اخبار رپید تستمطالب اعتیاد

ماه رمضان و ترک اعتیاد

Ramadan and quitting addiction

ماه رمضان و ترک اعتیاد فرصتی طلایی

ماه رمضان و ترک اعتیاد بسیار زمان مناسبی است.

ضرر رساندن به خود یکی از  بزرگترین گناهی است که فرد می تواند در حق خود روا دارد این روزها بیشترین ضرری که فرد به صورت آگاهانه به خود وارد می کند مصرف مواد مخدر است

متاسفانه آمار مصرف مواد مخدر در جهان روز به روز در حال افزایش است واین آمار در میان مردان بیشتر از زنان است .

براساس آخرین خبر از ستاد مبارزه با مواد مخدر حدود یک میلیون 325 هزار ایرانی به مواد مخدر اعتیاد دارند و میانگین سنی آنها 21 سال گزارش شده است.

ماه رمضان و اعتیاد
ماه مبارک رمضان – 1438

ماه رمضان و یک ماه روزه داری فرصتی استثنایی برای ترک عاداتی است که به سلامت جسمی و روحی فرد آسیب می زند و روی جریان عادی زندگی او تاثیر می گذارد  و شاید بتوان گفت این ماه فرصتی برای برگشت به زندگی است.

کسانی که مواد مخدر مصرف می کنند به دلیل ایجاد وابستگی به آن و ایجاد یک حس عادت در آن ها در شرایط و روزهای عادی نمی توانند به راحتی تصمیم به ترک بگیرند و همیشه به دنبال راهی می گردند تا بتوانند از دست این هیولای وحشتناک خلاصی یابند از این رو فرصت ماه رمضان و ترک اعتیاد را مغتنم شماریم.

به گفته بسیاری از جامعه شناسان ترک عاداتی که در طول زمان زیادی در وجود انسان نهادینه شده است علاوه بر تمرین و تلاش جسمانی به اراده و توانایی روحی فرد نیز بستگی دارد

به همین دلیل بسیاری از معتادان نهایت تلاششان را می کنند تا از این ماه به نحو احسن استفاده نمایند و اعتیاد خود را ترک کنند.

در مقاله ای در سایت رپید تست در مورد اینکه تریاک روزه را باطل می کند اطلاعات زیادی در اختیار قرار دادیم که پیشنهاد می کنیم آن را هم مطالعه کنید

به گفته فریبا ذاکر جامعه شناس ایرانی ترک مواد مخدر بیش از آنکه به مراقبت جسمانی نیاز داشته باشد مستلزم اراده روحی قوی است

بیشتر افراد به دلیل اینکه در روزهای عادی فرصت استفاده از این مواد را دارند به سختی می توانند آن را کنار بگذارند.

واقعیت این است اگر فرد معتاد در ماه رمضان تصمیم جدی برای رها شدن از این مواد بگیرد به احتمال زیاد موفق خواهند شد که آن را برای همیشه کنار بگذارند.

ماه رمضان و اعتیاد

دکتر علیرضا سالاری متخصص ترک اعتیاد نیز بیان کردند تعداد متقاضیان ترک اعتیاد در ماه رمضان به طور چشمگیری افزایش می یابد.

به گفته محمد اسماعيل عليپور، رئيس مرکز ترک اعتياد تهران ، بر اساس اظهارات معتادانی که برای ترک به کلینیک های ترک اعتیاد مراجعه می کنند آمار روزه داری در بین آنها افزایش می یابد.

و در ادامه بیان کردند این ها افرادی بودند که قبل از مراجعه از نظر اعتقادی و دینی در سطحی قرار داشتند که اعتقاد زیادی به روزه گرفتن نداشته اند اما بعد از اقدام به ترک آمار روزه داری در بین آن ها افزایش یافته است.

چون افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند از لحاظ جسمی و روحی به مواد مخدر وابستگی پیدا می کنند و از مسائل اعتقادی و مذهبی فاصله می گیرند.

به نقل از علی عطا طاهری مدير اجرايي جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ، مصرف دخانیات در ماه رمضان به کمترین سطح خود می رسد.

در اینجا فرصت ماه رمضان و ترک اعتیاد مشخص می گردد

ماه رمضان و ترک اعتیاد

در پایان با توجه به قرارگیری در ماه مبارک رمضان و فرصت توجه به بعد معنوی انسان بسیار زمان مناسبی برای رهایی از چنگال این بلای خانمان سوز است.

روزه داری و ارتباط با خداوند  و ترک عادات نامناسب تاثییر مطلوبی بر اراده و تصمیم میگیری انسانها می گذارد

تحمل شرایط سخت و دشوار بخاطر رضای خداوند انرژی و لذتی مضاعف از هر وسیله دنیوی و مادی دارد

امید است این روزهای عزیز را مغتنم شمرده و تمامی انسانها گامی به سوی رهایی از شیطان درون و بیرون بردارند

آنزیم‌های کبدی در افراد سیگاری روزه‌دار تحریک نمی‌شوند

 وحید موسوی،کارشناس واحد پژوهش جمعیت مبارزه با دخانیات گفت:در ماه‌های غیر از رمضان، آنزیم های کبدی بیشتر تحریک می شوند و بعضی از هورمون های بدن زودتر متابولیسم و سوخت و ساز می‌شوند.

وی افزود: بنابراین سیستم بدن به دنبال جایگزین کردن محرک جدید است و بنابراین میل به سیگار در افراد تازه می‌شود.در ماه رمضان فرد به واسطه این که حدود 17 ساعت از سحر تا افطار سیگار نمی کشد یعنی محرکی مانند سیگار، آنزیم های کبدی شخص را تحریک نمی‌کند و نیاز جدیدی نیز تولید نمی کند. در این مدت، سیستم مغز به طور طبیعی مسکن های داخلی ترشح می‌کند تا جایگزین محرک کاذب سیگار شود.

این کارشناس واحد پژوهش جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: پس از 30 روز روزه داری مواد سرخوشی‌زا تولید شد در کبد، کاملاً در بدن موجود است و فرد سیگاری با توجه به رحمت خداوند در این ماه که همه چیز را آرام و لطیف می‌کند می تواند با کمی همت دست به ترک سیگار بزند چون شرایط ترک راحت تری برای او فراهم شده است.

در حال‌ حاضر بر اساس آمارها 14 درصد جمعیت ایران سیگار می‌کشند.در زنان حدود سه درصد و در مردان حدود 28 درصد!

طبق برآوردها ایرانی‌ها در روز حدود 10 میلیارد تومان سیگار می‌خرند. در حالی که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است، هر کشور دو برابر هزینه‌ای که مردمش برای خرید سیگار صرف می‌کنند، برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار هزینه می‌کنند. در واقع در کشور سالانه 7200 میلیارد تومان برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار و سایر مواد دخانی می‌پردازند. این میزان معادل کل بودجه وزارت بهداشت است.

افزایش تمایل به روزه‌داری در معتادانی که ترک می‌کنند

علی رغم اینکه تاکنون تحقیقی در مورد کاهش مصرف دخانیات و موادمخدر در ماه رمضان انجام نشده اما به گفته محمد اسماعیل علیپور، رئیس مرکز ترک اعتیاد تهران،میزان گرایش مذهبی در معتادانی که اقدام به ترک می کنند بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس اظهارات معتادانی که برای درمان به کلینیک‌های ترک اعتیاد مراجعه کرده اند پس از دریافت خدمات و تحت پوشش قرار گرفتن آنها،آمار روزه داری در این افراد بیشتر شده است.

رئیس مرکز ترک اعتیاد تهران گفت: این افراد قبل از مراجعه اغلب افرادی بوده‌اند که از نظر اعتقادی و دینی در سطحی قرار داشته‌اند که تمایلی به روزه گرفتن نداشته‌اند اما پس از اقدام به درمان آنها،آمار روزه داری بیشتر شده است.

علیپور افزود: گرایش مذهبی این افراد در مراکز ترک اعتیاد بیشتر می‌شود و زمانی که این افراد موادمخدر مصرف می‌کنند از مسائل معنوی و اعتقادی دور می‌شوند چرا که از نظر جسمی و روانی به موادمخدر وابستگی دارند و نمی توانند روزه بگیرند.اما پس از اینکه تحت درمان قرار می گیرند شرایط روانی آنها به گونه‌ای می‌شود که اعتقادات در آنها قوی می‌شود.

وی گفت: این افراد پس از شروع مراحل درمانی توان و تمایلشان به روزه داری افزایش می‌یابد.

با توجه به مضرات مصرف سیگار و دخانیات بسیاری از افراد سیگاری می‌توانند به بهانه روزه گرفتن در این ماه علاوه بر نجات خود،سلامت خانواده و اطرافیان خود را نیز تضمین کنند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا