آشنایی با بیماری هاایدز و HIV

انتقال ایدز از طریق ترشحات واژن

Transmission of AIDS through vaginal secretions

در بین افراد زیادی نگرانی از انتقال ایدز از طریق ترشحات واژن وجود دارد . این مورد بیشتر در ذهن مردان خطور می کند اما در بعضی از زنها که روابط همجنس نیز دارند این موضوع نگران کننده ای است

ترشحات واژن در زنان بصورت ناخود اگاه در شرایط تحریک شدن و یا به علت تغییرات هورمونی رخ می دهد و بیشترین درصد انتقال ایدز در رابطه جنسی در شرکای مخالف و بین مرد و زن صورت می گیرد بنابر این اتفاقات و نقش شیوه های انتقال ویروس هر کدام می تواند نقش بسزایی در کنترل ایدز دارد

اکثریت قریب به اتفاق عفونت های جدید HIV در انتقال از مرد به زن از طریق مایع منی رخ می دهد، جایی که HIV-1 به دو شکل مختلف وجود دارد: به صورت آزاد و به عنوان ویروس مرتبط با سلول.

در دستگاه تناسلی تحتانی زنان، منی با ترشحات تناسلی زنانه ترکیب می‌شود که حاوی عوامل مختلفی است که برخی از آنها انتقال HIV-1 را تسهیل یا مهار می‌کنند. سپس، HIV-1 از اپیتلیوم تناسلی عبور می کند، به غدد لنفاوی منطقه ای می رسد و از طریق میزبان زن منتشر می شود. در این نوشته سعی به درج توضیحاتی در مورد انتقال ایدز از طریق ترشحات واژن زنان داریم

در ادامه سایت رپید تست به اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار می دهیم

میزان ویروس ایدز در ترشحات واژن

میزان ویروس ایدز در ترشحات واژن بسیار کم است .علت اطلی این موضوع را در ادامه مقاله بصورت کامل تری برای شما توضیح خواهیم داد اما در همینجا بدانید که بطور کلی ترشحات زنانه حاوی مواد شیمیایی هستند که تا حد قابل قبولی می تواندد باکتری ها و عفونت ها را از بین ببرند

انتقال ایدز از طریق ترشحات واژن

مخاط دهانه رحم حاوی موانع متعددی است که در نتیجه احتمال انتقال واژینالرا بسیار کم است. با این حال، در برخی موارد HIV-1 قادر به شکستن این موانع است.

اگرچه مکانیسم دقیق نحوه عملکرد این موانع نامشخص است، اما سطوح کارایی آنها در برابر HIV-1 بدون سلول و مرتبط با سلول متفاوت است. و به نظر می رسد که ویریون های بدون سلول و مرتبط با سلول از استراتژی های مختلفی برای غلبه بر این موانع استفاده می کنند.

درک مکانیسم های اساسی انتقال واژینال HIV-1 برای توسعه استراتژی های ضد ویروسی جدید برای مهار اپیدمی های HIV-1 مورد نیاز است.

راهکار های دیگری همچون علایم ایدز در چشم و علایم ایدز در روزهای اول می تواند اطلاعات مطلوبی در مورد بیماری hiv به شما بدهد

ترشحات واژن چیست؟

بخش بزرگی از جمعیت زنان جهان بیشتر روزها با ترشحات واژن خود روبرو می شوندکه این ترشحات  از نظر ظاهری بین انگشتان دست مانند ژل چسبنده بوده  که اغلب بصورت سفید رنگ یا بی رنگ می باشد

بیشتر ترشحات واژن طبیعی است که اما  با این حال، کمبود آموزش مدرسه در مورد این موضوع منجر به تصورات غلط در مورد آنچه که به عنوان سالم یا ناسالم طبقه بندی می شود.

فروشگاه رپید تست

وظیفه ترشحات واژن زنان چیست ؟

در اصل این ترشحات مایعی است که برای تمیز، مرطوب نگه داشتن واژن و محافظت از آن در برابر عفونت ها لازم است.

ترشحات واژینال از ترشحات مخاطی اندوسرویکال با سلول های اپیتلیال متلاشی کننده و فلور طبیعی واژن تشکیل شده است.

مقدار ترشحات واژن برای زنان در سنین باروری به طور کلی معادل 1-4 میلی لیتر در یک دوره 24 ساعته است و PH آن بین 4 تا 4.5 متغییر می باشد

این ماده ای است که در دوران پیش از بلوغ و در افراد یائسه نیز کاهش می یابد.افراد پس از یائسگی به دلیل سطوح پایین استروژن – هورمون جنسی که در بسیاری از عملکردها مانند بلوغ، چرخه قاعدگی، باروری و بارداری دخیل است، مقادیر کمتری را تجربه می کنند.

ترشحات “طبیعی” واژن چیست؟

برخی از ترشحات واژن طبیعی است و می تواند از نظر قوام و حجم با تغییرات هورمونی که با چرخه قاعدگی رخ می دهد متفاوت باشد. 

مخاط آبکی، رشته‌ای و سفید تخم مرغ معمولاً با تخمک‌گذاری مرتبط است و برای پیش‌بینی تخمک‌گذاری در زوج‌هایی که قصد باردار شدن دارند، استفاده می‌شود.

قوام کششی مربوط به افزایش سطح استروژن است و به اسپرم کمک می کند تا به تخمک منتقل شود.

در زمان‌های دیگر در چرخه قاعدگی، ترشحات چسبناک به نظر می‌رسند و می‌توانند سفید یا حتی زرد یا کرمی و حتی مرطوب و آبکی باشند.

این تغییرات با تغییرات هورمونی در بدن زن مرتبط است.

چه زمانی باید نگران ترشحات واژن باشید؟

ویژگی‌های مربوط به ترشحات واژن که باید نگران آن بود عبارتند از

  • بوی بد
  • افزایش ناگهانی قابل در حجم
  • تغییر ماهیت به غلیظ
  • لکه‌دار شدن
  • کف آلود شدن یا شبیه پنیر دلمه‌ای

اگر ترشحات تحریک‌کننده یا ایجاد خارش باشد، می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد و نیاز به بررسی دارد.

چند بیماری قابل درمان وجود دارد که ممکن است فرد به آن دچار شود و منجر به ترشح غیرطبیعی واژن شود: 

اندیدیازیس واژینال (برفک دهان): یک بیماری شایع است که توسط نوعی مخمر ایجاد می شود که به طور معمول در بدن زندگی می کند و در صورت رشد خارج از کنترل می تواند باعث عفونت شود. ترشحات پنیر سفید غلیظ همراه با خارش، درد در حین رابطه جنسی و ناراحتی هنگام ادرار ایجاد می کند.

واژینوز باکتریایی (BV): یک بیماری شایع که زمانی رخ می دهد که تعداد زیادی باکتری خاص در واژن وجود داشته باشد. می تواند ترشحات زیادی به رنگ کرم، خاکستری یا سبز ایجاد کند که اغلب با بوی قوی ماهی همراه است.

تریکومونیازیس: یک بیماری شایع مقاربتی که در اثر عفونت با یک انگل تک یاخته ایجاد می شود. می تواند ترشحات واژن مایل به سبز مایل به زردی ایجاد کند که ظاهری کف آلود دارد.

مقدار ویروس ایدز در ترشحات واژن

نتیجه یک تحقیق از ترشحات واژن زنان دارای ایدز

طبق یک تحقیق که در سال 2010  بروی حدود 50 زن که دچار ویروس hiv  بودند مشخص شد که ترشحات واژن زنان HIV(+) و HIV(-) دارای فعالیت ذاتی ضد HIV هستند و این فعالیت به احتمال زیاد از طریق طیفی از ضد میکروبی های تولید شده درون زا انجام می شود که قادر به مهار ویروس های X4 و R5 هستند.

در حالی که طیفی از عواملی که قادر به واسطه‌گری حفاظت ضد میکروبی در ترشحات واژن هستند، سطوح آنتی‌بادی‌های IgG اختصاصی HBD2، MIP3α و HIV با محافظت از سلول‌های هدف در برابر عفونت با HIV مرتبط است.

البته این یافته‌ها نیاز به مطالعات اضافی را برای درک کامل‌تر تأثیرات سیستم ایمنی ذاتی و تنظیم آن توسط هورمون‌های جنسی در طول چرخه قاعدگی، بارداری و پس از یائسگی در حفاظت ایمنی در سراسر دستگاه تناسلی نشان می‌دهد.

علاوه بر این، نشان می‌دهد که درک روشنی از حفاظت ذاتی در دستگاه تناسلی زنان ممکن است منجر به میکروب‌کش‌ها و رویکردهای جدید برای حفاظت ایمنی با واسطه میکروب‌کش‌ها شود.

در مرحله دیگر میزان انتقال بیماری جنسی از رابطه دهانی قطعا نمی تواند موجب بیماری گردد

انتقال ایدز از طریق ترشحات واژن درصد بسیار ضعیفی برای منتقل کردن بیماری دارد اما باید همیشه استفاده از روش های پیشگیری بیماری و جوانب احتیاط را در برنامه خود داشته باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا