آشنایی با بیماری هاکرونا یا کوید 19

چرا پس از دریافت واکسن کرونا تست انتی بادی بدهیم؟

Why get an antibody test after receiving the Corona vaccine?

لزوم کنترل آنتی بادی بعد از واکسن کرونا

هدف از تزریق واکسن ایمنی بدن hدر برابر ویروس کرونا می باشد .اگر بخواهیم به زبان ساده بگویم واکسن ها بدن را با بیماری آشنا می کنند و در صورتی که ویروس بخواهد وارد بدن گشته و آن را درگیر کند بدن سلاح مقابله با آن را در اختیار داشته و به سادگی از پس ویروس بر می آیدچقدر بعد از تزریق واکسن تست آنتی بادی بدهیم

هنگام که بدن واکسن کرونا را دریافت می کند مدتی طول می‌کشد تا آنتی‌بادی مورد نیاز در بدن تولید شده و فرد در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمن شود. با وجود این، افراد واکسینه شده همواره نگران این موضوع هستند که آیا واکسن به خوبی عمل کرده است یا خیر.

این نگرانی ها از زمانی بیشتر شد که افرادی از کادر درمان که واکسن دریافت کرده بودند مجددا مبتلا به بیماری شدند

از طرف دیگر به‌وجود آمدن گونه‌های جدید ویروس کرونا و جهش‌های ترسناک آن باعث شده است افراد بیش از پیش نگران ابتلا به بیماری کرونا باشند.

اینها موجب می شوند که به فکر هر کسی خطور کند که بهتر است پس از تزریق واکسن با انجام آزمایش انتی بادی کرونا از وجود این ماده ارزشمند در بدن خود مطلع شده و خیالمان راحت شود

و البته چالش دیگر نیز آن است که با توجه به افزایش اخیر موارد ابتلا به ویروس کرونا افراد نسبت به نتایج آزمایش منفی کووید-۱۹ بسیار بدبین شده‌اند؛ به‌ویژه هنگامی که علائم خفیف تا شدید مرتبط با ویروس کشنده را هم تجربه کرده باشند.

سایت رپید تست در مقاله ای دیگر به نکات مهم که در مورد واکسن کرونا اشاره داشت که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید

تست انتی بادی چیست؟

آنتی‌بادی‌ها نوعی پروتئین هستند که پس از آلوده شدن بدن به یک عامل بیماری‌زا یا بعد از دریافت واکسن، توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شوند. این پروتئین‌ها به سیستم ایمنی بدن افراد کمک می‌کنند تا به خوبی با عفونت‌ها مقابله کند. در نتیجه از بدن افراد در برابر ابتلای مجدد به بیماری، محافظت می‌کنند.

آزمایش آنتی‌بادی کرونا، عفونت قبلی بدن و ایمنی نسبی به ویروس را نشان می‌دهد، اما نمی‌تواند عفونت به وجود آمده به دلیل ویروس کرونا را تشخیص دهد زیرا تولید آنتی‌بادی در بدن ممکن است بین یک تا سه هفته طول بکشد.

احتمال دارد در این مدت حتی اگر بدن فرد به ویروس کرونا آلوده شده باشد، جواب تست آنتی‌بادی کرونا او منفی شود زیرا هنوز آنتی‌بادی‌های ضد کرونا در بدن تولید نشده است و یا اندازه فراوانی یا به اصطلاح لود آن در بدن به میزانی نرسیده باشد که در تست بتوان ان را تشخیص داد

بنابراین پس از دریافت واکسن کرونا باید زمانی برای تولید تشخیص انتی بادی در بدن صبر کرد

چرا تست انتی بادی بدهیم

آیا انجام دادن آزمایش آنتی‌بادی ضرورت دارد؟

از ابتدا آزمایش RT PCR برای تشخیص کووید-۱۹ به جز برخی استثناها بسیار دقیق مطرح شد. با این حال با شروع موج جدید ویروس کرونا گزارش‌های زیادی منتشر شده که حاکی از آن است «منفی کاذب» در میان افرادی که برخی از رایج‌ترین علائم کرونا را تجربه می‌کنند بسیار شیوع دارد. به نوشته تایمزسوفاندیا، جواب منفی آزمایش می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد.

متخصصان معتقدند آزمایش‌های استاندارد کرونا RT PCR قادر به شناسایی جهش‌های جدید نیستند. از این رو نتیجه آزمایش منفی را منعکس می‌کنند. به غیر از این ممکن است بار ویروسی در بدن شما بسیار کم باشد همین امر تعیین مکان عفونت را سخت می‌کند و روی جواب آزمایش تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، اگر نمونه به طور مناسب جمع‌آوری نشود یا چوب سواب به طور دقیق وارد بینی یا حلق نشود این گزینه نیز ممکن است منجر به نتیجه منفی کاذب تست کرونا شود.

تمامی این موارد و مشکلات باعث می شود که انجام ازمایش انتی بادی کاری منطقی به نظر بیاید چون بسیاری افراد علائم بیماری را تجربه کردند و یا تست ندادند و یا پاسخ تست منفی داشته اند

از سوی دیگر افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، بیش از دیگران تمایل دارند آزمایش آنتی‌بادی را انجام دهند تا از میزان تأثیر واکسن کرونا بر سیستم ایمنی بدن خود مطلع شوند. پزشکان به گروه‌های آسیب پذیر در برابر بیماری کرونا و افراد مسن توصیه کرده‌اند که پس از دریافت واکسن کرونا، آزمایش آنتی‌بادی انجام دهند تا میزان عملکرد واکسن بر بدن آن‌ها مشخص شود.

آزمایش‌ آنتی بادی چقدر دقیق است

همانطور که در بالا به طور کامل گفتیم دقت و تشخیص حضور آنتی بادی در بدن فرد که واکسینه شده است بستگی به مدت زمان گذشت از دریافت واکسن و یا افرادی که مبتلا گشته اند پس از زمان بهبودی می باشد

بنابر این بشتر دقت آزمایش آنتی بادی کرونا به زمان درست انجام این تست است

بنابراین پیشنهاد می شود در صورت دریافت نتیجه آزمایش «منفی کاذب» اگر همچنان با بیماری‌های مختلفی روبه‌رو هستید، بهتر است ضمن قرنطینه‌کردن خود علائم را کنترل کنید. در اینجا برخی از نشانه‌های مطمئن ابتلا به کرونا وجود دارد که باید مراقب آنها باشید؛ حتی اگر جواب تست کرونا منفی باشد.

چه مدت پس از دریافت واکسن کرونا تست آنتی بادی بدهیم؟

بیشتر واکسن‌های کرونای تولید شده باید در دو دوز تزریق شوند تا بدن در برابر ویروس مورد نظر ایمن شود. این دو دوز با فاصله زمانی مشخصی تزریق می‌شود تا بدن فرد حداکثر ایمنی لازم را به دست آورد.

با وجود این که دو دوز واکسن کرونا باعث تولید آنتی‌بادی در بدن می‌شود، بدن افراد ۱۴ روز پس از دریافت دوز دوم واکسن کاملاً ایمن می‌شود. در صورتی که قبل از این دوره زمانی میزان آنتی‌بادی تولید شده در بدن افراد افزایش یابد، به این معنا است که فرد تا حدودی در برابر بیماری ایمن شده است.

پس برای اینکه نتیجه قابل قبولی داشته باشید دو هفته که از دوز دوم واکسن کرونا شما گذشت آزمایش انتی بادی بدهید

اگر آنتی‌بادی کافی در بدن تولید نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

به نظر می‌رسد که آنتی‌بادی بین ۱۰ تا هزار واحد بین‌المللی می‌تواند از افراد در برابر بیماری محافظت کند. محققان معتقد هستند که تزریق واکسن می‌تواند میزان آنتی‌بادی بدن را به بالای ۳۰۰ واحد افزایش دهد، البته ایجاد ایمنی لازم در بدن فقط به افزایش عدد آنتی‌بادی بستگی ندارد به عنوان مثال ممکن است افراد به خوبی در برابر بیماری مورد نظر ایمن شده باشند، اما مشکلات خاص موجود در بدن، مانع افزایش آنتی‌بادی شده باشد.

این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که افراد با عفونت مقابله کرده‌اند. گاهی اوقات تولید آنتی‌بادی کم در بدن به دلیل نبود تطابق ژنتیکی و کروموزومی رخ می‌دهد؛ البته این موضوع بدان معنا نیست که تزریق واکسن کرونا برای این گروه از افراد مناسب نیست.

نتیجه آزمایش آنتی‌بادی میزان تأثیرگذاری واکسن کرونا را مشخص می‌کند؟آنتی بادی تست

پس از دریافت واکسیناسیون، آزمایش آنتی‌بادی برای اندازه‌گیری پاسخ سیستم ایمنی بدن ایده خوبی به نظر می‌رسد، اما انجام دادن این کار ضرورت چندانی ندارد.

البته ممکن است پزشکان به برخی افراد توصیه کنند که قبل و بعد از واکسیناسیون، آزمایش آنتی‌بادی را انجام دهند که در این صورت انجام دادن این آزمایش ضرورت دارد.

به گفته متخصصان، آزمایش آنتی‌بادی همیشه میزان آنتی‌بادی تولید شده در بدن به دلیل دریافت واکسن را به صورت دقیق مشخص نمی‌کند بنابراین متخصصان به افراد توصیه می‌کنند که بیش از حد به نتایج آزمایش‌های آنتی‌بادی اعتماد نکنند.

افراد باید تا زمانی که دو دوز واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، تمام اقدامات احتیاطی را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا رعایت کنند

تا آنتی‌بادی لازم در بدن آن‌ها تولید شود و در برابر بیماری کووید -۱۹ ایمن شوند.

اگر بعد از دریافت واکسن علائم زیر را داشتید حتما تست بدهید

 

از دست دادن حس بویایی و چشایی

از دست دادن حس بویایی یا آنوسمی و تغییر طعم و مزه از علائم غیر معمول کووید-۱۹ است یا می‌توانید قبل از تب دچار این علامت شوید یا این که آن را به عنوان تنها علامت کرونا تجربه کنید. همچنین از دست دادن بویایی و چشایی می‌تواند برای مدت طولانی باقی بماند و حتی پس از بهبودی از بیماری نیز ادامه یابد.

تب و لرز

تب یکی از رایج‌ترین علائم ابتلا به کرونا است. با توجه به این که تب شما حتی پس از مصرف داروهای تسکین‌دهنده درد فروکش نمی‌کند و همچنان همراه با لرز بدتر می‌شود نشانه کووید-۱۹ است.

خستگی

جدا از تب و سرفه بیماران مبتلا به کرونا اغلب از احساس خستگی و ضعف شدید شکایت دارند. در حالی که خستگی می‌تواند نشانه عفونت‌های ویروسی دیگری نیز باشد اما رفع خستگی کرونا سخت است.

گلو درد

تشخیص تفاوت بین گلودرد ناشی از کرونا و خارش گلو در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا برای بسیاری از افراد سخت است اما اگر گلودرد همراه با سرفه‌های مداوم و بدتر شدن تب باشد نشانه کروناست.

علائم گوارشی

در بسیاری از افراد اسهال و حالت تهوع به عنوان علائم شایع عفونت کووید-۱۹ است که این امر منجر به گرفتگی شدید شکم و استفراغ می‌شود.

در صورت منفی‌بودن جواب تست و وجود علائم کرونا چه باید کرد؟

نخستین و مهم‌ترین کار این است که ضمن قرنطینه خود در خانه از تماس با دیگران خودداری کنید. غذا های مناسب کرونا مصرف کنید

کنترل و چک‌کردن علائم را ادامه دهید و سطح اکسیژن خود را با پالس‌اکسی‌متر اندازه گیری کنید. سپس باید آزمایشات RT PCR خود را ۲ تا ۳ روز بعد از شروع علائم انجام دهید. در صورت ادامه علائم فقط با نظر یک پزشک یا متخصص سی‌تی‌اسکن ریه را انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا