آشنایی با مواد مخدرمطالب اعتیاد

ماده مخدر ناس یا نسوار

Nas or Neswar drug

احتمالا اسم ناس یا در بین برخی دیگر نسوار به گوش شما خورده باشد.یک ماده سبز رنگ که در برخی افراد در قومیت های خاصی مورد استفاده قرار می  گیرد

بیشتر تولید این ماده که در دسته دخانیات نیز قرار می گیرد در کشور افغانستان است و مصرف آن هم در افغانستان و استان های همجوار آن بیشتر از ما بقی استان ها است

این ماده مخدر با برگ تنباکو تولید می شود که دلیل رنگ سبز آن و طعم و بوی تند  آن می تواند همین موضوع باشد

البته برای جلب مشتری بیشتر همین ماده به شکل های مختلفی در طعم های متفات بسته بندی و توزیع می شود یکی از آنها مخدر پان پراگ، دانه های قرمز و درشت درخت تبل که (در زبان اردو، سوپاری یا چاایا نیز نامیده می شود) در برگ درخت مذکور پیچیده به همراه تنباکو، آهک، خاکستر ادویه جات معطر، ساخارین و اسانس های مختلف مخلوط می شود.

متاسفانه سودجویان حتی در بعضی از انواع، جهت افزایش قدرت گیرایی و نشئه کنندگی و سرخوشی، ترکیبات مخدر و یا توهم زا ی دیگری از جمله تریاک و حشیش و در مواردی ترکیبات شیمیایی دیگری از جمله آرسنیک و منیزیم و سرب به آن افزوده می شود

شکل های متفاوتی تولیدی آن در اغلب اوقات به شکل توپ های سبز بوده و گاهی به شکل پودر قهوه ای رنگ می باشد.

نسوار تازه به شکل دانه های بزرگ سبز رنگ بوده و اگر تازه نباشد به شکل پودر سیاه رنگ می باشد.

استفاده از آن را ناس انداختن یا ناس کش می نامند.

آیا ناس اعتیادآور است؟

سال‌های سال است اعتیادآور بودن ناس محل بحث و اختلاف نظر خیلی از کارشناسان است و همین مسئله باعث شده تا طرح‌های پلیس در جمع‌آوری بساط ناس‌فروشان اغلب ابتر بماند.

«احسان حسینی»، کارشناس حوزه موادمخدر، می‌گوید ناس به واسطه داشتن نیکوتین و حالت شادی‌آوری که به فرد مصرف‌کننده می‌بخشد مورد استقبال قرار می‌گیرد و مصرف مداوم آن فرد را به سمت کشیدن سیگار و تجربه سایر موادمخدر ترغیب می‌کند.

یکی از خطرهای فروش آزادانه ناس در شهر، تهدید نوجوان‌هاست. بچه‌هایی که به راحتی می‌توانند این مواد را در کنار خانواده بی‌آنکه کسی متوجه شود استفاده کنند و سرخوشی حاصل از آن، مصرف این ماده را از سوی آنها بیشتر و بیشتر کند.

مسئله‌ای که متأسفانه از سوی مخالفان اعتیادآوری ناس به هیچ‌وجه جدی گرفته نمی‌شود.

جرم ناس چیست؟

عجیب اینجاست که این ماده مانند سیگار با اینکه در دسته مواد مخدر قرار گرفته است ، اما در قانون برای آن مجازاتی در نظر گرفته نشده است

اداره مواد مخدر معتقد است که اگر قرار باشد برای ای ماده قانون و مجازاتی درنظر گرفته شود باید میزان مضرات آن بر سلامتی انسان‌ها توسط وزارت بهداشت تایید شود. هر ماده مخدری درجه‌ای دارد و ناس از آن دسته موادی است که فرد هر چقدر مصرف کند، به آن وابستگی پیدا می‌کند.

با این وجود فکری برای مشخص کردن جرم فروشنده و مصرف کننده در نظر گرفته نشده است

احتمالا برای تشخیص مصرف ناس از کیت تست سیگار می توان استفاده کرد

اعتیاد به ناس

عوارض و اثرات نسوار

با توجه به شکل مصرف این ماده مشخص است که ثبل از هر موضوعی باید نگران آسیب به دهان و لثه و دندان ها بود

همانطور که در بالا اشاره شد ترکیبات تنباکو و اهک آسیب جدی به بافت دهان وارد می کند

اما عمده اثر روانی و سرخوشی ناس از میزان بالای نیکوتین موجود در آن می باشد که از طریق مخاط دهان جذب و وارد گردش خون می شود.

آهکی که در ساختارش وجود دارد موجب سوزاندن، آسیب و عفونت بافت لثه و دهان می شود که البته اغلب تولید کنندگان در هنگام ساخت ناس، مخدر های دیگری را هم با آن مخلوط می کنند که عوارض بسیاری را در پی دارد.

عوارض کوتاه مدت

مصرف کننده مخصوصا اگر ابتدای کار باشد و در این مورد حرفه ای نباشد احتمالا علائم که در زیر اشاره شده است را به وضوح تجربه می کند

  • سردرد
  • سرگیجه
  • تهوع
  • از دست دادن تعادل حرکتی –رفتاری
  • ایجاد حرکات غیر طبیعی در چشم
  • دندان قروچه
  • اختلال در خواب
  • وابستگی روحی روانی
  • لرزش
  • تغییرات فشار خون وضربان قلب

البته این علائم تنها قسمتی از عوارض کوتاه مدت این ماده مخدر است که در بیشتر موارد مشاهده می گردد

عوارض بلند مدت:

تنباکو داخل  به تنهایی سرطان زا می باشد، حال وقتی این ماده با آهک نیز مخلوط شود ،اثرات شدید تری را برای سلامت مصرف کننده به دنبال دارد.

خطر سرطان لثه در مصرف کنندگان تنباکوی جویدنی  و ناس پنج برابر بیشتر از افراد عادی می باشد.

  • بی خوابی
  • عدم تعدل رفتاری
  • تاثیر در مخچه
  • زود رنجی
  • اختلالات رفتاری
  • بیماری های دهانی
  • اختلالات تمرکز
  • سرطان حنجره
  • اختلالات وسرطان روده بزرگ
  • نارسایی کلیه
  • سرطان لثه

از دیگر عوارض مصرف این ماده در طولانی مدت است

عوارض مصرف ناس

کلیه ها ودستگاه گوارش ما برای جذب و دفع آهک ساخته نشده است ، از آنجایی  که این ماده باید از طریق کلیه دفع گردد ، موجب می شود که نارسایی های جبران نا پذیری در فرد ایجاد شده ودر آینده مجبور به دیالیز شود.

اختلال در لبخند، پوسیدگی، سایش دندان، پس رفت لثه ، از عوارض دیگر این ماده  به ظاهر کم خطر می باشد.

وابستگی روحی روانی ناس و حشیش خیلی بالا از وابستگی جسمی آن بوده و شبیه به سیگار  است.

فروشندگان مواد مخدر جهت رقابت در فروش خود روز به روز مواد افزودنی و مواد مخدر غیر مجاز را در ناس اضافه  کرده و ضربه های زیادی را به مصرف کنندگان وارد می کنند.

ناس فشار خون را بالا میبرد یا پایین

طبق گزارشات دریافتی دخانیات باعث تغییرات وسیع در فشار خون افراد می گردد و این ماده با توجه به مصرف و قرار گیری داخل دهان طبق بررسی ها در بیشتر مواقع فشار خون فرد را بالا می برد

بالا بردن فشار خون توسط ناس در مصرف کنندگانی در سنین بالا که با مشکلات قلبی عروقی مواجه هستند موجب احتمال سکته قلبی و مغزی می شود

عوارض ناس بر رابطه زناشویی

در مرود عوارض مصرف ناس بر رابطه زناشویی مطلب جامع و کاملی پیدا نکردیم اما با توجه به لطمه هایی که این مواد به دهان می زند می تواند خود یک عامل باز دارنده در زندگی زناشویی محسوب شود

نحوه استفاده

نحوه استفاده از این ماده مخدربه گونه ای است که این ماده را به لب و دندان خود می زنند یا با انگشت زیر لثه  قرار می دهند و بعد از مکیدن، آنرا با یک تف غلیظ به بیرون پرتاب می کنند که قرمز رنگ می باشد.

برگ خشک کرده تنباکو را می کوبند وبا مقدارکمی آهک مخلوط می کنند ودر جلو دهان، میان لب ودندان می گذارند. نحوه استفاده آن در برخی بصورتی که آن را با دستمال کاغذی در دهان می گذارند وبعد از ایجاد سرخوشی ،آنرا به بیرون می ریزند.

ناس سالها است که در ایران مصرف می شود و طبق شواهد توسط افاغنه به ایران وارد  شده است. به اعتقاد افاغنه این ماده انرژی زا می باشد.

خیلی از عطاری ها آن را به صورت قانونی می فروشند. متاسفانه این ماده خیلی پدیده تازه ای نیست و از دیر باز مورد مصرف قرار می گرفته است

سوء مصرف ناس در ایران زیاد نیست ، اما حضورش به اشکال جدید که در بالا اشاره شد نگران کننده است.ناس در گروه محرک ها قرار گرفته است.

خیلی از جوانان فکر می کنند که این ماده برای ترک سیگار مفید بوده که کارشناسان مواد مخدر معتقد هستند بیشتر از آن نیز هم ضرر دارد.

مهمترین هراسی که از استفاده این ماده وجود دارد، وابستگی  است که این ماده به مخدر های سنگین تر و قوی تر ایجاد می کند.

گاهی ناس حاوی مدفوع شتر ، ماریجوانا می باشد.

نسوار

ترک اعتیاد نسوار

گام اول:

ترک اعتیاد روحی و فکری.

ترک اعتیاد روحی و فکری خیلی مهمتر از ترک جسمی است.

در اولین قدم فرد باید این باور را در خود ایجاد کند که شخصیت او خیلی فرا تر از این است که این ماده را مصرف نماید.

چرا که در مردمی که از اقتصاد ضعیفی بر خوردار هستند استفاده  می شود.

گام دوم:

در دومین قدم فرد تصمیم می گیرد که به پزشک مراجعه نماید.

ودر طول دوره درمان از پزشکان ، روان پزشکان و روان شناسان کمک بگیرند.

گام سوم:

ترک دوستان گذشته .

فرد پس از پشت سر گذاشتن روز های سخت ترک باید از رفت آمد با کسانی که او را به مصرف این مواد تشویق و ترغیب می نمایند خودداری کند.

این نکته  انگیزه فرد را برای ادامه درمان و ترک اعتیاد  افزایش می دهد.

گام چهارم :

ایجاد سرگرمی و استفاده از جایگزین.

جهت آماده شدن فرایند ترک افراد باید برای خود سرگرمی مفید ایجاد نمایند.

همچنین از جایگزین های مفیدی همچون کشک ، آدامس، شکلات و… استفاده نمایند.

گام آخر:

افزایش اعتماد به نفس با ورزش.

پیاده روی وسایر ورزش ها موجب افزایش اعتماد به نفس شده و روند ترک اعتیاد ناس را سرعت می بخشد.

تاثیر ناس بر کرونا

هنوز خیلی زود است که در مورد تاثییرات مواد مخدر از جمله ناس بر کرونا اطلاعات دقیقی بدست بیاید .چون این ماده مانند سیگار مصرف نمی شود که ریه فرد را مورد تخریب قرار داده و مشکلات ابتلا به کرونا را داشته باشد و البته رابطه بین اعتیاد و کرونا هم تا حدی مشخص شده است

قیمت ناس

قیمت ناس

فروشندگان در تهران و میدان ونک های شهر به دستفروشی این ناس مشغول هستند و با صدای بلند «ناس … ناس مرغوب» فریاد می زنند

وقتی از آنها از قیمت سوال می کنیم اکنون که بهار 1401 است از جیب شلوارش چند بسته پودر سبز رنگ بیرون می‌آورد، فارغ از هر ترس و نگرانی، چرا که معتقد است «فروش ناس آزاد است!   می گوید  «‌۱۰۰ گرمی ۵ هزار تومان… مرغوب مرغوبه…»

بازار اصلی ناس در بازار حضرتی و دور میدان مولوی است. اما فروشنده‌های ناس در خیابان‌های شهر پراکنده‌اند و در میادین اصلی اغلب مشغول فروش هستید. درست است عمده طرفداران ناس را افاغنه تشکیل می‌دهند، اما در بین ایرانی‌ها هم طرفداران خاص خود را دارد.

مرکز خرید و فروش عمده ناس

به نقل از سایت همشهری آنلاین : تعریف‌های نادر از بازار امین‌السلطان و رونق فروش ناس ما را به این منطقه می‌کشاند. صد قدم مانده به بازار قدیمی، جمعیت زیادی از مهاجران افغانستانی دیده می‌شوند.

چمدان‌هایی بزرگ و کوچک که سوغات اغلبشان مواد غذایی تهیه‌شده از بازار مولوی‌ست. زن و مرد، پیر و جوان، هرکسی سایه‌ای کوچک پیدا کرده به آن پناه برده‌اند و برخی‌ها از فرط خستگی در میان چمدان‌ها خوابشان برده است.

خرید عمده ناس

کمی جلوتر، در ورودی بازار حضرتی، تعداد دستفروشان ناس آنقدر زیاد است که آدمی را میخکوب می‌کند. بساط‌های کوچک و بزرگ ناس روی زمین، در میان حجره‌های بازار و هر گوشه و کنار که چشم بیندازی دیده می‌شود.

روی بسته‌های وارداتی ناس، به انگلیسی، نوشته شده Put it under your breath and enjoy!

حالا چه لذتی؟ سرخوشی ناشی از ناس بنا به اذعان معتادانش با چنین حالاتی توصیف می‌شود: سرگیجه، تغییر ناگهانی فشارخون، لرزش بدن و از بین رفتن تعادل رفتاری و حرکتی!  

در میان دستفروشان و دلالانی که در این بازار رفت و آمد دارند، عده‌ای برای خود صاحب‌منصب‌اند و به احترامشان کسی روی حرفشان حرف نمی‌زند، «یار جمال» یکی از این صاحب‌منصبان دلال در بازار امین السلطان است.

با ریش‌های بلند و مواج، تیشرتی گشاد و شلوار پلنگی هشت‌جیب. خط و خال مهرشده بر بازوهایش بر ابهت او افزوده.

وقتی درباره فروش ناس دربازار امین‌السلطان می‌پرسیم، با نگاه زیر چشمی براندازمان می‌کند و دستی بر محاسن مرتبش می‌کشد و با بادی که به ته حلقش انداخته می‌گوید:

«امین‌السطان مرکز خرید و فروش ناس است. البته داخل مغازه‌های بازارچه، کیف و کفش، پارچه، ساک و چمدان، حبوبات و انواع چای خشک هم عرضه می‌شود، اما جنس ثابت همه کسبه ناس است.

حالا که مغازه‌ها تعطیل‌اند، خریداران  ناس بیشتر شده و کسب و کارها بیشتر از گذشته رونق گرفته است.»

مخدری که محرک است، اما ممنوع نیست

«احمد فرجی» درمانگر اعتیاد در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید ناس یک مخدر محرک است، اما از آنجا که در لیست مواد ممنوعه قرار ندارد، بدون محدودیت خرید و فروش می‌شود.

او مواد تشکیل‌دهنده ناس را توتون، تنباکو و آهک برشمرده و معتقد است این ماده قلیایی نوعی محرک است و باید عرضه آن در جامعه محدود شود، چراکه متأسفانه اغلب مشتریان این مواد نوجوانان و جوانان زیر ۳۰ سال هستند که با استعمال مفرط این مواد که قیمتش از سیگار هم کمتر است، دچار مشکلات مختلف سلامتی می‌شوند.

او سهولت دسترسی را نخستین تهدید جدی ناس برای جامعه می‌داند و هشدار می‌دهد: «عرضه گستره این مواد در جامعه، ارزان بودن آن و همچنین بی‌بو و بی‌دود بودنش باعث می‌شود که بچه‌ها زیر پوستی در کنار پدر و مادر به مصرف این ماده محرک اعتیاد پیدا کنند و اعتیاد به ناس مقدمه اعتیاد به مواد روانگردان خواهد بود.»

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه جرم محسوب نشدن خرید و فروش ناس ریشه در یک خلأ قانونی دارد تأکید کرد: «‌ناس کالای قاچاقی است که به راحتی در مغازه‌ها و توسط دستفروش‌ها به فروش می‌رسد.

از طرف دیگر، با توجه به موضوع تأثیرپذیری افراد در اعتیاد از گروه همسالان، ناس زنگ خطری در بین این گروه برای سوق یافتن آنها به سایر موادمخدر است. بسیاری از خانواده‌ها نسبت به مضرات ناس آگاهی ندارند و تصور می‌کنند که این ماده مخدر نبوده و اعتیادآور نیست.»

 

در هر صورت در اولین فرصت بدست امدن اطلاعات در این مورد این مقاله بروزرسانی می شود

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا