آشنایی با بیماری هابیماری های جنسیمطالب بیماری

سوزاک و درمان خانگی آن

Gonorrhea and its home treatment

سوزاک چیست؟

سوزاک یک بیماری قدیمی و شایع و منتقله در رابطه های جنسی است . ابتلا به این بیماری برای افراد زیر 30 سال بیشتر مشاهده می شود .عموما این بیماری دستگاه تناسلی فرد و روده و گلوی فرد را درگیر می کند .

gonorrhea

درمان سوزاک معمولا با تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک صورت می گیرد اما شخص بهبود یافته به

سادگی با ارتباط مجدد با فرد بیمار به سوزاک مبتلا خواهد شد

در صورت درمان نشدن عوارض و مشکلات جدی را برای فرد به همراه خواهد داشت

سوزاک از جمله بیماری های جنسی یا ( STI) می باشد که با نام انگلیسی Gonorrhea مشهور می باشد

زن باردار می تواند در صورت عدم مراقبت از بیماری خود ان را به جنین خود منتقل کند

فروشگاه رپید تست عرضه کننده تست های تشخیص بیماری های جنسی می باشد

علائم و نشانه های ابتلا به سوزاک

در برخی از افراد بیماری سوزاک علائم مشخصی ندارد و شخص با توجه به آلوده بودن خود متوجه این موضوع نیست و آن را با شریک جنسی خود منتقل می کند.

اما به طور معمول علائم ابتلا به سوزاک در مردان عبارت از

  • ترشحات سفید ، سبز یا زرد از آلت تناسلی مرد
  • درد یا تورم در بیضه ها
  • التهاب یا تورم پوست ختنه گاه
  • خروج ادرار با درد

اکثر زنان مبتلا به سوزاک هیچ علائمی ندارند. حتی وقتی خانمی علائمی آن را دارد ، اغلب خفیف است و می تواند به عنوان مثانه یا عفونت واژن اشتباه گرفته شود. زنان مبتلا به سوزاک حتی اگر علائم مشخصی نداشته باشند در معرض خطر عوارض جدی ناشی از عفونت هستند.

در زنان نیز تشخیص سوزاک از روی علائم بوجود امدن تشخیص و معالجه می گردد که بیشتر نشانه های عفونت در زنان عبارتند از:

  • افزایش ترشحات واژن
  • ادرار دردناک
  • خونریزی واژن بین دوره های پریودی
  • خونریزی وازن پس از رابطه جنسی

در زنان و مردان علائم مقعدی ابتلا به سوزاک هم ممکن است اصلا شخص را از بیماری خود اگاه نکند اما تاثییرات آن بر روی مقعد شخص نیز می تواند به تشخیص زود هنگام و درمان آن کمک کند که در ابتدا به آن موارد اشاره می کنیم

  • خارج شدن مدفوع با درد
  • خارش مقعدی
  • درد در ناحیه مقعد
  • خون ریزی
  • حرکات روده ای دردناک

اگر هر یک از این علائم که در بالا در خود یا شریک جنسی مشاهده کردید و یا نشانه های همچون زخم غیرمعمول ، ترشحات بدبو ، سوزش هنگام ادرار یا خونریزی در بین پریود ، باید حتما توسط پزشک معاینه شوید

علائم سوزاک

تست تشخیص سوزاک

آزمایش تشخیص ابتلا به سوزاک قطعی ترین روش برای شروع درمان این بیماری می باشد .چون امکان دارد خیلی علائم شبیه بیماری های دیگر داشته باشد

تست تشخیص سوزاکتست تشخیص سوزاک  از چند طریق این عفونت را می تواند تشخیص دهد که با توجه به روش های مختلفی که یک مورد را اشاره می کنیم

برای بررسی فرد و دریافت نمونه با استفاده از یک سواب (یک جنس استوانه ای پلاستیکی که نوک آن پنبه دارد) از آلت تناسلی مردانه ، واژن ، راست روده یا گلو  نمونه ای از مایعات را جمع آوری کرده و آن را روی یک لام شیشه ای قرار می دهند.

اگر پزشک شما به عفونت مفصلی یا خونی مشکوک باشد ، با برداشتن خون یا قرار دادن سوزن مقداری از خون و یا نمونه مایعات  را برمی دارند.

سپس آنها یک لکه به نمونه اضافه می کنند و آن را زیر میکروسکوپ بررسی می کنند.

اگر سلول ها به لکه واکنش نشان دهند ، به احتمال زیاد به عفونت سوزاک مبتلا هستید. این روش نسبتاً سریع و آسان است ، اما اطمینان کامل ندارد.

 

این تست همچنین ممکن است توسط یک تکنسین آزمایشگاهی انجام شود.

 

هیچکدام از آزمایشات دردناک نیستند، ولی ممکن است برخی اوقات باعث نـاراحتی گردنـد. اگـر شـما مقاربت مقعدی دارید، لازم اسـت بـه پزشک بگوییـد تا با سواپ از رکتوم شما نمونه تهیه کنـد.

همچنـین اگـر مقاربت دهانی دارید، باید به پزشک اطلاع دهید.

.

درمان بیماری سوزاک با تجویز انتی بیوتیک آغاز می شود اما قویترین آنتی بیوتیک برای درمان چیست؟

قویترین انتی بیوتیک برای درمان سوزاک

سوزاک بیماری که از قبل با تجویز آنتی بیوتیک های مانند آزیترومایسین و سفتریکسن درمان می شده است

قویترین آنتی بیوتیک سوزاک

اما در برخی افراد با توجه به شدت و درمان نیافتن توسط آزیترومایسین و سفتریکسن در نظر برخی افراد استفاده از قویترین آنتی بیوتیک برای درمان سوزاک می تواند این مشکل را بر طرف کند

بیم آن می‌رود که سفالوسپورین به عنوان آخرین و  قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک برای درمان سوزاک  دیر یا زود، کارآیی خود را از دست بدهد.

سازمان بهداشت جهانی اخیرا هشدار داده است که موارد مقاومت بیماری مقاربتی سوزاک به درمان‌های آنتی‌بیوتیکی رایج افزایش یافته است

از جمله مقاومت این بیماری به پنی سیلین، سولفونامیدها، تتراسایکلین، فلوروکینولون، ماکرولیدها  توسط چندین کشور از جمله فرانسه ، ژاپن و اسپانیا و همچنین در انگلیس و استرالیا گزارش شده است

بهداشت جهانی گفته است : بیم آن می‌رود که سفالوسپورین به عنوان آخرین و  قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک برای درمان سوزاک  دیر یا زود، کارآیی خود را از دست بدهد.

علت بی اثر شدن انتی بیوتیک ها در درمان سوزاک

  • دسترسی بدون محدودیت به داروهای ضد میکروبی
  • انتخاب نامناسب و استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها
  • کیفیت پایین بهینه آنتی بیوتیک ها
  • جهش های ژنتیکی ذاتی موجود در ارگانیسم که به ایجاد الگویی از مقاومت در N. gonorrhoeae کمک کرده اند
  • عفونت های اضافی دستگاه تناسلی – آنورکتال و حلق – به ویژه بر جمعیت های کلیدی مانند مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند تأثیر می گذارد.

درمان سوزاک چند روز طول میکشد؟

مدت زمان درمان بیماری سوزاک بستگی به میزان آلودگی و التهاب های این بیماری می تواند متفاوت باشد

طول درمان سوزاک

علی رغم افزایش مقاومت بعضی از نژادهای GC در مقابل پنیسیلین، این دارو هنوز قویترین انتی بیوتیک برای درمان این بیماری به شمار می رود که طول درمان سوزاک را کاهش می دهد
در سال 1943 که برای اولین بار داروی پنیسیلین معرفی گردید یک تزریق ۔ ۳۰۰۰۰۰ واحدی دارو آلودگی اولیه بکلی از بین می برد.

امروز یک دوز 5/4 میلیون واحدی پنیسیلین که به طور عضلانی در دو نوبت نزدیک به هم در تزریق می شود، برای سوزاک هائی که خیلی پیچیدگی ندارند،به  برای درمان سوزاک مورد تجویز قرار می گیرد.

داروی پیسیلین برخلاف سایر آنتی بیوتیکها، با یک چنین دوزی برتری خاصی دارد، زیرا در صورتی که شخص به سیفیلیس (مراحل اول) نیز آلوده باشد، علاوه بر این، بعضی از پزشکان قبل از استفاده از پنیسیلین یک گرم  نیز از طریق خوراکی تجویز می کنند، زیرا این دارو موجب می گردد پنیسیلین در بدن در غلظت بالا و برای مدت طولانی حفظ شود.
برای افرادی که نسبت به پنی سیلین حساس می باشند دومین انتخاب قویترین انتی بیوتیک برای درمان سوزاک مربوط به تتراسیکلین است.

5 / 1 گرم از طریق دهان و پس از آن نیم گرم در هر شش ساعت برای مدت 4 روز مورد تجویز قرار می گیرد

استفاده از دارو به صورت ناقص یا تقسیم نمودن کپسول های سه دارو به شریک جنسی شخص آلوده موجب بی نتیجه ماندن درمان می شود.

لازم است که حتما تمام دارو به وسیله شخص مریض مصرف شود. شواهد جدید نشان داده اند که مقاوم شدن GC به تتراسیکلین (حتی سریعتر از پنی سیلین) رو به افزایش است.
با توجه به مسائل ناشی از تتراسیکلین، به جای آن از آنتی بیوتیک جدیدی بنام اسپکتینومایسین Trobicin ) HCL ) استفاده می گردد.

اسپکتینومایسین HCL از طریق تزریق عضلانی مصرف می شود و نتیجه آن در درمان سوزان رضایت بخش است.

درمان خانگی سوزاک

درمان خانگی سوزاک

درمان خانگی سوزاک می تواند بسیار در بهبود افراد موثر باشد.البته توضیحات کامل و جامعی در قسمت بالا از نقش دارو های شیمیای همچون پنیسیلین ، آزیترومایسین ، سفکسیم و غیره در درمان موثر سوزاک شرح دادیم .

البته نقش طب سنتی و درمان های گیاهی را نمی توان در بهبود بیماری ها کتمان کرد اما آنچه مشخص و روشن است اینکه درمان های خانگی برای بیماری ها زمان بیشتری را می طلبد و این امکان به وجود می آید که بیمار نسبت به انجام درمان خود دلسرد شود

اما داروهای شیمیایی با توجه به اثر بخشی بالاتر و سریعتر روند بهبود را بسیار تسهیل می کند که البته استفاده از انها هم راه با عوارضی نیز می باشد.

برای درمان خانگی سوزاک روش های مختلفی همچون استفاده از عسل ، برگ زیتون ، پونه کوهی و سرکه عنوان شده است که البته پیشنهاد ما به شما این است که حتما برای استفاده و تاثیر مناسب درمان خانگی سوزاک با پزشک طب سنتی مشورت کنید

درمان سوزاک دهانی

سوزاک از جمله بیماری های است که در حین رابطه جنسی دهانی نیز قابل انتقال است  منتقل شود. برای انتقال سوزاک لازم نیست حتماً انزال صورت گیرد. سوزاک خیلی خوب در گلو باقی می ماند و عفونت های سوازکی گلو یکی از متداولترین عوارض رابطه جنسی دهانی است.

سوزاک دهانی

تصور اینکه بیماری سوزاک از طریق رابطه جنسی دهانی منتقل نمی شود بسیار زیاد است اما در واقع تاثییرات آن در دهان فرد معمولا بدون علامت است و شاید با یک گلو درد و تورم نمایان شود که این خود بسیار می تواند پر خطر باشد .

اما در صورت درگیر شدن حاد با این بیماری حلق ، لوزه ها و زبان کوچک دچار التهاب خواهد شد

عکس بیماری سوزاک

عکس بیماری سوزاک

منبع
cdc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا