ترک اعتیاد

قرص نالتروکسان برای تشخیص اعتیاد

Naltrexone tablets for the diagnosis of addiction


تمامی پزشکان و متخصصین به دنبال راهی سریع برای ترک اعتیاد هستند که درصد موفقیت بالایی هم داشته باشد قرص نالتراکسون برای درمان اعتیاد هم یکی از همین ابزار مناسب است

البته داروهای مختلفی برای درمان افراد معتاد وجود دارد که پزشک ابتدا با تشخیص اعتیاد فرد و شرایط جسمی و روحی و ملاحظات دیگری نسبت به تجویز آن اقدام می کند

در واقع باید این مساله را همین ابتدا روشن کنیم که قرص نالتراکسون برای تشخیص اعتیاد نمی باشد و برای درمان آن مورد استفاده قرار می گیرد که ان هم با شرایطی که در ادامه به آن می پردازیم

مورد اساسی این دارو برای ترک اعتیاد تریاک و ترک هروئین و ترک الکل می باشد

داروی نالتوروکسان چیست ؟

نالتركسون براي اولين بار در سال ۱۹۶۳ از تغيير بر روي دارويي به نام اكسي مرفن Oxymorphone بساخته شد .

این دارو در گروه DRUGBOX قرار داشته و به عنوان آنتاگونیست‌های مخدر شناخته می‌شوند .هدف تجویز آن توسط پزشکان خنثی سازی یا مسدود کردن اثرات مصرف مواد مخدر در مغز انسان می باشد که باید بگویم در این مورد هم به شکل خوبی تاثییر گذار است.

مکانیسم اثر این دارو در کاهش تمایل به مصرف الکل هنوز مشخص نیست و از دست دادن ولع مراجعه برای مصرف مواد خود موجب ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر فرد برای ترک اعتیاد می گردد.

از بین داروهای مورد استفاده بیش از همه مصرف می شود. نیمه عمر آن نسبتاً طولانی است

البته داروی نالنروکسن تنها برای مواد مخدر نبوده و در درمان افرادی که اعتیاد به مشروبات الکلی نیز دارند هم بکار برده می شود

پزشکان ترک الکل می گویند

“نالتروکسان به افراد کمک می‌کند که مشروبات الکلی کمتری بنوشند یا کاملاً نوشیدن آن را متوقف کنند.”

عملکرد نالتروکسان

نالتروکسان با اتصال به گیرنده‌های اوپیوئیدی و مهار رقابتی اثرات داروهای اوپیوئیدی و اوپیوئیدهای آندوژن، به میزان قابل ملاحظه‌ای وابستگی عملکرد نالتروکسانفیزیکی و اثر سرخوشی ناشی از اوپیوئیدها را از بین می‌برد .

در این شرایط  تمایل بیمار برای مصرف اوپیوئیدها را کاهش می‌دهد. این دارو در افراد معتاد به اوپیوئیدها و الکل باعث بروز سندرم قطع می‌شود.

نالتروکسن نباید به صورت خودسرانه مصرف شود و هنگام مصرف و حداقل ۱۴ روز پس از قطع مصرف اوپیوئیدها مصرف شود.

داروهاي آنتا گونيست مستقيماً روي مواد مخدر و اثرات آن ها تاثيري ندارند ، عملكرد اين داروها به اين صورت است كه از طريق اتصال به گيرنده هاي عصبي مرفين و يا مواد مشابه آن ، از جذب و يا اتصال مرفين يا مواد نظير آن به گيرنده هاي عصبي نظير( مو )جلوگيري مي كنند .

در اين حالت هر مقدار مواد مخدر مصرف و وارد بدن شود هيچ گونه تاثيري نخواهد داشت. يا خيلي ساده بگوييم ، هر قدر شخص مواد مصرف مي كند نشئه نمي‌شود

انواع نالتروکسن

نالتروکسان از طریق بلعیدن که همراه با غذا باشد یا به صورت جداگانه، معمولاً در دوزهای ۵۰ میلی گرمی و یک بار در روز یا طبق دستور پزشک مصرف می‌شود.

البته این دارو به سه شکل

  • قرص
  • آمپول
  • ایمپلنت

تولید می‌شود ولی دسترسی به قرص نالتروکسان هم ساده‌تر و هم ارزان‌تر است.

قرص نالتروکسن

مصرف نالترکسون به صورت قرص یکی از پرکاربردترین و روتین ترین نوع این دارو است اما چنانچه بیمار یک وعده مصرف دارو را از خاطر ببرد، این امر ممکن است سبب بروز عوارض جسمانی برای بیمار گردد.

برای همین از قرص نالتروکسان بیشتر برای بیماران بستری استفاده میشود که دریافت دارو در زمان معین صورت گیرد .

این قرص با دو نام تجاری ReVia و Depade ارائه می شود و میزان مصرف آن یک عدد روزانه می باشد.

نکته مهم در این خصوص آن است در صورت فراموشی نوبت مصرف از مصرف بیش از اندازه در دوره بعدی خودداری کنید. مصرف این دارو در دوز بالا باعث تشدید عوارض مصرف آن می شود.

ایمپلنت نالتروکسان

ایمپلنت نالتروکسان

یکی از شیوه های دریافت این دارو استفاده از ایمپلنت نالتروکسان است که  طی یک جراحی سرپایی در دیواره تحتانی شکم قرار داده می‌شود

به طور معمول ماندگاری اثر آن بیش از ۶ ماه است البته در بعضی کشور های خارجی نمونه هایی با قرارگیری یکساله نیز امتحان شده است.

مصرف بسیار منظم دارو توسط ایمپلنت و اینکه شخص نیازی به یادآوری دارو و از دست دادن یک نوبت را ندارد از اهمیت ویزه Naltrexone Implant می باشد

بیشترین کاربرد این شکل دارو برای موارد زیر در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد

  • اعتیاد به الکل
  • مصرف آمفتامین
  • اختلالات طیف اوتیسم
  • وابستگی به بوپرنورفین
  • اختلالات کنترل تکانه در بیماری پارکینسون
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • پرولاکتینوما (تومور هیپوفیز ترشح کننده پرولاکتین)
  • تریکوتیلومانی

شواهد نشان دهنده کمترین عارضه در سه شکل دارویی نالتروکسن می باشد

آمپول نالتروکسن

استفاده از آمپول نالتروکسان برای ترک اعتیاد نیز رایج است و خیلی از مراکز ترک اعتیاد آن را تجویز می‌کنند. آمپول نالتروکسان که نام تجاری آن ویویترول (Vivitrol) است به صورت ماهیانه در عضله تزریق می‌شود.

و عوارض خاصی ندارد به جز در مواردی که جای تزریق آمپول درد می‌کند یا پوست محل تزریق قرمز می‌شود که بعد از چند روز رفع می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا