آشنایی با بیماری هاکرونا یا کوید 19

سویه جدید XE کرونا چیست؟

What is the new XE Corona variant

گویا دردسرهای بیماری کرونا به زودی دست از سر ما بر نمی دارد اخیرا سویه جدید xe ویروس کرونا کشف شده است که نگرانی ها از بالا رفتن شیب مبتلایان به بیماری را افزایش داده است

این موضوع مدت زمانی است که تیتر اخبار رسانه ها شده و وزارت بهداشت ژاپن نیز این ویروس را هنگام ورود یک مسافر به فرودگاه ناریتا درنزدیکی توکیو تایید کرده است

هر چند خیلی زود است که در مورد این واریانت بصورت قطعی سخن بگویم اما در این نوشته می خواهیم ضمن بررسی سویه جدید xe کرونا و مقایسه آن با واریانت نزدیک خود (امیکرون) از علائم ابتلا و مشخصات آن طبق گزارشات و شواهدی که تاکنون مطرح شده سخن بگوییم

امیدواریم شما نیز با درج نظرات و تجربیات در تکمیل اطلاعات ما را یاری نمایید

کرونا XE از کجا آمد؟

واریانت xe کرونا اولین بار از طریق توالی یابی در انگلستان در 19 ژانویه 2022 شناسایی شد. آمار می گوید تا 5 آوریل 1125 مورد از آن در انگلیس شناسایی شده و تصور می شود که نوع آن از طریق انتقال جامعه گسترش می یابد، که اکثر موارد در حال حاضر در شرق انگلیس، لندن و جنوب شرق هستند.

ابه گفته آژانس امنیت سلامت انگلستان جدیدترین داده ها تا 30 مارس امسال نشان می دهد که ویروس XE دارای نرخ رشد 12.6 درصدی بالاتر از BA.2 است.

یک مورد در ژاپن نیز تایید شده است و وزارت بهداشت ژاپن روز دوشنبه اولین مورد سویه XE را در زنی که در 26 مارس از ایالات متحده به فرودگاه ناریتا وارد شد، گزارش کرد.

به گفته شرکت هندی یک مورد XE نیز در هند گزارش شده است. به گزارش NDTV، با این حال، منابع رسمی از وزارت بهداشت XE بودن این مورد را تایید نکرده اند.

علائم کرونا xe

علائم ابتلا به کرونا ایکس ای

ممکن است دو سال از اولین قرنطینه کروناویروس گذشته باشد، با این حال این ویروس همچنان به جهش خود ادامه می‌دهد و با آن انواع جدیدی نیز عرضه می‌شود. زمانی که نوع Omicron برای اولین بار ظاهر شد، مشخص شد که نسبت به انواع قبلی، از جمله دلتا، راحت‌تر قابل انتقال است – با این حال تصور می‌شد که مرگبارتر آن کمتر است.

در مطالب قبلی در مورد امیکرون کرونا چیست؟ و همچنین علائم امیکرون در کودکان مطالبی را منتشر کردیم که پیشنهاد می کنیم ان را مطالعه کنید

اکنون چیزی که مشخص است این است که ویروس Omicron جهش یافته  تا چیزی را ایجاد کند که آن را گونه Covid Omicron XE می نامند.

طبق گزارشت این نوع با علائم کمی متفاوت با امیکرون همراه است، که تصور می شود بیشتر شبیه سرماخوردگی با آبریزش بینی و عطسه شایع ترین گزارش شده است.

علائم نوع جدید همچنین می‌تواند شامل گلودرد باشد که علائم از اولین گزارش ویروس تغییر کرده است.

در ابتدا سه علامت اصلی برای کووید وجود داشت

  • سرفه جدید یا مداوم
  • تب 
  • از دست رفتن بویایی یا چشایی

 نوع جدید کرونا XE، بسیار شبیه به Omicron است. اعتقاد بر این است که اکثر کسانی که علائم را گزارش کرده اند علائمی شبیه سرماخوردگی دارند. که در مورد تشخیص امیکرون از سرماخوردگی نیز مطالب ارائه کردیم

سرماخوردگی، سرفه، آبریزش بینی و گلو درد به احتمال زیاد علائم کووید XE هستند.

اگر چه در این مرحله اطلاعات کمی در مورد Covid XE وجود دارد، بسیاری معتقدند که هیچ علامت جدیدی ندارد. نوع جدید در اواسط ژانویه با بیش از 600 مورد شناسایی شده در کشور تاکنون شناسایی شد.

مسری بودن کرونا xe

میزان سرایت ویروس XE کرونا

اگر چه به گفتە کارشناسان، هنوز نمی‌توان با قاطعیت در این زمینه اظهار نظر کرد، اما با این حال مشاهدات اولیه نشان می‌دهند کە XE مسری‌تر است.

ماریا ون کرخوف، یکی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت نیز در توییتر درباره امکان انتقال سریع‌تر XE می‌گوید، در مقایسه با نوع فرعی بی‌ای.۲ اومیکرون قابلیت انتقال XE ده درصد بیشتر است. با این حال کارشناسان در مورد نتیجه‌گیری‌های عجولانه، هشدار می‌دهند.

سوزان هاپکینز، مشاور ارشد سازمان بهداشت بریتانیا در این مورد ابراز نظر خوشبینانەای کردە است. او به روزنامه سان بریتانیا گفتە کە ترکیب‌ شدن گونه‌های زیرگروه‌ اومیکرون غیر معمول نیست و معمولا “نسبتا سریع” از بین می‌روند.

این کارشناس تصریح کرده است: «نوع نوترکیب XE نرخ رشد متغیری نشان داده است و هنوز نمی‌توانیم تایید کنیم که آیا واقعا مسری‌تر است یا نه.»

سویه XE و موج تازه ای از بیماری

به گزارش نشریه هندوستان تایمز، اینکه سویه نوترکیب XE باعث ایجاد یک موج جدید بیماری می شود را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

در مدت زمان شیوه همه گیری سویه های مختلفی از کروناویروس شناسایی شده‌اند که اکثر آنها به سرعت از بین رفته‌اند. در مورد این سویه نیز اینکه آیا می‌تواند موج تازه‌ای از همه گیری را موجب شود یا نه؟

هنوز مورد سوال است با این حال کارشناسان تاکید دارند که واکسیناسیون، هنوز بهترین دفاع در برابر سویه‌های کروناویروس است و شواهد موجود نشان می‌دهد در شرایطی که مردم برای تزریق دزهای بعدی فراخوانده می‌شوند، استقبال از واکسن به حفظ جان آنها و کاهش مرگ و میر مبتلایان کمک می‌کند.

تذکرات وزارت بهداشت ایران برای جلوگیری از سویه xe

در مجموع با اطلاعات موجود واریانت XE چندان خطرناک نیست و پدیده نوترکیبی قبلا مکررا اتفاق افتاده و باز هم می‌افتد. علت این که ما واریانت جدید را XE می‌نامیم؛ این است که قبل از آن XA XB، XC و XD را داشتیم و هیچ کدام نگران کننده نبودند، حتی سویه نوترکیب XD که ناشی از ترکیب انواع خطرناک دلتا و امیکرون بود.

نتیجه می‌گیریم که اولا بهتر است از ایجاد جو وحشت بی مورد در مورد نوع XE ممانعت شود؛ چون نه گسترده شده و نه الزاما خطرناک‌تر است و ثانیا بدانیم که موج جدید کووید۱۹ در اروپا و آسیا بیشتر ناشی از نوع BA.۲ امیکرون است و نوع XE که در مورد آن خبرسازی می‌شود، نقش چندانی ندارد.هشدار وزارت بهداشت از سویه XE

از جانبی به دلیل کاهش میزان تست‌های تشخیصی PCR، آمار‌های موجود را نمی‌توان بیانگر میزان واقعی گسترش موج جدید دانست؛ هر چند به لطف واکسیناسیون و همچنین تغییرات ژنتیکی تدریجی در ویروس، شدت علائم بالینی، درگیری ریوی و میزان بستری و مرگ میر کاهش چشمگیر دارد؛ البته توان این ویروس در ارائه انواع نوترکیب یا جدید از خود هنوز یک عامل خطرزا و ترس آفرین است.

از افزایش ناگهانی ابتلا در برخی کشور‌ها که محدودیت‌ها را برداشته اند، می‌توان درس گرفت که باید کاهش محدودیت‌های بهداشتی به خصوص زدن ماسک، بازگشایی سرویس‌ها و خدمات عمومی و مدارس باید تدریجی و طبق محاسبات اپیدمیولوژیست‌ها باشند. وگرنه ممکن است با رشد انفجاری در تعداد ابتلا مواجه شویم که قطعا تعداد بستری و مرگ و میر را بالا می‌برد؛ هرچند که از نوع امیکرون کمتر کشنده باشد.

اکنون به نظر می‌رسد که ستاد ملی مقابله با کرونا باید جدول زمانبندی منطبق بر رفتار ویروس در کشور و مناطق مختلف آن را بر اساس شدت گسترش بیماری و فاکتور‌های منطقه ای، برای بازگشایی‌ها و فعالیت‌های اجتماعی ارائه دهد و البته باید دریافت دوز چهارم را نیز برای گروه‌های سنی پرخطرتر یا بیماری‌های خاص تسریع کرد.

این مطلب سایت رپید تست کماکان بروز می شود و اطلاعات آن با توجه به مطالب ارائه شده از طرف سازمان های بهداشت کشورها بروزرسانی می گردد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا