ایدز و HIVبیماری های جنسی

انتقال ایدز در رابطه مرد با مرد

AIDS transmission in male-to-male relationship

حدود 5 تا 10 درصد از کل عفونت های HIV در سراسر جهان به دلیل انتقال ایدز در رابطه جنسی مرد با مرد است، اما این ارقام که طور قابل توجهی از مکانی به مکان دیگر متفاوت است.در آمریکای شمالی، بخش‌هایی از آمریکای لاتین، بیشتر اروپا،استرالیا و نیوزلند، این نرخ ها اغلب به 70 درصد می رسد.

ارتباط جنسی بین دو مرد در جامعه وجود دارد و نمی توان هیچ مردمی را از آن مبرا دانست که البته در کشورهای مسلمان و بافرهنگی مانند ایران ببه جهت شرایط فرهنگی و اعتقادی و دینی فراوانی بسیار کمتری نسبت به جوامع غربی دارد

رابطه مرد با مرد به جهت غیر عرف و ناصحیح بودن آن در نگاه بیشتر غالب افراد یک جامعه امری ناپسندیده و زشت و غلط می باشد که همین موضوع باعث می گردد این نوع ارتباط کمتر علنی شده و کمتر در مورد آن صحبت شود و باعث بوجود آمدن مشکلاتی از جمله انتقال ایدز در رابطه جنسی مرد با مرد و بیماری های دیگر گردد

بسیاری از مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند خود را همجنس گرا نمی دانند. بسیاری از این تعداد نیز متاهل هستند و یا در کنار ارتباط با جنس مرد با زنان نیز رابطه جنسی دارند که خود این موضوع موجب انتقال hiv بین مردان و زنان می شود

در این مقاله می خواهیم در مورد این موضوع با شما مطالبی را ارائه دهیم

احتمال انتقال ایدز در رابطه مرد با مرد

احتمال انتقال ایدز از مرد به مرد

اگر مردی هستید که با مردان رابطه جنسی دارید، ممکن است در خطر فراموشی HIV باشید، این ویروس عامل بیماری ایدز است و دانستن عوامل خطر و چگونگی جلوگیری از عفونت بسیار مهم است.

اگر شما از قبل مبتلا به HIV هستید، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از آلوده شدن شریک یا همسر خود و کاهش شانس ابتلا به بیماری انجام دهید.

اینکه درصد انتقال ایدز در اولین رابطه مرد با مرد کم است باید بدانید که این بیماری با کسی شوخی ندارد

حدود 1.2 میلیون نفر در ایالات متحده به HIV مبتلا هستند. از این تعداد، حدود 13 درصد نمی دانند که آن را دارند. این بدان معنی است که آنها می توانند بدون اینکه بدانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.

مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند (MSM) بزرگترین گروه افراد مبتلا به HIV هستند. حدود 70 درصد از 34800 مورد آلودگی جدید HIV در سال 2019 مربوط به مردانی است که با مردان رابطه جنسی دارند.

CDC همچنین تعداد افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی را هر سال ردیابی می‌کند (زیرا افراد می‌توانند سال‌ها بدون اطلاع از ابتلا به آن زندگی کنند). در سال 2019، 36801 مورد جدید HIV تشخیص داده شد. مردان همجنسگرا و دوجنسگرا 69 درصد از این افراد را تشکیل می دادند.

این موضوع نشان می دهد که احتمال انتقال ایدز از مرد به مرد در مقطعی از زندگی یک آمریکایی که رابطه جنسی با همجنس خود دارد 1 از 6 است (در مقایسه با احتمال 1 در 524 برای مردانی که با مردان رابطه جنسی ندارند).

فروشگاه رپید تست

خطر اچ آی وی برای گروه های نژادی و قومی خاص حتی بیشتر است. همجنسگرایان سیاه‌پوست در طول زندگی 1 در 2 خطر ابتلا به HIV را دارد. MSM های اسپانیایی یا لاتین تبار یک خطر 1 در 4 دارند.

در سال 2019، 37 درصد از عفونت های تشخیص داده شده در ایالات متحده در میان مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، در میان مردان سیاه پوست بوده است. 32 درصد از مردان اسپانیایی یا لاتین تبار بودند.

متاسفانه آمار و اطلاعاتی از نظر بیشترین علت ایدز در ایران در بین مرد به مرد است نیافتیم

راه های انتقال ایدز از مرد به مرد

از بین تمامی آگاهی ها اطلاع از راه های انتقال ایدز از مرد به مرد می تواند سهم بالایی در کنترل گسترش این بیماری می باشد که مواردی را در زیر به آن اشاره کردیم

  • داشتن رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم
  • داشتن رابطه جنسی مقعدی محافظت نشده، به خصوص اگر شریک پذیرا (پایین) باشید، که 10 تا 15 برابر بیشتر از شریک جنسی (بالا) منجر به HIV می شود.
  • داشتن بیش از یک شریک یا شریک ناشناس
  • استفاده از مواد مخدر غیرقانونی (به ویژه استفاده از مواد مخدر با سوزن مشترک) یا نوشیدن مقدار زیادی الکل، که می تواند بر قضاوت شما تأثیر بگذارد و احتمال داشتن رابطه جنسی ناامن را افزایش دهد.

ابتلا به STD یکی دیگر از عوامل خطر است. شما می توانید از همان رفتارهایی که می تواند خطر ابتلا به HIV را افزایش دهد، به بیماری های مقاربتی مبتلا شوید.

همچنین، داشتن یک STD ممکن است زخم های باز یا التهاب ایجاد کند و به ویروس HIV اجازه نفوذ به پوست شما را بدهد. سیفلیس به ویژه در میان مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند شایع است و می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به HIV در آینده قرار دهد.

با شناخت علائم ایدز در مردان می توان نسبت به جلوگیری و درمان به موقع این بیماری اقدام کرد

اگر احتمال انتقال hiv می دهیم چکار کنیم؟

ممکن است بتوانید با قرص یا واکسن از HIV پیشگیری کنید

داروهای پیشگیرانه، که به عنوان “پیشگیری قبل از مواجهه” یا به اختصار PrEP شناخته می شوند، در صورت مصرف صحیح، خطر ابتلا به HIV را از رابطه جنسی تا 99 درصد کاهش می دهند. PrEP می تواند خطر ابتلا به اچ آی وی ناشی از مصرف داروهای IV را حداقل تا 74 درصد کاهش دهد.

عامل انتقال ایدز در رابطه مرد با مرد

دو داروی نسخه‌ای به شکل قرص روزانه در دسترس هستند:

  • ترووادا، که در سال 2012 معرفی شد
  • دسکووی، که از سال 2019 در دسترس است
  • Apretude  داروی تزریقی که در دسامبر 2021 تأیید شده است

هنگامی که Apretude را شروع کردید، فقط باید یک داروی تزریقی دریافت کنید. برای محافظت در برابر اچ آی وی هر 2 ماه یک بار تزریق می شود. این می تواند راحت تر از مصرف روزانه قرص باشد. اما برای دریافت حتما به یک مرکز بهداشتی دولتی با کلینیک های مثلثی ایدز مراجعه کرده و تشکیل پرونده بدهید.

داروی PrEP فقط برای رابطه جنسی مرد با مرد نیست. متخصصان مراقبت های بهداشتی می گویند که باید به افرادی که عوامل خطر ابتلا به HIV را دارند داده شود. این شامل مردانی می شود که با مردان رابطه جنسی دارند، از نظر جنسی فعال هستند و خطرات دیگری نیز دارند، از جمله:

  • شریک جنسی مبتلا به HIV
  • عدم استفاده منظم از کاندوم در رابطه جنسی مقعدی
  • یک STD (سیفلیس، سوزاک یا کلامیدیا) در 6 ماه گذشته
  • به اشتراک گذاشتن سرنگ های داروی تزریقی

اگر مردی هستید که با شریک مردی که اخیراً آزمایش HIV منفی شده است در یک رابطه تک همسری متقابل هستید، احتمالاً به PrEP نیاز ندارید. اما پزشک یا یک مشاور HIV که از کل نمایه خطر شما اطلاع دارد می تواند به شما بگوید که آیا PrEP برای شما مناسب است یا خیر.

AIDS transmission in male-to-male relationship

همه پزشکان در مورد PrEP به یک اندازه آموزش نمی بینند. و PrEP ممکن است در کلینیک های نزدیک شما در دسترس نباشد به همین خاطر بهترین مکان های مراجعه شبکه های بهداشت دولتی زیر مجموع وزارت بهداشت می باشند

در مورد هزینه PrEP نگران باشید داروهای ایدز بصورت رایگان با حمایت دولت در اختیار شما قرار خواهد گرفت

برخی افراد می گویند که از دیدن پزشکان و صحبت کردن در مورد رفتارهای جنسی خود راحت نیستند یا اینکه دیگران بدانند که PrEP مصرف می کنند. آن‌ها می‌گویند دچار «شرم‌زدگی PrEP» و هوموفوبیا رمی شوند.

یافتن یک متخصص مراقبت بهداشتی آگاه یا گروه حمایتی می تواند به خلاص شدن از شر این ترس ها کمک کند که فروشگاه رپید تست حتما حتما کلینیک های مثلثی یا شبکه های بهداشت و درمان دولتی شهرتان پیشنهاد می کند

سایر اقداماتی که می توانید برای جلوگیری از HIV انجام دهید

علاوه بر PrEP، می توانید کارهای دیگری را برای جلوگیری از آلوده شدن به HIV انجام دهید، از جمله:

CDC پیشنهاد می کند بهترین زمان برای آزمایش ایدز حداقل سالیانه آزمایش HIV بدهید. HIV.gov می گوید اگر عوامل خطر دارید، هر 3 تا 6 ماه یکبار آزمایش کنید.

شما می توانید با خرید کیت ایدز خودتان در منزل یا هر جای دیگری آزمایش سریع انجام دهید

برای سایر بیماری‌های مقاربتی آزمایش شوید: CDC می‌گوید MSM فعال جنسی باید «حداقل سالانه» برای سیفلیس، سوزاک و کلامیدیا آزمایش شود. اگر مولتی دارید

شرکای جنسی ناشناس یا ناشناس، هر 3 تا 6 ماه یکبار آزمایش دهید.
از کاندوم استفاده کنید (حتی اگر PrEP مصرف می کنید) زیرا از بیماری های مقاربتی جلوگیری می کند. از روان کننده های روغنی که می توانند باعث پاره شدن کاندوم شوند که حتما در مورد اینکه اگر کاندوم پاره شد چکار کنیم؟ مطالعه کنید

از مواد مخدر غیرقانونی پرهیز کنید و الکل زیاد مصرف نکنید.

اگر در معرض اچ‌آی‌وی هستید، اگر ظرف 72 ساعت انجام شود، درمان اضطراری در دسترس است. این “پیشگیری پس از مواجهه” (یا PEP) می تواند از نفوذ ویروس جلوگیری کند. هر چه سریعتر پس از قرار گرفتن در معرض درمان قرار بگیرید موثرتر است.

در صورت ابتلا به HIV، دارو نیز در دسترس است. به آن درمان ضد رتروویروسی یا ART می گویند. این داروها می توانند به کاهش میزان ویروس HIV در بدن شما به سطوح بسیار پایین کمک کنند. وقتی این اتفاق می افتد، انتقال HIV از طریق جنسی تقریبا غیرممکن است. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند به شما در تعیین بهترین برنامه درمانی HIV کمک کند.

فرقی نمی‌کند HIV داشته باشید یا سعی می‌کنید از ابتلا به آن اجتناب کنید، مهم است که خطرات خود را بیاموزید و راه‌هایی برای ارائه آینده امن‌تری برای خود و دیگران بیابید.

مخصوصا اگر شما نگران انتقال ایدز در رابطه مرد با مرد هستید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا