ایدز و HIVمطالب بیماری

بهترین زمان برای آزمایش ایدز

The best time to test for AIDS or HIV


اگر بدانیم که بهترین زمان برای آزمایش ایدز کی هست خیالمان از  همه نظر راحت می شود.کم افرادی نیستند که با وسواس بسیار زیاد در مقابل مبتلا شدن به بیماری مواجه می گردند.سریع ترین زمان آزمایش ایدز

خودمان در بین افرادی که با شماره پشتیبانی سایت تماس گرفتند مشاهده کردیم که بعضی ها بخاطر دلهره و نگرانی که همیشه هم برای وجود یک مورد مشکوک ابتلا به Hiv نیست کل کار و زندگی خود را مختل کرده و از خواب و خوراک افتاده اند

باید برای شما بگویم که از این بدتر هم هستند افرادی که اصلا مورد نگرانی از ابتلا ندارند ولی توهم ایدز دارند

آگاهی از اینکه مناسب ترین زمان برای آزمایش ایدز کی هست می تواند از رشد این وسواس در این گروه بسیار بکاهد

آن طرف هم همین سردرگمی بعضی افراد را با انجام ازمایشات مکرر در زمانهای مختلف جهت رسیدن به آرامش وا داشته است که البته بسیاری هم لزوما به این آرامش نرسیدند

سازمان بهداشت جهانی (WHO) چه می گوید؟

سازمان بهداشت جهانی به همه افراد در سنین 13 تا 64 سال توصیه می کند حداقل یکبار آزمایش HIV بدهند بخصوص افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند.

اگر آخرین بار آزمایش HIV شما منفی بوده است و از زمان این آزمایش یکسال می گذرد می توانید در اسرع وقت آزمایش اچ آی وی را انجام دهید.

به این شیوه خود آزمایی یا غربالگری بیماری نیز می گویند . اینکه افراد جامعه قبل از انکه خودشان تبدیل به ناقل بیماری بشوند بدون اینکه خبر داشته باشند مقدمات لازم جهت جلوگیری را داشته باشند.

اگر شما رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید، تزریق با سرنگ مشترک داشتید و یا فکر می کنید در معرض ایدز قرار گرفته اید بهتر است بلافاصله با یک متخصص بهداشت و درمان صحبت کنید.آنها می توانند در مورد وضعیت شما راهنمایی لازم را داشته باشند و به شما کمک کنند تا تصمیم بگیرید چه راهکار و درمانی را انجام دهید.

حتی اگر فکر نکنید که در معرض خطر ایدز قرار گرفته اید، آزمایش دادن منظم برای همه افرادی که رابطه جنسی دارند خوب و لازم است. مهم این است که زنان باردار در دوران بارداری آزمایش HIV انجام دهند، و از انتقال ویروس به کودک جلوگیری شود.

بیشتر افراد در طی سه تا 12 هفته پس از ابتلا به HIV ، آنتی بادی کافی برای آزمایش مثبت دارند. در 12 هفته یا سه ماه ، 97 درصد افراد آنتی بادی کافی برای یک نتیجه آزمایش دقیق دارند.

دوره پنجره مدت زمانی است که بعد از عفونی شدن برای انجام یک آزمایش طول می کشد، تا نتیجه دقیقی برای شما نشان دهد. اینکه دوره های پنجره را بدانیم می تواند بهترین زمان برای تست ایدز را برای ما مشخص کند .

اگر فکر می کنید که در معرض اچ آی وی قرار گرفته اید، زمان آزمایش خود را به تعویق نیندازید. این مرحله ابتدایی عفونت است که به احتمال زیاد HIV را به دیگران منتقل می کنید. در این مدت بیشتر مراقب باشید در رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید و وسایل تزریقی خود را با کسی شریک نشوید.

اگر جواب تست شما منفی شد و خودتان فکر می کنید که اخیرا در معرض HIV قرار گرفته اید، می توانید با گذشته دوره پنجره، آزمایش دیگری انجام دهید. طول دوره پنجره به نوع آزمایش بستگی دارد.

چه زمانی آزمایش ایدز بدهیم؟

اگر می خواهید بدانید که چه زمانی آزمایش hiv بدهید توصیه می شود در صورتی که رابطه جنسی داشته اید، حداقل سالی یک بار آزمایش HIV و یا سایر عفونت های مقاربتی را انجام دهید، حتی اگر همیشه محافظت شده سکس و رابطه جنسی دارید.

آزمایش منظم به شما کمک می کند تا ذهن شما در حالت استراحت باشد و در صورت مثبت بودن و تشخیص قطعی ایدز، به این معنی است که می توانید به سرعت درمان را شروع کنید.

برخی از تست ها (آزمایشات نسل چهارم) می توانند در طی چهار هفته نتیجه دقیقی به شما بدهد، در حالی که زمان تشخیص قطعی ایدز در آزمایشات دیگر سه ماه طول می کشد، در اینجا می توان تست های نسل سوم، تست های سریع و کیت ایدز های خود ارزیابی ایدز را معرفی کرد.

کارشناس مراقب های بهداشتی می تواند این توضیح را بدهد که دوره آزمایشی که می گذرانید چه مدت است، و زمان تشخیص قطعی ایدز و اینکه چه موقع شما باید دوباره آزمایش HIV بدهید.

غربالگری افراد بهترین روش برای اطمینان از درمان افراد مبتلا به ایدز می باشد که می تواند در کاهش شیوع بیماری HIV موثر باشد.

زمان طلایی آزمایش ایدز چه موقع است

دستور العمل ها در زمان طلایی آزمایش ایدز و بهترین سن برای افرادی که در معرض خطر بالا نیستند متفاوت است.

در حال حاضر مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ها توصیه می کنند که افراد از سن 13 تا 64 سال باید حداقل یکبار از نظر اچ آی وی آزمایش شوند.

با توجه به اختلافات در دستورالعمل ها و دامنه سنی بسیار زیاد، متخصصان اچ آی وی می خواستند بدانند آیا می توانند محدوده سنی توصیه شده را تلسکوپ کنند تا غربالگری موثرتر باشد.

اگر هدف از غربالگری این است که عوارض مرتبط با اچ آی وی به حداقل برسید و و تعداد سالهای عفونت HIV تشخیص داده شود.

محققان که تشخیص های جدید اچ آی وی را از سال 2009 الی 2013 مورد بررسی قرار داده اند، به این نتیجه رسیده اند که در آن دوره بیشترین میزان ابتلا به عفونت های جدید در سنین بین افراد 22 تا 25 سال بوده است.

همچنین محققان با اضافه کردن اطلاعات مربوط به میزان آزمایش های فعلی ایدز، به این مهم دست یافته اند که:

هزینه های درمان HIV را در صورت تشخیص زود هنگام در مقابل زمانی که ویروس بیشتر بدن را فرا گرفته است محاسبه  مقایسه کنیم، زمان سنی مناسب و زمان طلایی آزمایش ایدز 21 سالگی تا 38 سالگی است که برای کنترل بیماری موثرتر بوده و مقرون به صرفه نیز است.

هیچ آزمایش اچ آی وی نمی تواند بلافاصله پس از وارد شدن عفونت، تشخیص قطعی ایدز را بدهد.

به زمان بین ابتلای فرد به HIV و زمان تشخیص قطعی ایدز، دوره پنجره گفته می شود. دوره پنجره بین افراد مختلف متفاوت است و به نوع آزمایش HIV نیز بستگی دارد. به طور معمول یک دوره پنجره حدود 14 تا 21 روز می باشد.

دوره پنجره در واقع زمان بین عفونت اصلی به HIV و ظاهر شدن آنتی بادی های قابل تشخیص برای ویروس ایدز می باشد. ممکن است 3 تا 12 هفته طول بکشد تا بدن شما آنتی بادی کافی برای آزمایش آنتی بادی تشخیص دقیق عفونت HIV ایجاد کند .

اگر چه می توان با استفاده از کیت های خود ارزیابی ایدز و آزمایشات سریع HIV در حدود 5 الی 20 دقیقه نتیجه و جواب قطعی را بدست آورید.

تنها راه شناخت وضعیت HIV دادن آزمایش و تست می باشد. دانستن وضعیت خودتان به شما اطلاعات قدرتمندی می دهد تا سلامت خود و همسرتان را حفظ کنید.

چه زمانی باید فوری آزمایش ایدز بدهیم؟

  • اگر شما مردی هستید که با مرد دیگری رابطه جنسی برقرار کرده اید
  • اگر شریکی که به اچ آی وی مبتلا شده است، رابطه جنسی مقعدی یا واژن برقرار کرده اید
  • از آخرین آزمایش ایدز تا کنون بیش از یک شریک جنسی داشته اید
  • اگر شما داروها و سوزن و سرنگ یا سایر تجهیزات تزریق دارو را با دیگران بصورت شریکی استفاده کرده اید
  • اگر شما به بیماری دیگری که از راه مقاربت جنسی منتقل شده است مبتلا شده اید
  • اگر برای شما هپاتیت تشخیص داده شده است
  • اگر با کسی که سابقه جنسی او را نمی شناسید رابطه جنسی برقرار کرده اید

اگر هر کدام از مواردی که در بالا گفته شد را ادامه می دهید باید حداقل سالی یکبار آزمایش HIV شوید. مردان همجنسگرا و دوجنسگرای فعال جنسی می بایست از آزمایشات مکرر(بعنوان مثال هر 3 تا 6 ماه) بهره مند شوند.

اگر باردار هستید، در مورد آزمایش HIV و سایر روش های محافظت شما و فرزند شما در برابر ایدز با کارشناسان خدمات بهداشتی در تماس باشید و صحبت کنید.

قبل از داشتن رابطه جنسی برای اولین بار با شریک جدید، شما و شریک جنسی تان باید در مورد سابقه استفاده جنسی و مواد مخدر صحبت کنید و مطلع شوید. شخصی که به HIV مبتلا است می بایست وضعیت خود را فاش کند و این را نگوید که من اعتقاد ندارم که در معرض خطر بالایی هستم چرا باید آزمایش و تست بدهم؟؟؟!!!!

حتی اگر در یک رابطه فقط با همسرتان هستید یعنی اینکه فقط شما و همسرتان با هم رابطه جنسی برقرار می کنید باید مطمئن شوید که خود شما و همسرتان مبتلا به ایدز نباشید.

چرا زنان باردار تست ایدز بدهند؟

همه زنان باردار باید از نظر HIV آزمایش شوند تا در صورت ابتلا به ایدز بتوانند درمان خود را شروع کنند.اگر خانمی در اوایل بارداری تحت درمان اچ آی وی قرار بگیرد، خطر انتقال اچ آی وی به نوزاد بسیار کم است (1% یا کمتر) آزمایش زنان باردار برای تشخیص عفونت HIV و معالجه آن دسته از زنان مبتلا به اچ آی وی، منجربه کاهش چشمگیر تعداد کودکان متولد شده به اچ آی وی شده است.

درمان ایدز برای زنان باردار زمانی موثر است که در شروع و اسرع وقت بارداری انجام گیرد. بهترین زمان برای آزمایش ایدز مادران باردار همان ابتدای بارداری است .

با این حال، شروع درمان پیشگیرانه حتی در حین زایمان یا اندکی پس از تولد کودک، هنوز فواید زیادی برای سلامتی مادر و فرزند دارد.

انجام آزمایش ایدز چگونه بمن کمک می کند

انجام آزمایش اچ آی وی چگونه به من کمک می کند؟

دانستن وضعیت HIV به شما اطلاعات قدرتمندی برای حفظ سلامتی خودتان و همسرتان می دهد.

با انجام آزمایش یا استفاده از کیت خود ارزیابی ایدز و در صورت مثبت بودن ازمایش می توانید برای درمان اچ آی وی دارو بخورید. مصرف داروی اچ آی وی طبق دستورالعمل می تواند میزان بار ویروسی اچ آی وی را در خون شما بسیار کم کند، که آزمایش نمی تواند آن را تشخیص دهد (به اصطلاح بار ویروسی غیر قابل شناسایی است).

دریافت و نگهداری بار ویروسی غیر قابل شناسایی بهترین کاری است که می توانید برای سالم ماندن انجام دهید. اگر بار ویروسی اچ آی وی شما غیر قابل شناسایی باقی بماند، در واقع خطر انتقال HIV به یک شریک جنسی منفی از طریق رابطه جنسی امکان پذیر است.

 

وقتی برای آزمایش HIV می روم و یا کیت خود ارزیابی ایدز را استفاده می کنم چه انتظاراتی باید داشته باشم؟

اگر در یک محیط مراقب های بهداشتی یا آزمایشگاه تست بگیرید، یک فرد کارشناس خدمات بهداشتی و یا تکنسین آزمایشگاه نمونه خون شما یا مایعات دهانی را می گیرد.

اگر از کیت خود ارزیابی ایدز در منزل استفاده کنید جواب سریع بدست می آید اما اگر در آزمایشگاه انجام شود چند روز طول می کشد تا نتیجه تست شما بیاید.

در آزمایشگاه و مراکز بهداشتی دولتی، مشاور و ارائه دهنده مراقب بهداشتی ممکن است در مورد عوامل خطر ساز شما سوالاتی بپرسد و با شما صحبت کند، و می توانید هر سوالی که دارید بپرسید و مشاور در مورد مراحلی بعدی با شما صحبت می کند به خصوص اگر نتیجه تست شما مثبت باشد.

اگرجواب آزمایش منفی برگردد و در طی سه ماه گذشته احتمال مواجه و خطر نداشته باشید، می توانید اطمینان داشته باشید که HIV ندارید.

اگر نتیجه آزمایش ما مثبت باشد، آزمایشگاه آزمایش پیگیری و کامل تری انجام می دهد و معمولا به روی نمونه خون مشابه اول انجام می دهد.

سوالی که در اینجا مطرح می شود چه نوع آزمایشاتی موجود است و چکونه کار می کند؟

انواع تست ها

سه نوع آزمایش در دسترس است:

  • آزمایش اسید نوکلئیک (NAT)
  • آزمایش آنتی ژن / آنتی بادی
  • آزمایش آنتی بادی

آزمایشات HIV معمولا روی خون یا مایعات دهانی انجام می شود. همچنین ممکن است روی ادرار انجام شود.

یک NAT  یا همان آزمایش اسید نوکلئیک به دنبال ویروس واقعی در خون است و شامل خون گیری از ورید است. این آزمایش می تواند تشخیص دهد که شخصی HIV دارد یا میزان ویروس در خون را نشان می دهد که معروف به آزمایش بار ویروسی HIV هم است.

در حالی که آزمایش NAT  می تواند اچ آی وی را زودتر از انواع آزمایشات دیگر تشخصیص دهد، از طرفی این آزمایش بسیار گران است و به طور معمول برای غربالگری افراد مورد استفاده قرار نمی گیرد مگر اینکه آنها اخیرا در معرض خطر احتمالی قرار گرفته باشند و علائم اولیه عفونت HIV را داشته باشند.

آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی همانطور که از اسم آن پیداست به دنبال آنتی بادی HIV و هم آنتی ژن آن می باشد. وقتی در معرض ویروس هایی مانند HIV قرار می گیرید، آنتی بادی ها توسط سیستم ایمنی بدن تولید می شوند. آنتی ژن ها مواد خارجی هستند که باعث می شوند سیستم ایمنی بدن شما فعال شود. اگر HIV داشته باشید، حتی قبل از ایجاد آنتی بادی، آنتی ژنی بنام P24 تولید می شود.

آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی برای آزمایش کردن در آزمایشگاه توصیه می شود و اکنون در ایالات متحده رایج است. این آزمایش آزمایشگاهی شامل خون گیری از ورید است. همچنین یک تست سریع آنتی ژن/آنتی بادی در دسترس است که با خراش انگشت انجام می شود.

آزمایش آنتی بادی فقط به دنبال آنتی بادی برای HIV در خون یا مایعات دهان شما است. به طور کلی، آزمایش های آنتی بادی که از خون ورید استفاده می کنند، می توانند HIV را زودتر از آزمایشاتی که با خون از خار انگشت یا مایع دهان انجام می شود، تشخیص دهند. بییشتر آزمایشات سریع و کیت خود ارزیابی ایدز که در حال حاضر تایید شده است، آزمایش از نوع آنتی بادی است.

شما می توانید با کارشناس خدمات بهداشتی در مورد اینکه چه نوع آزمایش HIV برای شما مناسب است صحبت کنید.

چه مدت طول میکشد تا نتیجه آزمایش ایدز مشخص شود؟

برای آزمایشات آزمایشگاهی (آنتی ژن و آنتی بادی NAT و آنتی ژن) لازم است خون از ورید شما به درون لوله خارج شود و سپس خون برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال شود. برای نتیجه آزمایش ممکن است چند روزی طول بکشد.

با آزمایش سریع غربالگری آنتی بادی، معمولا با خون از خار انگشت یا مایع دهانی انجام می شود، نتایج در 30 دقیقه یا کمتر آماده می شود.

کیت خود ارزیابی ایدز طی 20 دقیقه جواب قطعی را می دهد.

سوال بعدی: چه مدت پس از قرار گرفتن در معرض اچ آی وی، آزمایش می تواند ویروس من را تشخیص دهد؟

هیچ آزمایش اچ آی وی بلافاصله پس از عفونت نمی تواند ویروس ایدز را تشخیص دهد. اگر فکر می کنید در 72 ساعت گذشته در معرض HIV قرار گرفته اید، بلافاصله با کارشناس مراقب بهداشتی در مورد پروفیلاکسی پس از مواجعه صحبت کنید.

به فاصله زمانی که ممکن است فردی در معرض HIV قرار گرفته باشد و تا زمانی که با آزمایش مشخص شود که آن شخص ویروس دارد، دوره پنجره گفته می شود. دوره پنجره از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به نوع آزمایش استفاده شده برای تشخیص HIV بستگی دارد. در مورد دوره پنجره آزمایشی که انجام می دهید از کارشناس خدمات بهداشتی یا مشاور آزمایش سوال بفرمایید.

یک آزمایش اسید نوکلئیک (NAT) معمولا 10 تا 33 بعد از آلوده شدن و در معرض خطر بودن است.

یک آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی که توسط آزمایشگاه روی خون از ورید انجام می شود، معمولا 18 تا 45 روز پس از مواجهه، می تواند عفونت HIV را تشخیص دهد. آزمایش های آنتی ژن/آنتی بادی برای تشخیص اچ آی وی با خون از خلال انگشت انجام می شود. (معمولا 18 تا 90 روز بعد از آلوده شدن و رابطه پرخطر داشتن)

آزمایش های آنتی بادی برای تشخیص عفونت HIV پس از قرار گرفتن در معرض خطر ایدز ممکن است 23 تا 90 روز طول بکشد. بیشتر آزمایش های سریع و استفاده از کیت خود ارزیابی ایدز، آزمایش های آنتی بادی هستند.

به طور کلی، آزمایش های آنتی بادی که از خون ورید استفاده می کنند، می توانند HIV را زودتر از آزمایشاتی که با خون از خار انگشت یا مایع دهان انجام می شود، تشخیص دهند.

اگر بلافاصله پس از مواجهه احتمالی با ویروس اچ آی وی آزمایش ایدز انجام دادید و نتیجه منفی بود، پس از دوره پنجره می بایست دوباره آزمایش و تست بدهید.

به یاد داشته باشید تنها در 2 صورت است که می توانید اطمینان از منفی بودن HIV داشته باشید:

  • آخرین آزمایش شما بعد از دوره پنجره که در بالا گفته شده باشد.
  • در طول دوره پنجره، شما ممکن است در معرض HIV قرار نگیرید. اگر در معرض احتمالی و رابطه پرخطر قرار گرفتید می توانید دوباره آزمایش دهید.

سوال بعدی: کجا می توان آزمایش انجام داد؟ و از کجا کیت خود ارزیابی ایدز (کیت تست HIV) را میتوان تهیه کرد؟

برای جواب سوال اول: شما می توانید در بسیاری از آزمایشگاه ها (با نسخه تشخیص HIV ) و همین طور کلینیک های پزشکی، مراکز دولتی بهداشت جامعه و بیمارستان ها مراجعه کنید و خدمات را به شما ارائه دهند.

جواب سوال بعدی: همچنین می توانید یک سایت آزمایشگاهی در اینترنت پیدا کرده، و کیت خود ارزیابی ایدز (کیت رپیدتست HIV ) را بصورت آنلاین تهیه کرده و در منزل به راحتی انجام دهید و این روش جوابدهی سریع و همین طور در وقت و هزینه صرفه جویی می کند.

سوال بعدی: هنگام استفاده از کیت خود ارزیابی ایدز (کیت خود آزمایی سریع HIV) چه انتظاری باید داشته باشیم؟

 در روش خودآزمایی سریع اچ آی وی توسط کیت خود ارزیابی ایدز یا همان کیت رپیدتست HIV که معمولاد در خانه یا در یک مکان خصوصی انجام می شود و در عرضی 20 دردقیقه به جواب قطعی خواهید رسید.

کیت تست خود ارزیابی ایدز (همان کیت تست HIV) شامل یک کیت جمع آوری نمونه خون شماست، که شامل یک محلول لازم برای جمع آوری خون از انگشت شماست (مانند تست قند خون در منزل) و این خون با محلول همراه کیت در محل چاهک کیت رپید تست اچ آی وی ریخته می شود به طوری باید همزمان این دو را انجام داد که خون شما خشک نشود. و بلافاصله در مدت 10 الی 20 دقیقه خطوط مربوط به تشخیص HIV ظاهر می شود.

مهم این است که دستورالعمل هایی که در برگه یا بروشور کیت رپیدتست HIV شرح داده شده است مرحله به مرحله انجام شود .

برخی از افراد در انجام خودآزمایی سریع ایدز مشکل دارند و تست را آنطور که در دستورالعمل گفته شده انجام نمی دهند، و جواب نامعتبر می شود. در این صورت باید کیت خودآزمایی سریع دیگری تهیه کرده و مجددا تست HIV بدهید.

بهترین زمان تست ایدز

نتیجه آزمایش منفی یعنی چی؟

نتیجه منفی لزوما به این معنی نیست که شما HIV ندارید، این به دلیل دوره پنجره است. اگر بعد از دوره پنجره دوباره آزمایش کنید، ممکن در طی دوره پنجره در معرض HIV نباشید، و نتیجه منفی برگردد، در نتیجه مطمئن می شوید که شما HIV ندارید.

نکته: اگر از نظر جنسی فعال هستید یا از سوزن برای تزریق دارو استفاده می کنید، باید اقدامات خود را برای پیشگیری و جلوگیری از HIV ادامه دهید.

اگر عوامل خطر خاصی دارید، باید حداقل سالی یکبار آزمایش اچ آی وی را انجام دهید.

درباره اینکه چه کسی در معرض ابتلا به HIV است و چرا باید بیشتر آزمایش شود. بعنوان مثال: اگر نتیجه تست و آزمایش HIV من منفی است، آیا این بدان معناست که همسر من نیز ایدز ندارد و HIV منفی است؟ خیر، نتیجه آزمایش HIV تنها وضعیت اچ آی وی شمارا نشان می دهد نه همسر شما را…

مهم این است که با شریک زندگی و پارتنر خود راحت باشید و پیش از رابطه جنسی از آنها بخواهید وضعیت HIV خود را به شما بگویند، اما به خاطر داشته باشید که شرکای جنسی شما ممکن است از وضعیت اچ آی وی خود اطلاع نداشته باشند و حتی برخی از آنها حتی اگر از وضعیت خود اطلاع داشته باشند به شما نمی گویند که آیا HIV دارند.

بنابراین آزمایش و تست خود ارزیابی ایدز باهم را در نظر داشته باشید، تا هم وضعیت HIV خود را بدانید و برای سلامتی خودتان قدمی بردارید.

اچ آی وی لزوما هر بار که شما رابطه جنسی برقرار می کنید یا سوزن، سرنگ یا سایر تجهیزات دارو را به اشتراک می گذارید، منتقل نمی شود. خطر ابتلا به HIV بسته به نوع مواجهه یا رفتار متفاوت است.

نتیجه مثبت آزمایش hiv یعنی چی؟

اگر از هر نوع تست و آزمایش آنتی بادی (کیت خود ارزیابی ایدز و یا آزمایشگاه) که بر روی نمونه خون شما انجام می شود، استفاده می کنید و نتیجهHIV  مثبتی دارید، برای تایید نتایج خود به آزمایشات تکمیلی دیگری نیاز دارید.

اگر آزمایشات تکمیلی و تست پیگیری شما نیز مثبت باشد، به این معنی است که شما HIV  مثبت هستید.

مهم است به محض تشخیص ویروس HIV ، مراقبت های پزشکی و درمان HIV را شروع کنید. درمان ضد ویروسی یا ART (مصرف دارو برای درمان عفونت HIV) برای همه افراد مبتلا به HIV توصیه می شود، صرف نظر از مدت زمان ابتلا به ویروس یا سالم بودن آنها. داروی اچ آی وی با کاهش میزان ویروس در بدن تا سطح بسیار پایین کار می کند.

داروی اچ آی وی می تواند بار ویروسی را آنقدر کم کند که حتی آزمایش نتواند آن را تشخیص دهد( یا به عبارتی بار ویروس HIV غیر قابل شناسایی باشد)

نکته مهم: داروی اچ آی وی پیشرفت HIV  را کند کرده و به محافظت از سیستم ایمنی بدن کمک می کند. اگر داروی اچ آی وی را طبق دستورالعمل خود مصرف کرده و بار ویروسی HIV غیر قابل تشخیص شود و تحمل و بردباری و شکیبایی خود را حفظ کنید، می توانید سالها سالم بمانید.

بعنوان مثال: اگر شما داروی اچ آی وی مصرف می کنید و تحت درمان هستید و در مرحله ای هستید که بار ویروسی HIV شما قابل تشخیص نباشد، به طور موثر هیچ خطر انتقال HIV به یک شریک یا پارتنر HIV  منفی  از طریق رابطه جنسی وجود ندارد.

در مورد افرادی که HIV  آنها تشخیص داده می شود و نحوه محافظت از دیگران بیشتر بدانیم:

HIV مثبت می تواند زندگی شخص را تغییر دهد. شخص احساسات زیادی همچون غم، ناامیدی، عصبانیت را تجربه می کند. کارشناسان مراقب های بهداشتی جامعه با مشاوره دادن می توانند این افراد را از لحاظ روحی آماده کنند که آرامش خود را حفظ کنند و درمان خود را شروع کنند. و در رابطه با دیگران محافظت داشته باشند و در مورد HIV  مثبت خود پنهان کاری نکنند.

اگر از نظر HIV مثبت باشم، به این معنی است که من ایدز دارم؟

جواب خیر است، HIV مثبت بودن به معنای ابتلا به ایدز نیست. ایدز پیشرفته ترین مرحله بیماری HIV است. اگر فردی درمان نشود. یا از سلامتی خود مراقبت نکند، اچ آی وی می تواند منجربه ایدز شود. اما اگر فرد مبتلا به اچ آی وی، داروهای اچ آی وی خود را طبق تجویز مصرف کند، ممکن است سالها سالم بماند و هرگز به مرحله بیماری ایدز نرسد و به عبارتی بیماری ایدز تشخیص داده نشود و رهایی یابد.

آیا افراد دیگر نتیجه آزمایش من را می دانند؟

اگر از کیت خودارزیابی ایدز در منزل یا محل خصوصی خود به شکل محرمانه استفاده کنید، هیچ کس به جز خود شما نتیجه تست HIV را مطلع نمی شود.

ولی اگر در آزمایشگاهها و کلینیک های خصوصی تست انجام دهید وهمین طور در مراکز دولتی بهداشتی به شکل رایگان انجام دهید، وقتی جواب تست مثبت باشد،  نتیجه آزمایش شما بخشی از پرونده پزشکی شما خواهد بود و با کد ملی شما ثبت خواهد شد. به شکلی که نام و سایر اطلاعات شناسایی شما به نتیجه تست شما ضمیمه می شود و ممکن است با کارشناسان خدمات درمانی بهداشتی به اشتراک گذاشته شود.

در مجموع بهترین زمان برای آزمایش ایدز همین الان می باشد نه فردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا