مطالب بارداری

فریز تخمک دختر مجرد

ovum freezing single girl and the best ovum freezer center in Iran

فریز تخمک دختر مجرد را این روزها زیاد می شنویم و روز بروز به علاقمندان به انجام فیریز تخمک مخصوصا دختران مجرد که سن آنها رو به بالا رفتن است و هنوز ازدواج نکرده اند اضافه می شود.

با تغییر شرایط زندگی و بالا رفتن سن ازدواج درصد بیشتری از خانم ها تمایلی به خارج سازی و انجماد تخمک خود دارند تا در سالهای آینده زندگی خود شانس فرزند دار شدن را از دست ندهند

فریز تخمک چیست؟

بدن زنان به طور فیزیولوژیک در هر ماه یک تخمک آزاد می‌کندکه البته ممکن است این تخمک هم مناسب نباشد و نمی‌توان صرفا برای برداشت یک تخمک اقدام به عمل جراحی کرد؛ بنابراین حتما باید یک سیکل درمانی ناباروری برای فردی که قصد انجام فریز تخمک دارد، انجام شود و بعد تخمک‌های حاصل شده را برای فریز ببرند.

بر این اساس شرایط به گونه‌ای نیست که بانوان فکر کنند با یک اقدام درمانی ساده می‌توانند تخمک خود را فریز کنند؛ بلکه باید یک سیکل درمان ناباروری شامل استفاده از دارو برای تحریک تخمدان دریافت کنند تا بتوان تخمک را برداشت کرد.

روش انجام این کار به چه صورت بوده و چه مراحلی نیازمند آن است؟

در این نوشته سعی می کنیم تا اطلاعاتی کلی اما مناسب جهت معرفی این روش نوین و هزینه های مربوط به آن را بیان نماییم.

فریز تخمک

فریز تخمک روشی نوین در بارداری

یکی از مهم ترین مسائل در برداشت  و فریز تخمک  یافتن یک کلینیک تخصصی باروری می باشد.

اکثر کارشناسان باروری پیشنهاد می کنند افراد زیر 35 سال در مجموع 30 تخمک را منجمد کنند و 6 تا 8 تخمک را برای هربارداری استفاده نمایند اما با افزایش سن باید تعداد تخمک های بیشتری را منجمد کنید تا شانس شما برای باروری افزایش یابد.

برداشت تخمک به صورت واژینال و با بیهوشی عمومی صورت می گیرد این کار توسط داروهای تحریک کننده تخمک که تحت پوشش بیمه هم نیستند انجام می شود و تقریبا 2 تا 4 هفته زمان می برد.

تخمک را به دو روش می توانند منجمد کنند:

1-انجماد آهسته

2-انجماد سریع

درحال حاضر برای انجماد تخمک از روش انجماد سریع استفاده می شود زیرا شانس زنده ماندن تخمک فریز شده به روش سریع خیلی بیشتر از روش آهسته است.

تخمک منجمد را می توانند با اسپرم همسر  یا با اسپرم های اهدایی لقاح دهند. برای بارور کردن تخمک، اسپرم را با سرنگ به درون آن تزریق می کنند.

جنین را می توانند در رحم شما و یا فرد دیگری بکارند.

مراحل فریز تخمک

فریز تخمک به دلایل زیر توصیه می گردد:

  • اگر به بیماری خاصی مثل سرطان مبتلا هستید که احتمال دارد باروری شما را تحت تاثیر قرار دهد با فریز تخمک هایتان می توانید بعد از کامل کردن دوره درمان باردار شوید.
  • اگر همسرتان قادر به تولید اسپرم به اندازه کافی نمی باشد و مجبور به لقاح به روش آزمایشگاهی هستید توصیه می گردد فریز تخمک یکی از گزینه های انتخابی شما باشد.
  • اگر قصد دارید در سنین بالا بچه دار شوید می توانید تخمک خود را فریز کنید و هر زمانی که قصد باردار دار شدن داشتید از آن استفاده نمایید.

فریز تخمک دختران مجرد

دختران مجرد نیز می توانند تخمک های خود را فریز کرده و در زمانی که قصد باردار شدن دارند از آن استفاده کنند. این به شرطی امکان پذیر است که قبل از برداشت تخمک تعهد دهند که در آینده ازدواج کنند.

فریز تخمک دختران منوط به اجازه پدر

تبصره بند ب ماده ۸۱ لایحه برنامه هفتم توسعه که بر امکان فریز تخمک و بهره‌مندی از بیمه پایه مربوط به آن در دختران مجرد بالای ۳۰ سال تاکید می کند و چالش‌های فردی یا حقوقی در این زمینه،‌ اشاره می کند گخ به طور کلی فرایند درمان ناباروری با رعایت اصل محرمانگی انجام می‌شود

ولی اگر دختر خانمی که دوشیزه (باکره) است بخواهد اقدام به فریز تخمک کند باید با اذن پدر این کار را انجام دهد. از طرفی حتی اگر خانمی بخواهد جراحی مرتبط با اندام‌های تولید مثل انجام دهد بر اساس قوانین موجود، همسرش باید رضایت دهد.

تعیین تکلیف دقیق مواد قانونی فریز تخمک دختران

امیدوارم در آیین‌نامه‌ای که در زمینه فریز تخمک دختران نگاشته می‌شود، تکلیف قانونی این موضوع به صراحت مشخص شود که اگر قرار است فریز تخمک با تصمیم خود دختر انجام شود و دختر به هر دلیلی نمی‌خواهد خانواده‌اش متوجه این موضوع شوند بتواند با تصمیم شخصی خود این کار را انجام دهد.

و ممکن است این پرسش برای شما ایجاد شود که در صورتی که پدر دختر در قید حیات نباشد، آیا لازم است که جد پدری برای اعلام رضایت فریز تخمک حضور داشته باشد؟،  امیدوارم دیگر این سختگیری‌ها با قانون جدید وجود نداشته باشد؛ درحال حاضر پدر دختر باید برای اعلام رضایت کند.

بهترین سن برای برداشت تخمک چه سنی می باشد؟

با افزایش سن شما سن تخمک نیز بالا می رود بنابراین به شما توصیه می شود برداشت تخمک خود را تا قبل از 35 سالگی انجام دهید زیرا با افزایش سن خطر ابتلا به اختلالات کروموزومی جنین افزایش می یابد.

برقراری پوشش بیمه‌ای برای این اقدام خود نوعی فرهنگسازی است که دختران متوجه می‌شوند می‌توانند از این طریق باروری خود را حفظ کنند.

با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی که افراد ممکن است دیرتر ازدواج کنند طبیعتا توان باروری هم با افزایش سن رفته‌رفته کمتر می‌شود و ممکن است تعداد تخمک‌ها و کیفیت آنها کاهش یابد؛ بنابراین اقدام اخیر مجلس در جهت برقراری پوشش بیمه برای دختران بالای ۳۰ سال اقدام مثبتی است.

این کار بسیار روشن‌بینانه است و دختری که فعلا شرایط ازدواج ندارد باید بتواند توان باروری خود را حفظ کند تا در سالیان بعد امکان تجربه مادر شدن را داشته باشد.

در صورت علاقه می توانید مقاله کیت تخمکگذاری وپسردارشدن را مطالعه کنید و در صورت نیاز می توانید کیت تخمک گذاری سفارش بدهید

چه آمادگی هایی قبل از برداشت تخمک لازم است؟

  • تزریق هورمون جهت تحریک تخمدان ها و تولید تخمک بیشتر
  • اندازه گیری غلظت هورمون تحریک کننده فولیکول(FSH) و استرادیول در روز سوم پریودی برای تعیین مقدار و کیفیت تخمک
  • انجام سونوگرافی واژینال برای مشخص کردن زمان مناسب برای برداشتن تخمک ها
  • در صورت مطلوب بودن تمام شرایط بالا (وضعیت تخمدان ها، رحم و نداشتن عفونت، بلوغ تخمک ها) پزشکان با استفاده از سوزن، تخمک ها را از دیواره واژن بر می دارند و پس از خارج کردن تخمک، آن ها را تا دمای زیر صفردرجه سرد و سپس فریز می کنند.

تخمک گذاری چگونه انجام می شود؟

زمانی که برای بارداری آمادگی دارید تخمک های فریز شده را ذوب میکنند و با اسپرم همسرتان یا اسپرم های اهدایی لقاح می دهند سپس 1 تا 4 رویان را در رحم قرار می دهند.

با پیشرفت تکنولوژی در قرن های اخیر امکان انجماد رویان نیز وجود دارد.

دوام رویان های منجمد  بیشتر از تخمک های فریز شده  است به همین دلیل شانس موفقیت در باروری با رویان فریز شده بیشتر ازتخمک ها می باشد.

هزینه فریز تخمک دختر مجردهزینه فریز تخمک دختر مجرد

بیمه‌ها هزینه یک سیکل درمان ناباروری را حدود ۷ میلیون تومان برآورد کرده‌اند؛ این درحالی است که هزینه واقعی این درمان‌ها حدود ۱۳ تا ۱۵ میلیون در مراکز عمومی و دولتی و در مراکز خصوصی حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان است که باز هم بیمه ۹۰ درصد از ۷ میلیون تومان را پرداخت می‌کند.

در واقع به بیانی واضح بیمه‌ها کمتر از نیمی از هزینه‌های تشخیص اولیه ناباروری و انجام اعمال جراحی احتمالی در مراکز عمومی غیر دولتی و بیمارستان‌های نظامی را پرداخت می‌کنند و در مراکز خصوصی که تعرفه‌ها بالاتر است طبیعتا هزینه‌ها گران‌تر می‌شود.

مصوبه اخیر مجلس درباره پوشش بیمه‌ای «روش‌های نوین درمان ناباروری»  در زمینه فریز تخمک نکاتی دارد از جمله اینکه در حال حاضر تنها اگر فردی در پروسه درمان ناباروری باشد، این خدمت برایش تحت پوشش بیمه است و خدمت فریز تخمک هنوز برای دختران جوانی که بخواهند باروری‌شان در سال‌های آتی حفظ شود،‌ تحت پوشش بیمه نیست که اخیرا مجلس شورای اسلامی به تصویب قوانینی در جهت تحت پوشش بیمه رفتن این خدمت نیز ورود کرده است.

کلیه خدمات فریز (تخمک و جنین) که در مسیر درمان ناباروری ارائه می‌شود، تحت پوشش بیمه است اما وقتی صحبت از فریز تخمک می‌شود ممکن است گاهی شرایط متفاوت باشد؛ مثلا اگر خانم متاهلی درحال حاضر قصد بارداری نداشته باشد و در عین حال مشکلی هم برای باروری نداشته باشد و فقط بخواهد با هدف حفظ باروری فریز تخمک را انجام دهد تا بعدا اقدام به بارداری از این طریق کند، پوشش بیمه‌ای شامل حال او نمی‌شود.

امیدواریم تین مطلب سایت رپید تست توانسته باشد بر اطلاعات شما بی افزاید

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا