آزمایش اعتیادمطالب اعتیاد

تست اپیوم چیست ؟

What is an Opium Test?


آزمایش اپیوم چیست؟

آزمایش اپیوم به دنبال وجود مواد افیونی در ادرار ، خون یا بزاق فرد می باشد. افیون ها داروهای قدرتمندی هستند که برای تسکین درد استفاده می شوند.

تست مرفین

آنها اغلب برای کمک به درمان آسیب های جدی یا بیماری ها تجویز می شوند.

علاوه بر کاهش درد ، مواد افیونی می توانند احساس لذت و آرامش را نیز افزایش دهند.

با از بین رفتن اثرات دوز مواد افیونی ، طبیعی است که بخواهند احساسات و شرایط بعد مصرف مجدد به سراغ شخص برگردد.

این خود نشانگر این موضوع می باشد که  حتی استفاده از مواد افیونی طبق دستور پزشک هم می تواند منجر به وابستگی و اعتیاد شود.

از شکل های مختلف مواد افیون دار نیز مورد سوء استفاده قرار می گیرد که آنها با نام های تریاک ، شیره و هروئین از سالیان دور بصورت غیر قانونی خرید و فروش می شده است

بنا بر گزارش رسمی دولت ایران، در شهر تهران، روزانه ۴ تن تریاک مصرف می‌شود با توجه به برآورد دفتر مقابله با مصرف مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، سالانه ۴۵۰ تن تریاک در ایران مصرف می‌شود

 

افیون چیست ؟

افیون نوعی ماده مخدر حاوی مرفین  است که به طور طبیعی از گیاه خشخاش تهیه می شود. مواد افیونی شامل داروهای کدئین و مرفین و همچنین مواد غیرقانونی همچون تریاک ، شیره و هروئین است.

سایر مواد افیونی مصنوعی (ساخته دست بشر) یا مخلوطی از مواد مصنوعی و مرفین طبیعی هستند. هر دو نوع برای تولید اثرات مشابه افیون طبیعی طراحی شده اند. این نوع مواد افیونی شامل موارد زیر است:

  •     اکسی کدون
  •     هیدروکدون (ویکودین)
  •     هیدرومورفون
  •     اکسی مورفون
  •     متادون

تست اپیوم بیشتر برای سنجش سوء مصرف تریاک و شیره و هروئین مورد استفاده قرار می گیرد. آزمایش مواد افیونی می تواند به پیشگیری یا درمان اعتیاد قبل از خطرناک شدن آن کمک کند.

تست اپیوم استخدامی

آزمایش اپیوم اغلب برای نظارت بر افرادی که از مواد مخدر تجویز شده استفاده می کنند ، استفاده می شود. این آزمایش به شما اطمینان می دهد که مقدار مناسب دارو مصرف می کنید.

تست اپیوم استخدامی نیز به عنوان بخشی از غربالگری کلی مواد مخدر می باشد. این غربالگری ها انواع مختلفی از داروها مانند ماری جوانا و کوکائین و همچنین مواد افیونی را آزمایش می کند. غربالگری دارو ممکن است برای موارد زیر استفاده شود:

استخدام. کارفرمایان ممکن است شما را قبل و یا بعد از استخدام آزمایش کنند تا میزان مصرف مواد مخدر در محل کار را بررسی کنند.

اهداف قانونی یا پزشکی قانونی. آزمایش ممکن است بخشی از تحقیقات تصادف جنایی یا وسایل نقلیه موتوری باشد. غربالگری مواد مخدر و تست اپیوم همچنین ممکن است به عنوان بخشی از یک پرونده قضایی صادر شود.

 

تست اپیوم استخدامی معمولا با رپید تست های تشخیص اعتیاد و بصورت ادراری انجام می شود تا بتوان هم با سرعت بیشتری نتیجه آزمایش را مشخص کرده و هم به سهولت آزمایش کمک کند.

.

اگر  برای درمان بیماری از افیون استفاده می کنید ، ممکن است به تست اپیوم نیاز داشته باشید.

چرا به آزمایش اپیوم نیاز دارم؟

آزمایشات می تواند تشخیص دهد که شما بیش از حد مجاز مواد افیونی مصرف می کنید یا خیر ، که می تواند نشانه اعتیاد به آن باشد.

آزمایش اپیوم رانندگی

همچنین ممکن است از شما بخواهند که به عنوان شرط اشتغال یا به عنوان بخشی از تحقیقات پلیس یا دادگاه ، یک غربالگری دارو انجام دهید ، که شامل آزمایش مواد افیونی است.

تست عدم اعتیاد به اپیوم به طور معمول قبل از انجام اموری مانند شروع اشتغال و دریافت گواهینامه رانندگی انجام می شود.

در صورت داشتن علائم سوء مصرف بیش از حد مواد مخدر یا مصرف بیش از حد ، ممکن است پزشک معالج شما یا مرکزی که در ان تحت درمان بیماری هستید از شما آزمایش اپیوئید درخواست کند.

این کار برای بدست اوردن نتیجه مناسب برای بررسی وضعیت بدنی شما نسبت به داروی مخدر می باشد که در صورت بوجود امدن اعتیاد به مواد مخدر نسبت به کنترل آن اقدام نمایند

نشانه های دیگر اعتیاد که می تواند در فرد ظاهر شود غالبا بصورت عدم رعایت بهداشت فردی و محیط زندگی و انزوا پیدا کردن از خانواده و دوستان اشاره کرد

بوجود امدن مشکلات مالی و سرقت نیز در بین افرادی که به اعتیاد به مواد مخدر روی می آورند بسیار دیده می شود که تست اپیوم یک راه تشخیص می باشد

علائم جسمی در صورت ادامه سو ء مصرف مواد افیونی

  •     گفتار آهسته یا گنگ
  •     مشکل تنفس
  •     مردمک چشم گشاد یا کوچک
  •     هذیان
  •     تهوع و استفراغ
  •     خواب آلودگی
  •     تحریک
  •     تغییر فشار خون یا ریتم قلب

روند آزمایش اپیوم چگونه است؟

بیشتر آزمایش های افیونی نیاز به دادن نمونه ادرار است.قبل از انجام تست اپیوم  به شما آموزش هایی برای تهیه نمونه صحی

ح داده می شود. برای آزمایش از مراحل زیر شروع کنید

دست هایتان را بشویید

آزمایش اپیوم

ناحیه تناسلی خود را با یک پد پاک کننده که توسط آزمایشگاه به شما داده شده تمیز کنید و سپس درب ظرف نمونه ادرار را باز کنید

  • مردان باید نوک آلت تناسلی خود را پاک کنند.
  • زنان باید لبهای خود را باز کرده و از جلو به عقب تمیز کنند.

ادرار کردن در توالت را شروع کنید و اجازه دهید مقداری از ادرار خارج شود و سپس ظرف جمع آوری را زیر جریان ادرار خود حرکت دهید.

بر روی ظرف نمونه ادرار خط های اندازه گیری درج شده که باید حداقل تا پایین ترین خط ادرار را به داخل ظرف بریزید که این علامت گذاری باعث می شود تا مقدار آن مشخص شود.

ادرار را در توالت کامل کنید.

ظرف نمونه را به مکانی که برای جمع اوری آن مشخص شده قرار دهید و به تکنیسین ازمایشگاه اطلاع دهید

در برخی آزمایشات که بصورت استعلام عدم مصرف مواد مخدر انجام می گیرد معمولا یک شخص هنگام انجام نمونه گیری به اعمال شما نظارت می کند تا روند انجام بدون هیچ اختلالی صورت گیرد

آزمایش تست اپیوم از خون

در طول تشخیص اعتیاد خون ، یک متخصص مراقبت های بهداشتی با استفاده از یک سوزن کوچک ، از رگ بازوی شما نمونه خون می گیرد.

بعد از قرار دادن سوزن ، مقدار کمی خون در یک لوله آزمایش یا ویال جمع می شود. هنگام داخل یا خارج شدن سوزن ممکن است کمی احساس سوزش کنید. این کار معمولاً کمتر از پنج دقیقه طول می کشد.

نمونه دریافتی برای انجام تست اپیوم به داخل آزمایشگاه برده می شود و شما باید تا زمان پاسخ دهی منتظر باشید

آزمایش تست اپیوم از بزاق

نمونه گیر آزمایشگاه بوسیله سواب یا پد جاذب برای جمع آوری بزاق از داخل دهان شما استفاده می کند .سواپ ها معمولا شبیه به یک چوب ابنبات می باند که نوک ان یک پد اسفنجی قرار گرفته است

سواب یا پد چند دقیقه در گونه شما می ماند تا بزاق شما به داخل آن جمع شود.

در بعضی از آزمایشگاه ها نیز از شخص می خواهند تا داخل یک لوله ای تف کنند و از آن برای انجام آزمایش استفاده می کنند

قبل انجام آزمایش مرفین چکار کنیم؟

تست اعتیاد اپیوم

در صورتی که شما داروی خاصی استفاده می کنید حتما قبل از شروع روند آزمایش این موضوع را به آزمایشگاه اطلاع دهید

برخی از داروها ممکن است نتایج مثبتی برای اپیوم ایجاد کنند. دانه های خشخاش همچنین می توانند نتیجه مثبت تریاک ایجاد کنند. بنابراین باید تا سه روز قبل از آزمایش از مصرف غذاهای دارای دانه خشخاش خودداری کنید.

دانه های خشخاش  در برخی از مواد سنتی خوراکی مانند قاووت و سویق که سوغات شهر کرمان می باشد بصورت پودر شده یافت می شود و این ممکن اثر نتیجه تست افیون شما را مثبت نشان دهد

آیا آزمایش اپیوم خطر دارد؟

انجام آزمایش ادرار یا بزاق هیچ خطری ندارد. انجام آزمایش خون خطر بسیار کمی دارد. ممکن است در نقطه ای که سوزن زده شده درد یا کبودی جزئی داشته باشید ، اما بیشتر علائم به سرعت برطرف می شوند.

اگرچه خطرات فیزیکی برای آزمایش بسیار ناچیز است ، اما نتیجه مثبت در آزمایش مواد مخدر ممکن است سایر جنبه های زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد ، از جمله شغل شما یا نتیجه یک پرونده قضایی.

بنابراین دقت لازم را قبل از انجام آزمایش داشته باشید و اگر مشکوک به مثبت شدن آزمایش اپیوم خود هستید و از سویی بر عدم اعتیاد خود مطمعن هستید پیشنهاد می کنیم از کیت تست اعتیاد برای اطمینان در منزل استفاده کنید

معنی نتایج آزمایش مرفین یا اپیوم

اگر نتایج شما منفی است ، به این معنی است که در بدن شما مواد مخدر پیدا نشده است یا مقدار مناسب مواد مخدر برای شرایط سلامتی خود مصرف می کنید.

اما اگر علائم سو ء مصرف مواد افیونی دارید ، ارائه دهنده شما احتمالاً آزمایشات تکمیلی بیشتری را درخواست می کند

اگر نتایج شما مثبت است ، ممکن است به معنی وجود مواد مخدر در بدن شما باشد.

اگر میزان بالای مواد افیونی یافت شود ، ممکن است به این معنی باشد که بیش از حد داروی تجویز شده مصرف می کنید یا در غیر این صورت از مواد مخدر سوءاستفاده می کنید.

موارد مثبت کاذب ممکن است ، بنابراین ممکن است مرکز سلامت آزمایشات بیشتری را برای تأیید نتیجه مثبت سفارش دهد. این نوع ازمایشات به تست tlc نیز معروف می باشند.

اگر نتایج شما نشان دهنده سطوح ناسالم مواد افیونی است ، مهم است که تحت درمان قرار بگیرید. اعتیاد به مواد افیونی می تواند کشنده باشد.

اگر تحت درمان درد مزمن هستید ، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود کار کنید تا روش هایی را برای کنترل درد پیدا کنید که شامل مواد افیونی نیست.

روش های درمانی برای هرکسی که سو ء مصرف مواد افیونی می کند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •     داروها جایگزین و بی انگیزه کننده
  •     برنامه های ترک به صورت سرپایی یا بستری در کمپ
  •     مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا