ترک اعتیادمطالب اعتیاد

ترک اعتیاد به قرص خواب

Get rid of sleeping pill addiction

قرص خواب که معمولا در هر خانه ای پیدا می شود اگر بصورت بی رویه مصرف گردد موجب اعتیاد فرد می گردد و برای ترک آن باید شرایط سختی را دنبال کند

هر چند که ممکن است برخی دارو ها در نظر ابتدایی بدون عوارض دیده شود اما هر کدام در صورت سوء مصرف وابستگی های زیادی را برای شخص می آورد

بهترین راه برای قطع مصرف قرص های خواب آور یا آرام بخش، کاهش تدریجی دوز با راهنمایی پزشک است. حمایت روانی یا درمانی می تواند کمک کند.

ترک اعتیاد با قرص خواب

موقعیت‌هایی ممکن است پیش بیاید که احساس کنید دیگر نمی‌توانید با آن کنار بیایید: برای مثال، یک بیماری جدی یا از هم پاشیدگی یک رابطه می‌تواند منجر به بحران شود و بسیار ناراحت‌کننده باشد. افراد در چنین موقعیت‌هایی ممکن است احساس بی‌قراری، اضطراب، خستگی یا مشکلات خواب داشته باشند.

بسیاری از مردم راه هایی برای مقابله با این استرس پیدا می کنند. اما برخی دیگر متوجه می شوند که مشکلاتی مانند بی خوابی از بین نمی روند. برخی از آنها بنزودیازپین ها یا داروهای حاوی زولپیدم یا زوپیکلون (معروف به “داروهای Z”) را در مراحلی مانند این مصرف می کنند . آنها برخی از رایج ترین قرص های خواب آور و آرام بخش هستند.

ترک اعتیاد به قرص خواب

بنزودیازپین ها می توانند گرفتگی ها را تسکین دهند، ماهیچه ها را شل کنند و باعث شوند افراد احساس آرامش و اضطراب کمتری کنند. آنها همچنین برای کمک به خوابیدن و خواب بهتر افراد در طول شب استفاده می شوند. گفته می شود که داروهای Z به ویژه به خوابیدن افراد کمک می کنند.

قرص‌های خواب‌آور و آرام‌بخش‌ها می‌توانند عوارض جانبی بسیار قوی داشته باشند، از جمله مشکلات حافظه یا تمرکز، خواب‌آلودگی، ضعف عضلانی، رفتار غیرعادی و اختلالات خواب. آنها همچنین می توانند بر توانایی افراد در رانندگی تأثیر بگذارند و به ویژه در افراد مسن و ناخوشایند، احتمال زمین خوردن را افزایش دهند.

برخی بدون اطلاع قرص خواب را برای ترک اعتیاد پیشنهاد می دهند و در مواردی آن را بهترین داروی ترک اعتیاد می دانند

وابستگی به قرص های خواب

افرادی که بنزودیازپین ها و داروهای Z را برای مدت طولانی یا با دوز بسیار بالا مصرف می کنند به راحتی می توانند وابسته شوند. به همین دلیل مهم است که یک دوز کم را برای مدت زمان کوتاهی که ممکن است مصرف کنید.

نمی توان گفت در چه مرحله ای استفاده از آنها مشکل ساز می شود در واقع از فردی به فرد دیگر متفاوت است. افرادی که قرص های آرامبخش را مصرف می کنند ممکن است تنها پس از چند هفته به آن وابسته شوند. اما مصرف این داروها برای چندین ماه یا حتی به صورت دائمی در صورت تجویز پزشک کاملاً رایج است.

مرکز آلمان برای مسائل اعتیاد (DHS) تخمین می زند که حدود 1.5 میلیون نفر در آلمان به بنزودیازپین ها وابسته هستند . به نظر می رسد زنان، و به ویژه زنان مسن تر، به طور خاص از این داروها استفاده می کنند.

روش ترک قرص های خواب آور و آرام بخش

همه افراد هنگام مصرف این داروها متوجه علائم وابستگی نمی شوند. به همین دلیل است که اولین قدم مهم این است که متوجه شوید که به دارو عادت کرده اید یا حتی ممکن است قبلاً به آن اعتیاد داشته باشید.

قطع وابستگی به دارو می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی. برای عبور از مراحل دشوار بدون استفاده از دارو، صبر و اراده زیادی لازم است.

ترک اعتیاد با قرص خواب

محققان دانشگاه‌های کوئینزلند و باند در استرالیا می‌خواستند دریابند که کدام رویکرد می‌تواند به افراد کمک کند تا مصرف بنزودیازپین‌ها را متوقف کنند . آنها 33 مطالعه شامل بیش از 16000 شرکت کننده را که مزایای مداخلات زیر را آزمایش کردند، تجزیه و تحلیل کردند:

  • کاهش تدریجی دوز (“کاهش”) – با و بدون داروی جایگزین
  • تماس‌های کوتاه انگیزشی با پزشکان – مانند سخنرانی یا نامه
  • حمایت درمانی، به عنوان مثال رفتار درمانی

وقتی مطالعات شروع شد، همه شرکت‌کنندگان بیش از سه ماه به‌طور منظم بنزودیازپین‌ها مصرف می‌کردند و در یک محیط سرپایی تحت نظر بودند.

علائم ترک اعتیاد قرص خواب

علائم ترک ممکن است زمانی رخ دهد که استفاده از قرص های خواب آور یا آرام بخش به طور ناگهانی قطع شود.

بسته به داروی خاص، علائم می‌توانند در عرض چند ساعت شروع شوند، اما ممکن است به تأخیر بیفتند و گاهی حتی هفته‌ها پس از قطع مصرف بروز می‌کنند.

علائم معمول ترک عبارتند از

  • مشکلات خواب
  • بی قراری
  • اضطراب
  • لرز
  • مشکلات گردش خون

آنها شبیه به علائمی هستند که در ابتدا هنگام استفاده از مسکن مورد هدف قرار گرفتند. این ممکن است یک دور باطل ایجاد کند: بسیاری از افراد برای رهایی از این علائم دوباره شروع به استفاده از قرص‌های خواب‌آور یا آرام‌بخش می‌کنند.

بنابراین برای جلوگیری از عود، مهم است که هنگام قطع مصرف، سعی کنید علائم ترک را به حداقل برسانید. به همین دلیل است که یک رویکرد رایج کاهش تدریجی دوز طی چند هفته قبل از قطع کامل دارو است. هیچ تحقیق با کیفیت خوبی در مورد بهترین مدت زمان ترک سرپایی وجود ندارد. کارشناسان بازه زمانی دو تا چهار ماهه را توصیه می کنند.

تحقیقات نشان نداده است که با کاهش دوز بنزودیازپین، قطع مصرف بنزودیازپین ها برای افراد آسان تر است. هنگامی که دارو را کامل قطع کردید می توانید با کیت تست قرص خواب از خروج کامل آن از بدن خود اطمینان حاصل کنید

تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا برخی از افراد ممکن است واقعاً از داروهای جایگزین خاصی مانند داروهای ضد افسردگی یا ضد تشنج سود ببرند، مورد نیاز است.

ترک اعتیاد با قرص خواب

رویکردهایی که ممکن است کار را آسان تر کند

محققان دریافتند که حتی روش‌های ساده نیز می‌توانند تأثیر مثبتی داشته باشند: اگر پزشک اطلاعات کتبی به آنها بدهد و به آنها توصیه کند که آن‌ها را قطع کنند، افراد بیشتری مصرف بنزودیازپین‌ها را متوقف کردند .

در برخی از مطالعات، افراد جزوه هایی با اطلاعاتی در مورد استراتژی های خودیاری دریافت کردند. مطالعات جدیدتر همچنین نشان می دهد که حروف به ویژه زمانی مفید هستند که گیرندگان با نام مورد خطاب قرار می گیرند.

مطالعات همچنین از این ایده حمایت می کند که افراد بیشتری در صورت داشتن حمایت روانی، مصرف داروهای آرام بخش را متوقف می کنند. به نظر می رسد موفق ترین رویکرد روان درمانی، درمان شناختی رفتاری (CBT) باشد.

به طور کلی، اگر احساس می کنید کنترل مصرف دارو را از دست داده اید، مهم است که با یک پزشک صحبت کنید یا با مرکز مشاوره اعتیاد تماس بگیرید. حمایت پزشکی، روان‌شناختی یا روان‌درمانی می‌تواند به شما در یافتن راه‌هایی برای توقف موفقیت‌آمیز مصرف بنزودیازپین‌ها کمک کند

این دارو ممکن است با فطع مصرف  یا مصرف جز مواد مخدری که باعث چرت زدن شود باشد

نکته مهم پایانی

اگر به طور ناگهانی مصرف قرص های خواب تان را قطع کنید، ممکن است اثرات ترک ناخوشایندی داشته باشید، مانند اضطراب، ناراحتی معده و مشکل در خواب (که به آن بی خوابی نیز می گویند).

بدون صحبت با پزشک، پرستار یا داروساز، قرص های خواب خود را قطع نکنید. از یک برنامه کاهش دهنده که به طور خاص برای شما نوشته شده است استفاده کنید.

کاهش تدریجی دوز قرص‌های خواب را کاهش می‌گویند. این ممکن است چند هفته، ماه یا بیشتر طول بکشد. از پزشک، پرستار یا داروساز خود بخواهید که یک برنامه کاهش به طور خاص برای شما بنویسد. در داخل این بروشور مثالی برای کمک به برنامه ریزی برای کاهش آهسته و ایمن دوز قرص های خواب وجود دارد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا