کرونا یا کوید 19

تاثیر داروی رمدسیویر و قیمت آن در ایران

The effect of RemedSivir drug and its price in Iran

تاثیر رمدسیویر

تاثیر داروی رمدسیویر بر بیماران کرونا هم برای خود داستان عجیبی شده است .اینکه این دارو تا چه اندازه توانسته شرایط حال بیماران درگیر با کرونا را بهبود ببخشد  و تعاریفی که از آن شد چقدر با واقعیت نزدیک است.

تاثییر رمدسیویر

بیشترین زمان معروف شدن رمدسیویر با صحبت های رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تاثییر مثبت رمدسیویر بر بیماران کرونایی بود

پیش تر نام این دارو در بین افراد متخصص و درمانگران آشنا بود و نکته جالب توجه این موضوع بود که در  لیست ترکیبی داروهایی تجویز شده برای دونالد ترامپ در هنگام ابتلا به کرونا ویروس داروی رمدسیویر نیز دیده می‌شوند.

این کش و قوس در مورد این دارو تا جایی پیش رفت که هم اکنون استفاده از آن در 50 کشور در جهان بر روی مبتلایان به کوید 19 مجاز اعلام گردیده است.

البته ملاحظاتی در مورد شروع تجویز ان در نظر گرفته می شود اما به طور معمول داروی رمدسیویر به عنوان دارو بیمارستانی در کشور عزیزمان نیز برای بیماران کوید 19 مورد تجویز قرار می گیرد

نکته مهم در مورد تاثییر رمدسیویر این است که این دارو اجازه نمی‌دهد ویروس تکثیر شده و مشاهدات نشان داده بود که می تواند درمان را از 15 روز به 11 روز کاهش دهد

فروشگاه رپید تست عرضه کننده تست کرونا می باشد

داروی رمدسیویر چیست؟

رمدسیویر یک داروی ضد ویروس که توسط شرکت امریکایی گیلیاد تولید و عرضه گردید. هدف ابتدایی ساخت این دارو  ، به عنوان یک درمان احتمالی برای هپاتیت سی بود

در سال 2014 ، از رمدسیویر  به عنوان یک درمان احتمالی برای ویروس ابولا و عفونت‌های ویروس ماربورگ  مورد مطالعه قرار گرفت.

تحقیقات و آزمون های مختلف در آن زمان  برای تشخیص اثربخشی remdesivir  در برابر ویروس های مختلف تک‌ رشته‌ای RNA مورد بررسی قرار گرفت. محققان دریافتند داروی remdesivirn  در برابر سندرم تنفسی حاد شدید (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) موثر است

هر چند در آن زمان این  تحقیقات فقط در لوله های آزمایش و حیوانات انجام شده بود و بر روی نمونه انسانی مورد آزمایش قرار نگرفته بود

قبل از تأیید FDA و مجوز استفاده اضطراری ، داروی تحقیقاتی در نظر گرفته شده بود.

این دارو هرگز برای درمان هیچ بیماری استفاده نمی شد ، اما به عنوان یک درمان بالقوه برای چندین بیماری مورد مطالعه قرار گرفت.

در اواخر ژانویهٔ ۲۰۲۰ شرکت دارویی گیلیاد تست‌های آزمایشگاهی خود را بر روی ویروس کووید-۱۹ که بسرعت در حال همه گیری بود آغاز نموده و  نتایج خود را این گونه عنوان کرد که رمدسیویر می تواند در مورد بیماری های  سارس و مِـرس در مدل‌های حیوانی مؤثر باشد

این شرکت مقداری از دارو را نیز برای درمان تعداد اندکی از مبتلایان به کروناویروس، در اختیار مقامات چینی قرار داد.

همچنین در اواخر ماه ژانویهٔ ۲۰۲۰، این دارو تحت عنوانِ «مصرف دلسوزانه»، به نخستین بیمار آمریکایی کووید-۱۹ که بیماری‌اش پیشرفت کرده و دچار سینه‌پهلو شده بود، تجویز گردید  و شرایط بیمار ظرف یک‌روز بهبود قابل توجهی یافت و بیمار سرانجام از بیمارستان مرخص گشت.

در همین هنگام، پژوهش‌گران چینی پس از انجام یک تحقیق اکتشافی (Exploratory research) بر روی ۳۰ بیمار، گزارش کردند که رمدسیویر و دو داروی هیدروکسی کلروکین و فاویپیراویر «اثر مهاری نسبتاً خوبی» بر روی ویروس کووید-۱۹ دارد و درخواست آزمایش‌های بالینی بر روی بیماران را نمودند.

سر انجام در ۱ مه ۲۰۲۰، اداره غذا و داروی آمریکا به داروی رمدسیویر جهت استفاده در درمان موارد شدید کووید-۱۹ در بیمارستان «مجوز اضطراری» داد

قیمت رمدسیویر چقدر است؟

قیمت رمدسیویر چقدر است؟

در روزهای ابتدای مرداد ماه 99 معاون ستاد ملی کرونا خبر از تامیین دو داروی رمدسیویر و فاویپیراویر در داروخانه‌های دولتی داد.

البته دریافت آن منوط به ارائه پرونده و تشخیص نیاز بیماربود تا این دو دارو با قیمت دولتی قابل خرید باشد.

قیمت داروی رمدسیویر، هر ویال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت داروی فاویپیراویر به ازای هر ورق قرص حدود ۱۰۰ هزار تومان اعلام گردید و در داروخانه‌های ۱۳ آبان، شهید کاظمی و دیگر داروخانه‌های دولتی در صورت تأیید معاونت درمان موجود و قابل دریافت گشت.

این ابتدای ماجرای این دارو نبود تا جایی که دلالان و فروشندگان دارو با قیمت نوجومی دارویی را تحت این نام به فروش رساندند که  آن اصلاً رمدسیویر نبوده ، بلکه یک داروی دیگر بوده که جلد آن را تغییر دادند و به جای رمدسیویر به فروش رساندند.

البته در همان هنگام نیز مبلغ پرداختی برای این دارو با برند هندی یک چهارم نمونه امریکایی بود که البته با گذشت زمان و هم اکنون این دارو در کشور عزیزمان نیز تولید و عرضه می گردد.

قیمت رمدسیویر ایرانی

قیمت رمدسیویر ایرانی چقدر است؟

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره وضعیت توزیع داروی رمدسیویر ایرانی جهت استفاده در مبتلایان کرونا توضیح داد.

دکتر حیدر محمدی درباره وضعیت توزیع رمدسیویر ایرانی، گفت: مدت‌ها پیش داروی رمدسیویر ایرانی در داروخانه‌های بیمارستانی در حال توزیع است.

قیمت این دارو ۶۰۰ هزار تومان است و با این قیمت به بیمارستان‌ها ارائه می‌شود و هر میزان که برای بیمار استفاده شود، در پرونده‌اش درج می‌شود.

شرکت‌ها این دارو را با قیمت ۶۰۰ هزار تومان به مراکز درمانی ارائه می‌دهند و مراکز درمانی هم برای بیماران استفاده می‌کنند و فکر می‌کنم ۱۰ درصد هزینه آن از بیماران دریافت می‌شود.

این در حالی است که مدیر کل غذا و داروی وزارت بهداشت معتقد است هنوز به صورت قطعی اثربخشی رمدسیویر بر روی بیماری کرونا اثبات نشده است. منتها برخی مطالعات می‌گویند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد موثر است.

البته این دارو هنوز وارد پروتکل درمانی کرونا نشده است، اما از آنجایی که متخصصان عفونی آن را تجویز می‌کنند، آن را تهیه کردیم که به صورت تولید داخلی در داروخانه‌های بیمارستانی توزیع می‌شود.

وی درباره وضعیت داروی فاویپیراویر و اکتمرا نیز گفت: این دو دارو هم هنوز وارد پروتکل درمانی کرونا نشده‌اند، اما تولید داخلی آن‌ها وجود دارد که توزیع آن‌ها را هم انجام می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا