مطالب بارداری

علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح

Pregnancy symptoms in the first week after fertilization

چرا باید زود بدانیم بارداری هستیم؟

علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح برای خانم هایی که قصد باردار شدن دارند و باید خیلی مراقب سلامت خود باشند بسیار مهم می باشد
قبل و در طول زمان بارداری دوره بسیار با اهمیتی است که در صورت غافل گشتن از آن می تواند خطرات بسیاری را برای مادر و جنین به بارآورد.
بعصی مادران متوجه باردار شدن خود نشده و با گذشت مدتی زمانی از حاملگی در صورت شرایطی غافلگیر می شوند

دانستن بارداریآگاهی از باردار شدن و مراقب ها و ارتباط مکرر و دریافت مشاوره از پزشک در طول بارداری امری ضروری و غیر قابل پشم پوشی است .خانم ها در هنگام بارداری دچار تغییرات زیادی از لحاظ جسمی و روحی می شوند که این تغییرات در افراد مختلف به صورت متفاوت بروز می کند.
در این مطلب سعی بر آن داریم تا با بررسی نشانه ها و علائم بارداری در خانم ها از نکاتی که می توان به بارداری شدن توجه بیشتری کرد اشاره کنیم.

بدن انسان شرایط شگفت انگیزی دارد و نمی توان به طور قطع در مورد تمامی موارد تایید کرد و همچنین شرایط مختلف زندگی هر انسان می تواند تغییرات متفاوتی نسبت به فردی دیگر را مشخص کند از این رو ما سعی به عنوان تمامی مشخصه ها داریم هر چند امکان دارد در افرادی بعضی از نشانه های بارداری اصلا وجود نداشته باشد

حتی خانمی که قبلا بارداری را تجربه کرده است امکان دارد در بارداری بعدی خود نشانه های جدید و کاملا متفاوتی با حاملگی قبل خود داشته باشد

علائم بارداری چیست؟

در این قسمت سعی داریم تا شما را با تمامی علاپم بارداری آشنا کنیم.بی شک علاپم بارداری و نشانه های حاملگی می تواند در هر زنی متفاوت از دیگری باشد.

  • احساس خستگی و بی حالی و سرگیجه
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تاخیر در عادت ماهانه
  • احساس درد و سفت شدن سینه ها
  • لکه بینی و گرفتگی عضلات
  • تغییر خلق و خو و حالت روحی
  • بالا رفتن دمای عمومی بدن.
  • تکرر ادرار
  • سردرد و کمردرد
  • سیاهی هاله پستان ها
  • ضعف تنفس

در ادامه به تک تک موارد ذکر شده به تفکیک اشاره می کنیم

علائم بارداری

احساس خستگی و بی حالی و سرگیجه

در سه ماهه اول بارداری تعداد زیادی از خانم ها احساس خستگی، کسلی و بی حالی و سرگیجه می کنند و این می تواند به خاطر افزایش هورمون پروژسترون باشد.چون این هورمون باعث گشاد شدن عروق خونی درسرتاسر بدن می‌شود و فشار خون را نسبت به حالت طبیعی کاهش می‌دهد .
البته این حالت بعد از پایان سه ماهه اول کمتر می شود.

احساس خستگینمی توان هر احساس خستگی را به حاملگی ربط داد اما این یکی از نشانه های خیلی مهم و ابتدایی بارداری است

اگر  این علامت با شرایط شخص بسیار نامرتبط باشد با توجه به این موضوع که زنان باردار اغلب از اوایل بارداری احساس خستگی دارند می تواند یک نشانه حاملگی و تشکیل جنین باشد.

از سوی دیگر سردرد هم یکی از عوامل است که خانمها آن را جدی نمی گیرند چون بطور معمول با هر شرایطی امکان سردرد در فرد شایع است اما در کنار عوامل دیگر که به مرور اشاره می کنیم سردرد هم می تواند مهر تاییدی بر باردار بودن شخص باشد که بخاطر تغییرات هورمونی دوره بارداری سراغ زنها می آید.

ضعف و بیحالی نیز از دیگر مشخصه های حاملگی یک زن است به درستی که بعد از لقاح و تشکیل جنین تغییرات مختلفی در بدن و هورمون های آن رخ می دهد و خود این امر باعث ایجاد نوعی احساس عف و بی حالی است.هر چند ضعف و گرسنگی همچنان در طول بارداری با مادر همراه بوده و گاهی باعث بالا رفتن وزن وی می شود اما شروع بارداری نیز با ضعف و سیاهی رفتن چشم مادر همراه است

خانمهایی که مشغول به کار می باشند و یا در فعالیت های بدنی ورزشی و کاری حضور دارند این خستگی و بی حالی را بیشتر احساس می کنند.اینکه انرژی خود را مثل قبل نداشته و به سادگی دچار ضعف و بی حالی می گردند خود نشان دهنده بارداری در خانمها است.

حالت تهوع و استفراغ که نماد بارداری در تمامی فیلم های سینمایی و تلویزیونی است

حالت تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ حس بسیار بدی است که با مشکلات مختلفی همراه است اما وقتی نشانه بارداری باشد شیرین است

تهوع و استفراغ

وقت صحبت از بارداری و شروع علامت های آن می آید همه ما ناگهان منتظر حالت تهوع و استفراغ فرد می شویم .در بیشتر رسانه ها برای نشان دادن فردی که با اولین نشانه بارداری مواجه می شود وی را در این حالت نشان داده اند.

حالت تهوع و استفراغ بعد از پایان سه ماهه اول بارداری در اغلب خانم ها کم کم بهبود می یابد.

حالت تهوع و استفراغ در خانم ها یکی از نخستین علائم بارداری است . تهوع و استفراغ می تواند در هر ساعتی از شبانه روز اتفاق بیوفتد اما برای بیشتر افراد این حالت ممکن است در صبح رخ دهد.داشتن حالت تهوع و استفراغ بیشتر مربوط به سه ماهه نخست حاملگی بوده و علت آن نیز ممکن است به خاطر افزایش سطح هورمون پروژسترون و HCG (گنادوتروپین جفتی انسان ) در بدن زن ها باشد.

تاخیر در عادت ماهانه یا پریودی

تاخیر در عادت ماهیانه یا همان پریودی اولین و مهم ترین نشانه است که باید به باردار بودن خود شک کنید چون با لانه گزینی جنین دیگر ریختن جداره رحم صورت نخواهد گرفت.

تاخیر در عادت ماهیانهخانم هایی که پریودی منظمی دارند با به تاخیر افتادن پریودی می توانند به باردار بودن خود احتمال بالایی بدهند اما اگر پریودی منظمی ندارید با این نشانه به تنهایی نمی توان تشخیص داد که باردار هستید یا نه؟ بلکه باید به دیگر علائم بارداری نیز توجه نمود.

خانم هایی که زمان عادت ماهیانه خود را معمولا نمی توانند تشخیص دهند باید از دیگر علائم بارداری که در همین مطلب اشاره خواهیم کرد کمک گرفته تا بتوانند در زمان مناسبی از بارداری خود اطلاع داشته باشند.

البته یک سری مطالعات و تحقیقات مشخص نمود که تفاوت کمی در طول دوره قاعدگی، کاملا نرمال و طبیعی می باشد. با مطالعه بر روی بیش از 100 زن که سیکل قاعدگیشان در محدوده ای بین 35-21 روز بوده است، آزمایش های مختلفی انجام شده که 42% از آن ها سیکل پریودیشان حدود 7 روز جابجا گردیده است.

بنابراین در صورتی که 2-1 روز تاخیر در عادت ماهانه صورت گیرد اصلا جای نگرانی ندارد و زمان بیشتری باید گذاشت تا بتوان به باردار بودن شک بیشتری برد که این زمان به گفته پزشکان و ماماها زمانی بیشتر از 1 هفته از تاخییر در عادت ماهیانه می تواند باشد

احساس درد و سفت شدن سینه ها

سفت شدن سینه

بارداری هر زن با تغییرات فراوان هورمون های بدن وی همراه است. در این دوران علادم مختلفی همچون تورم، درد، احساس سوزن شدن سینه ها، سنگینی و حساس شدن سینه ها می شود که شبیه به علائم قبل از پریودی است.
اگر این علائم را داشتید و پریود نشدید احتمالا باردار هستید.
یکی دیگر از علائم بارداری که ممکن است در سینه ها خودش را نشان دهد تیره تر شدن رنگ نوک سینه می باشد.در موارد دیگر نیز تغییرات در سینه دیده می شود اما در بارداری معمولا هر دو پستان با هم دستخوش تغییر وضعیت می شوند .

لکه بینی و گرفتگی عضلات

با پیوند جنیب به دیواره رحم خونریزی هایی برای لانه گزینی صورت می گیرد. این خونریزی که بصورت لکه هایی نمایان می گردد در بعضی افراد حد کم و زیاد دارد.بنابراین لکه بینی یکی از علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح است که در صورتی که میزان آن زیاد باشد اغلب با پریود اشتباه گرفته می شود.

تفاوت این دو در اینجاست که خونریزی لانه گزینی، ترشحات یا لکه معمولا صورتی روشن و یا تیره خواهد بود در حالی که خون پریودی رنگ روشن و قرمز دارد و خونریزیی لانه گزینی در حدود 10 روز پس از زمان تخمک گذاری رخ خواهد داد ، در صورتی که قاعدگی معمولا ً بعد از 14 روز اتفاق می افتد.

لک بینی بارداری

هر چند که درد عضلات و گرفتگی آنها در دوران بارداری اتفاق می افتد اما افرادی هم بودند که در اوایل بارداری درهای عضلانی را تجربه کردند.این دردها بسیار موقت بوده و به آرامی بر طرف می شود و خود این نشانه می تواند در کنار مابقی علائم مهر تاییدی بر بارداری شخص باشد.

تغییر خلق و خو و حالت روحی

تغییر خلق و خو و حالات روحی از نشانه های اصلی بارداری است .نوسانات عجیب و بسیار متغییر در رفتار خانمها باید با دقت مورد توجه قرار بگبرد چرا که این مشکل به هیچ عنوان در کنترل آنها نخواهد بود.

تغییرات خلق و خو در ماه های ابتدایی بارداری معمولا باعث شروع بیماری اختلال روانی افسردگی می گردد و خطر افسردگی پس از زایمان را بالا می برد

نوسات و تغییرات خلق و خو در هفته اول بارداری و همچنین عصبانیت در سه ماه اول حاملگی زنان بیشتر به نگرانی هایی که در مورد سلامت جنین،چگونگی طی دوره بارداری، آینده او، وظایف مادری و … در مادر بروز می کند ارتباط دارد. اگر نشانه هایی از اضطراب و افسردگی را از همین هفته های اول در خود حس می کنید و می توانید برای کنترل بیشتر با پزشکتان مشورت داشته باشید .

البته تغییرات رفتاری همیشه نمی تواند به عنوان رفتار بد تلقی شود چون بسیاری افراد با تغییر های دیگری مانند آرام شدن و مهربان شدن مواجه می شوند که این خود یک نکته قابل توجه می تواند باشد.

نوسانات رفتاری و تغییرات خلق و خو در ماه اول بارداری و نیز عصبانیت در سه ماهه اول بارداری معمولا باعث شروع بیماری اختلال روانی افسردگی می گردد و خطر افسردگی پس از زایمان را بالا می برد. ویژگی های شایع افسردگی در دوران بارداری عبارت اند از: کاهش اشتها، کم خوابی، خستگی و فراموشی که البته از علائم معمول حاملگی می باشد و گاهی ممکن است افسردگی بدون این علائم ادامه یابد، اما اصلی ترین علائم آن بدبینی و دمدمی مزاجی هستند.

بالا رفتن دمای عمومی بدن

بسیاری از خانم ها بالا رفتن دمای بدن مخصوصا در صبح ها پس از بیداری و گر گرفتگی را یک نشانه اولیه برای بارداری  خانمها می دانند.

بالا رفتن دمای بدن و حس گرگرفتگی در بارداری ممکن است بلافاصله بعد از لقاح آغاز شود و برای برخی از مادران، این موضوع یکی از علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح  است. البته گرگرفتگی از جمله علائم بسیار شایع بارداری محسوب نمی‌شود و از دید پزشکان این موضوع به عنوان نشانه قابل‌ اطمینان جهت بارداری محسوب نمی‌شود، خصوصاً اگر گرگرفتگی تنها علائمی باشد که به آن دچار شده‌اید.

بالا رفتن دمای بدن در بارداری

گرما معمولاً از سر و گردن نشات می‌گیرد و سپس به تمام قسمت‌های بالاتنه منتقل می‌شود. احساس گرمای شدید برای 30 ثانیه الی 5دقیقه طول می کشد. البته در مواردی ممکن است گرما در قسمت‌های پایینی بدن حس شود و مدت زمان آن کوتاه‌تر یا بلند‌تر باشد. احساس گرگرفتگی در هر یک از زنان منحصر به ‌فرد و متفاوت می باشد. شدت گرگرفتگی و میزان دفعات که صورت می گیرد، در هر یک از مادران به‌ صورتی متفاوت است.

تکرر ادرار

معمولا شروع تکرر ادرار در بارداری هفته ششم است بنابراین تکرر ادرار در هفته های اول بارداری به عنوان یکی از علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح محسوب می شود اما علت های دیگری مانند بزرگ شدن رحم و عفونت های ادراری نیز می توانند موجب حالت تکرر ادرار باشند که در این شرایط زمان شروع تکرر ادرار در بارداری متفاوت خواهد بود.تکرر ادرار بارداری

تکرر ادرار در هفته اول بارداری: این نوع از تکرر ادرار معمولا به علت نوسانات هورمون زنها می باشد و خود می تواند یکی از نشانه های بارداری محسوب شود. از ابتدای سه ماهه سوم، اندازه رحم بسیار بزرگ و وزن آن سنگین می شود. از لحاظ آناتومی بدن دستگاه ادراری تناسلی، مثانه در زیر رحم زن واقع شده است و وزن آن را تحمل می کند. وقتی پا به سه ماهه سوم بارداری می گذارید، مثانه در زیر رحم بزرگ و سنگین  تحت فشار قرار گرفته لذا ظرفیت ادراری کم می شود. همین امر منجر به بروز تکرر ادرار خواهد شد. بنابراین عامل تکرر ادرار در ماه هشتم بارداری فشار ناشی از وزن رحم می باشد.

شاید این موضوع بسیار مورد آزار باشد و برای افرادی با مشکلات بسیار و خانم های دیگر متفاوت باشد اما این موضوع می تواند به عنوان یک نشانه برای تشخیص بارداری در افراد می باشد.

سردرد و کمردرد

از علائم بارداری دیگری که می توان بر اساس آن بارداری را تشخیص داد کمردرد و سردرد است که بیشتر خانم ها با آن مواجه می شوند که این حالت در هر فرد می تواند حد کم و زیادی را داشته باشد.

از علت های اصلی کمردرد می توان به یبوست و نفخ شکمی زنان اشاره کرد که در دوران بارداری افزایش می یابد و دیگر علت سردرد در این دوران می تواند به خاطر افت قند خون باشد.

هاله دور پستان

برخی از خانم ها تیره شدن هاله اطراف نوک سینه را اولین نشانه بارداری می‌دانند زیرا این تیرگی با بزرگ شدن اندازه سینه  ارتباط نزدیکی دارد. بگذارید بررسی کنیم که علت سیاه شدن نوک سینه در بارداری و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد.

رنگدانه‌ای که رنگ پوست ما را تشکیل می دهند ،‌ ملانین نام دارد. این رنگدانه در تمام نقاط بدن وجود دارد. به واسطه تاثیر هورمون‌ها و نوساناتی که در مقدار آنها در زمان بارداری ایجاد می‌شود، تولید ملانین در پوست افزایش می‌یابد. این اتفاق معمولا در جاهایی که ملانین بیشتری وجود دارد، اثر بیشتری نیز خواهد داشت و به همین دلیل نوک پستان‌‌ها و هاله آن تیره‌تر خواهد شد.

ضعف تنفس

تنگی نفس معمولا در سه ماه سوم بارداری شدیدتر می‌شود. در هفته ۳۱ تا ۳۴ بارداری، جنین و رحم درحال‌رشد فضای بیشتری از شکم شما اشغال می‌کنند. در این زمان، جنین و رحم آن‌قدر بزرگ می‌شوند که به دیافراگم شما فشار می آورد و ریه ها جمع می‌شوند. درنتیجه ممکن است احساس کنید که نفس عمیق کشیدن سخت‌تر شده است.

تشخیص دیر هنگام بارداری

دوران بارداری یکی از شیرین ترین و بهترین دوران خانم ها است.مراقبت در این دوران مسئله بسیار مهم و قابل توجه ای است که همه ی خانم های باردار باید با حساسیت فراوانی به آن توجه کنند

از این رو یکی از اهداف مراقبت از تشخیص دیر هنگام بارداری کنترل های خاص مربوط به این دوران می باشد
اگر خانم ها با مشکل تشخیص دیر هنگام بارداری مواجه شوند ممکن است باعث بروز خطراتی شود که خاطرات شیرین این دوره به تلخترین دوران زندگیشان تبدیلش کند.

تشخیص دیر هنگام بارداری چه عواقبی دارد و با سقط جنین چقدر مرتبط است؟

سقط جنین نیز یکی از مشکلاتی است که می تواند عواقب بسیار سخت جسمی و روحی را برای مادر داشته باشد .احتمال سقط جنین در سه ماهه اول بارداری رایج تر است بنابراین باید توجه کنید تشخیص دیر هنگام بارداری و حفظ جنین خود حساسیت ویژه ای داشته باشید.در زیر به برخی عوامل که باعث سقط جنین می شود اشاره نمودیم :

1-داشتن بیماری های مزمن مثل :دیابت، فشار خون، اختلالات هورمونی .کم کاری تیروئید به خصوص برای افرادی که ید در غذایشان پایین است.

2- مصرف الکل، سیگار ، مواد مخدر و حتی مصرف بیشتر از 4 فنجان قهوه در روز به خاطر داشتن کافئین بالا خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

3- مصرف برخی داروها : از جمله داروهای آنتی بیوتیکی

4- تب بسیار بالا مادر:داشتن تب به مدت زمان طولانی احتمال بروز این رویداد را دارد.

5- انجام بعضی از ورزش ها و نرمش ها از جمله : پیاده روی در مسیرهای طولانی و رفتن به استخر های شلوغ و شیرجه زدن در آب .استفاده کردن از دستگاه های ورزشی
انجام فعالیت های پرشی و ژیمناستیک : چون در دوران بارداری مفاصل ضعیف تر می شوند بنابراین بهتر است از این نوع ورزش ها خودداری کنید.
کوه نوردی: چون در ارتفاعات خطر بروز علائمی از جمله تنگی نفس، خستگی، سرگیجه و سردرد وجود دارد.
اسکی و اسب سواری: چون خطر افتادن در این ورزش ها زیاد است.

6- داشتن عفونت های مثانه، ادراری و رحمی: این عفونت ها بسیار خطرناک می باشند حتما باید زیر نظر پزشک آنتی بیوتیک مصرف نمایند.

7- استرس زیاد

8- اشعه های رادیولوژی: برای پرسنل رادیولوژی

9- داروهای بیهوشی: برای افرادی که در اتاق عمل کار می کنند.

راه های جلوگیری از سقط جنین در بارداری

1- تشخیص به موقع و زود هنگام بارداری : اگر بتوانید بارداری خود را زود و به موقع تشخیص دهید می توانید از عواملی که باعث به خطر افتادن مادر و جنین می شود پرهیز کنید برای این کار میتوانید از تست های تشخیص بارداری در خانه استفاده کنید.
سقط جنین2- خوردن مواد غذایی سالم و مغذی: سعی کنید در دوران بارداری خود از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید و مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه B را در رژیم غذایی خود بگنجانید مواد غذایی حاوی ویتامینBمثل:
اسفناج: که سرشار از ویتامین B است.
سویا: سرشار از ویتامین های B2، A و D است.
3- آب بیشتری بنوشید:
زیرا بدن در این دوران باید به جای دو نفر کار کند و بهتر است دفعات نوشیدن آب را زیاد کنید نه اینکه یکدفعه به مقدار زیادی آب بنوشید چون باعث می شود احساس سنگینی کنید.همچنین آب باعث جذب مواد مغذی می شود.
4- استراحت کافی داشته باشد:
در دوران بارداری به خواب و استراحت خود اهمیت بیشتری بدهید مثلا در شب 7 تا8 ساعت خواب و در عصر چرت کوتاهی داشته باشید.
5- دور کردن استرس از خود:
سعی کنید در این دوران از محیط های استرس زا دوری کنید و کارهایی را انجام دهید که شما را آرام می کند.
6- ورزش کنید:
سعی کنید ورزش های سبک و در مدت زمان کوتاه انجام دهید.

[/padding]

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا