آشنایی با بیماری هاایدز و HIVبیماری های جنسی

انتقال ایدز از طریق بزاق

AIDS transmission through saliva

انتقال ایدز از طریق بزاق می توند برای خیلی از افراد به خصوص گروه سنی نوجوانان و جوانان ایجاد یک دغدغه ذهنی کند و شرایط زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد . علت افزایش بروز این دغدغه های ذهنی و اضطراب های درونی ، گسترده شدن و آزاد شدن روابط بین افراد می باشد .

به عنوان یک مشاور و درمانگر بارها با سوالات زیادی از جمله انتقال ایدز از طریق بزاق مواجه شدم . و تقریبا در همه این افراد یک نکته مشترک بود . آن ها شناخت کاملی از پارتنر و طرف مقابل خود نداشتند و گاهی حتی دیدار اول برای آن ها محسوب می شد .

در جامعه و شرایط روابط بسیار باز امروزی خیلی نمی‌توانیم برای تغییر آن اقدام خاصی انجام دهیم اما یک کار مهم جزو وظایف ما است و آن آگاهی می باشد .
زمانی که راجع به یک بیماری آگاهی کامل داشته باشیم و شرایط بروز بیماری و کنترل آن را بدانیم شاید تا حد زیادی بتوانیم خود و خانواده خود را در برابر ابتلا به آن محافظت کنیم .
بیماری ایدز هم از این قاعده مستثنی نمی‌باشد . ایدز یک بیماری جنسی است که اصلی‌ترین راه انتقال آن تماس‌ های جنسی اعلام کرده اند .
اما نکته‌ای که اینجا قابل تامل می باشد کلمه اصلی ترین راه انتقال است ، ولی این ویروس از طریق خون آلوده ، سوزن‌ های مشترک آلوده در معتادان تزریقی و … قابلیت انتقال دارد .

آیا انتقال ایدز از طریق بزاق امکان پذیر است ؟

آیا انتقال ایدز از طریق بزاق امکان پذیر است ؟

؟ بزاق که یکی از مایعات بدن است ، از راه‌های تشخیص ویروس HIV در فرد مبتلا به ایدز می‌باشد .
به عبارت دیگر ما می توانیم از طریق بزاق هر فرد ،  تشخیص دهیم که آن فرد به ایدز مبتلا هست یا خیر .
ولی نکته مهم و ضروری اینجاست که اگر چه ما می‌توانیم از طریق بزاق ، ویروس HIV را در بدن فرد مبتلا  تشخیص دهیم اما این ویروس از طریق بوسیدن و بزاق به فرد غیر مبتلا منتقل نمی‌شود .
دلیل این امر وجود آنتی بادی‌ ها و آنزیم‌ هایی است که به طور طبیعی در بزاق هر فرد وجود دارد . این آنتی بادی‌ ها و آنزیم‌ ها از آلودهکردن سلول‌ های جدید به ویروس اچ‌آی‌وی جلوگیری می‌ کنند .
مرکز اچ‌آی‌وی صراحتاً اعلام کرده که ویروس ایدز از یک سری راه‌ ها قابلیت انتقال ندارد . که این راه‌ ها به شرح زیر می‌باشند :

  • انتقال ویروس از طریق هوا یا آب
  • انتقال بیماری از طریق پشه‌ ها ، کنه‌ ها یا سایر حشرات
  • بزاق ،اشک چشم ، عرق ، مدفوع و یا ادراری که با خون فرد مبتلا به ایدز مخلوط نشده باشد .
  • دست دادن ، در آغوش گرفتن ، استفاده از ظروف مشترک ، استفاده از لیوان‌ های مشترک ، استفاده از توالت مشترک یا بوسیدن معمولی باعث انتقال ویروس ایدز نمی‌شود
  • آبخوری‌ های موجود در خیابان‌ ها نمی‌توانند ویروس اچ‌آی‌وی را منتقل کنند .
  • سایر فعالیت‌های جنسی که در آن مایعات بدن تبادل نمی‌شود مثل لمس کردن بدن پارتنر خود باعث انتقال ایدز نمی‌گردد .
  • و آخرین موردی که این مرکز اعلام کرده اهدای خون می‌باشد . زیرا هر خون اهدا شده از نظر وجود بیماری های ویروسی چک می شوند .

به طور کلی چیزی که باید راجع به انتقال این بیماری آگاهی داشه باشیم این است که ویروس HIV  از طریق پوست سالم نمی تواند وارد بدن شود .

احتمال انتقال ایدز از طریق بوسه فرانسوی

احتمال انتقال ایدز از طریق بوسه فرانسوی

همان طور که گفته شد انتقال ایدز از طریق بزاق فرد مبتلا به دلیل وجود آنزیم ها و آنتی بادی ها امکان پذیر نیست . پس بدیهی است که احتمال انتقال این بیماری از طریق بوسه فرانسوی هم امکان پذیر نباشد . بوسه فرانسوی در دسته سایر فعالیت های جنسی قرار می گیرد و مانند لمس کردن نمی تواند ویروس HIV  را از فرد مبتلا به ایدز به فرد سالم انتقال دهد .

راه های انتقال ایدز

به طور کلی ویروس ایجاد کننده بیماری ایدز به دو نوع HIV1 و  HIV2 تقسیم بندی می‌شود . در محتوای HIV(1+2)  به طور کامل راجع به منشا این دو نوع ویروس و تفاوت های آن توضیح داده شده است .
این ویروس در همه مایعات بدن یافت می‌شود منظور از مایعات بدن موارد زیر می‌ باشد :

این‌ ها مایعاتی از بدن هستند که می‌توانند ویروس HIV را از فردی که مبتلا به ایدز می باشد به فرد غیر مبتلا و سالم منتقل کند .

احتمال انتقال ایدز در اولین رابطه

انتقال این بیماری به عوامل متعددی بستگی دارد که شاید بتوان مهم ترین عامل را مقدار لود ویروس در بدن فرد مبتلا در نظر گرفت. در واقع هر چه فرد در مراحل پیشرفته تری از بیماری قرار داشته باشد و همچنین نتواند با دارو بیماری تحت کنترل دربیاورد ، با احتمال بیشتری ویروس را منتقل می کند  .

در واقع چون فاکتور های متعددی روی این احتمال تاثیر گذار هستند نمی توان عدد دقیقی به دست آورد . کارشناسان رپید تست جدول درصد احتمال انتقال در اولین رابطه را برای شما آورده اند تا اگر تمایل دارید آکاهی خود را در این زمینه افزایش دهید آن را مطالعه کنید .

راه های تشخیص ایدز بدون آزمایش

ویروس HIV  در سه سطح و استیج مختلف باعث بروز بیماری در بدن فرد مبتلا می گردد که در هر کدام از مراحل علائم خاصی را بروز می دهد . ر محتوای راه های تشخیص ایدز بدون آزمایش به تفصیل راجع به این علائم توضیح دااده شده است . اگرچه تصمیم گیری در رابطه این که شما مبتلا به ایدز هستید یا خیر کار درست و عاقلانه ای نمی باشد . اما اگاهی راجع به این علائم می تواند به شما کمک کند که در جست و جوی یک روش آزمایش مطمئن باشید .

اگر علاقه ای ندارید که برای انجام آزمایش ایدز به آزمایشگاه مراجعه کنید و در عین حال نگران هستید می توانید از کیت ایدز رپید تست استفاده کنید .

انتقال HPV از طریق بزاقانتقال HPV از طریق بزاق

اگرچه احنتمال انتقال ایدز از طریق بزاق وجود ندارد و در همه سایت های معتبر صراحتا اعلام شده است .

اما این مسئله در مورد سایر بیماری های جنسی از جمله  HPV صدق نمی کند .

علاوه بر ویروس hpv ویروس‌های ایجاد کننده بیمارگی‌های جنسی در بدن انسان مانند هپاتیت عفونت‌های هرپس ویروسی می‌توانند بیماری را از طریق بزاق منتقل کنند

اگرچه تشخیص این مسئله بسیار مشکل است که دقیقاً بفهمیم که انتقال بیماری از طریق بزاق فرد مبتلا صورت گرفته یا عوامل دیگری مانند قطرات تنفسی یا ذرات معلق در هوا روی آن تاثیرگذار است .

برای روشن کردن این مسئله به مطالعات قابل اعتمادی نیاز داریم .

اما ضروریست نسبت به انتقال این بیماری‌ها از طریق بزاق دهان آگاهی کامل داشته باشیم و نکات بهداشتی را رعایت کنیم .

احتمال انتقال ایدز با کاندوم

کاندوم یک روش محافظتی بسیار موثر در برابر ویروس اچ‌آی‌وی و انتقال بیماری ایدز می‌ باشد .
علاوه بر ایدز کاندوم می‌تواند از انتقال  بیماری‌ های مقاربتی دیگری  مانند سوزاک و کلامیدیا جلوگیری کند .
اما به طور کلی می توان گفت که کاندوم در برابر همه بیماری‌ های مقاربتی اثر محافظتی یکسانی ندارد .

ویروس‌ هایی مانند hpv ، سفلیس ، HSV یا همان تبخال تناسلی می‌توانند از طریق تماس‌ های پوست به پوست منتقل شوند و کاندوم اثر محافظتی کمتری بر انتقال این بیماری‌ها دارد .
کاندوم‌ها در برابر همه انواع رابطه‌های جنسی پر خطر مانند رابطه‌های جنسی مقعدی و واژینال و رابطه جنسی کم خطر مانند رابطه جنسی دهانی به پیشگیری و محافظت در برابر انتقال ویروس اچ‌آی‌وی , بیماری ایدز کمک می‌کنند .

در اینجا ما سعی کردی مسئله انتقال ایدز از طریق بزاق را به طور کامل بررسی کنیم . با توجه به شرایط امروزه که واکسن موثری در برابر این بیماری وجود ندارد و درمان آن قطعی نمی باشد شاید بهترین راه افزایش آگاهی است .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا