اخبار رپید تستکرونا یا کوید 19

ماسک فیلتر دار بهتره یا ماسک ساده ؟

Is a filter mask better or a simple mask?

ماسک فیلتر دار بهتره یا ماسک ساده این سوال شما نیز هست؟

ماسک زدن بعد از شیوع بیماری کرونا یا همان کوید 19 به یک کار عادی تبدیل شد.شاید تا قبل از این اگر فردی را می دیدیم که بر روی صورت خود ماسک دارد جای تعجب داشت اما امروزه هر جا نگاه می ندازیم ادمهای زیادی ماسک جلوگیری از کروناصورت خود را با ماسک های پزشکی و اشکال مختلف پوشانده اند.

اینکه ماسک های مختلف می تواند جلوی ورود ویروس کرونا را به داخل بدن فرد بگیرد یک نکته مهم و ضروری میباشد

استفاده از ماسک انقدر نکته ضروری شد که رئیس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از اجباری شدن استفاده از این ابزار محافظتی و پیشگیری  تا مرداد ماه خبرداد.

ستاد ملی مقابله با کرونا در دستورالعمل خود از قراردادن محدودیت‌های جدید از جمله اجباری شدن ماسک در مکان‌ها سرپوشیده و محل‌های تجمع خبر داد. اینکه شخصی اگر ماسک نداشته باشد نمی تواند وارد ادارات و مراکز شلوغ شود و در ابتدا از ورود وی جلوگیری می شود.

از سمت دیگر این مورد انقدر مهم شد که رهبر انقلاب و مسئولین رده بالا روی به استفاده از ماسک اوردند و به کررات مردم را تشویق به رعایت پروتکل های بهداشتی و پوشاندن بینی و دهان خود با لوازم محافظتی کردند

فرق ماسک فیلتر دار با ماسک ساده چیست؟

ماسک فیلتر دار نامی است که بصورت عامیانه بر روی ماسک های سوپاپ دار گذاشته شده است . در واقع قسمت پلاستیکی که بر روی این ماسک ها قرار دارد فیلتر نیست بلکه سوپاپ می باشد

سوپاپ روی ماسک یک دریچه است که به منظور تسهیل خروج هوای بازدمی تعبیه شده است . این ماسک ها در دو سری FFP و N تولید و عرضه می گردد.

نقش سوپاپ به عنوان یک دریچه یک طرفه است که در هنگام دم در اثر فشار هوا بسته شده و اجازه می‌دهد که هوای مورد نیاز ریه‌ از پارچه ماسک که در واقع فیلتر ماسک محسوب می‌شود عبور کرده و آلودگی‌ها از هوا فیلتر و تمیز گردد .

ماسک فیلتر دارد نزنیمهنگامی که شخص عمل بازدم را انجام می دهد این دریچه باز شده و اجازه خروج راحت بخارات بازدم برای جلوگیری از تعریق صورت را فراهم می‌کند. بنابراین تاکید می‌شود که این سوپاپ هیچ نقشی در فیلتراسیون هوا ندارد و فقط برای راحتی در بازدم تعبیه شده است.

با توضیحات داده شده متوجه شدید که ماسک‌های سوپاپ‌دار صرفا برای محافظت شخص استفاده‌ کننده کاربرد دارند و در جلوگیری از انتشار آلودگی و ویروس از سمت شخصی که بر صورت خود دارد عملکرد خوبی (به دلیل باز شدن سوپاپ هنگام بازدم) ندارند.

همچنین باید دقت کرد که نوع و کیفیت سوپاپ استفاده شده نیز در عملکرد ماسک‌های سوپاپ‌دار بسیار حائز اهمیت است چرا که در صورت خوب عمل نکردن سوپاپ، احتمال بسته بودن مداوم که باعث حذف تاثیر سوپاپ در خروج بخارات در هنگام بازدم و یا باز بودن مداوم که باعث افت شدید محافظت و راندمان فیلتراسیون خواهد شد، وجود دارد.

معمولاً سوپاپ‌های نوع سیلیکونی مرغوبیت بیشتر دارند و با کمترین جریان هوا حرکت کرده و در هنگام دم به‌خوبی بسته شده و در هنگام بازدم هم باز خواهند شد.

اگر می خواهید با آزمایشی به سادگی به  این موضوع پی ببرید کافی است با دمش آهسته مثبت یا منفی در سوپاپ امکان‌پذیر است.

ماسک فیلتر دار برای کرونا مناسب نیست

ماسک‌های فیلتر دار برای کرونا و افراد مشکوک به این بیماری و همچنین کادر درمانی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. چرا که در هنگام دم، هوا از بدنه (قسمت پارچه‌ای) ماسک فیلتر می‌شود و در هنگام بازدم هوا بدون عبور از بدنه ماسک از دریچه یا سوپاپ خارج می‌شود.

با توجه به اینکه در دوران شیوع کرونا احتمال ناقل بودن هر فرد وجود دارد توصیه می‌شود که در استفاده از ماسک‌های سوپاپ‌دار یا همان فیلتر دقت بیشتری به عمل آید.

بهترین ماسک برای کرونااین نکته را هم به خاطر داشته باشید که ظاهر ماسک به هیچ عنوان بیانگر کلاس فیلتر و راندمان آن نیست. وجود سوپاپ بر روی ماسک نمی‌تواند تاییدی بر نوع N۹۵، FFP۲ یا هر کلاس دیگر باشد. تنها روش تایید کلاس‌های فیلتر استفاده از دستگاه تست فیلتراسیون با ابزار دقیق و مورد تایید نهادهای ذی‌صلاح است.

همچنین تنها نوع پارچه (منسوج یا همان مدیای ماسک) به کار رفته در ماسک می‌تواند کلاس و سطح کیفی ماسک را مشخص کند و ظاهر ماسک و وجود سوپاپ نمی‌تواند تاییدی بر ماهیت،N۹۵ ،N۹۹ ،FFP۲  و FFP۳ باشد.

بنابر این استفاده از ماسک های سه لایه خانگی بسیار مناسبت تر از ماسک های فیلتردار است،

و از سوی دیگر  بهترین راه مقابله با ویروس کرونا رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شست وشوی مرتب دست ها با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه و استفاده مکرر از ماسک و شیلد محافظ صورت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا