مطالب بیماری

کدام مکمل ها تداخل دارند ؟

?Which supplements interfere

تداخل مکمل ها می تواند خطرساز باشد؟

از پودر کلاژن و پروبیوتیک ها گرفته تا ویتامین های دوران بارداری و خار مریم، فروش مکمل ها سر به فلک کشیده است. در واقع، بر اساس داده‌های نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه در سال‌های 2017-2018 ، حدود 57 درصد از آمریکایی‌های بالای 20 سال حداقل یک مکمل غذایی مصرف می‌کنند. مولتی ویتامین ها، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 محبوب ترین ها هستند.

چه روزانه یک مولتی ویتامین برای بهبود سلامت کلی خود مصرف کنید، چه به مکمل های گیاهی برای پر کردن شکاف های تغذیه ای تکیه کنید، مهم است که از تداخلات احتمالی آگاه باشید.

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که در مقادیر کم برای متابولیسم طبیعی ضروری هستند. مصرف برخی ویتامین‌ها با هم می‌تواند بر جذب آن‌ها در بدن تأثیر بگذارد – گاهی اوقات آن را بدتر می‌کند و گاهی اوقات فراهمی زیستی را بهبود می‌بخشد.

اما مکمل های خاصی وجود دارند که نباید با هم مصرف شوند زیرا یکی می تواند اثربخشی دیگری را خنثی کند و این خوشبینانه ترین حالت است حالا بماند که ممکن است باعث ایجاد مشکلات شود

علاوه بر این، برخی ویتامین ها می توانند با اثربخشی دارو تداخل داشته باشند و حتی عوارض جانبی را تشدید کنند. اگرچه اندازه گیری سطوح سرمی چندین ویتامین به طور گسترده ای در دسترس است،

آزمایش کمبود آن معمولاً غیر ضروری است. در اینجا چیزی است که باید در مورد استفاده عاقلانه از مکمل های ویتامین بدانید.

چه ویتامین هایی را نباید با هم مصرف کرد؟

متخصص تغذیه در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک ، توصیه می کند که برچسب و پروتکل مکمل پیشنهادی را برای هر مکملی که مصرف می کنید بخوانید . او می‌گوید:

«برای مثال، برخی از مکمل‌ها ممکن است نیاز به مصرف با غذا داشته باشند، برخی ممکن است روزانه، چند بار در روز یا حتی هفتگی مصرف شوند. “اگر در مورد دوز مطمئن نیستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که دوزهای مناسب مصرف می کنید.”

همچنین مهم است که بدانید چه ویتامین هایی را نباید با هم مصرف کرد . در اینجا مکمل هایی وجود دارد که با هم ترکیب نمی شوند – یا با غذا همراه نیستند.

تداخل منیزیم و کلسیم

اگرچه این دو ماده معدنی با هم کار می کنند، اما برای موثر بودن باید در تعادل باشند. در حالی که منیزیم به جذب کلسیم کمک می کند ، کلسیم بیش از حد می تواند در واقع اثر معکوس داشته باشد و از جذب منیزیم جلوگیری کند.

تحقیقات نشان می دهد که نسبت کلسیم به منیزیم بالای 2:1 با افزایش خطر اختلالات متابولیک، التهابی و قلبی عروقی مرتبط است. برای اطمینان از دریافت نسبت صحیح، برای راهنمایی در مورد ترکیب مکمل های معدنی کلسیم و منیزیم با ارائه دهنده خود مشورت کنید.

تداخل مکمل آهن و چای سبز

مصرف مکمل آهن (یا خوردن غذاهای غنی از آهن) همزمان با چای سبز ایده خوبی نیست . این به این دلیل است که جزء اصلی چای سبز، اپی گالوکاتچین گالات ( EGCG) با آهن متصل شده و جذب آن را کاهش می دهد.

تداخل مکمل آهن در یک  مطالعه موردی در سال 2016، نوشیدن مقادیر زیاد چای سبز را با ایجاد کم خونی فقر آهن مرتبط دانست. با این حال، چای سبز فوایدی برای سلامتی دارد، بنابراین با خیال راحت از آن استفاده کنید – فقط این کار را در حد اعتدال انجام دهید و دو ساعت پس از مصرف مکمل آهن صبر کنید.

ویتامین C و B12

مصرف همزمان ویتامین C و ویتامین B-12 توصیه نمی شود. به این دلیل که دوزهای بالای ویتامین C می تواند مقدار ویتامین B-12 را که توسط بدن جذب و متابولیزه می شود را کاهش دهد.

حتما ویتامین C را حداقل دو ساعت بعد از ویتامین B-12 مصرف کنید. به این ترتیب، می توانید از کمبود B-12 جلوگیری کنید.

تداخل مکمل های بدنسازی

تداخل مکمل های بدنسازی

کارشناسان می گویندتداخل مکمل های بدنسازی توجه به پودرها و سایر محصولاتی که حاوی مکمل های مختلف از جمله پودرهای پروتئینی، آدامس ها، نوشیدنی های انرژی زا یا بارها هستند نیز مهم است. کرامبل اسمیت گفت که به این دلیل است که برخی از مواد تشکیل دهنده این محصولات ممکن است به خوبی با هم کار نکنند یا در صورت ترکیب با چیزهای دیگر خطراتی برای سلامتی ایجاد کنند.

برای مثال، برخی از افراد ممکن است پودرهای ورزشی یا کافئین را با گیاهان، محرک‌ها و مکمل‌هایی مانند آشواگاندا و رودیولا ترکیب کنند. در کوتاه مدت، مخلوط کردن این موارد می تواند باعث افزایش انرژی شود. اما ممکن است خطرات سلامتی مرتبط با استفاده طولانی مدت همراه داشته باشد.

کرامبل اسمیت گفت:

«رودیولا واقعاً رایج است و شما آن را در محصولاتی که با کافئین ترکیب می‌شوند، خواهید دید. در درازمدت، می تواند غده آدرنال را تحت فشار قرار دهد. افراد ممکن است علائم نامطلوبی مانند اضطراب، بی خوابی یا حتی تپش قلب را تجربه کنند.»

از هر پودر یا ترکیب مکملی که تصمیم به استفاده از آن دارید مطمئن شوید که تمام مواد فعال و غیر فعال و هشدارهای FDA را بررسی کرده اید. همچنین ممکن است بخواهید با پزشک در مورد تمام مکمل هایی که مصرف می کنید، از جمله قرص ها، مایعات و پودرها صحبت کنید.

ویتامین های محلول در چربی و محلول در آب

از برخی ترکیبات باید اجتناب شود، حتی اگر ذاتاً مشکل ساز نباشند. ویرجیلیو سانچز، دکتر ویرجیلیو سانچز ، پزشک خانواده تایید شده در مرکز مراقبت از Conviva در میامی، فلوریدا، می‌گوید: برای مثال، اگرچه مصرف ویتامین D با ویتامین B12 بی‌خطر است، اما توصیه نمی‌شود .

به گفته دکتر سانچز، دلیل آن این است که ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که با غذا بهتر جذب می شود، در حالی که B-12 یک ویتامین محلول در آب است که باید با معده خالی مصرف شود. همین امر در مورد ویتامین C و ویتامین D نیز صدق می کند – آنها باید در زمان های مختلف مصرف شوند.

به طور مشابه، ویتامین‌های محلول در آب که در بدن ذخیره نمی‌شوند،مانند ویتامین C ویتامین‌های B – از جمله

  • تیامین (B1)
  • ریبوفلاوین (B2)
  • نیاسین (B3)
  • اسید پانتوتنیک (B5)
  • پیریدوکسین (B6)
  • بیوتین

دکتر اورموند می گوید (B7)، اسید فولات/فولیک (B9) و کوبالامین (B12) – نیاز به آب برای جذب و استفاده توسط بدن دارند. بهتر است آنها را بدون غذا با یک لیوان آب مصرف کنید.

کدام ویتامین ها را باید با هم مصرف کرد؟

به طور کلی ویتامین های محلول در آب را می توان بدون غذا و ویتامین های محلول در چربی را همراه با غذاهای حاوی چربی های سالم مصرف کرد. ترکیب‌های زیر از مکمل‌ها ممکن است در صورت ترکیب موثرتر باشند.

ویتامین D، ویتامین K2 و سایر ویتامین های محلول در چربی

دکتر سانچز می گوید ویتامین D و ویتامین K (به ویژه K2) مکمل یکدیگر هستند. او می‌گوید:

«ویتامین K2 به انتقال کلسیم از خون به استخوان‌ها کمک می‌کند، در حالی که اگر دوزهای زیادی از ویتامین D را بدون K2 کافی مصرف کنید، کلسیم می‌تواند به مکان‌های نامناسبی برود.»

ویتامین K1 یا فیلوکینون در سبزی‌های برگ‌دار تیره وجود دارد، در حالی که ویتامین K2 (مناکینون‌ها) در غذاهای تخمیری و حیوانی یافت می‌شود .

تحقیقات نشان می دهد که دو ویتامین محلول در چربی (ویتامین D و ویتامین K2) به طور هم افزایی برای اطمینان از جذب کلسیم توسط استخوان ها به جای تجمع در شریان ها کار می کنند.

ویتامین های محلول در چربی مانند A، D، E و K را می توان همزمان مصرف کرد.

به گفته دکتر شان اورموند ، یک پزشک مداخله‌ای درد در Atlas Pain Specialists در فینیکس، آریزونا، ویتامین‌های محلول در چربی در کبد، چربی و ماهیچه‌های بدن ذخیره می‌شوند و باید همراه با چربی از غذا مصرف شوند تا برای بدن شما مفید باشد. تا بهترین جذب و استفاده از آنها شود. «چربی زیادی لازم نیست. دکتر اورموند می‌گوید: غذاهای گیاهی سالم مانند آووکادو یا آجیل بسیار خوب عمل می‌کنند.

برای درمان خانگی کمبود ویتامبن دی یک راه استفاده درست از مولتی ویتامین ها است

تداخل مکمل منیزیم و ویتامین D3

منیزیم و ویتامین D3

لیت می‌گوید که عملکرد این دو ویتامین وقتی با هم مصرف شوند افزایش می‌یابد. یک مطالعه در سال 2018 منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان می دهد که بدون منیزیم کافی، سنتز ویتامین D و متابولیسم در بدن مختل می شود.

به عبارت دیگر، منیزیم برای تبدیل ویتامین D به شکلی مورد نیاز است که بدن بتواند از آن استفاده کند. به همین دلیل است که ارائه دهنده شما ممکن است ترکیب این دو مکمل را توصیه کند.

تداخل مس و روی

وقتی صحبت از ترکیب مس با روی به میان می آید ، همه چیز در مورد تعادل است. روی در جذب مس اختلال ایجاد می کند ، اما مصرف بیش از حد روی حتی می تواند باعث کمبود مس شود. اگر روی مصرف می‌کنید، توصیه می‌شود که یک مکمل ۲ میلی‌گرمی مس نیز برای حفظ تعادل بدن از این دو ماده معدنی مصرف کنید.

امگا 3 و ویتامین E

مصرف این دو مکمل با هم ممکن است سلامت قلب را افزایش دهد. اسیدهای چرب امگا 3 یک چربی ضروری هستند که می توانند در برابر شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته محافظت کنند.

ویتامین E یک ماده مغذی مهم با خواص آنتی اکسیدانی است که سیستم ایمنی را تقویت می کند. یک مطالعه کوچک روی 60 بیمار مرد مبتلا به بیماری عروق کرونر نشان داد که ترکیبی از امگا 3 و ویتامین E اثرات مفیدی بر انسولین سرم و مقاومت به انسولین دارد.

تحقیقات کاهش مقاومت به انسولین را با ایجاد بیماری قلبی مرتبط دانسته است. از ارائه دهنده خود بپرسید که آیا از این ترکیب سود می برید یا خیر.

آهن و ویتامین C

آهن شایع ترین کمبود مواد مغذی در ایالات متحده است. این ماده معدنی برای عملکرد بهینه بدن انسان حیاتی است – این جزء اصلی هموگلوبین است،

پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون که خون اکسیژن‌دار را از ریه‌ها به سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌کند. آهن ناکافی یا کم خونی، این روند را مختل می کند و در نتیجه باعث خستگی و نیاز به مکمل آهن می شود.

تداخل آهن و ویتامین c

برخی از ارائه دهندگان پیشنهاد می کنند که آهن را با ویتامین C ترکیب کنید تا جذب آن به حداکثر برسد، اما هیئت منصفه هنوز درباره صحت این موضوع صحبت نمی کند.

یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 2020 روی 440 فرد مبتلا به کم خونی هیچ تفاوتی در جذب آهن در بین گروهی که آهن را با ویتامین C مصرف کردند و گروهی که آهن را به تنهایی مصرف کردند، نشان نداد. با این حال، ترکیب این دو مکمل ضرری ندارد، بنابراین امتحان کردن آن ضرری ندارد

ویتامین C می تواند جذب آهن را در بدن افزایش دهد که می تواند چیز خوبی باشد. با این حال، اگر ویتامین C در دوزهای بالا مصرف شود، می تواند منجر به سطوح اضافی در بدن و افزایش خطر مسمومیت با آهن شود. اگر باید هر دو را مصرف کنید، متخصصان عموماً توصیه می‌کنند که حداقل دو ساعت فاصله بین آنها بیندازید.

ویتامین D و کلسیم

در حالی که این دو مکمل اغلب با هم توصیه می شوند، مصرف دوزهای بالای هر دو می تواند منجر به هیپرکلسمی یا کلسیم بیش از حد در خون شود که می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه یا مشکلات قلبی را افزایش دهد. و این دو مکمل با هم تداخل دارند

جمع بندی

در حالی که مکمل ها می توانند مزایای سلامتی بالقوه مختلفی را ارائه دهند، کارشناسان می گویند استفاده عاقلانه از آنها و در نظر گرفتن زمان مصرف آنها مهم است. به عنوان مثال، مصرف یک‌باره همه مکمل‌ها بعد از غذا یا در یک زمان خاص از روز می‌تواند بر قدرت یا میزان جذب آنها تأثیر بگذارد یا حتی اثرات خطرناکی برای سلامتی به همراه داشته باشد.

متخصصان می گویند که مردم باید با احتیاط از مکمل ها استفاده کنند، به خصوص مکمل هایی که توسط سازمان غذا و دارو (FDA)تایید نشده اند و بیشتر آنها مورد مطالعه قرار نگرفته اند.

تان گفت که تولیدکنندگان نیز اغلب ادعاهای سلامتی بیشماری برای مصرف این مکمل ها می کنند که در کارآزمایی های تصادفی کنترل شده به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. علاوه بر این، برخی از مکمل ها حتی اگر “طبیعی” در نظر گرفته شوند، می توانند باعث آسیب شوند.

به گفته متخصصان، اگر مکملی مصرف می کنید یا قصد دارید مقداری از آن را به روتین زندگی خود اضافه کنید، در اینجا ترکیباتی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید و از ترکیب کردن آنها اجتناب کنید.

توجه به این نکته مهم است که ترتیب مصرف مکمل ها می تواند بر میزان جذب آنها در بدن و میزان موثر بودن آنها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، برخی از مکمل‌ها مانند کلسیم بهتر است همراه با غذا برای افزایش جذب مصرف شوند، در حالی که برخی دیگر مانند آهن با معده خالی بهتر جذب می‌شوند.

در زمان همه گیری کوید 19 بسیاری شایعات در مورد خوردن ویتامین بعد از واکسن کرونا شنیده می شد که یک مقاله با همین عنوان در سایت رپید تست قرار دادیم

آنچه قبل از مصرف مکمل ها باید بدانید

قبل از تصمیم به مصرف مکمل‌ها، کارشناسان توصیه می‌کنند با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین گزینه‌ها را برای نیازهای فردی خود تعیین کنید. این امر به ویژه برای افرادی که دارای شرایط پزشکی از قبل موجود هستند یا کسانی که دارو مصرف می کنند بسیار مهم است.

مکمل‌ها عالی هستند، اما قرار نیست جایگزینی برای خوردن، خواب یا ورزش متعادل شوند. اگر می‌خواهید مکمل‌ها مصرف کنید، ابتدا به موارد اولیه مانند خواب، هیدراتاسیون، خوب غذا خوردن و ورزش توجه کنید. سپس می‌توانید با یک پزشک یا متخصص تغذیه ملاقات کنید و بفهمید که در کجا ممکن است کمبودهایی وجود داشته باشد که مکمل‌ها می‌توانن آن ها را تامین کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا