آشنایی با بیماری هامطالب بیماری

علائم الزایمر خفیف چیست؟

?What are the symptoms of mild Alzheimer's

بعضی از بیماریها شاید با درد عضوی همراه نباشد اما بسیار ترسناک و هولناک است.مخصوصا اطرافیان که بیشتر صدمات و عوارض آن را به چشم خود می بینند و راه گریزی نیز در مقابل آن نمی باشد یکی از این بیماری ها آلزایمر است

آلزایمر یکی از این بیماری های دردناک است آشنایی با علائم الزایمر خفیف که آگاهی از آن یکی از مهم ها برای جلوگیری از رشد و رسیدن به درجات حاد آن محسوب می شود بسیار ضرورت دارد

این بیماری مغزی که معمولا بالای سن 65 سال را درگیر می کند پیش رونده و غیر قابل برگشت بوده و حافظه فرد را از بین خواهد برد و توانایی انجام کار های ساده را هم از فرد بگیرد

مراحل روند این بیماری به این شکل است که به آرامی شروع میشود و در مرحله اول قسمتی از مغز را که کنترل حافظه و زبان را بر عهده دارد در بر میگیرد و به همین ترتیب قسمت های بیشتری از مغز را در بر میگیردو همینطور ادامه پیدا میکند.

در این نوشته سعی می کنیم به علائم الزایمر خفیف اشاره کنیم تا با آگاهی شما بتوانیم گامی مفید در شناسایی و کنترل این بیماری ساکت خاموش برداریم

نشانه های آلزایمر خفیف چیست؟

تحقیقات جدید این فرضیه را مطرح می‌کند که انحطاط ناحیه‌ای از مغز به نام “هسته اکومبنس”(nucleus accumbens) که می‌تواند باعث بی‌تفاوتی و بی‌انگیزگی شود، اولین علامت روانپزشکی بیماری آلزایمر است.

تحقیقات جدید قانع‌کننده‌ای از دانشکده پزشکی دانشگاه “ایندیانا” یک مکانیسم تخریب عصبی(دژنراتیو) را نشان می‌دهد که می‌تواند توضیح دهد که چرا علائمی مانند بی‌تفاوتی اولین نشانه‌های بیماری آلزایمر هستند. این یافته‌ها حاکی از آن است که اختلال در این فرآیند می‌تواند پیشرفت زوال عقل مرتبط با آلزایمر را کاهش دهد.

تعداد زیادی از تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که بی‌تفاوتی یکی از اولین نشانه‌های زوال عقل است.

محققان می‌گویند، بی‌تفاوتی قبل از آشکار شدن زوال شناختی و بروز مشکلات حافظه نشان دهنده شروع تخریب عصبی است. اما در واقع چه چیزی در مغز می‌گذرد که این علامت عصبی روانی را ایجاد می‌کند؟

محققان این را یکی از علائم الزایمر خفیف دانسته و توجه به آن را واجب می دانند

شباهت الزایمر با مواد مخدر

شباهت آلزایمر با مصرف مواد مخدر

“یائو-یینگ ما” داروشناسی است که بیشتر دوران حرفه‌ای خود را صرف بررسی مکانیسم‌های عصبی سوء مصرف مواد مخدر مختلف کرده و سابقه‌اش در مطالعه اعتیاد به مواد مخدر منجر به تمرکز تحقیقاتی وی بر روی بخشی از مغز به نام “هسته اکومبنس” شده که منطقه‌ای از مغز است که نقش مهمی بر انگیزه و مسیرهای پاداش دارد.

تحقیقات اخیر “ما” روی بیماری‌های عصبی متمرکز شده و دریافته است که همان علائم روانپزشکی مانند نوسانات خلقی، بی‌علاقگی، بی‌تفاوتی و اضطراب که در اعتیاد مشاهده می‌شود، اکنون به عنوان برخی از اولین نشانه‌های زوال عقل نیز شناخته شده است.

بنابراین سوالی که “ما” می‌خواست به آن پاسخ دهد این بود که در مراحل اولیه بیماری عصبی و قبل از آسیب در مناطق دیگر مانند هیپوکامپ که منجر به کاهش شایع‌تر شناختی می‌شود که در زوال عقل مشاهده می‌شود، در “هسته اکومبنس” چه می‌گذرد؟

در مطالعه‌ای که در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده است، “ما” و تیمش یک مکانیسم تخریب عصبی جدید در مدل‌های حیوانی مبتلا به بیماری آلزایمر را گزارش کردند. آنها دریافتند زمانی که بخش‌هایی از “هسته اکومبنس” در معرض تجمعات پروتئین آمیلوئید قرار می‌گیرد، یک فرآیند دژنراتیو که قبلاً کشف نشده بود، آغاز می‌شود.

کلید این فرآیند، گیرنده‌های خاصی به نام “گیرنده‌های نفوذپذیر کلسیم سیناپسی”(CP-AMPARs) بودند. این گیرنده‌ها معمولاً در این قسمت از مغز وجود ندارند، اما زمانی پدیدار می‌شوند که سیناپس‌ها در “هسته اکومبنس” در معرض پروتئین‌های سمی که در پیشرفت بیماری آلزایمر نقش دارند، قرار می‌گیرند.

“گیرنده‌های نفوذپذیر کلسیم سیناپسی” به کلسیم اجازه ورود به نورون‌ها را می‌دهند و محققان در این مطالعات حیوانی دریافتند که این بار اضافی کلسیم در نهایت منجر به آسیب عصبی می‌شود. این آسیب عصبی در “هسته اکومبنس” رخ می‌دهد که احتمالاً باعث ایجاد بی‌تفاوتی و مشکلات انگیزشی می‌شود که می‌تواند نشان دهنده اولین مرحله بیماری آلزایمر باشد.

علائم الزایمر در ۴۰ سالگی

نشانه های الزایمر در سن 30 و 40 سالگی  دقیقا مشابه با علائم آن  در پیری است و چندان تفاوتی با هم ندارند پس پیشنهاد می کنیم هر یک از نشانه های زیر را دارید حتما به پزشک متخصص برای بررسی بیشتر مراجعه کنید

  • فراموشی متوسط: فرد ممکن است اطلاعات جدید را به سختی به یاد بیاورد.
  • کاهش تمرکز: مشکل در پردازش سوالات و دستورالعمل‌ها.
  • فراموش کردن افراد یا مکان‌های شناخته شده.
  • کاهش مهارت‌های اجتماعی.
  • احساسات غیر قابل پیش‌بینی.

درمان کامل آلزایمر محقق می گردد؟

هنوز روزهای اولیه این تحقیقات است، اما فرضیه فعلی این است که توقف این آسیب اولیه به “هسته اکومبنس” می‌تواند پیشرفت بیماری آلزایمر را به تاخیر بیندازد یا حتی از گسترش بیماری به سایر قسمت‌های مغز جلوگیری کند.

اگر بتوان این فرآیند در “هسته اکومبنس” که توسط آمیلوئید ایجاد می‌شود را در انسان تأیید کرد و از آن جلوگیری کرد، می‌تواند به عنوان یک راه موثر برای متوقف کردن زوال عقل مرتبط با آلزایمر قبل از ایجاد علائم دیگر زوال شناختی عمل کند.

“ما” می‌گوید: اگر بتوانیم پیشرفت پاتولوژیک را در یکی از مناطق آسیب‌دیده مانند “هسته اکومبنس” به تعویق بیندازیم، ممکن است بتوانیم تغییرات پاتولوژیک در مناطق دیگر را نیز به تعویق بیندازیم.

این مطالعه جدید در مورد علائم الزایمر خفیف در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده است.

اختلال در حافظه و گفتار

این یک شکل بسیار عجیب برای شخصی است که از بیماری شخص روبروی خود خبر ندارد است.فکر کنید فرد دچار الزایمر می تواند برای شما به خوبی در مورد خاطرات و اتفاقات 20 سال پیش خود صحبت کند کرده و اشخاص را به خاطر بیاورد اما صحبت های چند دقیقه پیش شما را فراموش کند

در این بیماری معمولا حافظه بلند مدت سالم و بدون مشکل می ماند اما حافظه کوتاه مدت مختل می شود و به این صورت است که فرد بیمار صحبت های شما را فراموش می کند و یا حتی سوالاتی را چندین بار می پرسد.همچنین در گفتار کلمات هم دچار مشکل می شود.

مشکل در انجام کارهای روزمره

برخی افراد ممکن است با مشکلات بیشتری در زمینه تمرکز حواس مواجه شوند‌. در این افراد با پیشرفت بیماری، انجام کارهای روزمره برای فرد دشوارتر شده و نیازمند زمان بیشتری است.

توانایی رانندگی ایمن نیز به تدریج کمتر می شود. اگر فرد در هنگام رانندگی در یک مسیر آشنا گم شود این موضوع می تواند علامتی از آلزایمر باشد.

از دست رفتن حافظه و رفتار

آلزایمر در حافظه به این شکل تاثیر می گذارد که مثلا فرد بیمار در محلی آشنا گم می شود و همچنین تاثیر در رفتار این افراد هم به این شکل است که ممکن است مثلا در زمان حمام کردن ، شستن موهای سرشان را یادشان برود. یعنی یک قسمت از کارهای روتین که همیشه انجام میداده را فراموش می کند

مشکل در تعیین زمان یا مکان

این بیماران معمولا از دست دادن حساب تاریخ ها و اشتباه در درک گذر زمان را تجربه می کنند. در این حالت برنامه ریزی برای وقایع آینده می تواند برایشان سخت شود

چرا که این رویدادها قرار نیست بلافاصله اتفاق بی افتند. با پیشرفت بیماری، افراد مبتلا به آلزایمر خفیف بیش از پیش در مورد مکانی که در آن هستند، چگونه به آنجا رفته اند و چرا در آنجا هستند، فراموشکار می شوند.

از دست دادن بینایی

مشکلات بینایی نیز ممکن است بوجود بی آیند. فرد در این حالت در خواندن متون دچار مشکل می شود. بیمار همچنین ممکن است در تشخیص فواصل و رنگ ها در هنگام رانندگی نیز به مشکل بخورد.

نشانه آلزایمر خفیف

مشکل در یافتن کلمات مناسب

در این حالت آغاز گفتگو یا ملحق شدن به بحث با دیگران می تواند دشوار باشد به نحوی که فرد ممکن است در اواسط صحبت هایش مکث کند و قادر به پایان بخشیدن به جملاتش نباشد. به همین دلیل ممکن است گفتگوهای تکراری صورت پذیرند.

فرد ممکن است در مواقع خاص در یافتن کلمات اختصاصی دچار مشکل شود.

سایر علائم و نشانه های شروع آلزایمر
  • دشواری در حل مشکلات
  • مشکل در انجام کارهایی که فرد با آن ها آشنا است مانند استفاده از مایکروویو
  • کاهش بهداشت شخصی
  • کاهش حافظه و تاثیر آن بر فعالیت های روزانه مانند توانایی به خاطر سپردن قرارهای ملاقات
  • تغییرات خلق و خو و شخصیت
  • دوری از دوستان، خانواده و جامعه
  • گیجی، سردرگمی و گم شدن در مکان‌های آشنا
  • اختلال در تکلم یا نوشتن
  • سردرگمی در مورد زمان ها یا مکان ها
  • کاهش قابلیت داوری
  • تغییرات شخصیتی مانند تبدیل‌شدن به فردی تهاجمی، پرتوقع و مشکوک
  • اختلال در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی
  • اختلالات تکلمی و زبان
  • مشکلات مربوط به بیرون رفتن بدون کمک یا انجام فعالیت‌های خود مراقبتی
  • خطاهای حسی (شنیدن یا دیدن چیزهایی که وجود ندارند) و توهم (اعتقاد به چیزهایی که درست نیستند)
  • اختلالات خلقی یا اضطراب

سایت رپید تست پیشنهاد می کند با جدی گرفتن علائم آلزایمر خفیف نسبت به بررسی های تکمیلی اقدام کنند و این موضوع را جدی گرفته و نسبت به جلوگیری از پیشرفت اقدام نمایند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا