آشنایی با بیماری ها

تشخیص سرطان رحم در منزل

Diagnosing uterine cancer at home

تشخیص سرطان رحم در منزل شاید دغدغه اصلی ذهن خیلی از خانم ها باشد . بار ها شنیده ایم و یا در اطرافیان خود دیده ایم که یک خانم که از نظر سلامتی در شرایط نرمالی قرار دارد ناگهان با تشخیص سرطان رحم رو به رو می شود . کارشناسان رپید تست در این مقاله سعی دارند اطلاعات کامل و جامعی را راجع به سرطان رحم در اختیار شما قرار دهند . کما اینکه از نظر ما آگاهی اولین گام برای حفظ سلامتی و زندگی با کیفیت است .

سرطان رحم چیست

اولین موضوعی که باید راجع به این سرطان مطرح کنم این است که سرطان رحم با سرطان دهانه رحم متفاوت است و با هم یکسان نیستند .

سرطان دهانه رحم در واقع همان کنسر سرویکس می باشد که یکی از علل اصلی بروز آن ابتلا به انواه تایپ های پر خطر ویروس HPV  یا همان زگیل تناسلی است . بهترین روش پیشگیری از سرطان دهانه رحم واکسیناسیون می باشد .

سرطان رحم که با نام دیگر کارسینوم اندومتر شناخته می شود در واقع شایع ترین بدخیمی دستگاه تناسلی خانم ها به شمار می آید و در مقایسه با کل سرطان هایی که خانم ها با آن درگیر می شوند در رتبه چهارم قرار دارد . قابل ذکر است که رتبه بندی بروز سرطان در خانم ها به ترتیب زیر می باشد .

  • سرطان پستان
  • سرطان ریه
  • سرطان روده یا به عبارت دیگر کنسر کولورکتال
  • سرطان رحم

برای تشخیص سرطان پستان می توانید مقاله تست سرطان سینه رایگان را مطالعه کنید .

سرطان رحم ششمین علت مرگ ناشی از سرطان در خانم ها محسوب می شود . این سرطان عمدتا در سنین بعد از یائسگی بروز می کند .

عوامل خطر سرطان رحم

قبل از این که بخواهم راجع به عوامل خطر این بیماری صحبت کنم برای درک بهتر مطلب توضیحاتی راجع به هورمون های زنانه می دهم که عوامل خطر آن کاملا قابل فهم باشد و صرفا یک مسئله تئوریک نباشد .

هورمون های زنانه چیست

در ساده ترین توضیح راجع به هورمون های زنانه می توان گفت که در بدن خانم ها دو هورمون استروژن و پروژسترون هورمون های زنانه محسوب می شوند که مقدار این هورمون ها در طول سیکل های قاعدگی ، بارداری ، شیر دهی و بعد از یائسگی متفاوت است و در تعامل با یکدیگر هستند . برای مثال در دوران بارداری سطح پروژسترون بسیار بالا است که باعث حفظ محصولات بارداری می شود . در واقع هورمون پروژسترون ، هورمون سکون در نظر گرفته می شود . علت بروز خون ریزی قاعدگی افت سطح هورمون پروژسترون در بدن می باشد .

چندین مورد عامل خطر برای بروز سرطان رحم معرفی شده که اکثر آن ها مرتبط به مواجهه زیاد با هورمون استروژن در طول زندگی خانم می باشد . تعدادی از این عوامل خطر به شرح زیر می باشد .

  1. در زنانی که هیچ سابقه حاملگی ندارند که در علم پزشکی به آنها نولی پار گفته می شود . میزان بروز در این افراد 2 تا 3 برابر بیشتر از خانم هایی است که سابقه حاملگی دارند .
  2. ناباروری و سابقه پریود های نامنظم و بدون تخمک گذاری به علت تماس زیاد با استروژن منجر به بروز بیشتر سرطان رحم می گردد .
  3. بروز این سرطان در زنان دارای اضافه وزن 1.5 برابر و در زنان چاق 2.5 برابر بیشتر از خانم هایی است که وزن نرمال دارند . علت آن را می توان به چربی های دور شکمی نسبت داد که باعث افزایش سطح استروژن می شود .
  4. در زنان یائسه ای که برای کاهش علائم یائسگی از جمله گر گرفتگی از هورمون استروژن به تنهایی و بدون پروژسترون استفاده می کنند میزان بروز سرطان رحم 4 تا 8 برابر افزایش پیدا می کند . هر چه دوز و مدت زمان استفاده از این هورمون بیشتر باشد ، احتمال بروز کارسینوم اندومتر نیز بیشتر می شود.
  5. در خانم هایی که برای درمان سرطان پستان از قرص ضد استروژن تاموکسیفن استفاده می کنند با افزایش خطر 2 تا 3 برابری بروز سرطان رحم مواجه هستند .
  6. دیابت شیرین یکی از عوامل خطر خفیف بروز سرطان رحم می باشد .
  7. سندروم لینچ 2 که در واقع یک بیماری ارثی می باشد که در فرد باعث بروز سرطان روده می شود ، خطر نسبی بروز سرطان رحم را نیز افزایش می دهد.

انواع کارسینوم اندومتر

انواع کارسینوم اندومتر

در واقع 2 نوع متفاوت از بروز سرطان رحم داریم .

نوع اول سرطان رحم

نوع اول که شایع تر می باشد و حدودا 75 تا 85 درصد از موارد بروز سرطان رحم مربوط به این مورد می باشد ، سرطان رحمی است که وابسته به استروژن در نطر گرفته می شود .

این سرطان بیشتر در خانم هایی بروز می کند که در سنین حول و حوش یائسگی قرار دارند و در طول زندگی خود با استروژن زیادی مواجهه شدند . برای مثال یکی از عواملی که باعث می شود تماس با هورمون استروژن افزایش پیدا کند ناباروری می باشد .

این نوع سرطان معمولا خوش خیم تر هستند و پیش آگهی بهتری دارند .

نوع دوم و خطرناک ترین نوع سرطان رحم

نوع دوم بروز این سرطان وابسته به هورمون زنانه استروژن نمی باشند و در واقع مستقل از این هورمون به طور خود به خود در رحم به وجود می آیند .

این سرطان بیشتر در خانم های یائسه و لاغر بروز می کند

این نوع از سرطان رحم معمولا خطرناک تر از نوع اول هستند و پیش آگهی بدتری دارند .

علائم و تشخیص سرطان رحم در منزل

از آن جایی که هیچ تست مناسب و مقرون به صرفه ای برای کاهش میزان بروز و مرگ و میر سرطان دهانه رحم وجود ندارد اقدام به غربالگری برای این سرطان عاقلانه نمی باشد . تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم می باشد نه سرطان رحم

بدین صورت برای تشخیص این بیماری بهتر است به علائم اولیه سرطان دهانه رحم که در بدن شما پیدا می شود توجه بیشتری داشته باشید و حتما برای تشخیص قطعی به پزشک مراجعه کنید .

  1. کارسینوم اندومتر اکثرا در دهه ششم و هفتم زندگی زنان و به طور متوسط در 60 سالگی بروز می کند . پس اولین راه تشخیص سرطان رحم ، توجه بیشتر به سلامتی و بروز علائم در این سن می باشد .
  2. در 90 درصد مبتلایان به سرطان رحم ، تنها علامت بروز سرطان ،خونریزی می باشد . بنابراین خانم ها باید به خونریزی های بعد از یائسگی توجه ویژه داشته باشند .
  3. برخی از خانم ها ممکن است احساس درد ، فشار  و ناراحتی در ناحیه لگن داشته باشند . این موضوع به دلیل بزرگ شدن رحم و یا متاستاز سرطان رحم به بخش های خارج رحمی اتفاق می افتد .
  4. در بعضی از بیماران مسن تر به دلیل تنگی سوراخ دهانه رحم ممکن است خونریزی اتفاق نیفتند . این موضوع باعث تجمع خون و عفونت در رحم و خروج ترشحات چرکی از واژن می شود.
  5.  چاقی و فشار خون بالا دو عامل سرشتی است که در همراهی با سرطان رحم دیده می شود.

تشخیص قطعی سرطان رحم

تشخیص قطعی سرطان رحم

برای تشخیص قطعی این بیماری نیاز به ارزیابی تخصصی توسط پزشک می باشد . پزشک با توجه به علائم هر فرد ممکن است روش های متفاوتی برای تشخیص به کار گیرد . تعدادی از این روش ها به شرح زیر می باشد

  • بیوپسی آسپیراسیونی در مطب پزشک به صورت سرپایی
  • کورتاژ تشخیصی که حتما باید در اتاق عمل و تحت بیهوشی انجام شود
  • هیسترکتومی یا برداشتن رحم و ارسال برای پاتولوژی

آیا سرطان رحم کشنده است

آیا سرطان رحم کشنده است

پیش آگهی سرطان رحم به عوامل مختلفی بستگی دارد که معمولا تخصصی می باشند و توضیح راجع به آن خیلی برای شما مفید نیست . اما در بیان ساده تر می توان نکات قابل درک را به شرح زیر توصیف کرد .

سن

معمولا سرطان رحم در افرادی که سن بالا تری دارند میزان کشندگی بیشتر دارد . زنان جوان تر راح تر درمان می شوند  .

اندازه تومور

هر چه اندازه تومور رحم بزرگتر باشد احتمال متاستاز به گره لنفاوی بیشتر است و پیش آگهی بدتری دارد .

وضعیت گیرنده های هورمونی

همانطور که قبلا ذکر شد تومورهایی که وابسته به استروژن هستند پیش آگهی بهتری دارند .

درجه هیستولوژیک یا بافت شناسی

به بیان ساده تر می توان گفت که هر چه تومور بدخیم تر باشد پیش آگهی بدتری دارد

 افراد مبتلا به سرطان رحم چقدر عمر می کنند

انجمن سرطان آمریکا بر خلاف تقسیم بندی رایج سرطان رحم به استیج های 1 و 2 و 3 و غیره ، مراحل این بیماری به روش متفاوتی مرحله بندی می کند .در این تقسیم بندی مبتلایان در سه گروه سرطان موضعی ، سرطان منطقه ای و متاستاز دور دست دسته بندی شدند .

طبق آمار ، میزان بقای 5 ساله مبتلایان به سرطان رحم از سال 2013 تا 2019 به شکل زیر گزارش شد .

مراحل بیماری سرطان رحم نرخ بقای 5 ساله بیماران
سرطان موضعی 95%
سرطان منطقه ای 70%
متاستاز دور دست 18%

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا