مطالب اعتیاد

علت مصرف مواد مخدر و اعتیاد

Cause of drug use and quitting addiction

علت اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد چیست؟

علت مصرف مواد مخدر و اعتیاد برای اغلب مردم ناشناخته است .اینکه چرا و چگونه بعضی افراد به سمت اعتیاد و مصرف مواد مخدر سوق پیدا می کنند.

شاید حتی به اشتباه تصور شود که کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند فاقد اصول اخلاقی یا اراده هستند و همچنین می توانند به سادگی با انتخاب خود و بدون تحمل رنجی مصرف مواد مخدر را ترک کرده و دیگر سمت آن نروند.

اما در حقیقت ، اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری پیچیده است و ترک اعتیاد  معمولاً بیش از نیت خیر یا اراده قوی نیاز دارد.

مواد مخدر مصرف شده مغز انسان را به طریقی تغییر می دهد که ترک اعتیاد را حتی برای کسانی که عزم خود را برای ترک اعتیاد جزم کردند نیز دشوار کند.

 

پیشرفت در روش های ترک اعتیاد

خوشبختانه ، امروزمحققان با مطالعات زیاد بیش از هر زمان دیگری در مورد تأثیر مواد مخدر بر مغز آگاهی دارند و روشهای درمانی را برای ترک اعتیاد یافته اند که می تواند به افراد در بهبودی از اعتیاد به مواد مخدر کمک کند

یافته ها متخصصان حوزه بهداشت و سلامت روان با تدابیر جدید می توانند پس از ترک مواد مخدر زندگی فرد معتاد را را به شرایط بهتری سوق دهد.

بار دیگر تاکید داریم که ترک اعتیاد تنها با پیگیری ها و کنترل های درمانی امکان پذیر نیوده و نقش روانشناسی و روانکاوی بسیار با اهمیت است

 

اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

اعتیاد یک بیماری مزمن است که با آزمایش تشخیص اعتیاد مشخص می شود ، علی رغم پیامدهای مضر ، اجباری یا کنترل آن بسیار دشوار است.

تصمیم اولیه در مورد مصرف مواد مخدر برای اکثر افراد داوطلبانه است ، اما استفاده مکرر از مواد مخدر می تواند منجر به تغییراتی در مغز شود که کنترل خود فرد معتاد را به چالش بکشد و توانایی او را در مقاومت در برابر اصرار شدید به مصرف مواد مخدر مختل کند.

این تغییرات مغزی می تواند پایدار باشد ، به همین دلیل است که اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری “عود کننده” تلقی می شود –

افرادی که از اختلالات مصرف مواد مخدر بهبود می یابند حتی پس از سالها مصرف نکردن دارو در معرض خطر افزایش بازگشت به مصرف مواد مخدر هستند.

این جایی است که وسوسه مصرف مواد مخدر به سراغ فرد می آید

عود مجدد برای فرد امری عادی است اما عود به این معنی نیست که روند درمان موثر نیست.

همانند سایر شرایط مزمن سلامتی ، درمان باید مداوم باشد و براساس چگونگی پاسخ بیمار به روند ترک اعتیاد تنظیم شود.

برنامه های درمانی ترک اعتیاد باید مرتباً مورد بازبینی قرار گرفته و متناسب با نیازهای متغیر بیمار اصلاح شوند

در این میان نقش روانشناسی و رونکاوی در کنار استفاده از دارو بسیار پررزنگ می باشد

 

مغز و علت مصرف مواد مخدر

با مصرف مواد مخدر چه اتفاقی در مغز می افتد

اکثر داروها بر روی “مدار پاداش” مغز تأثیر می گذارندکه باعث ایجاد سرخوشی و همچنین سرشار از پیام رسان شیمیایی دوپامین می شوند.

یک سیستم پاداش با عملکرد مناسب ، شخص را برمی انگیزد تا رفتارهای مورد نیاز برای لذت فرد مانند غذا خوردن و گذراندن وقت با عزیزان را تکرار کند.

افزایش دوپامین در مدار پاداش باعث تقویت رفتارهای پسندیده اما ناسالم مانند مصرف مواد مخدر می شود و باعث می شود افراد این رفتار را بارها و بارها تکرار کنند.

در حالی که فرد به استفاده از مواد مخدر ادامه می دهد ، مغز با کاهش توانایی سلول های موجود در مدار پاداش برای پاسخ به آن سازگار می شود.

این مقدار حد اوجی  را که فرد احساس می کند در مقایسه با بالاترین حد اولین مصرف مواد کاهش خواهد داد که این تاثییر به تحمل معروف است.

بدین منظور مصرف کننده ممکن است مقدار بیشتری از مواد را امتحان کنند تا به همان بالاترین مقدار برسند

. این سازگاری های مغزی غالباً منجر به این می شود که فرد کمتر و کمتر بتواند از چیزهایی که قبلاً لذت می برده اند مانند غذا ، رابطه جنسی یا فعالیت های اجتماعی لذت ببرد.

 

تاثیرات اعتیاد بر معتاد

استفاده طولانی مدت از مواد مخدر همچنین باعث تغییر در سایر سیستم های شیمیایی مغز و اعصاب می شود و بر عملکردهایی تأثیر می گذارد که شامل موارد زیر است:

  • یادگیری
  • داوری
  • تصمیم گیری
  • فشار
  • حافظه
  • رفتار – اخلاق

علی رغم آگاهی از این نتایج مضر اعتیاد ، بسیاری از افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند ، همچنان به مصرف آنها ادامه می دهند که این معنی همان اعتیاد است

 

چرا برخی افراد اعتیاد پیدا می کنند و برخی نه؟

امکان پیش بینی اینکه چرا فردی امکان دارد به مواد مخدر اعتیاد پیدا کند نشدنی است

ترکیبی از عوامل مختلف بر معتاد شدن فرد تأثیر می گذارد. هر چقدر فاکتورهای خطر در فرد بیشتر باشد ، احتمال مصرف مواد مخدر منجر به اعتیاد می شود. مثلا:

  • زیست شناسی و ژنتیک . ژنهایی که افراد با آنها متولد می شوند تقریباً نیمی از خطر اعتیاد فرد را تشکیل می دهند. جنسیت ، قومیت و وجود سایر اختلالات روانی نیز ممکن است در خطر استفاده از مواد مخدر و اعتیاد تأثیر بگذارد.
  • محیط زندگی . محیط یک فرد تأثیرات مختلفی را شامل می شود ، از خانواده و دوستان گرفته تا وضعیت اقتصادی و کیفیت عمومی زندگی. عواملی مانند فشار بر همسالان ، سو استفاده جسمی و جنسی ، قرار گرفتن در معرض زودهنگام مواد مخدر ، استرس و راهنمایی والدین می تواند بر میزان احتمال مصرف مواد مخدر و اعتیاد فرد تأثیر بسزایی بگذارد.
  • توسعه . عوامل ژنتیکی و محیطی با مراحل حساس رشد در زندگی فرد ارتباط دارند تا بر خطر اعتیاد تأثیر بگذارند
نوجوانان در برابر اعتیاد قشر آسیب پذیری هستند

گرایش نوجوانان به مواد مخدر

اگرچه مصرف مواد مخدر در هر سنی می تواند منجر به اعتیاد شود ، هرچه مصرف مواد مخدر زودتر آغاز شود ، احتمال پیشرفت آن به سمت اعتیاد بیشتر است.

اعتیاد به مواد مخدر می تواند برای قشر نوجوانان مشکل ساز شود

از آنجا که مناطقی در مغز نوجوانان که تصمیم گیری ، قضاوت و کنترل خود را کنترل می کنند هنوز در حال توسعه است ، نوجوانان به ویژه ممکن است مستعد رفتارهای پرخطر از جمله امتحان مواد مخدر باشند

در صورت تجربه مواد مخدر و هیجانات نوجوانان می تواند قشر نوجوان را زودتر درگیر این موضوع کند

معلمان ، والدین و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نقش مهمی در آموزش جوانان و جلوگیری از مصرف و اعتیاد به مواد مخدر دارند

و شاید گاهی کنترل نا محسوس فرزندان با رعایت مسائل روانشناختی و استفاده از ابزار تشخیص اعتیاد بتواند بسیار کارساز باشد

آیا اعتیاد به مواد مخدر قابل درمان یا پیشگیری است؟

باید با این واقعیت روبرو شد که مانند اکثر بیماری های مزمن دیگر ، مانند دیابت ، آسم یا بیماری های قلبی ، درمان اعتیاد به مواد مخدر به طور کلی درمانی نیست.

با این حال ، اعتیاد قابل درمان است و می تواند با موفقیت مدیریت شود و  افرادی که از اعتیاد بهبود می یابند سالها و احتمالاً برای کل زندگی خود در معرض خطر عود هستند.

تحقیقات نشان می دهد که ترکیب داروهای ترک اعتیاد با رفتار درمانی بهترین شانس موفقیت را برای بیشتر بیماران تضمین می کند.

رویکردهای درمانی متناسب با الگوی مصرف مواد مخدر هر بیمار و هرگونه مشکلات پزشکی ، روحی و اجتماعی همزمان می تواند منجر به بهبودی شود.

خبر خوب بیشتر این است که مصرف مواد مخدر و اعتیاد قابل پیشگیری است.

نتایج حاصل از تحقیقات تأمین شده توسط NIDA نشان داده است که برنامه های پیشگیری شامل خانواده ها ، مدارس ، اجتماعات و رسانه ها برای پیشگیری یا کاهش مصرف و اعتیاد به مواد مخدر موثر است.

اگرچه وقایع شخصی و عوامل فرهنگی بر روند مصرف مواد مخدر تأثیر می گذارد ، اما وقتی جوانان مصرف مواد مخدر را مضر می دانند ، تمایل به مصرف مواد مخدر دارند.

بنابراین ، آموزش و اطلاع رسانی برای کمک به مردم در درک خطرات احتمالی مصرف مواد مخدر کلیدی است.

 

جمع بندی علت مصرف مواد

در پایان به جمع بندی کاملی در مورد علت مصرف مواد مخدر  در بین افراد می پردازیم که با نکات کوتاه بتوانیم نتیجه کاملی از این نوشته داشته باشیم

  •     اعتیاد به مواد مخدر یک بیماری مزمن است که با جستجو و استفاده از مواد مخدر مشخص می شود که علی رغم پیامدهای مضر ، اجباری یا کنترل آن دشوار است.
  •     تغییرات مغزی که با گذشت زمان و با مصرف مواد مخدر رخ می دهد ، کنترل خود فرد معتاد را به چالش می کشد و توانایی او را در مقاومت در برابر اصرار شدید برای مصرف مواد مخدر مختل می کند. به همین دلیل است که اعتیاد به مواد مخدر نیز یک بیماری عود کننده است.
  •     عود بازگشت به مصرف مواد مخدر پس از تلاش برای قطع است. عود ، نیاز به درمان بیشتر یا متفاوت را نشان می دهد.
  •     بیشتر مواد مخدری که با طغیان با پیام رسان شیمیایی دوپامین ، بر مدار پاداش مغز تأثیر می گذارند. افزایش دوپامین در مدار پاداش باعث تقویت فعالیت های لذت بخش اما ناسالم می شود و باعث می شود افراد این رفتار را بارها و بارها تکرار کنند.
  •     با گذشت زمان ، مغز با دوپامین اضافی سازگار می شود ، که باعث می شود مقداری که فرد احساس می کند در مقایسه با میزان بالایی که هنگام شروع مصرف دارو احساس می کند ، کاهش یابد – این اثر به عنوان تحمل شناخته می شود. آنها ممکن است مقدار بیشتری از دارو را مصرف کنند ، در تلاش برای رسیدن به همان دوپامین بالا.
  •     هیچ عاملی نمی تواند پیش بینی کند که آیا فرد به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کند یا خیر. ترکیبی از عوامل ژنتیکی ، محیطی و تکاملی بر خطر اعتیاد تأثیر می گذارد. هر چقدر فاکتورهای خطر در فرد بیشتر باشد ، احتمال مصرف مواد مخدر منجر به اعتیاد می شود.
  •     اعتیاد به مواد مخدر قابل درمان است و می تواند با موفقیت مدیریت شود.
  •     خبر خوب بیشتر این است که مصرف مواد مخدر و اعتیاد قابل پیشگیری است. معلمان ، والدین و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نقش مهمی در آموزش جوانان و جلوگیری از مصرف و اعتیاد به مواد مخدر دارند

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا