آشنایی با بیماری هامطالب بیماری

درمان خانگی کمبود ویتامین دی

Treat vitamin D deficiency at home

این روز ها که با کرونا همه درگیر هستیم درمان خانگی کمبود ویتامین دی می تواند نقش بسیار اساسی در کنترل عفونت حاصل از ویروس کووید 19 داشته باشد

ویتامین D یک ماده مغذی ضروری برای بدن بوده و جذب کلسیم توسط  ویتامین D صورت می گیرد. این ویتامین در رشد استخوان، بهبود بافت استخوان و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد.

از جمله کارهایی که این نوع ویتامین می کند تقویت سیستم ایمنی بدن است. اگر میزان ویتامین  D در بدن کم باشد، بدن در مقابل بیماری های عفونی از جمله ویروس کرونا دچار حساسیت بیشتری می شود.

شواهد بسیاری مشخص کرده است که کافی بودن مقدار ویتامین D در بدن، باعث بهبود سیستم ایمنی و افزایش قدرت مقابله با عوامل بیماری‌زا از جمله باکتری ها و ویروس ها می شود.

هنوز خیلی چیزها در مورد کنترل و بهبود علائم  کرونا نا شناخته مانده و البته نقش ویتامین D، در مقابله با عفونت ناشی از این ویروس نیز به اثبات نرسیده است

تمام این خوبی ها را بگذارید کنار باید بدانید که همین ماده بسیار خوب می تواند در صورت اضافه مصرف خطرات بسیار زیادی از جمله مسمومیت برای شخص داشته باشد و اشخاص باید  در مصرف مکمل ویتامین D باید با احتیاط لازم را داشته باشد

در این مقاله سعی بر این داریم تا شما را با درمان کمبود ویتامن در دی خانه آشنا کنیم

بدن از چه طریق ویتامین دی جذب می کند؟

ویتامین دی در واقع یک هورمون است که به شکل فعال آن کلسیتریول نیز گفته می‌شود. ویتامین D در انجام هر فرآیندی در بدن نقش دارد. به برخی از این فعالیت‌ها به صورت زیر می‌توان اشاره کرد:

غذا ها :بعضی از غذا ها و خوراکی هایی که مصرف می کنیم موجب می گردد تا این ویتامین وارد بدن شود دخیره شدن در سلول های چربی و در مرحله بعد، کبد و کلیه ها ویتامین D ذخیره شده را از طریق فرآیندی به نام هیدروکسیلاسیون به شکل فعال مورد نیاز بدن به نام کلسیتریول تبدیل می کنند.

غذاهایی که حاوی ویتامین D هستند عبارتند از:

  • ماهی های روغنی – مانند ماهی آزاد، ساردین، خال مخالی، قزل آلا
  • گوشت قرمز
  • جگر و روغن کبد ماهی
  • زرده تخم مرغ

و دیگر مواد خوراکی مانند

  • لبنیات
  • برخی غلات صبحانه
  • شیر های گیاهی
  • و برخی از شیر خشک ها نیز برای تأمین ویتامین دی نوزادان و کودکان، ویتامین D اضافی دارند.

مکمل: مصرف برخی به شکل قرص یا پودر با نام مکمل های ویتامین D، به بدن انسان در تامین آن کمک می کند.حال می تواند این ها به صورت قرص و تکی باشد یا اینکه بصورت قرار گیری در کنار مکمل های دیگر مورد استفاده قرار می کیرد

نور خورشید: فرآیند تولید ویتامین D در بدن پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور مشابه عمل می کند. تفاوت اصلی این است که خورشید ابتدا یک نوع کلسترول موجود در بدن به نام 7-Dehydrocholesterol را آزاد می کند.این در فرآیند تولید و انتقال ویتامین D شروع می شود، جایی که به کبد و کلیه ها منتقل می شود.

جذب ویتامین دی در خانه از نور خورشید

یکی از راه های مناسب برای جذب ویتامین دی در خانه قرار گیری در زیر نور مستقیم آفتاب است که البتهاین مورد هم با محدودیت ها و توجهاتی همراه است

حتما پیش از این در مورد افراد شهر هایی که دائم ابری و بارانی هستند شنیده اید که آمار کمبود این ویتامین در آن ها بالا می باشد یا در همین جامعه خودمان خانم ها با توجه به پوشش کامل پوست خود و همینطور استفاده از مواد آرایشی بر قسمتی از پوست که با نور خورشید در ارتباط هستند کمتر ویتامین دی دریافت می کنند

همین امر موجب شد تا وزارت بهداشت دوره تجویز قرص را برای خانم ها در ادارات در اولویت قرار دهد اما یک راه ساده که می توانید شما در خانه کمبود ویتامین دی را جبران کنید بسیار ساده است

کافی است پنجره را باز کنید و برای مدتی پوست بدن خود را در زیر آفتاب قرار دهید .این کار می تواند در روزهای تعطیل بصورت متناوب در برنامه قرار داد

کمبود ویتامین D

چه مواردی موجب جذب vitamin D از طریق نور می گردد

ساعت قرارگیری در معرض نور 
در وسط روز، زمانی که خورشید در بالاترین نقطه آسمان قرار دارد، پوست ویتامین D بیشتری تولید می‌کند. ترجیحاً هنگامی که مدت طولانی را در زیر نور خورشید می‌گذرانید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و هیدراته بمانید.

مقدار پوستی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد 
هرچه وسعت بیشتری از پوست در مقابل نور خورشید باشد، بدن ویتامین D بیشتری تولید می‌کند.

رنگ پوست
پوست‌های روشن، سریع‌تر از پوست‌های تیره ویتامین D تولید می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی 
افرادی که در مجاورت خط استوا زندگی می‌کنند، میزان ویتامین D تولیدی در بدن آنها بیشتر است.

خطرات قرارگیری زیاد در مقابل نور خورشید چیست؟

قرار گرفتن مکرر ​​در معرض نور خورشید مفید است، اما قرار گرفتن طولانی‌مدت در مقابل نور خورشید می‌تواند خطرناک باشد. توجه داشته باشید اگر مدت زمان قرارگیری در زیر نور خورشید به قدری طولانی باشد که پوست به اصطلاح بسوزد، خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش می‌یابد.

خطرات نور خورشید زیاد

عوامل مانع از دریافت ویتامین D از خورشید

  • افزایش سن، از عواملی است که در کاهش ویتامین D تولیدشده توسط بدن نقش دارد؛ لذا کمبود ویتامین D یک خطر احتمالی برای افراد مسن است.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب، توانایی بدن برای ساختن ویتامین D را کاهش می‌دهد. از طرفی ‌بودنِ طولانی‌مدت در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم ضدآفتاب باعث آفتاب‌سوختگی می‌شود و ممکن است در ابتلا به سرطان پوست نقش داشته باشد.
  • وقتی از پشت پنجره در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، انتظار تولید ویتامین D از بدنتان نداشته باشید چون شیشه مانع ورود اشعه‌ی UVB خورشید به داخل می‌شود.
  • پوست برخی افراد کمتر از دیگران قادر به ساخت ویتامین D است. برخی دیگر ممکن است نتوانند به اندازه کافی ویتامین D را از سلول‌های چربی به داخل جریان خون آزاد کنند.
  • همچنین، برخی افراد ممکن است نتوانند ویتامین D را به حالت فعال و قابل استفاده برای بدن تبدیل کنند. همین مسئله می‌تواند این گروه در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دهد:
  • افراد مسن‌تر، افرادی با پوست تیره‌تر، افراد چاق، افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا کبدی.

چرا درمان خانگی کمبود ویتامین D مهم است؟

جدا از اینکه درمان های خانگی همیشه با ریسک عوارض کمتری مواجه می شوند خود نیز می توانند در بسیاری از مقاطع بدون در نظر گرفتن زمان بندی مشخص و دقیق در کنار کارهای روزانه و یا تغذیه روزانه مورد استفاده قرار گیرد اما از نتایج مناسب استفاده از درمان خانگی کمبود ویتامین دی می توان نتایج زیر رسید

بعضی از درمانگران اعتیاد نیز در زمان ترک و پس از آن پیشنهاد می کنندبا توجه به  نقش تغذیه در ترک اعتیاد از این ویتامیننیز  استفاده کنند

استخوان‌ و دندان‌ سالم

ویتامین D به استخوان‌ها در جذب کلسیم کمک می‌کند. کمبود شدید این ویتامین منجر به بیماری ریکتز می‌شود اما کمبود آن در حد متعادل هم می‌تواند عامل استئوپوروسیس و شکستگی‌‌های استخوان در سنین بالا باشد.

به عنوان مثال بسیاری از زنانی که به علت شکستگی لگن به بیمارستان مراجعه می‌کنند دچار کمبود مخفی ویتامین D هستند. بنابراین بهتر است قبل از بروز شکستگی به نشانه‌های کمبود این ویتامین توجه کنید.

سلامت روان و عملکرد مغز

رشد مغز در کودکان، سلامت روحی و روانی در مراحل مختلف زندگی، شکل‌دهی خاطرات و تصمیم‌گیری و حفظ عملکرد مغز در دوران سالمندی. کمبود ویتامین د ارتباط زیادی با بسیاری از بیماری‌های مغز و روان دارد، از افسردگی گرفته تا آلزایمر.

سیستم ایمنی و خود ایمنی بدن

مطالعه جدیدی در مورد نقش ویتامین D بر خودایمنی ِسیستم ایمنی صورت گرفته است که نشان می‌دهد برای حفظ سلامت ایمنی بدن عاملی حیاتی بوده و نقش مهمی در مقابل بیماری‌های خودایمنی دارد.

مثلا کمبود این ویتامین ارتباط زیادی با نشانه‌های وخیم‌ بیماری ام اس دارد و ویتامین D کافی می‌تواند روند این بیماری را کندتر کند.

بدن ما به چه میزان ویتامین D نیاز دارد؟

بر اساس جدیدترین تحقیقات انجام شده، توصیه فعلی برای مصرف ویتامین د برابر با ۳۵ واحد برای هر ۵۰۰ گرم وزن بدن است. بنابراین مقدار مصرف میانگین برای یک کودک 18 کیلوگرمی روزانه ۱۴۰۰ واحد و برای یک فرد بالغ ۷۷ کیلوگرمی ۶۰۰۰ واحد است.

با این وجود نیاز به ویتامین د کاملا فردی و وابسته به عوامل زیادی مثل رنگ پوست، محل زندگی و میزان نور آفتابی است که روزانه دریافت می‌کنید.

تنها روش قابل اعتماد برای تعیین میزان نیاز شما یا فرزندتان به ویتامین D آزمایش خون است زیرا متغییرهای زیادی روی این موضوع تاثیرگذار هستند.

ویتامین دی و بیماری کرونا

نقش ویتامین دی و کمبود آن بر روند بیماری کرونا توسط بسیاری محققان مطرح شده است.این اعتقاد که این نوع ویتامین می تواند در کنترل بیمار در هنگام ابتلا و همینطور پیشگیری از بیماری موثر باشد

در زمان درمان خانگی امیکرون نیز باید میزان کمبود vitamin D در بدن بررسی شود

پیشنهاد می کنیم تاثیر ویتامین دی در زمان بیماری کرونا را مطالعه کنید

بهتر است ویتامین D را به چه شکلی دریافت کنیم؟

گفته می‌شود بهترین و موثرترین راه برای بالا بردن سطوح ویتامین D در بدن قرار گرفتن در معرض نور خورشید به نحو سالم و بی‌خطر است.

با این حال همیشه نمی‌شود روی نور خورشید حساب کرد. هر چه رنگ پوست شما تیره‌تر باشد، هر چه از استوا دورتر باشید و هر چه با فصل گرما فاصله داشته باشید احتمال دریافت ویتامین D کافی از نور خورشید هم کمتر خواهد بود.ویتامین D از چه طریق دریافت کنیم

در چنین مواقعی استفاده از مکمل ویتامین د قابل قبول است اما اکیدا توصیه می‌کنیم هنگام استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین D به طور منظم آزمایش خون بدهید تا مطمئن باشید از میزان مطلوبی برخوردار می‌شوید.

حتی اگر مدت زمان زیادی را هم زیر نور خورشید بمانید یا روزی دو کیلوگرم ماهی سالمون هم بخورید، بدن شما راه و روش خودش را برای متوقف کردن تولید ویتامین D دارد، آن هم زمانی است که دیگر به آن نیاز نداشته باشد.

نکته‌ای که شاید از آن بی‌خبر باشید سلامت روده است. ویتامین د یک ویتامین محلول در چربی است؛ بنابراین برای جذب آن روده شما باید بتواند چربی خوراکی را هضم و جذب کند. همین طور افرادی که مبتلا به چاقی از نوع بیمارگونه هستند نیاز به دریافت ویتامین D بیشتری دارند زیرا ذخایر چربی بدنشان مقدار زیادی ویتامین د را در خود نگه می‌دارد. بنابراین افراد چاق تا ۴۰ درصد نیازمند ویتامین D بیشتری نسبت به فردی با وزن متعادل هستند.

شکی نیست که مصرف ویتامین D اهمیت زیادی دارد اما این که به چه میزان و از چه منبعی را نمی‌شود قطعی گفت. امکان دارد ارتباط بین ویتامین D و سلامت ترکیبی از عوامل (تغذیه + نور خورشید + مکمل‌ها) باشد. اما به طور کلی پیشنهاد ما این است:

  1. به قدر کافی از ماهی‌های چربِ آب‌های سرد مثل سالمون و ساردین بخورید.
  2. هر زمان توانستید بیرون بروید و خودتان را در معرض نور خورشید قرار دهید (دقت داشته باشید که استفاده از کرم ضد آفتاب مانع جذب ویتامین D می‌شود، بنابراین زمانی را که از ضد آفتاب استفاده کرده‌اید حساب نکنید!)
  3. برای درمان خانگی کمبود ویتامین دی از مشورت پزشک استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا