آشنایی با بیماری هامطالب بیماری

طول عمر بیماران سرطان رحم

Life expectancy of uterine cancer patients

طول عمر بیماران سرطان رحم چقدر است ؟ سوالی که بعد از تشخیص سرطان در بدن هر فردی در ذهن شما تشکیل می‌شود

کنسر،  بدخیمی ، سرطان ، اسم‌های ترسناکی هستند که سال های زیادی است بشریت  را درگیر کرده اند .

بسیاری از آدم‌ها فکر می‌کنند وقتی سرطان در آن ها تشخیص داده می شود دیگر پایان عمر است و امیدی به زندگی ندارند . اما در واقعیت این طور نمی باشد . این بیماری دارای مراحل مختلفی است  که همه این مراحل  تحت عنوان سرطان یا بدخیمی شناخته می‌شوند . اما درمان و میزان بقای عمر افراد در هر مرحله متفاوت می باشد .

بسیاری از مراحل این بیماری قابل درمان قطعی می‌باشد فرد مبتلا می‌تواند بعد از انجام درمان زندگی عادی داشته باشد ،سالیان زیادی طول عمر کند و همچنین زندگی با کیفیتی نیز داشته باشد .

پس لزوماً سرطان به معنی مرگ نیست اما همه این‌ها مستلزم تشخیص به موقع این بیماری است .

جمله‌ای که گفتیم در مورد همه انواع سرطان صدق می‌کند اما کارشناسان رپید تست در این محتوا به طور اختصاصی  راجع به سرطان رحم صحبت می کنند .

سرطان رحم بدخیم قابل درمان است؟

سرطان رحم یا کنسر اندومتر هایپر پلازی  سلول‌های پوششی دیواره داخلی رحم است که به دو نوع وابسته به استروژن و غیر وابسته به استروژن تقسیم می‌شود .

سرطان رحم با سرطان دهانه رحم 2 موضوع کاملا جدا از هم می باشند و با هم فرق دارند و علت اصلی ایجاد سرطان دهانه رحم ویروس hpv  است .

برای اطلاع بیشتر از انواع سرطان‌های رحم و عوامل خطر آن می‌توانید مقاله تشخیص سرطان رحم در منزل را مطالعه کنید

در نوع یک سرطان رحم وابسته به استروژن سلول‌های سرطانی معمولاً در محدوده رحم باقی می‌مانند و متاستاز به اندام‌های دیگر نمی‌دهند و همچنین به آهستگی رشد می‌کنند . رایج‌ترین نوع بروز سرطان در خانم‌ها می‌باشد .

اما در نوع دوم سرطان رحم که غیر وابسته به استروژن است و کمتر شایع می‌باشد ، سلول‌های سرطانی خیلی سریع رشد می‌کنند و احتمال متاستاز آنها به سایر اندام‌های بدن وجود دارد.

مراحل یا استیج های بروز سرطان رحم

مراحل یا استیج های بروز سرطان رحم

مسئله طول عمر بیماران کاملاً مرتبط به مرحله‌ای از بیماری است که بیمار در آن قرار دارد . درمان هر مرحله نیز با هم متفاوت می باشد .

سرطان رحم توسط انجمن سرطان آمریکا به چهار مرحله کلی تقسیم بندی شده است که به شرح زیر می باشد

مرحله یا استیج ۱

در این مرحله تومور سرطانی محدود به ناحیه رحم است و به اندام‌های دیگر بدن مثل گره‌های لنفاوی و اندام‌های دوردست بدن متاستاز نداده است طبق سیستم مرحله‌بندی سال ۲۰۰۸ مرحله ۱ خود به دو دسته A و  B  تقسیم می گردد

مرحله 1A

در این استیج تهاجم و متاستاز  به بافت عضلانی رحم وجود ندارد  و یا اگر تهاجمی وجود داشت این تهاجم کمتر از نصف عرض بافت عضلانی رحم است.

مرحله 1B

در این مرحله تهاجم به بافت عضلانی رحم یا همان میومتر وجود دارد و میزان این متاستاز بیش از نصف ضخامت میومتر می باشد .

مرحله یا استیج ۲

این مرحله همان مرحله‌ای است که تومورهای سرطانی رحم به بافت سرویکس پخش شده است اما همچنان درون رحم باقی مانده و به خارج از رحم راه پیدا نکرده است .

مرحله یا استیج 3

که در واقع گسترش موضعی یا منطقه‌ای تومور نامیده می‌شوند .استیج ۳ خود به دسته های مختلف  A و  B  و C  تقسیم می‌شود.

مرحله 3A

در این مرحله تومور به جسم رحم و یا تخمدان‌ها متاستاز پیدا کرده است

مرحله 3B

در این مرحله درگیری واژینال سلول‌های سرطانی دیده می‌شود

مرحله 3C

این مرحله که خود توسط سیستم مرحله بندی ۲۰۰۸ مجددا به دو مرحله 3C1 و 3C2 تقسیم بندی می شود .

مرحله 3C1

در این مرحله سلول‌های سرطانی به گره‌های لنفاوی لگنی  متاستاز می‌دهند

مرحله 3C2

در این مرحله تومور و سلول های سرطانی به گره‌های لنفاوی اطراف آئورت متاستاز می دهند . ممکن است درگیری گره های لنفاوی لگنی هم داشته باشیم اما نکته کلیدی برای تشخیص و مارک گذاری ای ن مرحله نمی باشد .

مرحله یا استیج ۴

در این مرحله سلول‌های سرطانی به مخاط مثانه یا روده متاستاز می‌دهند و گاهاً متاستازهای دوردس نیز به اندام‌هایی که از رحم فاصله دارند دیده می شود . این مرحله مانند مراحل قبلی به دو دسته تقسیم می شود .

مرحله 4A

در این مرحله تهاجم و متاستاز تومور به به مخاط مثانه یا روده دیده می‌شود

مرحله 4B

در  این مرحله متاستاز به اندام دوردست‌تر از رحم دیده می‌شود که از جمله متاستازهای این مرحله می‌توان به متاستازهای اندام‌های داخل شکم اشاره کرد

همانطور که گفته شد طول عمر مبتلایان به  سرطان رحم دقیقاً به استیجی که  بیماری در آن تشخیص داده شده ، استیجی که اکنون در ان قرار دارند ، وضعیت سلامت عمومی بدن فرد ، مقاومت بدنی ، وضعیت سیستم ایمنی بدن بستگی دارد . ولی شاید یکی از المان های مهم طول عمر و درمان فرد مبتلا که کمتر به آن پرداخته شده روحیه فرد می باشد .

طول عمر بیماران سرطان رحم خوشخیم

طول عمر بیماران سرطان رحم خوشخیم

گزارشی که از نجات یافتگان سرطان در ادامه می‌آوریم مطالعه ای است که بر روی زنانی که  در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا  ۲۰۱۷  در آن ها سرطان رحم تشخیص داده شده انجام شده است .

مرحله بیماری میزان بقای عمر 5 ساله بیماران
استیج ۱ در این مرحله وقتی سرطان رحم تشخیص داده می‌شود بیشتر از ۹۰ درصد زنان از سرطان نجات پیدا کرده و بیشتر از ۵ سال عمر می‌کنند. بیشتر زنان مبتلا در این مرحله درمان می‌شوند
استیج ۲ بقای عمر زنانی که در این مرحله بیماری تشخیص داده می‌شوند و بیشتر از ۵ سال از تشخیص بیماری زندگی می‌کنند ۷۵ درصد است
استیج ۳  بقای عمر ۵ ساله زنانی که در این مرحله بیماری تشخیص داده می‌شوند در حدود ۵۰ درصد است . به عبارت دیگر نیمی از زنان در این مرحله بیشتر از 5 سال و نیمی از آن ها کمتر از 5 سال عمر می کنند .
استیج ۴ این مرحله وقتی سرطان رحم تشخیص داده می‌شود فقط ۱۵ درصد افراد بعد از تشخیص بقای عمر بیشتر از  ۵ سال دارند

 

نتیجه کاملاً به این بستگی دارد که سرطان در چه نقاطی از بدن  پخش شده است  . برای مثال سرطان رحم می تواند  به مثانه ، ریه ، کبد یا حتی مغز متاستاز دهد .

پس می‌بینید طول عمر همه بیماران سرطانی یکسان نیست و حتی اگر بیماری در مراحل خیلی زود تشخیص داده شود می‌توانند درمان شوند و زندگی با کیفیتی داشته باشند.

اهمیت توجه به علائم بدنی و سلامت بدن و اهمیت انجام غربالگری‌ها و توجه به انواع خونریزی از رحم در اینجا مشخص می‌شود

به طور کلی به دلیل فقدان یک تست مناسب ، مقرون به صرفه و قابل قبول غربالگری برای سرطان رحم موضوع رایجی نیست و نباید اقدام به غربالگری شود . بنابراین ضروری است هر نوع خونریزی غیر طبیعی  از رحم به خصوص خونریزی‌های بعد از یائسگی را بسیار جدی بگیرید و برای بررسی آن اقدام کنید .

اگرچه هر نوع خون ریزی بعد از یائسگی حتماً باید از نظر سرطان بررسی شود اما می‌توانند دلایل دیگری به جز بدخیمی داشته باشد  .

علل خون ریزی های بعد از یائسگی

به طور کلی خونریزی رحمی بعد از یائسگی به ۵ دلیل نسبت داده می‌شود که در جدول زیر آن را برای شما لیست کرده ایم .

علت خونریزی شیوع بر حسب درصد
آتروفی آندومتر  ۶۰ تا ۸۰ درصد
جایگزینی درمان استروژن  ۱۵ تا ۲۵ درصد
پولیپ های اندومتر ۲ تا ۱۲ درصد
 هایپرپلازی اندومتر  ۵ تا ۱۰ درصد
 سرطان اندومتر  ۱۰ درصد

 

می‌بینید که تنها ۱۰ درصد خونریزی‌های بعد از یائسگی به دلیل سرطان ایجاد می‌شود اما بسیار مهم هست که ما این خونریزی‌ها را جدی بگیریم و حتماً آن را بررسی کنیم تا خلاف آن را ثابت کنیم .

رفرنس:

https://www.acog.org/womens-health/faqs/endometrial-cancer#

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا