مطالب اعتیاد

نقش تغذیه در ترک اعتیاد

The role of nutrition in quitting drug addiction

نقش تغذیه در ترک اعتیاد فرد شاید به درستی مورد توجه قرار نگرفته است . اما در واقع بررسی محققان نشان داده که یک تغذیه مناسب می تواند در روند ترک بیمار اعتیاد بسیار موثر باشد.

داشتن رژیم غذایی در زمان ترک اگر توسط متخصص تغذیه انجام شود تاثییر پذیری بالاتری داشته و می توان دوره درمان را بسیار کوتاه تر کند

هنگامیکه فرد معتاد انگیزه لازم برای ترک مواد مخدر را بیابد، آنگاه بهانه خوبی برای آغاز یک رژیم غذایی متعادل، متنوع و سالم بدست آورده و با رعایت این رژیم غذایی در ترک اعتیاد می تواند رسیدن به هدف خود را میسر سازد

اما بهبود از مشکلات تغذیه ای این افراد در طی مسیر ترک، به صورت تدریجی صورت‌گرفته و نیازمند صبوری و اجرای مستمر برنامه غذایی صحیح در فرد میباشد

رژیم غذایی ترک اعتیاد

غذاهای زمان ترک اعتیاداین افراد معمولا مواد غذایی کمتری مصرف کرده در عین حال غذاهای سالمی انتخاب نمی کنند و حتی ممکن است وعده ای را حذف کنند.

یکی از مواردی که کیفیت رژیم غذایی در فرد را تعیین می کند، تعداد دفعات خوردن وعده های اصلی و میان وعده هاست، که در سبک زندگی سالم، این وعده ها باید با حجم کم و تعداد بیشتر مصرف شوند و گرسنگی های طولانی مدت، خود می توانند تهدیدی برای سلامت این افراد باشند.

بدلیل اینکه معده این افراد در طی سالهای مصرف مواد مخدر، آسیب دیده و توان هضم حجم زیاد را ندارد و خوردن حجم مواد غذایی زیاد پس از گرسنگی طولانی مدت می تواند فشار زیادی بر دستگاه گوارش فرد تحمیل کند.

همچنین به علت اینکه سیستم گوارش و هضم و جذب غذا کند شده است، باید به تدریج میزان مصرف مواد غذایی را افزایش داد تا بدن بتواند خود را با شرایط جدید تطبیق دهد.

در افرادی که به تازگی ترک مواد مخدر را آغاز کرده اند دریافت وعده‌های غذایی نامنظم و نداشتن میان وعده سبب ایجاد افت قند خون فرد خواهد شد که نیاز فرد برای مواد مخدر را دو چندان می‌کند و خطر اعتیاد مجدد را افزایش می‌دهد

نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد

مصرف نوشیدنی ها نیز، به علت ایجاد حالت سم زدایی دربدن بسیار حائز اهمیت است که موثرترین نوشیدنی مفید برای ترک اعتیاد برای سم زدایی در دوران نقاهت، آب است.

نوشیدنی های ترک اعتیاد

بهتر است روزانه به میزان زیادی آب مصرف شود و از خوردن مواد کافئینی نظیر قهوه و نوشابه که باعث ایجاد کم آبی در بدن میشوند، خودداری کرد.

نوشیدنی های دیگر مانند دم کرده های گیاهی، دمنوش ها و شیر نیز می توانند بسیار مفید باشند که در بین این نوشیدنی ها شیر علاوه بر نقش سم زدایی به علت دارا بودن پروتئین، میتواند به ترمیم بافت ها و بهبود عملکرد گوارشی و عصبی فرد نیز کمک کند.

بسیاری از کارشناسان ترک اعتیاد معتقند مصرف آب انار برای ترک اعتیاد مفید می باشد و می تواند به بیمار کمک ویژه ای کند و همچنین باید عسل برای ترک اعتیاد در رژیم غذایی مصرفی فرد قرار گیرد

مولتی ویتامین در ترک اعتیاد

مولتی ویتامین در ترک اعتیاد
مصرف مولتی ویتامین ها زمان ترک چه اهمیتی دارد و چه تاثییراتی بر فرد دارد

مولتی ویتامین ها باید در زمان ترک مصرف شود  چون بدن در طول اعتیاد و مصرف مواد مخدر دچار کمبود ویتامین های فراوانی نظیر ویتامین های گروه ب از قبیل تیامین و فولیک اسید می شود

ویتامین سی بعنوان یک آنتی اکسیدان برای تغذیه در ترک اعتیاد بسیار مهم و نقش بسیار پر رنگی در کمک به فرد ایفا خواهد کرد .

همچنین در بدن فرد ی که آزمایش تشخیص اعتیاد مواد مخدر بر روی وی مثبت شده و گرفتار بیماری اعتیاد است مینرال هایی نظیر کلسیم و روی به شدت کاهش می یابند. ، بنابراین رژیم غذایی باید کاملا متنوع باشد تا بتواند نیاز های روزانه ی فرد را تامین کند.

از سوی دیگر فردی که دوران ترک را می گذراند معمولا دچار اسهال و استفراغ خواهد شد

این به نوبه ی خود، می توانند باعث کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن این افراد شوند که برای جبران این کمبودها باید از مواد با ارزش غذایی بالا در رژیم غذایی روزانه استفاده کرد و در صورت نیاز، تحت نظر متخصص تغذیه از مکمل ها استفاده نمود

غذاهای خوب برای ترک اعتیاد

با قرار دادن غذاهای غنی از پروتئین مانند انواع گوشت قرمز و سفید و غذاهای دریایی، می توان سطح هوشیاری و تیزهوشی فرد را افزایش داد و ایجاد خواب آرام و راحت را در این افراد میسر کرد، زیرا این منابع پروتئینی حاوی اسیدآمینه هایی هستند که حضورشان در بدن جهت عملکرد انتقال دهنده های دوپامین و سروتونین که باعث ایجاد هوشیاری و آرامش میشوند، ضروریست.

ترک اعتیاد با افزایش اشتها و کنترل وضعیت بدن می تواند باعث افزایش وزن نیز بشود که این موضوع به نوبه ی خود برای فرد امری مطلوب بشمار می رود.

شرایط رژیم غذایی دوران ترک اعتیاد

بطور کلی یک رژیم در دوران ترک اعتیاد باید شرایط زیر را دارا باشد

تقریبا نیمی از رژیم را میوه ها، سبزی ها، نان های سبوس دار و ماکارونی تشکیل دهد

لبنیات (شیر،پنیر،ماست) یا هر منبع غنی دیگر کلسیم به میزان دو تا سه لیوان در روز مصرف شود

گوشت مرغ، ماهی، گوشت قرمز و همچنین تخم مرغ فراوانی داشته باشد تا بتواند پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند

از چربی های مفید مانند روغن زیتون، مغزها و ماهی ها غنی باشد

حتما وعده صبحانه مصرف شود و به هیچ عنوان این وعده ی بااهمیت، حذف نگردد

فرد در طول روز مقدار فراوانی آب بنوشد

دریافت قند های ساده در رژیم غذایی محدود شود

مولتی ویتامین ها درصورت نیاز مصرف شوند

فعالیت های فیزیکی لذت بخش در کنار رژیم غذایی افزایش یابد

زمان ترک اعتیاد چی بخوریم؟

در شرایطی که رژیم غذایی نقش غیر قابل انکاری در چنین مسیری دارد، نباید از سلامت روانی فرد نیز غافل شد.

کاهش اضطراب و استرس با تاثیر بر کاهش هورمون کورتیزول خود میتواند باعث افزایش تمرکز و حفظ سیستم ایمنی فرد شود.

ساده ترین روش برای کاهش استرس بطور طبیعی انجام روزانه مدیتیشن است. 15 دقیقه مدیتیشن در روز می تواند به طور قابل توجهی به ایجاد حالت آرامش و حفظ آن در فرد کمک کند.

در پایان به چند نوع گروه غذایی که باید در زمان ترک اعتیاد حتما مصرف شود خواهیم پرداخت

  •  پروتئین‌ها (گوشت قرمز، قارچ، اسفناج، ماست، تخم مرغ، سینه مرغ…)
  • فیبر (سبزیجات، میوه‌ها (آب میوه‌ها شامل نمی‌شوند)، ذرت، نخود فرنگی…)
  •  امگا 3 (ماهی، میگو، روغن کتان، روغن گردو، تخم مرغ…)
  •  آنتی اکسیدان‌ها (فلفل، سیب زمینی شیرین، میوه‌های قرمز، گردو…)
  • ویتامین‌ها (میوه‌ها، حبوبات…)
  • مواد معدنی (شیر، سیب زمینی، خشکبار، ماهی، سبزیجات برگ سبز…)

فروشگاه رپید تست توصیه می کند که بهتر است از مواد غذایی که در بالا به آن اشاره شد در برنامه غذایی خود حتما استفاده کنید و خاطرتان باشد که در صورت مصرف حداقل دو بار در روز نتایج مفیدتری برای فرد بیمار حاصل خواهد شد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا