آشنایی با بیماری هابیماری های جنسیمطالب بیماری

بیماری روانی جنسی

Sexual mental illness

امروزه به دلیل نقش رسانه در زندگی ما به خصوص گروه سنی نوجوانان و جوانان رابطه جنسی جایگاه ویژه ای پیدا کرده اما باعث ایجاد یک سری اختلالات از جمله اختلالات روان شده است .
تاثیر این اختلالات روان در تداوم زندگی مشترک بسیار تاثیر گذار است بنابراین اگاهی و شناخت این بیماری ها ، به تشخیص وجود آن ها در فرد مقابل شما بسیار کمک کننده است .

اختلال پارافیلیا ، بیماری های روانی جنسی یا بیماری شهوترانی ، چیست ؟

مشکلات جنسی می تواند منشأ فیزیولوژیکی و روانی یا ترکیبی از هر دو باشد. اختلالات روانی جنسی نیز می توانند از نظر شدت و حساسیت متفاوت باشند، برخی از این اختلالات موقتی و برخی دیگر طولانی مدت هستند.

تا 54 درصد از زنان و 35 درصد از مردان ممکن است مشکلات جنسی را تجربه کنند، و با این حال صحبت در مورد این مسائل برای بسیاری دشوار است.

رفتار جنسی اجباری ، پارافیلیا یا بیماری روانی جنسی ، رفتارها یا تکانه های جنسی غیرطبیعی است که با تخیلات و تمایلات جنسی شدید مشخص می شود که مدام عود می کنند.

اصرارها و رفتارها ممکن است شامل اشیاء، فعالیت ها یا موقعیت های غیرعادی باشد که معمولاً توسط دیگران تحریک کننده جنسی تلقی نمی شوند.

این تمرکز شدید بر روی تخیلات، تمایلات یا رفتارهای جنسی است که قابل کنترل نیستند. باعث بروز ناراحتی و مشکلاتی برای سلامتی، شغل، روابط یا سایر بخش های زندگی شما می شود.

رفتار جنسی اجباری ممکن است شامل انواع مختلفی از تجربیات جنسی لذت بخش باشد. به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • خودارضایی
  • تحریک جنسی با استفاده از رسانه های پورن برای شروع رابطه جنسی
  • شریک جنسی متعدد
  • استفاده از پورنوگرافی
  • پرداخت هزینه برای رابطه جنسی

اما زمانی که این رفتارهای جنسی به تمرکز اصلی و ثابت در زندگی شما تبدیل می شود، کنترل آن دشوار است، باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی شما می شود که برای شما یا دیگران مضر است، این احتمالاً یک رفتار جنسی اجباری است.

مهم نیست که این اختلال چه نامی دارد یا ماهیت دقیق آن رفتار چیست ، رفتار جنسی اجباری درمان نشده می تواند به عزت نفس، روابط، شغل، سلامت شما و سایر افرادی که در ارتباط نزدیک با شما هستند آسیب برساند و منشا اضطراب، افسردگی و استرس شود . اما با درمان و خودیاری، می توانید یاد بگیرید که رفتار جنسی اجباری را مدیریت کنید.

علل اختلالات روانی جنسی :

  • احساس گناه
  • استرس
  • عصبی بودن
  • ترس
  • اضطراب
  • سابقه آسیب های جسمی و روانی در زندگی فرد
  • ناآگاهی یا آموزش جنسی نامناسب در دوران کودکی ونوجوانی
  • تضاد ارزش‌های مربوط به خانواده یا مذهب مثلاً نگرش کثیف یا گناه‌آلود بودن رابطه جنسی
  • سابقه تجاوز و تعرض در دوران کودکی

انواع پارافیلیا :

در اینجا می خواهیم کلیه رفتار هایی که پارافیلیا محسوب می شود را شرح دهیم .

مواردی که بصورت تفکیکی در این بخش قرار می دهیم  پارافیلیا های شایع می باشد

اختلال نمایش گرایی یا عورت نمایی یا Exhibitionism

اختلال نمایش گرایی یا عورت نمایی یا Exhibitionism

نمایشگاه گرایی شامل افرادی است که اندام تناسلی خود را در معرض یک غریبه ناآگاه قرار می دهد.

فرد مبتلا به این مشکل، که گاهی اوقات “فلاشر” نامیده می شود، احساس می کند که باید قربانیان خود را غافلگیر کند، شوکه کند یا حتی تحت تاثیر قرار دهد.

این وضعیت معمولاً محدود به قرار گرفتن در معرض این حالت است و هیچ پیشرفت مضر دیگری حاصل نمی شود.

با این وجود، “در معرض دید قرار دادن اندام تناسلی خود” غیرقانونی است. تماس جنسی واقعی با قربانی نادر است. با این حال، فرد ممکن است در حین افشای خود یا در حالی که در مورد افشای خود خیال پردازی می کند، خودارضایی کند.

فتیشیسم یا شی پرستی یا Fetishism

افراد مبتلا به فتیش، تمایلات جنسی مرتبط با اشیاء غیر زنده دارند. فرد با پوشیدن یا دست زدن به یک شی، تحریک جنسی می شود.

به عنوان مثال، هدف یک فتیش می تواند یک نوع لباس باشد، مانند لباس زیر، کفش زنانه، لباس زیر زنانه و …

فتیش ممکن است جایگزین یک فعالیت جنسی سالم با پارتنرتان شود . هنگامی که فتیش تنها موضوع میل جنسی می شود، اغلب از برقراری روابط جنسی واقعی اجتناب می شود.

یک اختلال مرتبط با فتیش که جزئی گرایی یا partialism نامیده می شود شامل برانگیختگی جنسی توسط بخشی از بدن مانند پاها، سینه ها یا باسن است.

فتیشیسم یا شی پرستی یا Fetishism

فروتوریسم یا تن مالی یا مالش کامی یا مالشگری Frotteurism

در این اختلال فرد مبتلا تمایل دارد که اندام جنسی خود را ، در تماس با بدن یک فرد نا آشنا و غریبه قرار دهد . در بیشتر موارد این اختلال ، مردان تمایل دارند که ناحیه تناسلی خود را در مکان های شلوغ در تماس با زنان قرار دهند .

این تماس برقرار شده کاملا غیر قانونی است و ممکن است فرد مبتلا به این اختلال را دچار دردسر های زیادی کند .

پدوفیلی یا میل جنسی به کودکان Pedophilia

افراد مبتلا به پدوفیلی، تخیلات یا رفتارهایی دارند که شامل فعالیت جنسی غیرقانونی با کودکان است. کودکان درگیر معمولاً 13 سال یا کمتر هستند.
این رفتارها به شرح زیر می باشد:

  • درآوردن لباس کودک
  • تشویق کودک به تماشای خودارضایی فرد مبتلا به این اختلال
  • دست زدن یا نوازش اندام تناسلی کودک
  • انجام اعمال جنسی به زور با کودک

مبتلایان به پدوفیلی به شرح زیر دسته بندی می شوند :

  1. برخی از پدوفیل ها که به عنوان پدوفیل های انحصاری شناخته می شوند، فقط جذب کودکان می شوند و جذب بزرگسالان نمی شوند
  2. برخی فعالیت خود را محدود به زنای با محارم می کنند که فقط شامل فرزندان خود یا بستگان نزدیک می شود.
  3. برخی دیگر کودکان دیگر را قربانی می کنند.
  4. پدوفیل های درنده ممکن است از زور استفاده کنند یا قربانیان خود را تهدید کنند که در صورت افشای آزار، چه اتفاقی خواهد افتاد
  5. فعالیت پدوفیلی به معنای تجاوز جنسی است ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از نظر قانونی موظف به گزارش چنین سوء استفاده از خردسالان هستند.

والدین نیز در مراقبت و دادن آگاهی به کودک خود اقدامات لازم را انجام دهند .

مازوخیسم جنسی یا خودآزاری یا آزار خواهی Sexual Masochism

افراد مبتلا به این اختلال از انجام واقعی، نه شبیه سازی شده تحقیر، ضرب و شتم یا رنج کشیدن برای رسیدن به اوج هیجان جنسی استفاده می کنند.
این اعمال ممکن است محدود به تحقیر کلامی باشد، یا ممکن است شامل ضرب و شتم یا بدرفتاری باشد.

مازوخیست ها ممکن است با اعمالی مانند بریدن یا سوراخ کردن پوست یا سوزاندن خود، خیال پردازی های خود را بر روی خود انجام دهند. یا ممکن است به دنبال پارتنری بگردند که از تحمیل درد یا تحقیر دیگران لذت می برد.

فعالیت‌هایی که ممکن است با پارتنر خود انجام دهند شامل اسارت، کتک زدن و تجاوز جنسی شبیه‌سازی شده است.

مازوخیسم جنسی یا خودآزاری یا آزار خواهی Sexual Masochism

فانتزی ها و فعالیت های سادومازوخیستی در میان بزرگسالان معمولا شایع است و غیر معمول نیست.

با این حال، در بیشتر این موارد، تحقیر و سوء استفاده به صورت فانتزی انجام می شود. افرادی که تمایل به این روابط دارند آگاه هستند که این رفتار یک “بازی” است و از درد و آسیب واقعی اجتناب می شود.

ولی این مورد در صورتی است که هر دو نفر موافق باشند . اگر یکی از طرفین رابطه موافق نباشد منجر به آسیب های جسمی و روانی می گردد.

یک فعالیت مازوخیستیک بالقوه خطرناک، که گاهی کشنده است، خفگی جزئی اتو اروتیک است. به این معنا که فرد، فرد از طناب یا کیسه های پلاستیکی برای ایجاد حالت خفگی (قطع تنفس) در نقطه ارگاسم استفاده می کند.

این کار برای تقویت ارگاسم انجام می شود و به دلیل افزایش سطح کربن دی اکسید در خون احساس لذت به فرد می دهد ، اما گاهی اوقات منجر به بروز مرگ های تصادفی بیشتر در حین خود ارضایی می شود .

سادیسم جنسی یا دگر آزاری Sexual Sadism

افراد مبتلا به این اختلال فانتزی های مداوم دارند که در آن هیجانات جنسی ناشی از تحمیل رنج روانی یا جسمی (از جمله تحقیر و وحشت) به شریک جنسی است.

این اختلال با رابطه جنسی خشن و اعمال جزئی پرخاشگری در فعالیت جنسی عادی متفاوت است . در برخی موارد، سادیست‌های جنسی می‌توانند شریک‌هایی را برای شرکت در فعالیت‌های سادیستی بیابند.

در شدیدترین حالت، سادیسم جنسی شامل فعالیت های غیرقانونی مانند تجاوز جنسی، شکنجه و حتی قتل است که در این صورت مرگ قربانی باعث ایجاد هیجان جنسی می شود.

لازم به ذکر است که در حالی که تجاوز ممکن است بیان سادیسم جنسی باشد، تحمیل رنج برای اکثر متجاوزان انگیزه نیست و درد قربانی عموماً هیجان جنسی متجاوز را افزایش نمی دهد.

در عوض، تجاوز شامل ترکیبی از رابطه جنسی و کسب قدرت بر قربانی است. این افراد نیاز به درمان شدید روانپزشکی دارند و ممکن است به خاطر این فعالیت ها زندانی شوند.

پیشنهاد می شود مطلب عوارض ریختن اسپرم در دهان ؟ و همنطور لیسیدن واژن باعث چه بیماری هایی می شود؟ را که در این مورد از اختلالات هم شایع است را حتما مطالعه کنید

ترانوستیسم یا دگر جنس پوشی Transvestitism

ترنسوستیسم یا فتیشیسم ترنس وستیک به عمل مردان دگرجنسگرا برای پوشیدن لباس زنانه برای ایجاد یا تقویت برانگیختگی جنسی اشاره می کند .

برخی از مردان تنها یک لباس مخصوص زنانه مانند لباس زیر می پوشند، در حالی که برخی دیگر کاملاً زنانه از جمله مدل مو و آرایش می پوشند.

تماشاگری جنسی یا Voyeurism

در این اختلال ، فرد مبتلا با تماشای مخفیانه افراد دیگر در حال رابطه جنسی و یا حتی در حال درآوردن لباس دچار برانگیختگی جنسی می شود . به این اختلال اصطلاحا چشم چرانی نیز می گویند .

درمان پارافیلیا :

بسیاری از این اختلالات قابل پیشگیری و درمان هستند . فرد باید نسبت به اختلالی که دارد آگاهی کامل داشته باشد و آن را بپذیرد . همچنین برای درمان آن به متخصصین سکس تراپیست مراجعه کند .

زیرا هر یک از این اختلالات می تواند زندگی فردی ، اجتماعی ، و روابط را تحت تاثیر قرار دهد .

امیدواریم این مطلب وبلاگ رپید تست مورد توجه شما قرار گرفته باشد

منبع
منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا