آشنایی با مواد مخدرمطالب اعتیاد

عوارض شربت تریاک (کبد و معده)

Side effects of opium syrup (liver and stomach)

عوارض شربت تریاک یا اپیوم غیر قابل انکار نیست یعنی هر دارویی که ما مصرف می کنیم درست است که برای درمان دردی بسیار کارساز است اما در مقابل ضرر و زیانی دارد

داروسازان به صورتی دارو را تولید و عرضه می کنند که کمترین عوارض و تداخل داشته باشد تا محاسن استفاده از از آن انقدر باشد که بتوان مدتها در لیست درمانی قرار بگیرد

عوارض شربت اپیوم هم که در این نوشته برسی می کنیم در مقابل فواید آن آنقدر هست که پزشک شما تصمیم به تجویز آن برای درمان شما گرفته باشد

شربت اپیوم ترکیبی از الکل، تریاک و آب است و مصرف خودسرانه و زیاد آن، می‌تواند عوارضی جدی به همراه داشته باشد. بعضی آدم‌ها برای ترک اعتیاد تریاک از این شربت استفاده می‌کنند، اما دقت داشته باشید که زمان مصرف و دوز مصرف باید مطابق تجویز پزشک باشد.

عوارض شربت ترک اعتیاد اپیوم

عوارض شربت ترک اعتیاد اپیوم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. عوارض فیزیکی: شامل درد عضلانی، تعریق شدید، سرماخوردگی و لرزش بدن، دلشوره و تنگی نفس، تهوع و استفراغ، اسهال و افسردگی، بی‌خوابی، خستگی و مراحل بالینی نیروی زیادی دارد.
  2. عوارض روانشناختی: شامل افزایش ترس و اضطراب، خشم و عصبانیت، عدم تمرکز و حافظه ضعیف، افزایش تپش قلب و فشار خون، مشکلات خواب، افزایش رویایی بودن و خواب آلودگی، تغییرات مزاجی و افزایش ریسک افتادن در اعتیاد مجدد به مواد مخدر است.
  3. عوارض اجتماعی و خانوادگی: افزایش خشونت خانوادگی، روابط ناسالم با دیگران و خروج از جمعیت، سوء استفاده از سایر مواد مخدر، کاهش توانایی در کار و تحصیل و بهبود روابط اجتماعی، مشکلات مالی و قانونی و کاهش کیفیت زندگی کلیه مشکلات زندگی را تحت تاثیر می‌گذارد.

در هر صورت، همهٔ این عوارض ترک اعتیادکه برخی به عنوان کم خطر ترین ماده مخدر نام می برند از طریق مشاوره و درمان، حمایت خانواده و دوستان، کمک از گروه‌های حمایت و مصرف تجویز شده داروها قابل کاهش و کنترل هستند

عوارض شربت تریاک بر کبد

بسیاری از افراد بر اساس باورهای اشتباهی که در رابطه با اعتیاد و مصرف مواد مخدر دارند، تصور می‌کند که مصرف تریاک یا شربت اپیوم می تواند باعث درمان کبد چرب گردد، و آن را به عنوان بهترین داروی ترک اعتیاد نام می برند اما این در حالی است که شربت تریاک برای کبد بسیار مضر بوده و باعث بروز انواع بیماری های کبدی در فرد می گردد.

عوارض شربت تریاک بر کبد

همانطور که می دانیم کبد یک عضو داخلی مهم بدن است که نقش بسیار تعیین کننده ای در دریافت مواد مغذی و تبدیل آن به انرژی دارد.

از سوی دیگر، این بخش در بدن مسئول حفظ تعادل و تنظیم هورمونها و سم زدایی بدن میباشد و تمامی متابولیسم بدن را کنترل میکند.

به همین دلیل، مصرف انواع مواد افیونی مانند تریاک یا اپیوم می‌تواند باعث بروز بیماریهای کبدی در فرد شده و مشکلات عدیده ای را برای کبد و سیستم گوارشی او ایجاد نماید.

عوارض شربت تریاک برای معده

عوارض شربت اپیوم برای معده نیز قابل انکار نیست .مخصوصا اگر این دارو در شرایط خودسرانه و بدون برسی شرایط شخص صورت گیرد برخی از این عوارض شامل

  1. تهوع و استفراغ: مصرف اپیوم ممکن است باعث ایجاد تهوع و استفراغ در برخی افراد شود.
  2. تحریک معده: اپیوم تاثیر محرکی بر روی معده دارد و ممکن است باعث ایجاد احساس سوزش و سوء هاضمه در معده شود.
  3. کاهش اشتها: مصرف اپیوم ممکن است باعث کاهش اشتها در برخی افراد شود.
  4. تشنجات معده: مصرف اپیوم ممکن است باعث ایجاد تشنجات معده شود که منجر به درد و ناراحتی در این منطقه می‌گردد.
  5. افزایش مقاومت عروقی: اپیوم با اثر مشخص بر روی سیستم عصبی مرکزی می‌تواند باعث افزایش مقاومت عروقی شده و به بالا رفتن فشار خون و کاهش عرضه خون به معده منجر شود.
  6. ایجاد تکرر درد معده: مصرف اپیوم برای مدت زمان طولانی و به طور مکرر ممکن است باعث ایجاد درد مزمن در معده شود.

لازم به ذکر است که عوارض ممکنه متفاوت برای هر شخص باشد و در صورت ایجاد هرگونه علائم ناشایست باید به پزشک مراجعه کرد

عوارض شربت تریاک برای معده

عوارض جوشاندن شربت اپیوم

عوارض جوشاندن شربت اپیوم بسیار زیاد است اما باور ها و حرفهای بسیار غلطی در بین افراد درجریان بوده که اگر این شربت را بجوشانیم عوارض آن از بین رفته و ناخالصی های آن جدا گردیده تصفیه می شود اما در مقابل فقط اینکار موجب  رسوب شربت غلیظ در پرزهای معده شده و منجر به ایجاد ترکیبات چسبناک قیری شکل در معده و روده فرد می گردد.

بر همین اساس، باید بدانیم که جوشاندن شربت اپیوم می ‌تواند باعث ایجاد عوارض بیشتری در فرد مصرف کننده شود و عوارض تریاک بر معده فرد را افزایش دهد.

از نظر دیگر ، جوشاندن شربت اپیوم، می‌تواند عوارض این دارو را چندین برابر کند. پس بدانید که جوشیدن این دارو موجب می شود تمام آب و الکل موجود در آن تبخیر شده  و تنها تریاک باقی می‌ماند. در این راستا، بعد از مصرف، تریاک در پرزهای معده باقی می‌ماند و موجب ایجاد زخم معده و حتی سرطان معده هم می‌شود.

به‌طور کلی از عوارض جوشاندن این شربت می‌توان به

  • سردرد
  • سرگیجه
  • کم اشتهایی
  • یبوست شدید
  • خشکی دهان
  • خارش بدن
  • بوی بد دهان
  • اختلالات گوارشی

نام برد ، اما دقت داشته باشید که مهم‌ترین عارضه جوشاندن شربت اپیوم بر کبد است و از آن‌جایی که کبد نقشی اساسی در سم زدایی و دفع سموم بدن دارد، باید آن را جدی گرفت. افرادی که شربت اپیوم جوشانده شده را مصرف می‌کنند، در طولانی مدت دچار سیروز کبدی و سرطان کبد می‌شوند.

عوارض جوشاندن شربت اپیوم

طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده، افرادی که از شربت اپیوم جوشانده شده استفاده می‌کنند، چهار برابر افراد معمولی دچار بیماری‌های کبدی می‌شوند. با این تفاسیر، پزشکان و متخصصان، استفاده از شربت اپیوم را برای افرادی که التهاب کبدی دارند منع می‌کنند.

این کار نه تنها عوارض استفاده از شربت را کمتر نمی‌کند که با حذف آب و الکل، ناخالصی‌های موجود در شربت را هم افزایش می‌دهد.

شما می توانید با خرید کیت اعتیاد از خروج این ماده از بدن خود مطلع شوید

عوارض کشیدن شربت اپیوم

کشیدن شربت تریاک ممکن است به عوارض زیر منجر شود:

  • افزایش خطر اعتیاد: شربت تریاک حاوی ماده‌ای به نام کدئین است که به عنوان یک مسکن قوی به کار می‌رود. استفاده مکرر و مسدودکننده این ماده ممکن است باعث ایجاد وابستگی شدید فیزیکی و روحی به آن شود.
  • سردرد و گیجی: در اثر مصرف شربت تریاک ممکن است سردرد و گیجی رخ دهد.
  • مشکلات گوارشی: استفاده از شربت تریاک ممکن است باعث تهوع و استفراغ شود. همچنین ممکن است تحریک دستگاه گوارشی و افزایش ترشح اسید معده را نیز تحریک کند.
  • کاهش عملکرد تنفسی: استفاده بیش از حد از شربت تریاک می‌تواند منجر به کاهش عملکرد تنفسی شود و در موارد شدید، منجر به درگیری تنفسی و خفگی شود.
  •  افزایش خطر سانحه‌های جاده‌ای: مصرف شربت تریاک ممکن است باعث مشکلات ترکیبی شدید شود و در نتیجه باعث کاهش قدرت تمرکز و توانایی رانندگی شود که ممکن است منجر به تصادفات جاده‌ای خطرناک شود.

لازم به ذکر است که استفاده بیش از حد و بدون نظارت پزشکی از هر نوع دارویی و شربت، خطرات جدی را به همراه دارد و به شدت توصیه می‌شود که در صورت نیاز به مصرف دارو، حتماً با مشاوره و نظارت پزشک خود عمل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا