارتی مناسب هستند بسایر مقرون به صرفه و نتیجه دقیق تری ارائه می دهد.

تست های رپید در هر مکان و شرایط توسط هر فردی که تنها روش انجام تست ها را داشته باشد مناسب است.

الیزا طبق تعریف سایت سازمان بهداشت جهانی روشی بسیار حساس و خاص است و قادر به تشخیص HIV-1 / HIV-2 و انواع دیگر آن می باشد. برای انجام آزمایشی به روش الیزا به تجهیزات و دستگاه های پیشرفته ای نیاز است که باید به طور مرتب نگهداری و سرویس  شوند در کنار آن وسایل و شایط دیگری همچون وجود جریان برق و تکنیسین های دوره دیده باید برای انجام این نوع آزمایش در خدمت باشند.

 

تستهای Simple / Rapid مناسب آزمایشهای اضطراری است و در آزمایشگاههای کوچکتر که تعداد تستهای کم در روز دارند گزینه مناسبی به شمار می رود .

 

محدودیت های کیت های تشخیص سریع

هر روش آزمایشگاهی بدون محدودیت نمی باشد اما با رعایت بسیاری موارد و کنترل و سطح توقع از نتیجه مربوطه می توان تصمیم مناسبی درباره آن گرفت

محدودیت رپید تست

عملکرد و هزینه تست : برای استفاده بهینه از کیت تست های سریع ،  باید مراحل آزمایش به خوبی انجام شوند. تاکنون ، نتیجه بررسی این کیت ها مشخص کرده است که برخی از آزمایشات موجود در بازار بسیار بهتر از سایرین عمل می کنند. علاوه بر این ، باید هنگام حمل و نقل و شرایط نگهداری کیت ها نیز مراقب بود. درجه حرارت بالا و رطوبت بالا به طور خاص می تواند در عملکرد آنها تداخل ایجاد کند.

به کمک تست سریع تشخیص هزینه آزمایش ها در چند سال گذشته کاهش یافته است. حتی با این وجود ، بسیاری از برنامه های کنترل دریافتند که تهیه تعداد زیادی کیت تست برای اطمینان از تشخیص جهانی هزینه قابل توجهی است.

هم اکنون رپید تست ایدز بیشترین شهرت را در بین انواع آن دارد.

آموزش کارکنان بهداشت : روشهای جدید انجام آزمایش با کیت نیاز به آموزش مکرر دارند. کارمندان مراقبت های بهداشتی هم در روش آزمایش جدید و هم در استفاده از نتایج برای معالجه بیماران نیاز به آموزش و باز آموزی دارند. منابع موجود می توانند میزان و کیفیت آموزش های موجود در شرایط دنیای واقعی را محدود کنند.

معروف ترین تست سریع تشخیص که گاها افراد رپید تست را فقط برای تشخیص ایدز می دانند

نگاهی به تست سریع ایدز یا hiv rapid test

رسانه ای شدن استفاده تمامی افراد برای خود مراقبتی و خود رزیابی ایدز سبب شده است که بیشتر مردم با تست سریع ایدز آشنا باشند

رپید تست ایدز

استفاده از روش الیزا واقعاً برای آزمایشگاه های کوچک مناسب نیست ، اما برای آزمایشگاه هایی که تعداد زیادی نمونه آزمایش در روز دارد و همچنین در بانک های خون یا برای مطالعات نظارتی مناسب هستند بسایر مقرون به صرفه و نتیجه دقیق تری ارائه می دهد.

کیت تست ایدز در هر مکان و شرایط توسط هر فردی که تنها روش انجام تست ها را داشته باشد مناسب است.

الیزا طبق تعریف سایت سازمان بهداشت جهانی روشی بسیار حساس و خاص است و قادر به تشخیص HIV-1 / HIV-2 و انواع دیگر آن می باشد. برای انجام آزمایشی به روش الیزا به تجهیزات و دستگاه های پیشرفته ای نیاز است که باید به طور مرتب نگهداری و سرویس  شوند در کنار آن وسایل و شایط دیگری همچون وجود جریان برق و تکنیسین های دوره دیده باید برای انجام این نوع آزمایش در خدمت باشند.

تستهای Simple / Rapid مناسب آزمایشهای اضطراری است و در آزمایشگاههای کوچکتر که تعداد تستهای کم در روز دارند گزینه مناسبی به شمار می رود .توصیه می شود افرادی که از رپید HIV استفاده می کنند ، در اسرع وقت به پزشک معالج مراجعه کنند تا در مورد گزینه های درمانی صحبت کنند.

تحقیقات مشخص نموده است که ۳۱ درصد از اشخاصی که برای تست ایدز به آزمایشگاه مراجعه کرده و نمونه خون دادند به دلایلی همچون (ترس و هراس از مثبت شدن، دوری و فاصله تا آزمایشگاه ، تغییر و مهاجرت از محل سکونت، دستکم گرفتن احتمال آلودگی به ویروس hiv و ترس از افشای اطلاعاتشان) برای دریافت پاسخ خود مراجعه نکرده اند در حالیکه با این کیت جواب فرد بلافاصله آماده می شود و سریع ترین راه تشخیص ایدز می باشد.

اشخاص مختلف نیز که از نمونه گیری خون و سوزن ترس دارند و احتمال از حال رفتن
آنها در طی نمونه گیری وریدی وجود دارد ، این روش بسیار مناسب و کار ساز است .

پزشکان متخصص بیماری عفونی و کارشناسان کلینیک های مثلثی  می تواند نکات مهم تری از آزمایش سریع ایدز برای افراد داشته باشند .فردی که آزمایش سریع ایدز وی مثبت شده باید مشاوره لازم برای درمان ضد ویروسی شروع  کند. البته پیش از آن نیازمند انجام آزمایشات تکمیلی می باشد.در صورت قطعی بودن بیماری داروهایی  به جلوگیری از پیشرفت HIV تجویز می گردد که می تواند به جلوگیری از انتقال HIV به افراد دیگر کمک کند.

 بنابراین کیت رپید ایدز می تواند افراد بسیار زیادی را از خطر انتقال این بیماری مصون بدارد.

چه کسانی واجد انجام رپید تست ایدز هستند

چه کسانی باید تست ایدز بدهند

افرادی که واجد استفاده از تست تشخیص سریع ایدز می باشند شامل افرادی که سابقه اعتیاد تزریقی داشته اند یا اشخاصی که تماس جنسی و آمیزش نا مطمئن و حفاظت نشده را تجربه کردند و داوطلبین انجام غربالگری ایدز و بیماری آمیزشی اثبات شده یا سایر معیارهای درخواست آزمایش، بر حسب تشخیص مشاور می باشد.

در حال حاضر در پروتکل کشوری تشخیص اچ آی وی، هم چنان بر وجود دو آزمایش مثبت غربالگری الایزا و یک آزمایش مثبت تأئیدی وسترن بلات به عنوان تشخیص قطعی اچ آی وی تأکید می گردد. .

تست تشخیص سریع اچ آی وی می تواند با رعایت تمامی ضوابط این دستور العمل به عنوان جایگزین اولین تست غربال گری الایزا به کار رود.این به این معنی است که رپید تست ایدز تنها یک نتیجه ابتدایی را مشخص می کند و در صورت مثبت شدن آزمایش باید از یک روش دیگر برای تایید بهره برد

با توجه به ناشناخته بودن تعداد زیادی از مبتلایان به بیماری ایدز و ویروس hiv طبق برنامه سازمان ملل، ایران تا سال 2020 میلادی باید 90 درصد اشخاص مختلف که آلوده به ویروس HIV هستند را تشخیص دهد و درمان 90 درصد آنها را نیز آغاز کند. در حال حاضر ( اواسط 2019)  وزارت بهداشت ایران تنها 30-40 درصد از مبتلایان را تشخیص داده  و تنها روش تشخیص 70-60 درصد دیگر ، مسئولیت پذیری خود افراد جامعه در مقابل خودمراقبتی و خودارزیابی ایدز با استفاده از تست رپید ایدز می باشد.

در گیری با بیماری های ویروسی دیگر همچون کرونا ویروس جدید وزارت بهداشت را از انجام کنترل و نظارت کامل بر این بیماران غافل کرده است و هم اکنون افراد با استفاده از رپید تست ایدز خود می توانند خود مراقبتی را انجام دهند!

فروشگاه رپید تست

نگاهی میکنیم به رپید تست اعتیاد

رپید تست ها که جهت بررسی مصرف مواد مخدر و داروهایی که ممکن است مورد سوء استفاده قرار بگیرند به اشکال مختلفی تولید و عرضه می گردند .این تست اعتیاد از چندین نظر با هم ممکن است تفاوت داشته باشد.

  • کیت های نواری یا استریپ
  • کیت های کاستی
  • کیت چند کاره

رپید تست اعتیاد

در مواردی که در بالا اشاره شد کیت های سریع صرفا از نظر شکل ظاهری مورد تفکیک قرار گرفته که در ادامه سعی بر توضیح هر کدام از آنها می کنیم.

باید اشاره کرد تمامی اشکال این تست ها ها بر پایه تست نواری یا استریپ تست طراحی و تولید شده اند اما برای بالا رفتن کارایی و ساده تر شدن در قالب های متفاوتی قرار گرفتند.اضفه شدن مشتقات مختلف به هر استریپ تست کاربرد آنها را بهینه کرده است.

بررسی تست سریع نواری

پایه تمامی تست های سریع تشخیصی یا همان کیت ها نواری کاغذی می باشد .تمامی عملیات تشخیص د راین نوار باریک انجام گرفته و نتیجه نیز بر روی همان قابل تفسیر می باشد.

به منظور روند کنترل، همیشه یک خط رنگی در ناحیه پایین تست آشکار می گردد که نشان دهنده حجم مناسبی از نمونه می باشد که به غشا افزوده شده است.

کیت نواری تشخیص برای بررسی هر ماده مخدر به صورت جدا گانه تولید می گردد. تست رپید اعتیاد یک روش ایمونواسی بر پایه اتصال رقابتی می باشد. روش های دیگری همچون ساندویچی نیز در تست های سریع وجود دارد.

داروها و مواد مخدری که شخص ممکن است مصرف کرده باشد و در نمونه ادرار ممکن است یافت شوند با داروهای حاصل از متابولیک کبد برای اتصال به آنتی بادیها در رقابت هستند.

در طی آزمایش نمونه ادرار از طریق خاصیت مویینگی روی نوار تست به سمت بالا حرکت میکند. اگر غلظت آن ماده به کمتر از حد در نظر گرفته باشد محلهای اتصال به ذرات پوشیده شده از آنتی بادی را در تست پر نمیکند. آنتی بادی که بر روی ذرات موجود است به وسیله داروی مصرف شده ترکیب شده جذب خواهد شد و از خود یک خط رنگی روی نوار تست برجای خواهد گذاشت.

چنانچه سطح دارو بالاتر از حد باشد خط رنگی در محل مورد نظر ظاهر نخواهد شد زیرا همه محلهای اتصال آنتی بادیهای  را اشغال می کند. اگر ماده مورد نظر در نمونه ادرار مثبت باشد خط رنگی به علت رقابت دارویی تشکیل نخواهد شد در حالی که اگر نمونه ادرار حاوی مقادیر ماده ارزیابی شده کمتر از سطح مورد نظر در آزمایش باشد در این ناحیه یک خط رنگی ظاهر می گردد.

نوار تست سریع یا همان استریپ تست ها معمولا حاوی ذرات متصل به آنتی بادی مونوکلونال ضد دارو یا ماده مخدر که مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و ترکیب پروتئین کنژوگه شده آن ماده می­باشد. آنتی بادی ثانویه تهیه شده در گونه بز نیز برای خط کنترل بر روی کیت به کار گرفته شده است .

نگاهی میکنیم به کیت تست سریع کاستی

کاست تست فوری برای ساده تر شدن انجام مراحل آزمایش و بالا رفتن دقت این کیت ها تولید می شود.شکل ظاهری آن به صورت یک جسم مستطیل پلاستیکی می باشد.

در واقع عملگر اصلی کیت کاستی همان رپید تست نواری می باشد که داخل یک قالب پلاستیکی آماده قرار خواهد گرفت. بر روی کاست تست  با درج محل های مناسب و علامت های تشخیص همچون محل قرار دادن نمونه  که بصورت چاهک یا حفره ای معمولا با خط s نشانه گذاری شده است

در قسمت دیگر کاست تست سریع یک مسطتیل کوچک علامت گذاری شده با حروف C و T برای نمایش پاسخ و تفسیر این کیت قرار داده شده است.

کاست رپید تست

محل قرار گیری نمونه دقیقا در محل قرار گیری نمونه استریپ تست یا تست نواری است که داخل کاست می باشد و همینطور قسمت خط کنترل و خط مصرف که برای پاسخ قرار گرفته است.

البته که کاست تست رپید دقت آزمایش را بالاتر می برد و تشخیص را قوی تر می کند اما قرار گیری قالب پلاستیکی مشمول هزینه می شود و این خود سبب می شود قیمت آن در برابر نمونه نواری کمی بالاتر باشد و برای مصرف آزمایشگاه ها با تعداد بالا توجیه اقتصادی نداشته باشد.

حضور تکنیسین ها با تجربه و آشنا نیاز به استفاده از کاست را در آزمایشگاه ها از بین برده و در هزینه های آنها بسیار صرفه جویی خواهد کرد.

بررسی Rapid test چند کاره

کیت چند کاره یا پنل های چند گانه تشخیص سریع یکی از پر طرفدار ترین تست های سریع می باشند .در این کیت ها با قرار گرفتن چند استریپ تست یا همان کیت نواری در کنار هم که هر کدام یک آزمایش جداگانه انجام می دهند روند انجام تست بسیار ساده خواهد شد و در زمان بسیار صرفه جویی خواهد شد

مولتی تست چند کارهفرض کنید شما یک نمونه ادرار از شخصی دارید که مشکوک به مصرف مواد مخدر می باشد ولی شما نمی دانید چه ماده ای مصرف می کند و باید از چه کیتی برای تشخیص استفاده کنید یا اینکه برای غربالگری سلامت پرسنل یا استخدام نیازمند بررسی عدم اعتیاد می باشد برای انجام این آزمایش استفاده از تست های نواری کاربر را مجبور به انجام چندین آزمایش می کند تا هر کدام نشان دهد که شخص دقیقا چه نوع ماده مخدر یا دارویی مصرف می کند در اینجا پنل چندکاره رپید تست بهترین گزینه می باشد.

کافیست یک پنل چند تایی همچون پنل ده گانه تشخیص اعتیاد را داخل یک نمونه ادرار قرار داده و خارج کنید .در زمانی که برای انجام یک تست مورد استفاده قرار می گیرد تمامی موارد آزمایش شده و نتیجه هر کدام برای تفسیر قابل مشاهده می باشد.

در واقع کیت های چند گانه بصورت یک پنل پلاستیکی بزرگ می باشد که هر رای هر استریپ تست مجزا محلی قرار داده شده است تا با یک بار آزمایش بتواند کار چند گانه ای را انجام دهد.

از نظر ظاهری کیت های چند تایی تشخیص سریع از قسمت پلاستیکی و نوار تست های مختلفی که از قسمت انتهایی آن خارج شده اند تشکیل شده است و به منظور حفاظت از استریپ تست ها درپوش پلاستیکی بر روی آن از آنها نگهداری می کند.

رپید تست بزاقی چیست؟

رپید تست بزاقی گروهی از تست های تشخیص سریع می باشند که نمونه مورد آزمایش آنها بزاق شخص یا آب دهان وی می باشد.این تست ها می توانند با بررسی مواد داخل آب دهان نتیجه مورد نظر را برای تشخیص ارائه دهند

حال می تواند این تست ها را برای تشخیص بیماری ویروسی همچون ایدز باشد یا تشخیص اعتیاد و حتی بارداری که البته انجام آن توسط یک سری ابزار کمکی برای نمونه گیری و قرار دادن روی کیت انجام می شود که همانقدر که نمونه گیری به نسبت کیت های خون و کیت ادرار ساده تر است آماده سازی نمونه کمی به دقت و حوصله بیشتری نیازمند است.

تست سریع بزاقی برای تشخیص بیماری هایی همچون ایدز و تشخیص بارداری و همینطور برای بررسی مصرف مواد مخدر بسیار کاربرد دارد .

رپید تست بزاقی

وسایل کیت سریع بزاقی؟

کیت سریع بزاقی از چند وسیله مختلف تشکیل شده است که هر کدام از آنها نقشی در انجام آزمایش دارند.بطور معمول یم قاسقک سر اسفنجی برای قرار گیری در دهان و جمع آوری آب دهان یا بزاق طرف یک مخزن پستونکی دو درب برای تخلیه بزاق شخص و بهم زدن آن و کیت سریع بزاقی برای انجام آزمایش می باشد.

در نمونه هایی خود کیت مستقیم وارد دهان شده و عملیات بر روی آن انجام می شود.اما پنل های سریع چندگانه تشخیص اعتیاد بزاقی بخاطر بزرگ شدن حجم آن به این صورت نبوده و باید توسط یک وسیله دیگری از این رپید کیت نمونه گیری انجام شود.

چرا تست فوری خانگی آزمایشگاهی

فرض کنید شخصی مشکوک به بیماری ویروسی است و یا در شرایطی به این مساله مشکوک شده است. بسیار ساده با تهیه یک کیت و نمونه گیری و آزمایشی در حد چند دقیقه نتیجه آن را مشاهده کرده و در صورت مثبت بودن آن می تواند بسیار سریع به اقدامات پس از آن بپردازد

چرایی رپید تست خانگی آزمایشگاهی را با مثال دیگری ادامه می دهیم فرض کنید مادری احتمال بارداری را می دهد با در دسترس بودن کیت تشخیص بارداری می تواند از نتیجه آن اطلاع پیدا کرده و مراقبت های لازم جهت سلامت جنین را بسرعت در دستور کار خود قرار دهد

در اینجا می تواند به اهمیت بسیار بالای این کیت ها اشاره کرده و ارزش های آن را مورد توجه قرار داد .با این تفاسیر قرارگیری و نگهداری تست های خانگی آزمایشگاهی در منزل می تواند بسیار قابل توجه باشد.

در نگاهی دیگر تست های خانگی آزمایشگاهی می تواند ضمن تامین حریم خصوصی افراد بسیاری از هزینه های رفت و آمد به آزمایشگاه جهت دریافت نمونه و همینطور جواب آزمایش را کاهش دهد

این نکته نیز قابل توجه بوده که انجام آزمایش با تست های خانگی آزمایشگاهی توسط خود شخص و با دقت و حساسیت بیشتری انجام خواهد کرفت.

زمان انجام آزمایش با تست های خانگی آزمایشگاهی بسیار مهم می باشد

نمونه گیری شخص باید در زمان مناسب و شرایط خاصی صورت گیرد تا نتیجه مناسبی را فراهم کند

فروشگاه اینترنتی رپید تست عرضه کننده برترین و با کیفیت ترین تست های خانگی آزمایشگاهی از جمله بارداری ، اعتیاد ، بیماری های ویروسی آماده انجام مشاوره رایگان است

 

تست های سریع غیر پزشکی

تست های سریع تشخیصی عموما برای استفاده در آزمایشگاه ها و مشخص شدن نمونه های انسانی می باشد اما در کل این کالا برای مصارف دیگر هم تولید و عرضه شده است.از کیت های تشخیص بیماری و انگل های حیوانی که بیشتر برای ردیابی و تشخیص امراض حیوانات خانگی مانند سگ و گربه تولید شده است گرفته تا موارد متعدد دیگر

در زیر برخی از نمونه های تست تشخیص سریع غیر نمونه انسانی را معرفی می کنیم:

  • کیت تست سریع تشخیص بیماری حیوانات
  • کیت تست تشخیص شیر
  • کیت تست تشخیص غذا
  • تست خانگی اسپرم
  • تست خانگی سلامت آب

رپید تست ایدز با توجه به استفاده زیاد به عنوان تست سریع شناخته می گردد

رپید تست شیر

رپید تست شیر برای تعیین وجود شیر ​​گاو در شیر گوسفند ، بز یا انسان. می باشد. این تست سریع برای اطمینان از خلوص شیر در مزرعه یا آزمایشگاه ها و کارخانه جات تولیدات لبنی مورد استفاده قرار می گیرد .بی شک دریاف نمونه از شیر و ارسال آن به آزمایشگاه برای بررسی هم زمان بر ایت و هم با محدودیت های خاصی مانند تغییر در نمونه و نگهداری آن مواجه است

استفاده از این کیت ها می تواند در همان لحظه بررسی را انجام داد و ارزان بودن ان می تواند نمونه های بیشتری را مورد آزمایش قرار داد

کل زمان صرف شده برای تشخیص کمتر از 3 دقیقه می باشد بدون نیاز به تجهیزات خاص می باشد .کیت تشخیص سریع شیر بر روی پنیر نیز می باشد و حساسیت خیلی بالایی در ارزیابی محصول دارد

.

تست سریع محصولات خوراکی

کیت تست مواد غذایی نوعی تست تشخیص سریع سلامت مواد غذایی و مواد خوراکی هستند.این تست ها می تواند برای ارزیابی غلات و خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار گیرد

چندی پیش شایعه آلودگی برخی غلات که در خوراک دام ها و تولید برخی مواد غذایی مانند پفک بود به سم افلاتوکسین پخش شده بود آفلاتوکسین شامل چهار نوع اصلی B1 و B2، G1 و G2 می باشد که دو محصول متابولیک به نام M1 و M2 نیز می تواند در فراورده های دام و خوراک انسان یافت شود.

آفلاتوکسین ها به طور کلی توسط قارچ های  ASPERGILUS.FLAVOUS و ASPERGILUS .PARASITICUS تولید می شوند. که از میان آنها آفلاتوکسین B1 سمی ترین و موتاژن ترین نوع آن بوده که بیشترین فراوانی در دانه ها را دارا می باشد.

محصولاتی که دائما در معرض آلودگی با آفلاتوکسین می باشند، عبارتند از گوجه فرنگی، چیلی، ذرت، دانه پنبه، ارزن، بادام زمینی، برنج، سورگوم، دانه های آفتابگردان، آجیل ، گندم و انواع ادویه جاتی که برای مصرف انسان یا حیوانات کاربرد دارند.

علائم بالینی مشاهده شده در انسان  ناشی از مصرف سم افلاتوکسین عبارتند از استفراغ، درد شکمی، ضایعات حاد کبدی مانند ادم ریوی، لرزش عضلانی، کما، تشنج و مرگ با ادم مغزی و درگیری اندامهایی شامل کبد، کلیه و قلب. همچنین این سم می تواند باعث ناباروری ، سیروز و سرطان کبد شود.

تست سریع  افلاتوکسین برای تشخیص کیفی افلاتوکسین B1 در خوراک دامی و دانه ها)پسته، جو، ذرت، نارگیل، آرد، ارزن،…( مورد استفاده قرار می گیرد. تست تشخیص افلاتوکسین یک تست سریع یک مرحله ای برای تشخیص کیفی آفلاتوکسین B1 در خوراک دام و دانه های گندم (گندم، سبوس گندم، ذرت، نارگیل، ارزن، آرد …) است.

حساسیت این تست ppb (5μg / kg)  5 است. مدت زمان انجام تست تقریبا 15 دقیقه می باشد.

تست سریع تشخیص کرونا

ویژگی‌های ساختاری ای تست به این صورت است که ویزگی خارجی ویروس را شناسایی می‌کند.

منظور از ویژگی‌های خارجی، پروتئین‌های کوچکی هستند که در سطح ویروس هستند و در نمونه‌ی گرفته‌شده از بیمار وجود دارند.

تست آنتی‌ژن که اغلب به عنوان تست رپید یا تست سریع کرونا شناخته می‌شود، قطعات پروتئینی اختصاصی ویروس کرونا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پزشکان نمونه‌های مخاطی را از قسمت‌هایی (مانند مجرای بینی) نمونه‌برداری می‌کنند  که در آن، ویروس بیشترین تکثیر را دارد.

این تست در کلینیک، مطب و بیمارستان توسط کادر درمان قابل انجام است و زمان مورد نیاز برای اعلام نتیجه آن بسیار سریع است؛ تست آنتی‌ژن معمولاً فقط ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد

منبع
wikipediawho

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا