ترک اعتیادمطالب اعتیاد

رابطه بین اعتیاد و طلاق

The relationship between addiction and divorce

اعتیاد و طلاق

اعتیاد و طلاق در یک قاب

رابطه بین اعتیاد و طلاق را از آنجا باید متوجه شد که اعتیاد زن یا مرد در زندگی مشترک می تواند فشار بسیار زیادی  را برای هر زندگی زناشویی ایجاد کند.

وقتی یکی از همسران اعتیاد داشته باشد ، خواه مشکل الکل ، مواد مخدر ، قمار یا هر چیز دیگری باشد ، همسر دیگر نیز باید با رنج ومشکلات آن دست و پنجه نرم کند

آمارها نشان می دهد که  در سال ۹۶، ۱۰ استان تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، خوزستان، آذربایجان شرقی، مازندران، البرز، گیلان و آذربایجان بیشترین تعداد طلاق را داشته اند .

برخی کارشناسان بر این باورند میزان طلاق در ایران به نسبت جمعیت با میزان طلاق در سه کشور اروپای‌غربی برابری می‌کند و این زنگ خطری جدی برای جامعه ایرانی است.

اعتیاد به مواد مخدر به عنوان یکی از مهمترین پدیده های شوم اجتماعی، جوامع مختلف را درگیر کرده که امروزه توزیع انواع مواد به دلیل دسترسی آسان و درآمد بالا برای قاچاقچیان، جامعه را فراگرفته و توزیع مواد مخدر صنعتی بر آسیب آن بیش از گذشته افزوده است

در نوشته ای قبلی به دلایل مصرف مواد مخدر اشاره کردیم

بیشترین دلایل طلاق

در استان اصفهان در سال ۱۳۹۵ ، به ترتیب اعتیاد، مسائل اقتصادی و موضوعات اخلاقی  دلیل اول تا سوم طلاق عنوان گردیده است.این در حالی است که بر اساس تازه ترین اظهارات مسولان، بیشترین دلایل طلاق به ترتیب

  • 5 درصد بی‌توجهی مرد،
  • 4 درصد بی‌احترامی،
  • 4درصد پایین بودن آستانه تحمل مرد،
  • ۳.۵ درصد بددهنی مردان و ۲.۵ درصد ضرب‌وشتم،
  • ۴.۱۴ عدم سازگاری مردان، دو درصد اعتیاد و
  • ۲.۷ درصد ناتوانی در مسائل زناشویی بوده است.

محققان بر این باورند که دلایل دیگری که از طلاق نام برده شده امکان دارد در افراد معتاد در اثر مصرف مواد مخدر ایجاد گردد

اعتیاد ایجاد کننده رفتارهای منجر به طلاق

در این میان کارشناسان بر این باورند علت های دیگر طلاق که از سوی زوجین اعلام می شود ممکن است به مساله اعتیاد بر گردد، به این معنا که همسران بیشتر به  تبعات ناشی از اعتیاد  و بدفتاری ها و ناهنجاری های حاصل از آن اشاره داشته اند  از این رو جامعه شناسان معتقدند اعتیاد همچنان در پستوی گسست های خانوادگی پنهان است.

در ایالات متحده ، وقتی اعتیاد در زندگی های زناشویی وارد می شود اغلب موجب طلاق و جدایی می گردد.

آمریکایی های بین 25 تا 34 سال در صدر میزان اعتیاد به مواد مخدر  و  مصرف بیش از حد هستند.

اعتیاد ، به ویژه سو مصرف مواد مزمن ، دلیل شایع شکست بسیاری از ازدواج ها است. در واقع ، طبق برخی تخمین ها ، اعتیاد شایع ترین علت طلاق پس از خیانت و استفاده است.این نشان دهنده تاثییرات مصرف مواد مخدر و اعتیاد و تبعات ناشی از آن در تمام جوامع دنیا می باشد.

 

چگونه اعتیاد یک زندگی را متلاشی می کند؟

در حال حاضر ، حدود 24 میلیون آمریکایی وجود دارد که متاهل و دارای اعتیاد هستند یا با شخصی که دارای اعتیاد است زندگی می کنند  . روش های زیادی وجود دارد که اعتیاد یک همسر می تواند به همسر دیگر آسیب برساند و پیوندهای زناشویی را از بین ببرد.

از جمله این مشکلات می توان به ایجاد رفتار های مختلف نام برد که شامل

  • از دست دادن اعتماد و طلاق
  • بارهای مالی و طلاق
  • پریشانی و سو ء استفاده عاطفی

بی اعتمادی به فرد معتاد

اعتیاد و از دست دادن اعتماد

اول و مهمترین موضوع از دست دادن اعتماد این است که  ، افراد مبتلا به اعتیاد تمایل دارند به همسر خود در مورد شدت اعتیاد خود دروغ بگویند

اینکه چه مقدار از پول و درامد خود را برای پرداخت هزینه مصرف مواد خود از شریک زندگیشان مخفی می کنند ، و با دادن وعده دروغ به ترک اعتیاد و عدم مصرف مواد آنها را فریب می دهند

با گذشت زمان ، این عدم صداقت که پایه های اساسی اعتماد را که در هر رابطه ای ضروری است ، از بین می برد.

انتظارات از فرد معتاد نیز بالا رفته و عدم مشخص بودن کارهای وی خود دلیل بر بی اعتمادی و طلاق می شود

همسران معتاد به رابطه جنسی یا پورنوگرافی نیز ممکن است مرتکب خیانت یا رابطه های غیر مشروع شوند ، که این یکی دیگر از نقض اعتماد است.

 

بارهای مالی اعتیاد و طلاق

همسران مبتلا به اعتیاد ممکن است هزینه زیادی صرف کنند ، نتوانند پس انداز کنند و حتی برای پرداخت مخارج عادی زندگی  خود بدهی داشته باشند و دارایی و اسباب و سایل زندگی خود را  بفروشند.

آنها ممکن است در محل کار دچار مشکل شوند و شغل خود را از دست بدهند ، یا ممکن است مرتکب جرایمی مانند سرقت شوند ، که ممکن است نیاز به گذاشتن وثیقه و پرداخت جریمه در دادگاه و هزینه های وکیل و غیره  داشته باشد.

عواقب مالی اعتیاد می تواند برای یک زوج متاهل فاجعه بار باشد ، به خصوص اگر آنها در حال پرورش فرزندان باشند.

 

پریشانی و سو ء استفاده عاطفی

زندگی روزمره ازدواج با یک معتاد یا الکلی می تواند با مشکلات سخت عاطفی همراه باشد.

فردی که با یک معتاد ازدواج کرده است ممکن است تحت فشار مراقبت از همسر و نگرانی ها شریک زندگی را تحت فشار روحی قرار دهد

آنها همچنین می توانند از اینکه همسرشان رفتارهای خطرناک یا نامعقول داشته باشد ترس داشته باشند. از این بدتر ، بین سو ء مصرف مواد و خشونت خانگی رابطه وجود دارد .

به عنوان مثال ، وقتی اعتیاد به الکل باعث فساد در ازدواج می شود ، احتمال اینکه شریک دیگر زندگی نیز معتاد شود ، به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

بسیاری از موارد خشونت خانگی در ارتباط با  الکل و مواد مخدر است. خشونت خانگی هر ساله در ایالات متحده علت مرگ حدود 1000 زن می شود

 

اعتیاد والدین و طلاق

چگونه ترک اعتیاد از طلاق جلوگیری می کند؟

اعتیاد یکی از دلایل اصلی طلاق است ، اما درمان یا ترک اعتیاد می تواند ازدواج شما را نجات دهد.بیشتر افرادی که در نهایت طلاق می گیرند ، قبل از شروع روند ، به طور متوسط ​​دو سال طلاق را در نظر می گیرند.

هنگامی که یک زن و شوهر تصمیم به پایان دادن به ازدواج خود بگیرند ، همسران و وکلای آنها در مورد توافق برای حضانت ، نفقه فرزند ، مهریه  و تقسیم دارایی مذاکره می کنند.

به طور کلی ، اگر شرایط سازش در دادگاه تعیین شود ، قاضیان گاهی اعتیاد را در نظر می گیرند.

اگر زوجین صاحب فرزند شوند ، قاضی می تواند به همسر غیر معتاد حضانت کامل را اعطا کرده و والدین دیگر را از حق ملاقات محروم کند.

قاضی همچنین ممکن است به والدین معتاد مراجعه و بازدید از وی مراجعه کند ، اما برای این کار  آزمایش تشخیص اعتیاد مصرف مواد مخدر نیاز دارد.

بعلاوه ، قضات ممکن است هزینه های مالی اعتیاد را دلیل بازپرداخت خود بدانند ، بنابراین گاهی اوقات به همسر با سابقه اعتیاد دستور پرداخت نفقه می دهند و به شریک هوشیار سهم بیشتری از پول و دارایی زوجین می دهند.

پریشانی عاطفی در معتادان

آیا باید حتما از همسر معتاد طلاق گرفت؟

طلاق برای کل خانواده یک تجربه دشوار و سخت است. از سوی دیگر  اعتیاد یک بار سنگین بر دوش زندگی زناشویی و مشترک است و گاهی ممکن است تنها جواب طلاق باشد ، درمان اعتیاد می تواند یک راه حل جایگزین برای برخی از زوج های متاهل باشد.

در حقیقت ، درمان همیشه بهترین راه حل برای اعتیاد است. با کمک حرفه ای و حمایت خانواده و دوستان ، فردی که تحت درمان قرار می گیرد می تواند از اعتیاد بهبود یابد و ازدواج خود را نجات دهد.

مراکز درمانی بسیاری در سراسر کشور وجود دارد که هر کسی می تواند از الکل و مواد مخدر سم زدایی کرده و از درمان و مراقبت های پزشکی لازم برای ترک اعتیاد و رسیدن به شرایط عادی پیدا کند

بسیاری از مراکز درمانی مشاوره های روانشناسی  ارائه می دهند. گروه های حمایت از ترک  اعتیاد برای زوجین نیز وجود دارد. فرد مبتلا به اعتیاد بیشتر بهبود می یابد وقتی افرادی که آنها را دوست دارند و به آنها اعتماد دارند در طول مسیر آنها را کمک کنند و آنها را تشویق کنند.

همسرانی که به صورت تیمی با درمان درگیر می شوند حتی ممکن است خودشان را مجدداً به یکدیگر واگذار کنند.

از همه مهمتر ، وقتی زن یا شوهر به اعتیاد مبتلا می شوند ، کنار گذاشتن و انجام هیچ کاری بدترین راه حل ممکن است.

ممکن است شخصی اعتقاد داشته باشد که باید با همسر خود که معتاد است تحت هر شرایطی  زندگی کند و امیدوار باشد که این وضعیت بهتر شود یا طلاق بگیرد ، اما درمان و ترک اعتیاد بهترین گزینه محسوب می شود

باید همه بدانیم که  اعتیاد با گذشت زمان بهبود نمی یابد یا خود اصلاح نمی شود. هرکسی که دچار اعتیاد باشد می تواند بر آن غلبه کند ، اما باید سم زدایی ، دارو و درمان حرفه ای را در یک مرکز توانبخشی انجام دهد

نقش مشاوره و گفتگو و حمایت نیز به همان اندازه مصرف دارو برای شخص ترک کننده اعتیاد واجب است

در صورتی که علائم اعتیاد را مشاهده می کنید می تواند با تهیه رپید تست نسبت به تشخیص آن اقدام فرمایید

 

 

منبع
منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا