کرونا یا کوید 19مطالب بیماری

واکسن استنشاقی کرونا در راه است

The Corona inhalation vaccine is on its way


واکسن بینی کوید 19

کرونا در همه جای دنیا جولان می دهد و هر روز به یک غول جدیدی برای گرفتن قربانی تبدیل می شود .امید مردمان دنیا تنها به واکسیناسیون بوده و شاید این موضوع بتواند تا حد قابل توجهی افسار این ویروس را در دست بگیرد.

استفاده از روش های مختلف در انجام واکسیناسیون در دنیا در حال تجربه است عده ای ابتدا واکسن را در قشر سالمند تزریق کردند و گروه دیگری از کشور ها از جوانان به عنوان اولویت دریافت واکسن استفاده کردند

اما آنچه که مشخص است این موضوع است که در نهایت تمامی افراد باید در مقابل این بیماری واکسینه شوند

وقتی حرف از واکسن می آید تمامی ما یاد سوزن و بازو می افتیم و دیگر خیلی شکل متفاوت آن را دیده باشیم روش تزریق بر روی ران کودکان بوده است اما در این نوشته می خواهیم از نوعی دیگری از واکسیناسیون که بصورت استنشاقی است با شما صحبت کنیم

این دیگر خود جنس است

فکر کنید با یک اسپری مانند سرماخوردگی بتوانید به سادگی خودتان عملیات واکسیناسیون کرونا را انجام داده و تمام

این خود شیوه نوین و عالی می باشد که می تواند در بالا بردن سرعت واکسیناسیون و همینطور کاهش هزینه های ان بر روی دولت و آزادسازی نیروی انسانی برای خدمات دیگر بسیار موثر باشد

از طرف دیگر در معرض ابتلا بودن کادر بهداشتی برای تزریق واکسن نیز با شیوه استنشاقی واکسن کرونا از بین رفته و از جان بسیاری از متخصصان بهداشت که وجود هر کدامشان این روزها برای دنیا بسیار ارزشمند است محافظت خواهد کرد.

واکسن استنشاقی چیست؟واکسن استنشاقی کرونا

همونطور که از نامش پیداست این نوع واکسن با استنشاق کردن از راه بینی وارد بادن می شوند

مدت هاست که تلاش برای تولید واکسن استنشاقی در دست تحقیق است اما حالا با همه گیری بیماری تنفسی کوید 19 گروهی از محققان باور دارند که واکسن استنشاقی نیز می‌تواند به اندازه دیگر واکسن‌ها مؤثر باشد و حتی ممکن است توزیع آن آسان‌تر نیز باشد.

ویروس SARS-CoV-2 که باعث بروز بیماری کووید -۱۹ می‌شود اغلب از طریق بینی وارد بدن افراد می‌شود سپس با شبکه‌ای از غشاهای مخاطی رو به رو می‌شود. زمانی که یک واکسن داخل مجاری بینی اسپری شود سلول‌های غشا مخاطی نوع خاصی آنتی بادی تولید می‌کند و ایمنی مخاطی و سیستمیک ایجاد می‌کند.

در حال حاضر واکسن‌هایی که در ایالات متحده آمریکا و اروپا در دسترس است بسیار مفید و مؤثر واقع شده‌، اما این واکسن‌ها برای واکسیناسیون همه افراد دنیا کافی نیست؛ بنابراین محققان در تلاش هستند نوعی واکسن استنشاقی تولید کنند که ایمنی لازم را در برابر بیماری کووید -۱۹ ایجاد کند و استفاده از آن نیز آسان‌تر باشد. با این وجود بررسی سیستم ایمنی مخاطی بسیار دشوار است و واکسن‌های استنشاقی نیز در سال‌های اخیر مورد استقبال قرار نگرفت.

تا کنون تنها یک واکسن استنشاقی به نام Flumist وارد بازار ایالات متحده آمریکا شده است که هزینه بسیار بالای آن نسبت به واکسن آنفلوآنزا باعث شد به اندازه کافی مورد توجه افراد قرار نگیرد.

مشکلات واکسن استنشاقی

از جمله مشکلات واکسن استنشاقی این است که ممکن است زمانی که واکسن مورد نظر در بینی فرد اسپری شود مقداری از مواد تشکیل دهنده آن قبل از اینکه جذب بدن شود از طریق عطسه کردن از بینی خارج شود در این صورت تشخیص اینکه چه مقدار از واکسن وارد بدن شده است بسیار دشوار خواهد بود.

علی‌رغم چالش‌های ذکر شده دانشمندان و شرکت‌های بیوتکنولوژی در تلاش هستند برای بیماری‌های تنفسی واکسن‌های استنشاقی مؤثر تولید کنند. بیماری همه گیر کووید -۱۹ فرصتی را برای انجام دادن آزمایشات بالینی فراهم کرده است و حداقل یکی از شرکت‌ها واکسن استنشاقی کووید -۱۹ را تا پایان سال جاری تولید خواهد کرد.

امید به تولید واکسن استنشاقی کرونا آمریکا

از اخبار مشخص است که آزمایش‌های پیش‌بالینی واکسن استنشاقی کرونا ابداع شده در دانشگاه لنکستر نتیجه های مناسبی داده و بر روی حیوانات هم تاثیر بیماری و هم میزان انتقال ویروس را کاهش داده است.

پژوهشگران در این پروژه، همسترها را با دو دوز واکسن ایمنی‌سازی کردند و دریافتند که آنها هنگام قرار گرفتن در معرض کروناویروس، محافظت کاملی در برابر عفونت ریه، التهاب و ضایعات پاتولوژیک نشان می‌دهند.

نکته مهم اینجاست که ورود دو دوز واکسن به درون بینی، بار ویروس داخل بینی و ریه همسترها را به صورت قابل توجهی کاهش داد. این نشان می‌دهد که واکسن می‌تواند عفونت را در همان محل ورود کنترل کند. شاید این واکسن بتواند از انتقال ویروس پیشگیری کند تا شیوع کووید-۱۹ متوقف شود.

عملکرد مناسب واکسن استنشاقی کرونا بر روی همستر ها

پس از اعمال واکسن در بینی همسترهای آلوده به کروناویروس، مشخص گردیذ که کروناویروس در ریه‌ها و بینی آنها تکثیر نشده است.

در حالی که واکسن‌های تزریقی، کاهش قابل توجه میزان بستری شدن و مرگ و میر را به همراه دارند، هیچ واکسن استنشاقی برای مقابله با کووید-۱۹ به ثبت نرسیده است.

این واکسن مبتنی بر ویروسی موسوم به “ویروس بیماری نیوکاسل”(NDV) است که می‌تواند در انسان تکثیر شود اما بی‌ضرر است. دانشمندان این ویروس را مهندسی کردند تا پروتئین‌های خوشه‌ای کروناویروس را تولید کند و بدن را برای ایجاد واکنش ایمنی در برابر کروناویروس فریب دهد.
واکسن، پادتن‌های خنثی‌کننده‌ای را در برابر کروناویروس ایجاد کرد. این موضوع می‌تواند امکان محافظت گسترده را در افراد واکسینه شده افزایش دهد.

واکسن ایرانی استنشاقی کرونا

ایران نیز در زمینه تولید واکسن در حال فعالیت قابل توجه ای است .خبر ها حاکی از آن است که موسسه تحقیقات واکسن ‌سرم سازی رازی ساخت نخستین واکسن تزریقی – استنشاقی را انجام داده و در مرحله آزمون نهایی آن است .

دوز استنشاقی واکسن رازی کووپارس ایران موجب به حداقل رساندن زنجیره انتقال ویروس شده و دستگاه تنفسی فوقانی را همزمان با قسمت تحتانی آن ایمن می کند.

به گفته مسئولین این موسسه دو دوز اول واکسن به صورت عضلانی و دوز سوم به صورت استنشاقی تجویز شده زیرا بزرگ‌ترین مشکل در پاندمی کرونا ناقلان بی علامت هستند و دوز استنشاقی واکسن رازی کووپارس پس از ۲ هفته موجب تولید آنتی بادی و  ایجاد ایمنی در دستگاه تنفسی فوقانی شده و زنجیره انتقال بیماری را به حداقل می رساند.

خرید کیت تشخیص کرونا

میزان اثر بخشی واکسن بینی

اعتقاد بر این است که واکسن های بینی ، که در سراسر جهان در حال آزمایش هستند ، موثرتر از واکسن های عضلانی هستند زیرا واکسن های بینی ایمنی مخاط را در بینی-یکی از نقاط ورود ویروس SARS-CoV-2-ایجاد می کنند.

واکسن های فعلی واکسن های عضلانی هستند و به همین دلیل آنها تضمین نمی کنند که ویروس وارد بدن نمی شود. آنچه آنها اطمینان می دهند این است که این بیماری پس از واکسیناسیون شدید نمی شود.

کارشناسان معتقدند در حالی که ورود واکسن های بینی به عنوان نقطه عطفی در نظر گرفته می شود ، ترکیبی از واکسن عضلانی و واکسن بینی می تواند تغییر دهنده بازی باشد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا