ایدز و HIVبیماری های جنسیمطالب بیماری

خون ایدز خارج از بدن

AIDS blood outside the body

افسانه ها و باورهای نادرست زیادی در مورد اینکه خون ایدز خارج از بدن چه مدت عمر دارد و امکان عفونی بودن HIV در هوا یا سطح خارج از بدن وجود دارد.

تا زمانی که ویروس تحت شرایط خاصی نگهداری نشود، پاسخ واقعی چندان سخت نیست.

اگرچه این بیماری باعث ایجاد یک بیماری جدی می شود که توسط بدن پاک نمی شود، اما HIV در محیط بیرون بسیار شکننده است. به سرعت آسیب می بیند و غیرفعال می شود یا “می میرد”. پس از غیرفعال شدن، HIV نمی تواند دوباره فعال شود، بنابراین مانند مرده است.

اما هر چی باشد صحبت از رفتار ویروس نیاز به مطالعات زیاد و زمان طولانی دارد و همینطور جهش های ویروس سویه های متفاوتی را با رفتار متفاوت بوجود می آورد

HIV چگونه گسترش می یابد؟

اچ‌آی‌وی زبه عنوان عامل بیماری ایدز زمانی پخش می‌شود که خون یا مایعات بدنی خاصی که دارای مقادیر زیادی ویروس فعال هستند (مانند مایع منی، مایعات واژن، مایعات رکتوم یا شیر مادر) در معرض جریان خون قرار گیرند.

برای اینکه یک فرد مبتلا به HIV شود، باید ویروس فعال کافی در مایعی که با جریان خون مواجه می شود وجود داشته باشد. این می تواند از طریق:

  • غشای مخاطی یا “پوست مرطوب” مانند دهان، رکتوم، آلت تناسلی یا واژن
  • یک باز شدن قابل توجه در پوست
  • تزریق

انتقال ویروس اغلب در طول رابطه جنسی مقعدی یا واژینال اتفاق می افتد، اما می تواند با استفاده از سوزن های مشترک نیز رخ دهد.

 

عواملی که بر بقای HIV در خارج از بدن تأثیر می گذارد عبارتند از:

  • درجه حرارت. اچ آی وی زمانی که در سرما نگهداری می شود زنده و فعال می ماند اما در اثر گرما از بین می رود.
  • نور خورشید. نور فرابنفش در آفتاب به ویروس آسیب می رساند، بنابراین دیگر قادر به تولید مثل نیست.
  • مقدار ویروس در مایع به طور کلی، هر چه سطح ویروس HIV در مایع بالاتر باشد، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا تمام آن غیرفعال شود.
  • سطح اسیدیته HIV در pH حدود 7 به بهترین وجه زنده می ماند و زمانی که محیط حتی کمی بیشتر یا کمتر اسیدی باشد غیرفعال می شود.
  • رطوبت محیط. خشک کردن غلظت ویروسی ویروس فعال را نیز کاهش می دهد.

هنگامی که هر یک از این عوامل برای HIV در محیط خود کامل نباشد، زمان بقای ویروس کاهش می یابد.

hiv در خارج از بدن چقدر در محیط زندگی می کند

اچ آی وی در خارج از بدن چقدر در محیط زندگی می کند؟

HIV نمی تواند برای مدت طولانی در محیط زنده بماند. هنگامی که مایع از بدن خارج می شود و در معرض هوا قرار می گیرد، شروع به خشک شدن می کند. با خشک شدن، ویروس آسیب می بیند و می تواند غیرفعال شود. پس از غیرفعال شدن، HIV «مرده» است و دیگر عفونی نیست.

برخی تحقیقات نشان می دهد که حتی در سطوح بسیار بالاتر از حد معمول در مایعات بدن و خون افراد مبتلا به HIV، 90 تا 99 درصد از ویروس در عرض چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض هوا غیر فعال است.

با این حال، حتی اگر قرار گرفتن در معرض محیط می تواند ویروس را غیرفعال کند، مطالعات منبع معتبر دریافته اند که ویروس فعال را می توان در خارج از بدن حداقل برای چندین روز، حتی با خشک شدن مایع، شناسایی کرد.

بنابراین، آیا می توانید HIV را از سطحی مانند صندلی توالت دریافت کنید؟ خلاصه نه میزان ویروس فعالی که می تواند عفونت را در این سناریو منتقل کند ناچیز است. موردی از انتقال از یک سطح (مانند صندلی توالت) هرگز گزارش نشده است.

اچ آی وی در خارج از بدن در اسپرم چقدر زنده می ماند؟

هیچ چیز خاصی در مورد مایع منی (یا مایعات واژن، مایعات رکتوم یا شیر مادر) وجود ندارد که از HIV محافظت کند تا بتواند مدت بیشتری در خارج از بدن زنده بماند.

به محض خروج هر یک از مایعات حاوی اچ آی وی از بدن و قرار گرفتن در معرض هوا، مایع خشک شده و غیرفعال شدن ویروس شروع می شود.

HIV در خارج از بدن چقدر در خون زنده می ماند؟

HIV در خون ناشی از چیزی مانند بریدگی یا خونریزی بینی می تواند برای چندین روز فعال باشد، حتی در خون خشک شده. اگرچه مقدار ویروس کم است و به راحتی قادر به انتقال عفونت نیست.

زمان بقای HIV در مایع خارج از بدن زمانی که مقدار کمی در سرنگ باقی می‌ماند افزایش می‌یابد. پس از تزریق در فردی با سطوح بالای HIV، خون کافی برای انتقال ویروس در سرنگ باقی می ماند. از آنجایی که خون در داخل یک سرنگ قرار دارد، به اندازه سطوح دیگر در معرض هوا قرار نمی گیرد.

با توجه به منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، زمانی که دما و سایر شرایط مناسب باشد، HIV می تواند تا 42 روز در یک سرنگ زنده بماند، اما این معمولاً شامل یخچال است.

HIV در دمای اتاق بیشترین عمر را در سرنگ دارد، اما در دماهای بالاتر همچنان می تواند تا 7 روز زنده بماند.

ویروس ایدر چقدر در آب زنده می ماند

اچ آی وی در خارج از بدن چقدر در آب زنده می ماند؟

پیش از این در مطلبی عنوان کردیم که  ایا ویروس ایدز با اب ازبین میرود؟ یا خیر اما باید بدانید که یک مطالعه قدیمی نشان داد که پس از 1 تا 2 ساعت در آب لوله کشی، تنها 10 درصد از ویروس HIV هنوز فعال بود. پس از 8 ساعت، تنها 0.1 درصد فعال بودند. این نشان می دهد که اچ آی وی زمانی که در معرض آب قرار می گیرد زنده نمی ماند.

به جز در شرایط بسیار خاص، HIV فعال باقی می‌ماند و پس از خروج از بدن تنها برای مدت بسیار کوتاهی قادر به ایجاد عفونت است.

از آنجایی که اطلاعات نادرست زیادی در مورد خطر ابتلا به HIV از طریق تماس گاه به گاه با مایعات آلوده روی سطوح یا هوا وجود دارد، منبع معتبر CDCT به طور خاص بیان می‌کند که HIV نمی‌تواند از طریق هوا یا آب یا با نشستن در توالت منتقل شود.

در واقع، به جز سوزن‌ها و سرنگ‌های مشترک، هیچ مورد مستندی مبنی بر ابتلای فردی به اچ‌آی‌وی از تماس اتفاقی با مایع آلوده روی سطحی در محیط وجود نداشته است.

HIV یا ویروس نقص ایمنی انسانی به سلول هایی حمله می کند که به شما در مبارزه با عفونت کمک می کنند. از فردی به فرد دیگر از طریق مایعات بدن مانند خون، مایع منی و شیر مادر منتقل می شود. در اینجا چیزی است که وقتی خارج از بدن می شود اتفاق می افتد.

اگر اطلاعات آزمایش ایدز در طب کار دارید می توانید از مطلب موجود در سایت استفاده کنید

فروشگاه رپید تست ایدز

کدام مایعات بدن HIV را پخش می کند؟

تنها مایعات بدن که می توانند حامل ویروس باشند عبارتند از:

  • خون
  • منی (از جمله قبل از انزال)
  • مایع واژن
  • مایع رکتوم
  • شیر مادر

برای انتشار HIV، مایعات یا باید مستقیماً وارد جریان خون شما شوند (مثل سوزن) یا غشاهای مخاطی را لمس کنند – مناطقی مانند داخل دهان، واژن یا راست روده. شما نمی توانید با نشستن روی صندلی توالت یا اشتراک ظروف با فرد مبتلا به HIV مبتلا شوید.

انتقال ایدز از طریق رژ لب هم سوال است که می توان در همین مورد باشد

چه مدت در خارج از بدن HIV زنده می ماند؟

به طور کلی، ویروس زمانی که خارج از بدن انسان قرار می گیرد، مدت زیادی زنده نمی ماند. مطالعات نشان می دهد که HIV رشد یافته در آزمایشگاه، هنگامی که روی یک سطح قرار می گیرد، بیشتر توانایی خود را برای عفونت – 90٪ تا 99٪ – در عرض چند ساعت از دست می دهد.

و سطح ویروس آزمایش شده بسیار بالاتر از آن چیزی بود که در مایعات بدن یافت می شود. بنابراین تماس با خون خشک شده، مایع منی یا سایر مایعات خطر کمی دارد.

مقادیر اندکی HIV در بزاق، مدفوع، عرق و اشک یافت شده است. اما تحقیقات نشان می دهد که خطر کمی دارد.

ویروس نمی تواند در آب زنده بماند، بنابراین لازم نیست نگران استخرهای شنا یا جکوزی باشید.

یک مطالعه نشان داد که اگر دما و شرایط مناسب باشد HIV می‌تواند بیش از یک ماه در سوزن‌های استفاده شده زنده بماند. این بدان معناست که استفاده مشترک از سوزن یا سرنگ، مانند هنگام مصرف مواد مخدر، خطر عفونت را افزایش می دهد.

چگونه از ابتلا به HIV جلوگیری کنیم

پرهیز یا نداشتن رابطه جنسی، تنها نوع محافظتی است که هر بار موثر است. اما اگر رابطه جنسی دارید، می توانید خطر خود را کاهش دهید اگر:

  • هر بار که رابطه جنسی دارید از کاندوم استفاده کنید
  • آزمایش HIV با کیت بدهید
  • تعداد افرادی را که با آنها رابطه جنسی دارید محدود کنید
  • به خودتان دارو تزریق نکنید

اگر فکر می کنید در معرض ویروس قرار گرفته اید، فوراً با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما در کشف مراحل بعدی کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا