آشنایی با مواد مخدر

قرص کاپتاگون چیست

?What is Captagon

قرص کپتاگون یک دارویی است که سوال در مورد آن بسیار زیاد شده و افراد مختلف سعی به کسب اطلاعات در مورد ترکیبات قرص کاپتاگون دارند و اینکه چه خواص و عوارضی می تواند خوردن آن به همراه داشته باشد

چیزی که مشخص است این است که قرص کاپتاگون نوعی مخدر بسیار قوی آمفتامین برپایۀ محرک مصنوعی فنتالین است که به سرعت در مصرف‌کنندگان حالت سرخوشی شدید به وجود می‌آورد

در دهه‌ی 1960 این قرص هنوز دارو محسوب می‌شد، و از آن برای درمان حمله خواب و افسردگی و اختلالات دیگر استفاده می شد اما دو دهه از این موضوع نگذشت که جامعه پزشکی به این نتیجه رسید که خواص اعتیادآور آن از مزایای درمانی‌اش بیشتر است

همین امر موجب گشت تا بلافاصله در بسیاری از کشورها ممنوع گردد مصرف‌کنندگان طولانی‌مدت آمفتامین از اثرات جانبی‌ای همچون افسردگی حاد، بی‌خوابی، مسمومیت رگ خونی و قلب و سوء‌تغذیه رنج می‌برند.

قرص کپتاگون برای چیست؟

Captagon اولین بار در سال 1961 به عنوان به جای ریتالین در درمان بیش فعالی و گاه افسردگی و جایگزینی برای آمفتامین و مت آمفتامین ساخته شد و برای درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی و به طور معمول افسردگی تجویز می شد .

روزیاتو/ کاپتاگون (Captagon) یکی از چندین نام تجاری برای ترکیب شیمیایی و مخدر فنی اتیلن است که توسط شرکت داروسازی آلمانی ساخته شد.

در اصل کاپتاگون، نام تجاری داروی آمفتامین فن‌تیلین هیدروکلراید، در ابتدا به عنوان درمان بیماری‌هایی مانند نارکولپسی، افسردگی و بیش فعالی به بازار عرضه شد، اما از دهه 1980 در بیشتر کشورها ممنوع شده است.

امروزه، اکثر قرص هایی که به عنوان کاپتاگون در سراسر منطقه فروخته می شوند، شباهت کمی با قرص های تولید شده در دهه 1960 دارند.

اگرچه این قرص‌های تقلبی با لوگوی کاپتاگون مهر شده‌اند، اما اغلب به رنگ سفید یا قهوه‌ای مایل به زرد هستند، احتمال کمتری وجود دارد که حاوی فن‌تیلین باشند، ماده شیمیایی که برای اولین بار در قرص‌های اصلی استفاده شد.

در عوض بیشتر از ترکیبی از سایر مشتقات آمفتامین که تولید آسان‌تر است و همچنین افزودنی‌هایی مانند کافئین، کینین و ..

عوارض قرص کاپتاگون

عوارض قرص کپتاگون

در مورد عوارض قرص کاپتاگون که بسیاری آن را به عنوان دارو درمانی می پندارند باید بدانید که سوء مصرف از Captagon می تواند عواقب مخربی برای کسانی که معتاد می شوند داشته باشد.

به گفته The Cabin، یک گروه خدمات ترک اعتیاد که در عربستان سعودی فعالیت می کند، مصرف کنندگان طولانی مدت آمفتامین ممکن است از طیف وسیعی از عوارض جانبی از جمله گیجی، توهم، تهوع، استفراغ، تشنج، فشار خون بالا و تپش قلب رنج ببرند.

سایر عوارض جانبی گزارش شده توسط کاربران عادی شامل تاری دید، سرگیجه، مشکلات تنفسی، تپش قلب، علائم گوارشی، درد عضلات و مفاصل، نوسانات خلقی، گیجی، احساس عصبانیت و تحریک پذیری است.

هنگامی که کاربران سعی می کنند مصرف قرص های کاپتاگون را ترک کنند، اغلب با علائم شدید ترک، از جمله خستگی مواجه می شوند که باعث می شود دوباره به دنبال دارو بگردند.

بهترین دارو ترک اعتیاد به کاپتاگون معمولاً شامل روان درمانی و همچنین برنامه های ورزشی و رژیمی است

ترکیبات قرص کپتاگون

در قسمت بالا به طور کامل در مورد ترکیبات قرص کپتاگون مطالبی را ارائه کردیم اما چیزی که امروزه مشخص است این است که مانند دیگر مواد مخدر غیر قانونی این ماده نیز دستخوش تغییرات اساسی شده است

چیزی که توقع می کنند این است که این قرص باید بسیار خطرناک تر و وحشی تر از چهره علمی دارویی .اقعی خود عمل کند.از این رو طبیعی به نظر می رسد که سودجویان از ترکیبات زیان ده و محرک های دیگر برای بالا بردن اثر آن استفاده کنند

این مورد درباره قرص سناتور که عرضه می شد نیز صادق می باشد مصرف این قرص می تواند در لیست داروهای مثبت کننده تست اعتیاد گروه زیادی را به خود اختصاص دهد

اما قطعا استفاده از آن کیت شیشه و کیت آمفتامین را با نتیجه مثبت نمایش خواهد داد

عوارض قرص کاپتاگون

خواص قرص کاپتاگون

کاپتاگون یک آمفتامین بسیار اعتیاد آور است. این دارو با تحریک سیستم عصبی مرکزی، افزایش هوشیاری و تمرکز عمل می کند و به کاربران اجازه می دهد بیدار بمانند.

خواص قرص کاپتاگون را باید با داروهایی مانند آدرال، آمفتامین دیگری که برای درمان ADHD در کودکان استفاده می شود، مقایسه کرد

گزارش هایی مبنی بر استفاده جنگجویان از هر دو طرف در میدان نبرد، کاپتاگون به سرعت با جنگ داخلی در سوریه مرتبط شد.

صحبت از آغشته شدن جنگجویان داعش به قدرت های ماوراء طبیعی پس از مصرف تعداد انگشت شماری قرص توسط تولیدکنندگان و خود جنگجویان مطرح شد، اما تا حد زیادی توسط کارشناسان بی اعتبار شده است.

تحلیلگران اغلب تأثیر مواد مخدر بر درگیری را زیر سؤال می بردند و در عوض به تجارت کاپتاگون یک جریان درآمد پرسود برای طرف های مختلف درگیر در سوریه اشاره می کردند. بازارهای اصلی Captagon در خلیج است، جایی که به عنوان یک ماده مخدر تفریحی در بین جوانان، به ویژه در عربستان سعودی، محبوب است.

داده‌های مربوط به میزان گسترده استفاده از Captagon در عربستان سعودی کمیاب است، اما معروف است که به عنوان یک داروی مهمانی و در میان دانش‌آموزانی که تحت فشار برای عملکرد تحصیلی هستند، محبوب است.

درباره قرص کپتاگون

آنجایی که کاپتاگون که گاهی از آن به عنوان کوکائینِ فقرا نام برده می‌شود به شکل قرص وجود دارد، مصرف آن راحت‌تر است و قیمت ارزان‌تر آن نسبت به خیلی از مخدرهای دیگر آن را تبدیل به ماده‌ای پرطرفدار کرده است.

گفته می‌شود قرص کاپتاگون از محبوب‌ترین مواد مخدری است که به صورت تفریحی توسط جوانان خاورمیانه مصرف می‌شود.

پزشکان و مسئولان مراکز ترک اعتیاد نسبت به شیوع این ماده مخدر خطرناک در ایران هشدار داده و می‌گویند مصرف کاپتاگون هم نظیر سایر مواد روانگردان با افزایش چشمگیر سالانه روبه‌روست.

 جایگزین کاپتاگون

قرص‌های کاپتاگون مواد مخدری هستند که باعث فعالیت و تحرک بیشتر می‌شوند و در طول زندگی احساس خستگی نمی‌کنند و هر چقدر هم که طول بکشد باعث می‌شود فرد احساس گرسنگی نکند و توانایی فرد برای ماندن روزهای طولانی را علی‌رغم تلاش‌های سخت در پی داشته باشد.

از فردی که قرص کاپتاگون مصرف می کند، همچنین کاپتاگون باعث بی خوابی بیشتر می شود و در واقع جایگزین کاپتاگون با وجود همین اثر، شهرت مشابهی با قرص کاپتاگون نداشت.

اما این قرص ها عمدتاً به دلیل وجود رابطه بین مصرف کنندگان کاپتاگون و آمیزش جنسی و آسیب قرص های کاپتاگون از بین رفته و اینکه چگونه منجر به تخریب سیستم عصبی مرکزی می شود، به شهرت رسیدند. این قرص های محرک روی ذهن

کاپتاگون زرد

با افزایش قیمت کاپتاگون، فروشندگان مواد مخدر به ساخت جایگزین کاپتاگون تقلبی روی آوردند که به کاپتاگون چینی معروف است، که متاسفانه در بازارهای اعتیاد رواج دارد که در بین معتادان به مواد مخدر تبلیغ می شود، متشکل از موادی است که تاثیر می گذارد. ذهن به دلیل مواد شیمیایی رادیواکتیو که در آن مواد یافت می شود.

همانطور که مقدار بسیار کمی هروئین پودر کشنده اضافه شده و مشخص می شود که شیشه آسیاب شده به آن اضافه می شود تا Captagon به سرعت به خون راه پیدا کند، بنابراین، ما باید فرزندان خود را از مرگ حتمی یا بیماری روانی مرتبط با اعتیاد محافظت کنیم.

تاثیر کاپتاگون بر رابطه جنسی

رابطه بین کاپتاگون و سکس را می‌توان به‌عنوان آغاز احساس سرخوشی و تمایل به داشتن رابطه جنسی بیان کرد و این اتفاق در بیشتر انواع سوء استفاده، الکل و رابطه جنسی، همگی موادی هستند که در واقع منجر به سرخوشی جنسی می‌شوند و طول مدت آمیزش، اما مانند دقایق سرخوشی و شادی است، جایی که معتادان به مواد مخدر در هنگام مصرف آن زندگی می کنند، قرص های کاپتاگون با دسترسی به حالت اعتیاد باعث سردی می شوند.

ما به حالت ناتوانی کامل و مشکلات و آسیب های سلامتی می رسیم، میل به طولانی شدن رابطه جنسی از طریق استفاده از قرص های زرد و سفید کاپتاگون یا وابستگی به استروئیدهای جایگزین کاپتاگون فقط توهم است و حقیقت ندارد، استروئیدهای سلامتی وجود دارد که می توانیم مصرف کنیم.

در صورت تمایل به ارگاسم، نباید فریب دروغ ها و تبلیغات فروشندگان مواد مخدر در مورد رابطه کاپتاگون و سکس را بخوریم.

از بین بردن اثر کاپتاگون

مشکل از بین بردن اثرات کاپتاگون در ادرار و خون نیست، بلکه تمرکز تاپیک بر این است که چگونه می توان از افکار و رفتارهای اعتیادآور خلاص شد و در صورت وجود به دور از دنیای اعتیاد به زندگی عادی بازگشت. جداکننده های Captagon هستند که به حذف اثر Captagon کمک می کنند.

اما فرد نیاز به ثبت نام در برنامه های توانبخشی روانی و رفتاری از طریق مراکز ترک اعتیاد تا حداکثر بهبودی دارد.

ترک کاپتاگون در خانه

فردی که به مصرف قرص کاپتاگون اعتراف می کند و می گوید: “من به کاپتاگون معتاد هستم” و این گام مهمی در راه بهبودی است، زیرا شناخت نقش بسزایی در درمان اعتیاد دارد، به ویژه همانطور که فرد در درمان اعتیاد از کاپتاگون دارد. از طریق کلینیک های ترک اعتیاد،

ایده درمان اعتیاد از کاپتاگون در خانه از طریق جداکننده‌ها و گیاهان کاپتاگون که از طریق آن سم‌زدایی کاپتاگون در بدن نقش خود را در مرحله حذف سموم از بدن دارد، اما پس از آن چه؟

گیاهان دارویی در مراحل توانبخشی روانشناختی و رفتار درمانی و انواع دیگر درمان های بازتوانی معتادان به مواد مخدر نقش دارند، باید به معنای صحیح درمان اعتیاد و شناسایی بیماری های مزمن آگاهی کامل داشته باشیم.

در واقع، ایده درمان اعتیاد به کاپتاگون در خانه با آن دسته از سموم ناشناخته که به قرص‌های کاپتاگون تقلبی اضافه می‌شوند، استفاده از مراکز ترک اعتیاد کاپتاگون در عربستان سعودی، مصر یا سایر کلینیک‌های ترک اعتیاد کاپتاگون را اجباری می‌کند.

برای از بین بردن اثر کاپتاگون در بدن و قطع کامل این داروی مخرب که ناشی از مصرف زیاد مضرات سلامتی علاوه بر علائم خروج کاپتاگون از بدن است که نیاز به مراقبت ویژه دارد. و نظارت متخصصین

الگوهای استفاده از کاپتاگون

امروزه گزارش‌هایی مبنی بر استفاده گسترده از کاپتاگون به‌عنوان محرک عمدتاً از خاورمیانه و
برخی از کشورهای همسایه با اتحادیه اروپا منتشر می‌شود. با این حال، اطلاعات معاصر بسیار کمی در مورد بازارهای مصرفی برای کاپتاگون در این کشورها در دسترس است، که توصیف پویایی این بازارها را دشوار می کند. با این وجود، گزارش‌های حکایتی و کارشناسی، و همچنین استنباط از اطلاعات جانبی، نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورها استفاده از کاپتاگون به‌عنوان یک محرک ممکن است قابل توجه باشد، اگرچه در حال حاضر قابل اندازه‌گیری نیست.

در غیاب داده‌های مربوط به استفاده، داده‌های تشنج ممکن است  نشانه‌هایی از الگوهای استفاده ارائه دهد. اگرچه داده‌های کمی قوی  وجود ندارد، مصاحبه‌ها با افسران مجری قانون نشان می‌دهد  که از سال 2014 توقیف غیرقانونی کاپتاگون در تعدادی از کشورهای خاورمیانه (به  ویژه اسرائیل، اردن و امارات متحده عربی) افزایش یافته است  .

گزارش رسانه ها در مورد استفاده از کاپتاگون و حملات تروریستی اخیر

استفاده از داروهای محرک به ویژه آمفتامین توسط پرسنل نظامی یا رزمندگان در درگیری ها سابقه طولانی دارد. علاوه بر این، پول قاچاق مواد مخدر گاهی اوقات ممکن است منبع درآمدی برای برخی از
گروه های شورشی یا تروریستی باشد. همچنین مشخص شده است که برخی از عاملان تروریست در اروپا دارای سابقه ای هستند که شامل مشارکت در جنایات کوچک و مصرف مواد مخدر یا خرید و فروش مواد مخدر می شود. با این حال، شناسایی پیوندهای بین مصرف مواد مخدر و تروریسم در منابع داده موجود دشوار است و در صورت وجود، اغلب غیرمستقیم به نظر می رسد.

در جلسه توجیهی EMCDDA به تعدادی از گزارش‌های رسانه‌ای از تروریست‌هایی که در تعدادی از حملات در اروپا با استفاده از کاپتاگون دست داشتند، استناد می‌کند، اما بیشتر آنها را بی‌اعتبار می‌کند. به این نتیجه رسیدند که ” تثبیت هر گونه ارتباط واضح یا مستقیم بین استفاده از کاپتاگون و  جنایات تروریستی دشوار است  ” .

نتیجه گیری

شواهد ثابت در مورد استفاده و عرضه کاپتاگون پراکنده و پراکنده است. با این وجود، برخی از نتایج آزمایشی را می توان گرفت. اولاً، به نظر می‌رسد که کاپتاگون، همانطور که اکنون هست، عموماً آمفتامین است و نشان کاپتاگون روی آن است.

در حالی که captagon در اصل عمدتاً از اروپای شرقی تهیه می شد، به نظر می رسد تولید به خاورمیانه که بازار اصلی آن است منتقل شده است – اما داده ها بسیار محدود هستند بنابراین نمی توان با قطعیت چیزی گفت. با این حال، احتمالاً ارتباط اروپایی با تخصص جنایی اروپا در تولید در خاورمیانه باقی مانده است. همچنین  به نظر می رسد که ممکن است مقداری آمفتامین تولید شده در اروپا  به خاورمیانه ارسال شود و در برخی موارد در آنجا قرص شود.

در نهایت، به نظر می‌رسد که پیشنهادات مربوط به پیوندهای قوی بین تروریسم و ​​استفاده از کاپتاگون که در بسیاری از گزارش‌های رسانه‌ای به چشم می‌خورد، مبالغه شده است. مانند سایر انواع مواد مخدر، برخی از گروه‌های تروریستی ممکن است از بازار کاپتاگون برای تامین مالی فعالیت‌های خود سوء استفاده کنند و برخی از تروریست‌ها ممکن است در مواقعی از کاپتاگون یا مواد مخدر دیگر استفاده کنند، اما شواهد موجود هیچ ارتباط خاصی را بین کاپتاگون و تروریسم نشان نمی‌دهند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا