کرونا یا کوید 19

دوز فاویپیراویر در کرونا

Dose of favipiravir in Covid 19

فاویپیراویر (Favipiravir) یکی از داروهایی است که بعد از حضور کرونا در جهان بسیار مشهور شد.این داروی ضد ویروسی علیه بسیاری از ویروس‌ها RNA عمل کرده و در سال ۲۰۱۴ از سوی مقامات بهداشتی ژاپن، مجوز مصرف در بیماران مبتلا به آنفلوانزای شدید مقاوم به سایر داروهای ضدویروس را دریافت کرد

در ماه اخیر میزان مصرف داروی فاویپراویر به شدت افزایش پیدا کرده و ۷ برابر ماه های گذشته مورد تجویز قرار می گیرد .

این دارو برای سایر بیماری‌های ویروسی مانند ابولا و … مورد استفاده قرار گرفت، اما استفاده از آن برای درمان آنفلوانزا مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار نگرفت.

شرکت دارویی تویاما امیدوار بود که این دارو بتواند به عنوان یک داروی جدید ضد آنفلوانزا، جایگزین داروی تامی‌فلو گردد. اما مطالعات حیوانی نشان داد این دارو اثرات تراتوژنی برای جنین دارد و تصویب دارو توسط «وزارت بهداشت، کار و رفاه» به‌میزان طولانی به تأخیر افتاد و تولید آن محدود به شرایط اورژانسی گردید.

در مارس ۲۰۱۵، سازمان غذا و داروی آمریکا، فاز ۳ کارآزمایی بالینی بررسی بی‌خطری و اثربخشی فاویپیراویر در درمان آنفلوانزا تکمیل شد

در ۱۵ مارس ۲۰۲۰ میلادی، با اوج همه گیری بیماری کوید 19 این دارو در چین برای درمان آنفلوانزا تأیید شد و اجازهٔ استفاده از آن را در پژوهش‌های دارویی برای درمان سینه‌پهلوی ناشی از بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ صادر شد.

میزان دوز فاویپیراویر در کرونا

میزان دوز مصرفی  فاویپیراویر جهت درمان موارد خفیف تا متوسط کووید -۱۹ که توسط پزشکان تجویز می گردد معمولاً به شرح زیر است و البته این دوز حتما باید با توجه به شرایط حال بیمار در نظر گرفته شود و مصرف خودسرانه آن کار مناسبی نخواهد بود

این دوز مصرفی شامل

  • افراد بزرگسال: ۱۶۰۰-۱۸۰۰ میلی‌گرم خوراکی دو بار در روز اول
  • سپس ۶۰۰-۸۰۰ میلی‌گرم خوراکی دو بار در روز به مدت 1 تا 2 هفته ادامه می یابد

لازم به ذکر است که تا کنون دوز و دوره درمانی مشخصی برای این دارو در نظر گرفته نشده است و اطلاعات در مورد آن محدود است و تجویز و مقدار دوز مصرفی را پزشک معالج تعیین می کند.

فاویپیراویر در ایران فقط در فرم خوراکی به صورت قرص‌های ۲۰۰ میلی‌گرمی موجود یافت می گردد و نوع خارجی آن به صورت قرص بی دی فاوی ۲۰۰ میلی گرم،  ساخت کشور هند از نمونه های خارجی موجود در بازار برای این دارو می باشد.

امکان دارد شخص در حین مصرف عوارضی مانند کاهش اشتها، اسهال، تهوع، استفراغ یا افزایش اوریک اسید خون یا آسیب کبدی، افزایش سطح سرمی ترانس آمینازها را تجربه کند

موارد ذکر شده در بالا خود بیانگر اهمیت مصرف تحت نظر پزشک می باشد و در کنار این دارو رمدسیور هم تجویز می گردد

فاویپیراویر و کرونا

آیا فاویپیراویر بر کوید 19 موثر است؟

در بررسی های صورت گرفته در مورد داروهای کرونا بر اساس نظر قطعی کمیته علمی همه اعضا، داروی فاویپیراویر هیچ تأثیری بر درمان کرونا ندارد و باید از ورود آن به پروتکل درمان جلوگیری کرد.

راه کار ارائه شده برای اینکه این دارو از دسترس خارج شود این بود که بیمه آن حذف شده و از حمایت‌های دولتی خارجی شده و هیچ فردی حق تجویز برای کرونا را نداشته باشد. طبق گفته مسئولین وزارت بهداشت داروی فاویپیراویر به جز عوارض برای بیماران کرونایی تأثیر دیگری ندارد.

چیزی که مشخص است این است که فاویپیراویر جز داروهای خوراکی ضد ویروسی محسوب می‌شود که پاسخ دهی به درمان در جهش‌های ویروس بسیار کم است و از این روی توصیه شده است که از فاویپیراویر استفاده نشود

در ویرایش جدید راهنماهای بالینی این موضوع اعلام خواهد شد و تجویز این دارو در درمان کرونای دلتا توصیه نمی‌شود و باید توجه داشت فاویپیراویر درمان اصلی آنفلوآنزا محسوب می‌شود.

در گزارش کمیته علمی مشخص شده افرادی که یک دُز واکسن کرونا تزریق کرده بودند، مرگ و میرشان بیشتر از افرادی بوده که دو دُز واکسن را تزریق کرده اند بنابراین حتما باید واکسیناسیون تکمیل شود تا بدن ما ایمنی و حمایت بیشتری در برابر اُمیکرون داشته باشد و در صورت ابتلا، منجر به بستری در بخش های مراقبت های ویژه و مرگ و میر نشود.

مطالعات انجام شده و پروتکل درمان کشور که توسط کمیته علمی کشوری کرونا تهیه شده به تایید معاونت درمان وزارت بهداشت رسیده، این دارو هیچ جایگاهی در درمان کووید۱۹ و سویه اُمیکرون ندارد.

باتوجه به اینکه هیچ یافته ای مبنی بر اثربخشی فاویپراویر در درمان اُمیکرون وجود ندارد، این دارو برای بیماران کرونایی به ویژه در بخش سرپایی تجویز نشود.

پروتکل درمانی در موارد علائم خفیف بیماری، بر درمان های حمایتی، استراحت در منزل و درمان امیکرون در خانه همراه با  مصرف مایعات به مقدار فراوان تاکید دارد و هیچ دارویی برای بیماران سرپایی تاکنون توصیه نشده است.

شما می توانید با شناخت کرونا امیکرون از سرماخوردگی و علائم امیکرون در کودکان که قبلا در سایت رپید تست عنوان شده بود بیشتر در مورد بیماری کرونا اطلاعات کسب کنید

خرید و فروش فاویپیراویر

خرید و فروش این دارو به دلیل کاربرد در مراحل ضعیف تا متوسط بیماری کرونا، صورت گرفته و توسط پزشکان متخصص جهت درمان بیماران کووید ۱۹ با وضعیت کرونا ضعیف تا متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.فاویپیراویر قیمت

خرید و فروش فاویپیراویر ایرانی در داروخانه های مجاز کشور و تنها با نسخه پزشک متخصص و البته با قیمتی بسیار کمتر از فاویپیراویر خارجی به فروش رسیده و در دسترس بیماران قرار می گیرد.

این دارو کاملاً تخصصی بوده و مصرف یا عدم مصرف و مؤثر بودن آن در درمان را تنها پزشک معالج تعیین می کند. این دارو را نباید از مراکز نامعتبر و بازار سیاه خریداری و مصرف نمود.

 فاویپیراویر اکتوور

اکتووِر، شرکتی یکپارچه، با بیش از 100 محصول دارویی و بیش از هزار نفر کارمند است که در حوزه های واردات، بازاریابی، تولید و توزیع مشغول به فعالیتند

یکی از دارو هایی که توست شرکت اکتور تولید و عرضه می گردد قرص فاویپیراویر است که در ایران نیز این نمونه یافت می گردد که قیمت هر عدد : 125000 ریال بوده و با نام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا