بیماری های جنسیمطالب بیماری

دوره پنجره در ایدز

window period on AIDS

دوره پنجره ایدز در بیماری  hiv مفهومی پر اهمیت است که اشخاص برای خود مراقبتی حتما باید با آن آشنایی داشته باشند

وقتی ویروس اج ای وی وارد بدن شخصی می شود پس از گذشت مدت زمان کوتاهی حدود چند روز فرد می تواند ویروس را به دیگران منتقل کند

اما برای شناسایی ما در آزمایش نیز همین مقدار زمان لازم است؟

چقدر پس از آلودگی زمان لازم است تا نتیجه آزمایش hiv مثبت شود؟

از زمان ورود ویروس HIV به بدن مدت زمان کمی (چند روز) طول می‌کشد تا آن فرد بتواند ویروس را به دیگران منتقل کند. اما حدود ۳-۱ ماه طول می‌کشد تا بدن او پادتن بسازد و بتوان آن را به وسیله آزمایش تشخیص داد.

در این فرایند گاهی فرد هنوز علایم بیماری را پیدا نکرده و ظاهر کاملاً سالم دارد.

از موقعی که ویروس وارد بدن می‌شود تا موقعی که بتوان پادتن وی را از نظر آزمایشگاهی تشخیص داد  به دوره‌ی پنجره (window period) معروف است. در این دوره اگر فرد آزمایش شود نتیجه منفی خواهد بود ولی اگر روابط جنسی بدون کاندوم یا تزریق مشترکی داشته باشد می‌تواند بیماری را به فرد دیگری منتقل نماید.

بنابراین حتی اگر شخص خیلی زود پس از رفتار پرخطرش آزمایش شده و جواب آزمایش وی منفی بوده نمی‌توان مطمئن بود که او مبتلا به اچ‌آی‌وی نیست و حتماً باید مراقب رفتارهای خود باشد.

دانستن این موضوع در کنترل و پیشگیری از بیماری و میزان شیوع آن بسیار پر اهمیت و مهم می باشد

بسیاری از افراد فکر می‌کنند اهمیت آزمایش اچ‌آی‌وی فقط در دانستن جواب آن است در حالی که دانستن مفاهیمی مانند دوران پنجره و رفتارهای پرخطر و سالم‌تر فقط از طریق مشاوره ممکن است.

دوره‌ی پنجره ایدز مدت زمانی است که طول می‌کشد تا پس از ورود ویروس به بدن فرد به هر طریق  (مثلا اخرین رفتار پرخطر) دستگاه ایمنی بدن بتواند به مقداری پادتن برای آن بسازد که بشود در آزمایش کشفش کرد. بدین ترتیب پیش از پیدایش پادتن می‌شود قطعات ساختمانی یا ژنتیکی ویروس را در خون کشف کرد.

یعنی می‌شود از سنجش پروتئین p24 که در بدنه ویروس است و یا ماده ژنتیکی ویروس با آزمایش PCR کمک گرفت. البته آنها هم بلافاصله پس از ورود ویروس امکان کشف ابتلا را ندارند که به این ناپیدایی مطلق دوره کسوف گفته می‌شود.

فروشگاه رپید تست

دوره پنجره مدت زمانی است که ویروس وارد بدن شده تا پادتن آن داخل خون ساخته شود

اما اگر در همین مدت دوره پنجره که نتیجه عدم وجود ویروس در بدن شخص  مشخص شود

اگر در رابطه جنسی بدون مراقبت یا استفاده از خون مشترک قرار گیرد می تواند ویروس را منتقل کند

بنابرین در زمان انجام آزمایش در صورت منفی شدن نمی توان به صورت قاطع گفت شخص ناقل بیماری نمی باشد

چون ممکن است در دوره پنجره قرار داشته باشد

توانایی شناسایی پادن ویروس اچ ای وی در بدن تا اواسط سال نود میلادی بسیار کم بود

تا جایی که دوره پنجره را تا 16 ماه در نظر می گرفتند

منابع جدید در مورد بیماری اچ ای وی  دوره پنجره را برای تست الایزا به طور میانگین ۲۴-۲۱ روز اشاره کرند.

راهنمای ایدز بریتانیا نیز دوره پنجره را با اطمینان ۹۵ درصد  برای کیت‌های نسل چهارم با زمان یک ماه در نظر گرفته است .

راهنمای تشخیص آزمایشگاهی استرالیا هم نوشته در ۹۹ درصد مبتلایان تا سه ماه پادتن تشکیل می‌شود و حداکثر دوره پنجره برای الایزا ۱۲ هفته است.

غالبا عموم مردم فکر می‌کنند ارزش و  اهمیت تست اچ‌آی‌وی تنها در دانستن جواب آن است

در حالی که آگاهی از مفاهیمی مثل دوران پنجره و رفتارهای پرخطر و سالم‌تر تنها از طریق مشاوره و تحقیق امکان پذیر می باشد.

دوره پنجره ایدز

دوره پنجره الایزا نسل 4

مرکز مدیریت بیماریهای آمریکا هم گفته ۹۷ درصد افراد در سه ماه پادتن دارند و در موارد نادری ممکن است تولید پادتن به حدی که قابل تشخیص باشد تا ۶ ماه طول بکشد.

در دستورالعمل بریتانیا و ایالات متحده توصیه می شود که از نمونه ای از پلاسما خون یا سرم استفاده می کند و می تواند آنتی بادی های ایمونوگلوبولین G (IgG) ، آنتی بادی ایمونوگلوبولین M (IgM) و آنتی ژن ویروس p24 (پروتئین موجود در هسته ویروسی HIV را شناسایی کند که زودتر از آنتی بادی ها قابل شناسایی است).

آزمایشات معمول از این نوع شامل معمار Abbott HIV Ag / Ab ، GS Combo Ag / Ab EIA و زیمنس Combo HIV Ag-Ab می باشد.

  • مدت زمان متوسط ​​پنجره 18 روز است (محدوده بین قادی 13 تا 24 روز). این نشان می دهد که نیمی از تمام عفونتها بین 13 تا 24 روز پس از قرار گرفتن در معرض شناسایی می شوند

در مقاله‌ای دیگر حداکثر و حداقل دوره پنجره برای کیت‌های الایزای نسل سوم (۴۰-۱۴) و چهارم (۲۸-۱۰) و پی سی آر (۳۱-۹) با هم آمده است.

در آزمایش‌های سریع (Rapid Test) چون فرصت چندانی برای واکنش مواد وجود ندارد دوره پنجره ممکن است طولانی‌تر باشد.

البته رپید تست‌ هایی که فقط پادتن را بررسی می‌کنند نتیجه مثبت کاذب کمتر و ارزش اخباری مثبت بهتری نسبت به رپید تست‌های ترکیبی دارند و برای غربالگری در محیط‌هایی مانند مراقبت بارداری مناسب ترند.

دوره پنجره ایدز در انتقال خون

در سازمان انتقال خون آزمایش ایدز بر روی نمونه های دریافتی انجام می شود این موضوع خیلی مهم است که خون اهدا شده از نظر سلامت در شرایطی باشد که وقتی وارد بدن فردی دیگری شد موجب انتقال بیماری ایدز نشود

در مراکز انتقال خون قطعا تشخیص ایدز با آزمایش خون ساده صورت نمی گیرد و آزمایشات حساس تر و جدی تری برای این موضوع صورت می گیرد .همین موضوع می تواند مشخص کند که با توجه به دقت بالاتر می توان گفت دوره پنجره در انتقال خون بسیار کوتاه تر می باشد

بیشترین زمان دوره پنجره

متاسفانه بیشترین زمان دوره پنجره ایدز 6 ماه در بدترین حالت و 3 هفته در بهترین حالت است.این موضوع بسته به نوع و حساسیت آزمایشی دارد که می خواهد وجود ویروس hiv به عنوان عامل بیماری ایدز را در بدن فرد تشخیص دهد

نکته بسیار مهم این است که با پیشرفت علم و تحقیقات و بدست آوردن شواهد جدید در مورد ویروس این حساسیت در محصولات تشخیصی بیشتر شده و بنابراین می توان گفت که بیشترین زمان دوره پنجره بسیار از قبل بهتر شده است

حداکثر دوره پنجره اچ ای وی از منابع رسمی بهداشت تا 6 ماه هم اشاره شده است که البته این داده ها در شرایط جدید بروزرسانی نشده اند

‫51 دیدگاه ها

      1. با سلام خسته نباشید یه سوال داشتم خیلی فکرمو درگیر کرده امیدوارم بتونید جواب بدین من اخرای سال۹۲یه رابطه داشتم خیلی بعدش فکرمو درگیر کرد رفتم ازمایش خون دادم بهم گفتن مثبت رفتو رفت تا سال ۹۸ازمایش کامل برای بارداری دادم دراونجا تست اچ ای وی هم بود اونجا منفی بود ممکنه کلا ازمایش اولی که دادم اشتباه شده بوده لطفا منو از نگرانی دربیارید

    1. من بعد از ٢ سال رابطه مشكوك ٢ تا رپيد تست ايبون hiv امتحان كردم و منفي بود.ايا ميتونم كاملا مطمعا باشم از نتيجه؟؟؟

      1. بله تست ایدز رپید پس از زمان اشاره شده قابل اعتماد است
        از برند اس دی ایدز نیز میتونستید استفاده کنید

        1. الان همين كه استفاده كردم هم معتبر بوده؟ من در سايت نديدم اس دي ولي همين و دو تا خريداري كردم.از نظر جواب دهي ايني كه استفاده كردم معتبره؟؟؟

  1. سلام .من در هفته های ششم ،دوازدهم ، و ماه هفتم پس از مقاربت جنسی ریپد تست اچ آی وی دادم و جواب همه آزمایش ها منفی بود .آیا برای اطمینان از سلامت کافیست یا یاید آزمایش ها را از طریق دیگری تکرار کنم ؟

  2. سلام .من از پزشک متخصص عفونی شنیدم که دربدن 97درصد افراد مبتلا به اچ آی وی در هشت هفته مقدار قابل تشخیص آنتی بادی تولید میشود که با ریپد تست یا الایزا نسل سوم قابل تشخیص و اندازه گیری باشد و فقط در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند این میزان به سه ماه میرسد .ضمن اینکه الایزای نسل چهارم به دلیل قابلیت شناسایی آنتی ژن p24 آزمایش در هفته ششم اطمینان بیش از 99درصدی دارد .

  3. سلام مجدد و ممنون از لطف شما.در خصوص دوره پنجره اچ آی وی این موضوع لازم به ذکر است که در زمان کشف ویروس اچ آی وی در دهه هشتاد میلادی طی تحقیقات انجام گرفته مشخص شد که در اکثر مبتلایان به اچ آی وی هشت هفته طول میکشد تا تغییرات سرولوژیک به وجود آید و ابتلای به بیماری از طریق سنجش آنتی بادی مقدور شود .لذا به همین منظور و به جهت رعایت حداکثر اطمینان از صحت آزمایش،با توصیه و قرارداد،دوره پنجره اچ آی وی سه ماه تعیین شد.این در حالیست که در آن زمان از کیت های نسل اول و دوم استفاده میشد .با گذشت زمان و پیشرفت در آزمایشات سرولوژیک و ویرولوژیک ،دوره پنجره اچ آی وی هم به میزان قابل توجهی کاهش یافت .تا اینکه هم اکنون با ورود تست دقیق و بسیار حساس الایزا نسل چهارم ،در شش هفته همه مبتلایان به اچ آی وی به راحتی و با دقت بسیار زیاد قابل شناسایی خواهند بود .تست ویرولوژیک پی سی آر در دو هفته میتواند مبتلایان به اچ آی وی را با دقت 95درصد شناسایی کند .در مورد ریپد تست نیز ریپد تست هایی که به روش ایمونوکراماتوگرافی عمل میکنند دقت و حساسیت بسیار بالایی دارند و چنانچه پس از دوره پنجره گرفته شوند دقتی برابر با الایزا و حتی بهتر از آن دارند اما همچنان به دلیل همان توصیه های قراردادی دهه هشتاد میلادی مدت زمان سه ماه به عنوان دوره پنجره اچ آی وی در نظر گرفته میشود .

  4. درود. بعد از 5 ماه از سکس حفاظت نشده، به درمانگاه مثلثی بهداشت رفتم و با رپید تست مارک اس دی ساخت کره، آزمایش دادم و جواب منفی بود. به نظر شما بعد از 5 ماه جواب منفی قابل اعتماده؟

  5. سلام ,بعد از داشتن رابطه محافظت شده(با کاندوم),2 روز بعد دچار ترشحات و سوزش ادرار و جوشهای سطحی ریز شدم ,
    برای اطمینان بعد از 5 ماه از کیتهای شما خریداری کردم و جواب منفی بود ,
    میشه بهش اطمینان کرد ؟ نیاز به چک مجدد هست؟

  6. سلام و خسته نباشید.میخواستم بدونم این دوره پنجره آخرش چقدره بعضی ها میگن سه ماه ،بعضی ها میگن شش ماه یه جایی خوندم یکی نوشته بود من شش ماه رپید تست دادم منفی بوده ولی بعد نه ماه مثبت شده.واقعا من دیگه دارم روانی میشم.من بعد از بیست و هشت روز پی سی ار دادم و بعد سه ماه تو اهدا خون دادم و بعد از سه ماه و نزدیک پنج ماه رپید تست برند sd که همشون منفی بودن.میخواستم ر اهنماییم کنید.این رپید sd که تو مراکز مشاوره هست دوره پنجرش چقدره؟پزشک عفونی بهم گفت پی سی آر قطعیه.ولی من از زمانی که در معرض ویروس قرار گرفتم همه علایم داشتم.همش فکر میکنم همه آزمایش ای من اشتباهن وگرنه چه دلیلی داره آنقدر علایم داشته باشم.مخصوصا این که مرتب دهنم داره آفت میزنه که قبلا سابقه نداشته.لطفا کمکم کنید.

    1. آقا محسن به نطرم شما دچار وسواس شدید! برخی بیماری های روانی مثل وسواس، هایپوکندریازیس، اصطراب فراگیر و بیماری های سایکوسوماتیک می تونن علائم بدنی ایجاد کنن بدون اینکه دلیل قانع کننده فیزیولوژیک وجود داشته باشه! لطفا به یک روانپزشک مراجعه کنید تا از این دوره سخت عبور کنید

      1. سلام خدمت همه دوستان عزیز.با توجه به اینکه اکثر دوستانی که رفتاری پرخطر در رابطه با ویروس اچ آی وی داشته اند اینترنت را محرم خود دانسته و مدام با مراجعه به سایتهای مختلف مطالبی در مورد علائم اچ آی وی میخوانند و با این روش به وسواس فکری دچار میشوند ، لازم دانستم که تجربیات اندک خود را در اختیار دوستان عزیز قرار دهم شاید اندکی کارگشا باشد .
        نکته اول :اینکه عده ای از دوستان مدام از علائم اچ آی وی صحبت میکنند و با تطبیق هر علامت کوچک بدنی به علائم اچ آی وی خود را آزار میدهند به وضوح نشان از وسواس فکری دارد. ویروس اچ آی وی بر خلاف آنچه که گفته میشود فاقد علامت مشخصی است و اکثر نشانه های اعلام شده در سایتهای خبری ،علائم ابتلا به ایدز و مراحل پایانی بیماری است نه علائم آلودگی به ویروس اچ آی وی .این نکته هم لازم به ذکر است که اکثر مقالات و نوشته های موجود در سایتهای مختلف خبری ،مربوط به دهه هشتاد میلادی است که در آن زمان هنوز دانش کافی و آزمایش های اچ آی وی به صورت فراگیر و پیشرفته وجود نداشت و حتی این بیماری هنوز اچ آی وی و ایدز نامیده نمیشد بلکه به نامهای چون پنومونیسیس و لنفوم خوانده میشد یعنی به نام بیماریهایی که در نتیجه ایدز به وجود می آمد نامیده میشد ،لذا در آن روزها اعلام شد که در تعدادی از اشخاص آلوده به این ویروس علائمی مانند آنفولانزا دیده شده است و اشخاصی که چنین علائمی را دارند برای آزمایش تشخیصی مراجعه کنند .امروزه با گذشت بیش از 35 سال ،دیگر این تقسیم بندی اعتباری ندارد بلکه با پیشرفت در آزمایشات تشخیصی و فراگیر شدن آزمایش ها ،به تمام کسانی که با انجام رفتارهای پرخطر در معرض ابتلا به ویروس اچ آی وی قرار دارند توصیه می شود که برای انجام آزمایش اچ آی وی به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری یا سایر آزمایشگاه های معتبر مراجعه نماید .
        این را هم بدانید که در تست الایزا نسل چهارم نتیجه منفی ،چهار هفته پس از رفتار پرخطر از اعتبار بیش از 98درصدی و پس از گذشت 6هفته اعتبار صد در صدی دارد .در الایزا نسل سوم نتیجه متفی آزمایش پس از 6هفته از رفتار پرخطر اعتبار 98 درصدی و پس از گذشت هشت هفته اعتبار صد در صدی و در ریپد تست های معتبر نسل سوم نتیجه متفی در هفته هشتم اعتبار نود و هشت درصدی و در هفته دوازدهم اعتبار صد در صدی دارد .این را هم بگویم که آزمایش پی سی آر در هیچ جای دنیا به عنوان اولین آزمایش غربالگری اچ آی وی توصیه نمیشود ،و اگر آزمایش اچ آی وی به شرحی که گفته شد منفی است دیگر نگرانی نداشته باشید و وسواس فکری را از خود دور کنید .

        1. سلام دوست عزیز من الان بعد از سه ماه 12روز از رابطه تست hiv ab1&2&p24 دادم و منفی بود دیگه خیالم راحت باشه راستی اسم این آزمایش چیه

  7. سلام من یه رابطه مشکوک داشتم که دقیقا شش هفته بعد از اون آزمایش دادم! منتها آزمایش من با کیت نبود و ازم خون گرفتن! و آزمایشگاهی که مراجعه کردم هم معتبر بود! آزمایشگاه مسعود! بعد از چند روز جواب دادن که منفی بود، آزمایشگاه ها معمولا از چه روشی استفاده می کنن؟ آلایزا یا…

  8. سلام ببخشید یه سوال داشتم
    من بعد از دو ماه و سه هفته ازمایش اچ ای وی انتی بادی دادم جوابش منفی بود و دوباره هفته بعدش ازمایش تست سریع دادم جوابش دوباره منفی بود اما چون رنگ زدم به مرکز مشاوره ایدز گفتن باید سه ما بگذره
    بعداز سه ماه ازمایش اچ ای وی انتی بادی دادم جوابش منفی بود و بعد دوباره ازمایش رپید تست سریع دادم جوابش منفی بود و گفتن برا این که میخای خیالت راحت شه ازمایش اچ ای وی الیزا نسل چهارم بده اونم دادم منفی بود اما همش فکر میکنم نکنه اینا معتبر نباشه و باید 6ماه بگذره موندم چکار کنم بعد اینهمه ازمایش بازم فکرو ذهنم درگیره

    ممنون میشم کامل راهنماییم کنید

  9. سلام من سه ماه پیش رابطه ای با خانومی که از سلامتیش خبر نداشتم داشتم رابطه محافظت شده داشتم اما شک کردم که نکنه ایدز گرفته باشم بعد از هفت هفته گلو درد گرفتم و در هفته هفتم ازمایش دادم که منفی شد در هفته نهم انتهای زبانم سفید شد اما در زبانم نه دردی داشتم نه سوزشی این سفیدی انتهای زبان نزدیک حلقم بود که با غذا خوردن و شستن کم میشد ایا این سفیدی میتونه مربوط به برفک باشه دباره در هفته دهم ازمایش رپید تست دادم که منفی بود و در اخر هفته ۱۲ ازمایش hiv 1 2 ab دادم که نمیدونم نسل چندم هست که اون هم منفی بود نمیدونم ازمایش اخر نسل چند بود ایا میشه تو این مدت به ازمایش ها اعتماد کرد ؟

  10. سلام. من بعد روز ۴۵ ام بعد رابطه پرخطرم توی مرکز مشاوره رفتاری تست رپید دادم که منفی شد .بعد از اون سریع رفتم ازمایشگاه و ازمایشp24 از نسل ۴ دادم که اونم منفی شد .البته روز ۴۵ ام. ایا میتونم به این ازمایشها اعتماد کنم و دیگه نیازی به ازمایش نیست یا باید باز هم ازمایش بدم . البته بعد از ۲ هفته از رابطم تمام علائم اولیه ورود hiv رو داشتم . الانم خیلی استرس دارم و میترسم

    1. به نظر ما به کارشناسان بیماری های مرکز مشاوره رفتاری دولتی که مراجعه فرمودید اعتماد کامل کنید
      دانش و تجربیات آنها بیشتر از دیگر افراد مرتبط می باشد

  11. سلام دوستان من دو هفته پیش رابطه محافظت نشده داشتم احتمال زیاد میدم که طرف مبتلا بوده ،از روز پنجم شیشم کل قفسه سینم جوش زده ، اصلا سابقه نداشته که این قسمت بدنم جوش زیاد بزنه تو رو خدا راهنمایی کنین ، بعضی منابع میگن دو هفته بعد علایم شروع میشه ، نمیتونم تا سه ماه دیگه تحمل کنم خیلی ناراحتم ، سریع تریم ازمایشی که جوابش قطعیه چیه و کجا باید برم خواهشا تو رو خدا راهنمایی کنین؟

  12. سلام .بعد از گذشت چهار هفته میتوانید آزمایش ایمنواسی (الایزا ) ترکیبی نسل چهارم بدهید که در این زمان دقت بالای نود و پنج درصد دارد ولی اگر اطمینان صد درصدی میخواهید بهتر است پس از 8 هفته مراجعه کنید .

    1. ریپد تست های موجود در مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری تاییدیه مراکز فنی و کنترل وزارت بهداشت را دارند و نتیجه تست پس از گذشت 90 روز از رفتار پرخطر قطعی است .

      1. سلام من 62روز پیش رفتار پرخطر بدون کاندم داشتم و تواین مدت یک بار بعد 50 روز آزمایش الایزا نسل 3 انجام دادم منفی بود 2 روز بعدش رپید دادم تمرکز باز منفی بود وسر 60روز دوباره رفتم مرکز رپید دادم منفی بود بخدا حالم خیلی خرابه هر کار میکنم نمیشه فکرمیکنم مبتلا شدم. ویک سوال دیگه من مشهد زندگی میکنم شاید ب بیشتر آزمایشگاه های اینجا زنگ زدم یا رفتم میگم آزمایش نسل 4 الایزا دارین نمیفهمن چی میگم یا میگن نه آیا آزمایش اسمی دیگه ای داره تورو خدا کمک کنید. چون یکم ب آزمایش» رپید استرس دارم شاید تو این 2 ماه با 10متخصص چت کرده باشم هرکسی ی چیزی میگه ممنون میشم راهنمایی کنید

  13. سلام‌من‌‌دوبار‌رابطه‌محا‌فظت‌نشده‌جنسی‌داشتم‌‌بعد‌یه‌مدت‌استرس‌بیماری‌ایدز‌گرفتم‌بعد‌‌روی‌سینم‌‌‌دوتازخم‌حا‌لت‌دایره‌شکل‌‌‌زد‌که‌یه‌هفته‌ی‌خوب‌شد‌بعد‌توی‌دهنم‌سه‌تا‌آفت‌زد‌که‌‌اونا‌هم‌دو‌روزه‌خوب‌شدن‌‌بعد‌‌‌رفتم‌۲۰‌روز‌از‌آخرین‌رابطم‌که‌گذشت‌آزمایش‌دادم‌توی‌مرکز‌مشاوره‌از‌نو‌ک‌انگشتام‌خون‌گرفت‌توی‌۱۵‌دقیقه‌جواب‌شود‌دادن‌منفی‌بود‌‌بعد‌دوباره‌توی‌۳۵‌روز‌رفتم‌ازمایش‌ترکیبی‌Ag/Abp24.انجام‌دادم‌‌منفی‌بود‌توی‌ازمایشگاه‌بهم‌گفتن‌۴‌نوع‌آزمایش‌ازت‌گرفتم‌جوابشم‌صد‌درصد‌درسته‌بعد‌من‌چون‌استرس‌داشتم‌دوباره‌توی‌۵۰‌روز‌رفتم‌توی‌مرکز‌مشاوره‌ازمایش‌دادم‌منفی‌بود‌‌اونا‌هم‌گفتن‌دیگه‌لازم‌نیست‌بیای‌جوابش‌صددرصد‌بعد‌من‌چون‌توی‌اینترنت‌خونده‌بودم‌باید‌توی‌سه‌ما‌هم‌ازمایش‌داد‌دوباره‌بعد‌۹۲‌روز‌رفتم‌مرکز‌مشاوره‌ازما‌یش‌دادم‌منفی‌بود‌‌بعد‌الان‌۱۱۰‌روز‌از‌رابطم‌میگذره‌ولی‌کناره‌زبون‌میسوزه‌بعد‌خیلی‌کم‌دونه‌های‌سفید‌کنار‌زبونم‌هست‌باز‌الان‌دوباره‌استرس‌گرفتم‌که‌نکنه‌مبتلا‌باشم‌به‌نظر‌شما‌دوبار‌ه‌ازمایش‌بدم‌خواهش‌میکنم‌جواب‌بدین‌خیلی‌‌استرس‌دارم‌

    1. سلام نگران نباش دونه های سفید تو دهن و آفت بخاطر مصرف سیگار یا غذای آلوده یا دلایل دیگه همش که بخاطر ایدز نیست
      منم ۲ هفته از رابطه پر خطرم میگزره و خیلی استرس دارم گلومم درد میکنه و دهنم جوش زده 🙂

  14. سلام من 98/6/5رابطه واژینال داشتم با یه خانم حرکت اول رو بدون کاندم زدم سریع به خودم اومدم و کاندم استفاده کردم.منتها با اینکه میگفت من هر 6ماه آزمایش میدم و سالم هستم. و مشکلی نیست باز هم استرس دارم .

  15. دوستان باید بگم بهتون کسانی که استرس مبتلا شدن به ایدز رو میگیرن همشون علائم اولیه ایدز رو میبینن که بیشترش همون استرس زیاد باعث بوجود اومدن این علائم مثله گلو درد حالت تهوع خستگی ناشی از فکر زیاد ، حتی برجستگی غدد لنفاوی ، یا به وجود اومدن جوش میشه اگه درباره علائم اولیه تحقیق کنین میبینین خیلی نمیشه روشون حساب کرد چون علایم اصلی اولیه ایدز بیشتر بصورت فراگیر هستن نه مقطعی واسه همین میگن مثه انفولانزا میمونه که چندین علائمو همزمان داره،،، بعدم مرگ یبار شیون یبار برید آزمایش بدید ، معمولا در اکثر افراد بین دو تا چهار هفته پادتن برای مقابله با ویروس به حدی میرسه که میشه تو تمامی ازکایشا مشخص بشه ولی خوب در افرادی هم هست که سه ماه طول میکشه ، اینم بگم موارده نادری هم هست که تا شیش ماه طول میکشه ، میشه گفت بعده سه ماه جواب قطعیه ولی یکبارم بعد از شیش ماه ازمایش انتی بادی داد ازمایش های جدیدی هم هستن که خوده ویروسو جستجو میکنن نه پادتنو پس میشه همون ماه اول ازمایش داد

  16. باسلام
    لطفا اگر کسی اطلاعات کافی دارد مرا راهنمایی کند
    من بعداز ۴۷ روز از یک رابطه مشکوک با آزمایشگاه اصفهان تماس گرفتم وبه گفته مسیولین گفتن ۴۵ روز بعد از رابطه آزمایش صحیح است آزمایش الایزا نسل چهار دادم جوابش هم منفی بود
    اما من دراین مدت مرتب دمای بدنم بالامیرود احساس میکنم تب دارم
    ایا نیاز به انجام مجدد هست
    وروی دست هایم هم دانه های قرمز کوچک بدون خارش میزند.

  17. سلامم وقتتون بخیر بعد از ۸۵ روز تست رپید دادم‌ تو مراکز بهداشت منفی بود ایا میشه به جوابش اعتماد داشت چون ۵ روز تقریبا مونده بود ۳ ماه کامل شه

  18. سلام.
    من بعد ۳۰و ۴۵ روز بعد از رابطه ازمایش نسل چهار دادم. خداروشکر هر. دو منفی بودند،
    خیلی استرس دارم
    این ازمایشات قطعی یا باید تکرار بشن؟

  19. سلام و خسته نباشید لطفا یکی کمکم کنه دیوونه شدم من بعد از یه رابطه ی دهانی که طرف مقابل منو تحریک کرد ۴۵ روز گذشت و آزمایش آنتی ژن و آنتی بادی دادم از نوع ECL و منفی شد بعدش خیلی خیالم راحت نشد به خاطر این دوره پنجره و روی دستم و شونم چندتا جوش زد و پای راستم یه ۲ روزی درد گرفت و خوب شد منم الان خیلی توی فکرم و همش فکر میکنم مبتلا شدم لطفا کمک کنید ممنونم

  20. سلام به همه دوستان
    من میخاستم تجربه ام رو در مورد این بیماری با شما در میون بزارم، بعد از رابطه ای که داشتم ومشکوک شدم چون دقیقا تو روز سوم مواجه بودم به متخصص عفونی مراجعه کردم ایشون هم من رو به کلینیک رفتاری ارجاع داد، اونجا یه رپید تست(تست سریع) دادم که منفی بود، خودم با احتمال صد در صد گرفتن ویروس رفتم وقصدم استفاده از قرص های اورزانسی بود که باید بمدت 28 روز مصرف میشد ولی با مشاوره غلطی که دریافت کردم فقط دو روز اون قرص ها رو مصرف کردم،تقریبا در هفته چهارم مواجه احتمالی صبح با یک گلود درد از خواب پاشدم، شب متوجه زدن چند جوش قرمز روی ران وساق پام شدم، چند روز بعد در محل کارم ناگهانی دچار درد خیلی شدیدی در کمرم شدم به گونیکه که قادر به راه رفتن نبودم، کمر درد بعد از دو روز خوب شد، علایم بعدی خارش شدید محل جوش ها بود،و علایم بعدی اسهال ودردی که در دستگاه گوارش مثل دل پیچه ادامه داشت، اسهال بمدت 4 تا 8 هفته ادامه داشت.جوش ها که قرمز بودن خارشش تمام شد و لی جاش به رنگ تقریبا قهوه ای روی پوست باقی موند، در گل(غدد لنفای)حس ناخوشایندی داشتم دردی نداشت ولی هر بار که اب دهانم رو فرو میداد متوجه اش میشدم این علایم تا ماه چهارم ادامه داره.
    با بروز اولین علایم در هفته چهارم به پزشک عفونی مراجعه کردم اولین ازمایشی که برای من انجام شد نسل چهارم انتی بادی و انتی زن بود بهمراه ازمایش هپاتیت و میزان انتی بادی هپاتیت چون سال قبلش من واکسنشو زده بودم، جواب ازمایش منفی بود، در اون معاینه دکتر متوجه سفیدی زبانم شدم، دکتر پماد برای خارش جوش ها و یک داروی خوراکی برای سفیدی زبانم داد.علایم تا هفته ششم ادامه داشت به دکتر مراجعه کردم، دکتر گفت چرا باز اومدی ،گفتم استرس شدید دارم میخام دوباره تست بدم، تست انتی بادی در هفته ششم منفی شد (الایزای نسل4) اما خیالم راحت نمیشد هیچ توضیحی برای علایمی که در بدنم می دیدم نداشتم ،،،تصمیم گرفتن ازمایش PCR به روش کمی انجام بدم(روشی که ویروس رو تشخیص میده ومیگه چقدر از ویروس در یک واحد مشخص از خون هست) جواب پی سی ار کمی شوکه کننده بود ویروس شناسایی شد ولی مقدارش نه اونقدر زیاد بود که نتیجه رو مثبت کنه و نه اونقدر کم بود که منفی بشه، بار کم ویروسی برای من تشخیص داده شد ولی دکترم گفت طبق بخشنامه کشوری عمل میکنیم و ازمایش رو بعد از هفته 12 تکرار میکنیم، من بعد از 4 ماه مراجعه کردم، ازمایش انتی بادی الایزا باز هم در ماه چهارم نتیجه رو منفی نشون میداد و پی سی ار بار کم ویروسی رو نشون میداد، ازمایش رو در مرکز دیگری تکرار کردم باز هم نتیجه منفی بود وپی سی ار ویروس رو تشخیص می داد،الان منتظرم تا ازمایشات رو در ماه ششم تکرار کنم.
    چند توصیه من بشما:
    اگر حتی 1 درصد احتمال مواجه با ویروس رو میدین ،قرص های پیشگیری رو استفاده کنید مدت اونها 28 روز هست این قرص ها فقط در کلینیک ها رفتاری و بصورت رایگان بشما داده میشه.
    به ازمایش انتی بادی بسنده نکنید و ازمایشات رو باچند روش و با چند کیت متفاوت تکرار کنید.
    ارامش و خونسردی خودتون رو حفظ کنید،در مورد بیماری یا احتمالش با هیچکس به غیر از دکتر معتمدتون صحبت نکنید(گفتنش به دیگران کمکی بهتون نمیکنه) یادتون باشه استرس و اضطراب سیستم ایمنی رو ضعیف تر میکنه و مغز شما نمیتونه تصمیم های درست بگیره، استرس رو از خودتون دور کنید.
    من از یک روانشاس مجازی استفاده کردم که تاحدی خوب بود.
    امیدوارم هیچکس این 4 ماهی که من از سر گذروندم رو تجربه نکنه، برای همتون ارزوی بهروزی و سلامتی دارم.

    1. در صورت رابطه بدون محافظت ۱۰ درصد امکان انتقال وجود دارد
      دوره پنجره نسل چهار الایزا هم ۴۵ روز با دقت ۹۹ درصد است و در سه ماهگی ۱۰۰ درصد
      دوره پنجره الایزا نسل سوم هم ۶۰ روز است
      دوره پنجره P24 هم ۱۸ روز
      طولانی ترین دوره پنجره هم مربوط به کیت تست سریع میشه که بین ۶ الی ۱۲ هفته میتونه در ۹۷ درصد شناسایی کنه و بسیار نادره که سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند یا همزمان هپاتیت هم گرفته باشند در این صورت تا ۶ ماه طول می کشد که ۱ در ۵۰هزار است
      همیشه آزمایش علائم را رد میکند در صورت وجود علائم میتونید با یک پزشک عفونی صحبت کنید چون خیلی بیماری های دیگری هست که علائم مشابه دارد

      شما الان علم تکنولوژی رو زیر سوال بردین یا اینکه با ترس و وحشت مردم چه سودی می برین؟ بیشتر از اچ آی وی ،ترس از داشتنش رنج می کشند دوره پنجره ۶ ماه مسنوخ شده است آن هم با چنین آزمایشاتی که شما دادین

  21. سلام خسته نباشید
    من یک مواجهه داشتم در ۵۰ روزگی و ۸۰ روزگی رپید تست خریدم و منفی بود در ۳ ماهگی و ۴ ماهگی هم تست در مراکز بهداشت منفی بود در ۵ ماهگی هم تست رپید خریدم و منفی بود در ۶ ماهگی ۱۸۰ روزگی دوتا تست خریدم یکی ایبون[ برای اولین بار خریده بودم] و دیگری sd هردو هم زمان انجام دادم ایبون اصلا خراب شد نفهمیدم مثبت بود یا منفی کلا خون از پایین اومد بالا و اون یکی کیت طبق معمول منفی
    آبا احتمال داره مثلا اون ایبون مثبت باشه ؟در حالی که کیت دیگری sd منفی

    ممنون میشم راهنمایی کنید

  22. سلام ببخشید یک سوال داشتم قرص های پیشگیری رو خوردم الآن سه هفته اما دکتر میگه سه ماه بعد از اتمام مصرف قرص باید آزمایش بدم اما همه جا میگه سه ماه بعد از رابطه بالاخره کدومه؟ بعد اینکه کن قرص ها رو مصرف میکنم گلودرد دارم یعنی قرص ها اثر نکرده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا