آشنایی با بیماری هاایدز و HIVبیماری های جنسی

علایم ایدز در چشم

AIDS symptoms in the eye

بیماری ها هر کدام نشانه هایی از خود نمایان می کنند که از دیر باز به عنوان یک راه برای تشخیص و درمان آن بیماری بوده است .علائم ایدز در چشم هم از نشانه هایی است که ویروس hiv با تاثییرات خود نمایان می کند

البته علائم که بیماری ایدز از خود نشان می دهد متفاوت بوده و در مراحل مختلف بیماری ممکن است بروز پیدا کند و معمولا پزشکان و متخصصان از روش پرسش و مشاهدات و جمع بندی های خود سعی بر تشخیص نوع بیماری و شروع درمان می پردازند

در این نقطه نباید از نقش آزمایشات پزشکی غافل گردید اما درخواست نوع آزمایش و اولویت انجام ان توسط پزشک هم خود می تواند در سرعت درمان و کنترل بیماری بسیار موثر باشد

در ادامه همین متن می خواهیم با شناسایی و بررسی علائم ایدز در چشم شما را آشنا کنیم

چرا علائم ایدز در چشم ظاهر می شود؟

بیماری ایدز ممکن است در برخی از مواقع بعد از یک یا دو ماه ابتلا به ویروس HIV با  برخی از علائم شبیه به ابتلا به آنفولانزا در بدن مبتلا خود را نشان دهد اما در بسیاری از موارد تا چند سال یا حتی یک دهه هیچ گونه علامتی در فرد مبتلا مشاهده نشود.

چشم انسان می‌تواند عضو مهمی برای نمایش علائم بیماری‌های مختلف باشد

همانطور که می دانید ایدز باعث از کار افتادگی سیستم ایمنی بدن می شود و هر عضوی از بدن که به عفونت حساس است خیلی زود تحت تاثییر بیماری قرار گرفته و علائمی را نمایان می کند

چشم که جای خود را دارد و همه می دانیم که یکی از عضو های بسیار حساس بدن است که با کمترین تغییراتی آسیب می بیند

HIV با ورود به بدن، به گلبول های سفیدی که در سیستم ایمنی بدن اهمیت دارند یعنی لنفوسیت ها و سلول های T حمله می کند. سلول های T ارگانیسم های مهاجم را شناسایی و تخریب می کنند.

وقتی که HIV به سلول T می چسبد شروع به تکثیر خود کرده  و سلول را تا جای امکان تخریب می کند.

وقتی که بدن به اندازه کافی از سلول های T تخلیه شود ، هر عفونتی که سیستم ایمنی یک انسان سالم به شکل طبیعی با آن مبارزه می کند مثل سرما خوردگی، آنفولانزا و ویروس های دیگر موجب بیماری شدید می شوند.

در واقع بدن به شرایطی رسیده است که با کمترین حمله از سوی بیماری آسیب ببنید

تشخیص ایدز از چشم

نشانه ابتلا به ایدز در چشم چیست؟

به طور کلی علائم ایدز در چشم می تواند به شکل های مختلفی خود را نمایان کند اما از نظر علمی نشانه های زیر به طور مستقیم توسط HIV  در چشمان شخص خود را بروز می دهد

  • خشکی چشم
  • لکه های پنبه ای
  • التهاب شبکیه CMV
  • لکه ها یا شبکه های عنکبوتی شناور
  • نورهای درخشان

خشکی چشم و ایدز

مطالعات نشان داده است که حدود ۲۰ درصد از افرادی که مبتلا به ویروس ایدز می باشند خشکی چشم را تجربه می‌کنند. علت این خشکی چشم به عنوان علائم ایدز در چشم در این است که ویروس ایدز ، به غدد تولید‌ کننده اشک حمله جدی کرده و به ان آسیب جدی وارد می‌کند.

زمانی این خشکی چشم را بدتر و وخیم‌تر می شود که بلفاریت، التهاب پلک نقش مستقیمی بر آن می گذارد

راه چاره در این مرحله استفاده از اشک‌های مصنوعی و روان‌کننده‌های مخصوص چشم، می‌توانند وضعیت را بهتر کنند.

نشانه ایدز و لکه های پنبه ای چشم

این رایج ترین مشکل مبتلایان به ایدز است. لکه های پنبه ای و لکه های سفید بر روی شبکیه (لایه نازک غشای بافت حساس به نور در پشت چشم) تشکیل می شوند.

لکه های سفید “لکه های پنبه ای” نامیده می شوند چون که شبیه به گلوله های پنبه کوچک به نظر می رسند. این لکه ها می توانند باعث مقدار کمی خونریزی شوند اما معمولا بینایی را تهدید نمی کنند.

آزمایش تست ایدز

التهاب شبکیه CMV

یک عفونت جدی تر در چشم است که در حدود 30-20% از مردم مبتلا به ایدز رخ می دهد. این بیماری توسط ویروسی به نام سیتومگالو ویروس (CMV) ایجاد می شود.

معمولا این بیماری در کسانی که در مراحل پیشرفته تر ایدز هستند و تعداد سلول T خیلی کمی دارند رخ می دهد. نشانه های آن شامل التهاب شبکیه، خونریزی و از دست رفتن بینایی می شود.

این التهاب مربوط به لایه میانی چشم است.  یوئیت همچنین می‌تواند منجر به سایر مشکلات و بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، گلوکوم و فشار خون بالا در چشم شود.

یوئیت ایمنی خفیف، اغلب خود به خود و پس از مدتی از بین می‌رود، اما اگر التهاب یا علائم شدید مانند دیدن لکه‌های شناور، تاری دید و درد چشم دارید، ممکن است نیاز به روش‌های درمانی دیگر داشته باشید که به مشکلات دیگر چشمی دچار نشوید.

اگر این بیماری تشخیص داده نشود و درمان نشود می تواند در عرض چند ماه باعث از دست رفتن کامل بینایی شود. شما در صورتی که موارد زیر را تجربه می کنید باید فورا با چشم پزشک مشورت کنید

نورهای درخشان

یکی از علائم ایدز در چشم مشاهده نورهای درخشان یا اینکه تغییرات رنگی می باشد که فرد در تشخیص رنگ می تواند با مشکلات مختلفی مواجه گردد

راه های مراقبت از چشم هنگام ابتلا به ایدز

برای تشخیص ایدز از چشم همواره نمی‌توان به علائم آن بسنده کرد و ممکن است این علائم بیماری ایدز مشکلات دیگری را متذکر شوند. اما باید آن‌ها را جدی گرفت و به عنوان یکی از احتمالات، همواره آن‌ها را کنترل کرد.

افراد مبتلا به ایدز هم نباید فقط منتظر علائم چشمی بنشینند؛ بسیاری از مشکلاتی که ویروس ایدز برای چشم به وجود می‌آورد، بدون هیچ علائم بیرونی هستند و فقط توسط پزشک تشخیص داده می‌شوند.

فروشگاه رپید تست به شما پیشنهاد می کند حتما بصورت دوره ای و غربالگری از کیت آزمایش ایدز استفاده کنید و آزمایش خون ساده این بیماری مشخص نمی شود

همواره و طی فواصل مشخص، چشم خود را تحت معاینات دقیق قرار دهید. البته این امر به نوع و شدت ویروس ایدز در بدن شما هم بستگی دارد که پزشک بهترین نفر برای تشخیص روند کنترل و درمان است.

تاری دید، دوبینی، درد چشم، التهاب‌های مختلف می‌تواند عوارضی باشد که شما باید آن‌ها را جدی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا